MuscleMeat

Advies voor cardio/beweging tegen stijve nek/rug (roeien?)

Bezoekers in dit topic

Chris1989

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
29 jan 2009
Berichten
1.101
Waardering
1.091
Lengte
1m87
Massa
86kg
Vetpercentage
19%
Hoi,

Misschien hebben jullie wat input over het volgende.

Probleem:
Ik heb last van een stijve nek/rug en wat last van mijn onderrug, omdat ik veel zittend werk doe. Vooral spierspanningen dus.

Wat doe ik nu:
- Krachttraining 4x 30min thuis
- 4-5x 60-90min spinnen/wielrennen (nadeel is vaste houding van het bovenlichaam)

Wat ik volgens mij tekort kom:
- Beweging in het bovenlichaam
- Zwakke buikspieren (ik deed nooit buikspier omdat ik door opmerkingen in het verleden dacht "die pak je bij elke oefening wel mee"), ik ga nu core en kracht toevoegen aan mijn oefeningen.

Vraag nu is;
- Welke soort bewegende cardio kan ik thuis beoefenen en zorgt ervoor dat ik lekker mijn nek, schouders en rug in beweging krijg en redelijk wat kcal kan verbranden?


Dus specifiek thuis zat ik te denken aan roeien, maar door alle adviezen twijfel ik of dat wel gaat lukken. Mijn budget is niet hoog genoeg voor een concept 2 roeimachine en krijg van iedereen te horen dat de rest crap is. Is de rest echt zo crap dat het niet kan voldoen aan de eisen die ik stel?

Dus hoop dat er mensen zijn die iets kunnen vertellen over het lagere segment roeimachines (goed genoeg voor mijn eisen) of een andere goede optie hebben.
 
Een zittend beroep leidt vaak tot een verkeerde houding, daar zijn wel filmpjes over op YT. Misschien zit je ook niet optimaal.

Wat voor krachttraining doe je precies, met een eenzijdige oefening selectie kan je het erger maken?

Cardio/beweging is belangrijk, ook omdat je de hele dag stil zit, maar niet de enige oplossing. Het wandelen met een rugzak met gewicht kan helpen met een juiste houding en versterken van spieren.

Het gaat niet alleen om het versterken van zwakke spieren, maar ook om rekken wat strak en stram is geworden.

Voor schouders kan je denken aan oefeningen als facepulls en YTWLs, deze kan je ook met een weerstandsband doen.

Dit is niet direct het antwoord op je vraag, maar als ik het probleem lees dan weet ik niet of dit wel de (enige) goede vraag is.
 
Mentat

Mijn zithouding is correct, maar het is inmiddels een feit dat zelfs met een juiste houding mensen met een zittend beroep (de een eerder dan de ander) last krijgt zonder 'counter measures'. Met mensdieck iemand mij laten adviseren en kijken. Ook las ik dat teveel die 'correcte' houding aannemen ook stijfheid creeert en dat core/kracht/beweging/ontspanning de echte diepliggende oplossing vaak is. Soms denk ik dat ik te gespannen ben door nou juist in de correcte houding te gaan zitten. Dat je standaard houding nou juist gespannen is (beetje vaag misschien, hoop dat dat te begrijpen is)

upper: dips, pullup, bicep curl, row, tricep oefening, front/side raise, military press
lower: squat, bulgarian split, deadlift, kettlebell swings

Na 4 maanden lunges geswitched naar squats en bench press naar dips, maar nog niet meer gedaan aan 'afwisseling'

Merk dat als ik ga rekken en strekken en tot het gaatje ga met krachttraining dat ik de 'soepelheid' van de spieren mis ook tijdens het fietsen bouwt de spanning zich in een zware training op in het bovenlichaam. Voordat ik een hond had deed ik veel zwemmen en dat was perfect, maar nu met een jonge hond wil ik thuis iets kunnen doen wat datzelfde effect heeft. Ben het met je eens dat rekken en masseren van spieren van belang is, maar puur het bewegen automatisch een groot deel van dat met zich mee neemt. Of zo is mijn ervaring tot nu toe.
 
Ik ben geen dokter, maar mij valt het op dat al mijn collega's last hebben van hun rug, terwijl ik nergens last van heb. Ik ben tevens de enige die deadlift en Squat (sommige collega's doen wel aan fitness, maar geen deadlift/Squat) Ik denk zelf dat hier een verband zit, maar ik heb niet de statistische gegevens om dit te onderbouwen.
 
Ik kan ook onderstrepen dat krachttraining help in het dagelijks leven, of het nu cardio is of lang zitten dus die mening deel ik wel.

Het wil alleen zo zijn dat ik na een nek trauma (op zandbank gevallen met golfsurfen) al 10 jaar lang struggle met mijn nek en schouder en dan stijfheid en uiteindelijk hoofdpijn als symptomen.

Krachttraining over die tijd meermaals begonnen en weer gestopt als het slecht ging, afvallen meermaals begonnen en gestopt, core training en zwemmen idem. Zwemmen gaf nog een meeste verlichting, maar nog steeds niet helemaal. Ook in die tijd was ik aan het kijken naar core training etc. om het nog beter te krijgen. Dus ik kom steeds meer tot de conclusie dat het steeds vaster en vaster is gaan zitten in mijn rug en dat mijn spieren als snel aan de alarmbel trekken. Progressie word tegengehouden, maar niks doen is helemaal killing.

Ben dus over 10 jaar alle dokters en therapeuten wel afgegaan (symptoom bestrijding imo, niet het echte probleem aanpakken), hier een dot aan info gelezen en sinds zo'n half jaar is mijn mening; Het beste medicijn is een gebalanceerd kracht/core en cardio schema icm echte ontspanning. Bizar hoe lang ik gedaan heb om tot inzien te komen hoe ik succesvol afval.
Balans vinden in kracht/core is nog een ongoing proces.

Die YTWLs ga ik toevoegen en ga denk gewoon een cheap roeimachine kopen en die beweging uitproberen, progressie op die machine is niet het doel en kan niet vinden dat de beweging op die machines crap is. Puur de training intensiteit is veel minder goed dan op een concept 2 lees ik.
 
Ik heb een aantal jaar geroeid. Ik zou niet zomaar een roeimachine kopen zonder hem te testen. Heb slechts één keer op een andere ergo dan een concept gezeten en dat was echt drama. Roeide totaal niet fijn, omdat je haal niet vloeiend was. Het was zo'n apparaat met water.

Ik begrijp echter ook dat je niet graag een Concept koopt, want dat is gewoon duur. Wellicht kun je er ergens een keer een proberen in zo'n winkel?
 
Hang gewoon een bokszak op.
 
Zwemmen ,yoga, medical kinetics zijn dingen die mij te binnen schieten
 
Voor mij persoonlijk heb ik de oplossing gevonden door drie dingen;
- Gespannen houdingen beperken (gamen, gespannen fiets houding)
- Roeien (heb 2de hands roeimachine gekocht die lijkt op de concept, erg fijn)
- YWTL's zitten in het krachttrainingschema

bartman vloeiende en gecontroleerde beweging vs korte/harde stoten. Klinkt voor mij niet zo...gewoon ;)
 
Back
Naar boven