MuscleMeat

afgescheurde kruisbanden

Bezoekers in dit topic

harpastum

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
15
Waardering
0
Lengte
1m73
hey
twee weken heb ik mijn voorste kruisband afgescheurd tijdens het voetballen, op de scan is ook een scheur van de meniscus te zien.
Na wat internet-opzoekingswerk begin ik te vrezen dat ik deze blessure misschien zelf heb uitgelokt? ik vind nl terug, dat hoe sterker je quadriceps zijn, hoe meer je druk zet op de kruisband. Ik ga regelmatig spinnen, en daarmee ontwikkel je vooral kracht voor de quadriceps denk ik... en bij een voetballen zijn de quadriceps zo wie zo al iets meer ontwikkeld.

Ik heb vooral last in de onderkant van mijn hamstrings (pijn in de knie is bijna helemaaal weg). Ik hoop dat er geen 3e blesure bij komt. Ik moet nog geopereerd worden, maar vroeg me af wat dit kan zijn, en of ik pre-operatief iets kan doen?
 
Ik denk niet dat je de blessure bij jezelf moet zoeken. Tuurlijk bouw je wel sterke quadrices op van voetballen en spinning, maar nooit genoeg om je kruisband extra te belasten lijkt mij, anders zou iedereen die echt serieus krachttraining deed diezelfde blessure moeten hebben.

Die pijn in je hamstrings kan een beetje ontwenningspijn zijn denk ik. Ik neem niet aan dat je nu nog enige vorm van sport doet? Toen ik een blessure had en niet kon trainen, kreeg ik na 2 weken ook pijntjes in wat spieren, is gewoon ontwenning. Als het pijn blijft doen kan je voor de zekerheid even langs de fysio gaan, maar ik denk niet dat het ernstig is. Je kan proberen een beetje te rekken en kijken hoe dat voelt.
 
als je quadriceps sterker worden door krachttraining/voetbal dan worden je aanhechtingen etc toch ook sterker en vormen ze toch een beter kapsel etc?
 
Onbalans in quads/hams (sterkere quads) kan volgens mij voor hamstring blessures zorgen. Afscheuren van kruisbanden is wel even wat anders...

In elk geval een voorspoedig herstel gewenst.
 
ik ben nog niet geopereerd en mag rustig fietsen (geen spinning of mountainbike of zotte dingen) en wandelen.
en dat is wat ik nu ook die. conditie en spiermassa behouden zijn belangrijk voor mijn herstel.
maar allee, ben al blij dat ik de blessure niet bij mezelf moet zoeken.
 
Dat heb ik vroeger toen ik een jaar of 14 was ook gehad, en dit was ook bij voetbal gebeurd ,en helaas door deze blesurre einde voetbal carriere voor mij :(

Kon toen destijds niet geopereerd worden wegens mij leeftijd omdat ze anders door me groeischijven heen gingen.
Mijn fysiotherapeut raadde mij toenertijd ook aan om veel je been spieren te trainen want die vangen idd de druk die normaal je op kruisbanden komt te staan op.

Ik loop nou nog steeds met gescheurde kruisband rond maar heb er geen last ofzo alleen voetballen doet ik niet meer (niet dat ik daar nu nog behoefte aan heb) Enigste wat ik er nog aan merk is dat me scheenbeen tov me knie als het ware heel raar naar voren kan bewegen, het zit een klein beetje los.
Ik heb er voor de rest nergens last dus ik zie ook geen noodzaak om te laten operen daarvoor
 
ot, ik dat het overigens helemaal niet klopt wat je beweerde.
Mijn werd toendertijd verteld van hoe sterker jou benen zijn hoe beter die je kruisbanden ontlasten.
 
ja maar hoe sterker je quads, hoe meer belastend voor je kruisband. dus ik zou eigenlijk zeer hard moeten trainen op mijn hams. maar ja, je mag ook geen disbalans tussen die 2 spieren kweken, dus die theorien spreken elkaar een beetje tegen he.
ik heb nu net een kijkoperatie achter de rug en in de paasvakantie krijg ik wss een nieuwe kruisband. ondertussen houd ik me bezig met fietsen en steppen... ik heb me ook dynabanden aangeschaft om de beenspieren in conditie te houden. leg extensions/leg curls zijn ietske te belastend voor de knie alhoewel ik helemaal NIETS van pijn heb.. houden zo denk ik dan ... maar zeer vervelend dat je niets kan/mag doen terwijl ik eigenlijk helemaal geen pijn heb.
 
