XXL Nutrition

Afkeer van 'smaak'

Bezoekers in dit topic

HUARGH

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
2.075
Waardering
750
Lengte
1m86
Massa
96kg
Vetpercentage
11%
Beetje rare topic maar bare with me.

Alles met 'smaak' is me over de jaren heen eigenlijk steeds meer gaan tegenstaan. Dan doel ik dus op kruiden/specerijen, sauzen enz., mijn cheat meal was altijd ben&jerry's ijs maar dat is me ook gaan tegenstaan (eerst niet van af te blijven) en ik heb het aan m'n vrouw gegeven vandaag, kreeg het gewoon niet weg. Nu heb ik dit altijd al een beetje gehad, zo heb ik 10 jaar terug verschillende smaken whey uitgeprobeerd toen ik er pas mee begon en die begonnen me allemaal tegen te staan. Toen neutrale whey geprobeerd en nooit teruggekeken. Nu ben ik steeds meer 'naturel' gaan eten om ongeveer dezelfde reden (eten ging me tegenstaan), dus de saus ging er eerst uit en daarna volgden dingen zoals zout, peper enz.

Nu ben ik gearriveerd op een punt waar zelfs kipfilet (zonder iets erop - geen kruiden niets) me te veel 'smaak' heeft en ik er echt tegen opzie om het te eten, ik krijg eigenlijk alleen droge rijst/aardappelen/broccoli/bloemkool/havermout/enz. goed naar binnen nowadays en natuurlijk smaakloze whey.

Best jammer want uit eten gaan en overige sociale gelegenheden worden steeds moeilijker en ik vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft, het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik straks helemaal niets meer wil eten :roflol:

Verdere info: dit had ik vorig jaar ookal een beetje, dacht dat het met de cut weg zou gaan omdat ik in bulk zat maar is in de cut gewoon zo gebleven en langzaamaan geëscaleerd tot waar het nu is.
 
Dit heb ik nog nooit gehoord :D Ik kan wel wat droge dingen binnenkrijgen maar alles wordt net aangenamer met wat kruiden, een sausje etc... Dit ga ik wel even volgen, ben benieuwd ;)
 
Is wat je zelf wil, of je blijft zo door eten met naturel eten maar dan heb je kans dat als je gaat eten met sauzen en kruiden dat je flink aan de knetter komt, last van je buik krijgt, enzovoorts omdat je het helemaal niet meer gewend bent. Ik eet zelf ook alleen droog maar 2x in de week cheat days met een lekkere calzone, pizza's, shoarma, enzo om toch nog iets "normaal" binnen te krijgen.
Paar jaar terug deed ik het zelfde maar merkte aan mezelf dat ik me echt niet goed voelde als ik andere dingen at dan droog eten..

Me vriendin maakt me blijer met een bakje rijst en zalm, broccoli, dan met aardappelen, jus, broccoli en een vettige snitzel
 

Is geen kanker (afaik), die smaak- en geurproblematiek uit zich anders.

De vader van een vriend had dat ook. Leukemie, genezen na transplantatie, maar blijvend volledig andere smaak voorkeur.

HUARGH beginnende eetstoornis?

Zat ik ook aan te denken maar niets matcht zo 1-2-3, ik heb geen stress over wat ik wel of niet moet eten (enige stress zoals in de OP is emergent en dus geen oorzaak), dat is meestal wel de basis van een eetstoornis.

als mensen altijd hun symptonen op google gingen zoeken en het serieus namen had heel de bevolking inmiddels de erge ziekte kanker..
Ik zou gewoon navraag gaan doen bij de dokter

Nog een probleem is dat ik de dokter ben :roflol: er is naar mijn weten geen mechanisme voor. Sterker nog, dat werkt meestal juist de andere kant op. Ik vroeg me af of er mensen waren die dit herkenden.

2x in de week cheat days met een lekkere calzone, pizza's, shoarma, enzo

Ja ik krijg pizza nog wel weg (samen met shoarma+friet), maar het doet niet echt z'n 'magic' meer.
 
Heb je ooit veel en vaak dingen met veel/overheersende smaak gegeten in overmaat?
Gewoon uit interesse... ik heb 3 maanden lang chocolade, koeken, worst, kaas en alles wat los en vast zat moeten eten uit noodzaak om aan te komen.. met als gevolg een uitbrander van de cardioloog. :D
ik heb na die tijd echt maandenlang geen smaak en trek meer gehad in alles..niet was meer lekker... gewoon neutraal eten (dus droog en saai) was het enige wat me nog smaakte en wat ik nog een beetje kon waarderen... . Dat is wel volledig weggetrokken... maar nu nog is er niet meer echt iets wat zijn "magic" doet zoals jij het ook omschrijft. Wel vind ik dingen gewoon weer lekker.
 
Heb je ooit veel en vaak dingen met veel/overheersende smaak gegeten in overmaat?
Gewoon uit interesse... ik heb 3 maanden lang chocolade, koeken, worst, kaas en alles wat los en vast zat moeten eten uit noodzaak om aan te komen.. met als gevolg een uitbrander van de cardioloog. :D
ik heb na die tijd echt maandenlang geen smaak en trek meer gehad in alles..niet was meer lekker... gewoon neutraal eten (dus droog en saai) was het enige wat me nog smaakte en wat ik nog een beetje kon waarderen... . Dat is wel volledig weggetrokken... maar nu nog is er niet meer echt iets wat zijn "magic" doet zoals jij het ook omschrijft. Wel vind ik dingen gewoon weer lekker.

Nee totaal niet ben altijd al een relatief 'schone' eter geweest, op mijn hoogtepunt had ik max 2x per week kapsalon en 2x b&j met soms een pizza.
 
Back
Naar boven