Fitness Seller

[Afstudeeronderzoek] Voeding en duurzaamheid - deelnemers gezocht (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Martijn_95

Novice
Lid geworden
10 jul 2022
Berichten
1
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
85kg
Vetpercentage
18%
Goedenavond sporters, :flexing:

Mijn naam is Martijn, 27 jaar en op dit moment bezig met mijn afstudeeronderzoek. Het onderwerp is toevallig deze maand ook vrij relevant nu met de stikstofdiscussie in volle gang. Voor mijn afstudeeronderzoek ben ik benieuwd hoe sporters aankijken tegen het bewust worden van hun eigen CO2 gebruik tijdens het bijhouden van hun dagelijkse voedingsinname. Om dit te onderzoeken heb ik een eigen applicatie ontwikkelt waarbij je zowel voedingswaarden als de CO2 afdruk kunt bijhouden.

Het onderwerp voor dit onderzoek komt voort uit een eigen interesse, omdat ik benieuwd was naar waar mijn voeding allemaal vandaan komt. Helaas is deze informatie lastig te vinden en kwam ik terecht bij het onderwerp van de uitstoot van voedingsproducten. Uit onderzoek blijkt dat de 'gemiddelde Nederlander' rond de 5.0 ± 2.0 kg CO2-eq per persoon per dag aan CO2 consumeert aan voeding. Omdat het energieverbruik van sporters hoger ligt en daarnaast ook zich vooral focust op (dierlijke) eiwitten, zal deze naar verwachting ook hoger liggen. De focus van het onderzoek ligt echter op het gedrag en bewustwording van sporters die de app gebruiken.

Voor mijn onderzoek ben ik nog opzoek naar extra deelnemers.

De studie ziet er als volgt uit:
  • Vragenlijst vooraf (10 min)
  • Installeren van de voedingsapplicatie en het gebruik van 3 weken (5min per dag)
  • Vragenlijst achteraf (10 min)
De studie periode loopt in de periode tussen 11-07 tot 07-08.

Informatie over de app: Het is een voedingstracker zoals de Eetmeter, Myfitnesspal, Lifesum en andere trackers die nu op de markt zijn. Er zitten 2200 producten in de app, deze zijn afkomstig uit de NEVO tabel (RIVM). De data van de CO2 voetafdruk komt uit een recent uitgekomen database van het RIVM en is aangevuld met data uit een Deense milieu database. De voedings- en milieu waarden zijn berekend voor het gemiddelde product. Dus helaas zie je niet het verschil van een appel uit bijvoorbeeld Nieuw Zeeland of gewoon bij de boer om de hoek. Het is een berekening voor de 'gemiddelde appel'. De app is uitgebreid met meer informatie over de micronutriënten, zodat deelnemers zich wel bewust zijn dat de voedingskeuzes die ze maken nog wel ‘verantwoord zijn. De voedingsrichtlijnen zijn van het voedingscentrum gehaald.

Mochten er geïnteresseerden zijn, stuur dan even een mail naar m.p.former@students.uu.nl

Alvast bedankt en geniet nog even van de zondagavond :)

Martijn

*Screenshot van de app
scherm1.jpeg


scherm2.jpeg
 
Ik denk dat het autoritje 4-5 keer per week naar de gym meer Co2 uitstoot.

En die stikstof is alleen in NL een probleem, dus niks om je zorgen over te maken, gewoon gezeur vanuit de overheid/EU.
 
Back
Naar boven