ja maar hoe sterker je quads, hoe meer belastend voor je kruisband. dus ik zou eigenlijk zeer hard moeten trainen op mijn hams. maar ja, je mag ook geen disbalans tussen die 2 spieren kweken, dus die theorien spreken elkaar een beetje tegen he.
ik heb nu net een kijkoperatie achter de rug en in de paasvakantie krijg ik wss een nieuwe kruisband. ondertussen houd ik me bezig met fietsen en steppen... ik heb me ook dynabanden aangeschaft om de beenspieren in conditie te houden. leg extensions/leg curls zijn ietske te belastend voor de knie alhoewel ik helemaal NIETS van pijn heb.. houden zo denk ik dan ... maar zeer vervelend dat je niets kan/mag doen terwijl ik eigenlijk helemaal geen pijn heb.

Het is echt je rijnste onzin dat sterke quads voor een voorstekruisband scheur zorgen. De voorste kruisband doet zijn werk bij maximale strekking en zorgt ervoor dat je tibia plateau niet naar voren kan schuiven. Tevens trekt het de knie in slot extensie waarin de knie (over het algemeen) eer stabiel is. Een ongecoordineerde overstrekking zorgt dus ook doorgaans voor een voorste kruisband scheur. Hetgeen je het beste voor je operatie kunt doen is gewoon rustig wat fietsen met licht verzet en zorgen dat de pijn uit je knie verdwenen is. Krachttraining heeft niet zoveel zin. Als je geopereerd bent zul je zowiezo merken dat je beenspieren volledig ingestort zullen zijn, vooral de vastus medialis (van de quadriceps). Dit gebeurt (waarschijnlijk) reflexmatig door de ingreep.
Het revalidatie traject is zwaar en lang. Normaal staat er 9 maanden voor, maar als je iets minder terughoudend ravalideert (zoals we bij ons in de praktijk met deze patientenpopulatie doen) dan is 7-8 maanden ook goed mogelijk. Het is me al eens gelukt om iemand klaar te stomen voor competitie zaalvoetbal binnen 7 maanden.

Succes in ieder geval!
 
Het is echt je rijnste onzin dat sterke quads voor een voorstekruisband scheur zorgen. De voorste kruisband doet zijn werk bij maximale strekking en zorgt ervoor dat je tibia plateau niet naar voren kan schuiven. Tevens trekt het de knie in slot extensie waarin de knie (over het algemeen) eer stabiel is. Een ongecoordineerde overstrekking zorgt dus ook doorgaans voor een voorste kruisband scheur. Hetgeen je het beste voor je operatie kunt doen is gewoon rustig wat fietsen met licht verzet en zorgen dat de pijn uit je knie verdwenen is. Krachttraining heeft niet zoveel zin. Als je geopereerd bent zul je zowiezo merken dat je beenspieren volledig ingestort zullen zijn, vooral de vastus medialis (van de quadriceps). Dit gebeurt (waarschijnlijk) reflexmatig door de ingreep.
Het revalidatie traject is zwaar en lang. Normaal staat er 9 maanden voor, maar als je iets minder terughoudend ravalideert (zoals we bij ons in de praktijk met deze patientenpopulatie doen) dan is 7-8 maanden ook goed mogelijk. Het is me al eens gelukt om iemand klaar te stomen voor competitie zaalvoetbal binnen 7 maanden.

Succes in ieder geval!

:D I knew it...

Zijn torsiekrachten in de knie niet ook vaak oorzaak van het beeld dat de TS beschrijft? Kruisbandblessures zijn k*t. En de mijne waren nog maar licht opgerekt.
 
:D I knew it...

Zijn torsiekrachten in de knie niet ook vaak oorzaak van het beeld dat de TS beschrijft? Kruisbandblessures zijn k*t. En de mijne waren nog maar licht opgerekt.

Mijn voorste kruisbanden zijn ook niet geweldig meer, best wat overstrektrauma's gehad met voetbal (klote knollevelden :D ). Het heeft idd alleen met coordinatie te maken niet met overpowering van de ene spiergroep tot de andere.

Jij bent ervaringsdeskundige Builder. Na je kijkok was je vastus medialis behoorlijk ingestort toch? ;)
 
Prachtig altijd die uitleg van TheNose ... Compleet met spiernamen ed er bij .. :)
 
Back
Naar boven