XXL Nutrition

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
24 apr 2018
Berichten
4
Waardering
0
Lengte
1m86
Massa
79kg
Vetpercentage
15%
Dit is mijn allereerste post hier met eigenlijk een vraag die al heel lang in mijn hoofd ronddwaalt:

Ik ben een 25 jarige die al redelijk wat jaren aan fitness doet en in mijn vrije tijd ook nog aan een heel deel obstakelruns mee doet. Nu wil ik mijn focus verleggen op vetverbranding en spieropbouw om meer controle te krijgen en makkelijker oefeningen te kunnen doen met eigen lichaamsgewicht als criteria.

Nu heb ik in het verleden dit al kunnen doen (ging redelijk vlot zelf) om echt zichtbaar vet te verliezen over de koers van enkele maanden. Ik heb bijna een jaar geleden een heel zware periode gehad met mezelf waarvoor ik dus ook antidepressiva neem, maar sindsdien merk ik dat alles wat ik ook doe, ik steeds hetzelfde weeg en ook niks meer zie veranderen. Mijn eetpatroon is er sinds die tijd zelf op verbeterd, ik kan mezelf meer onder controle houden om bijna alles van ongezond te laten liggen, maar het is serieus demotiverend om hard te werken en er niks aan te hebben.

Dus nu is mijn vraag: is er iemand die weet wat antidepressiva doet met je lichaam qua spieropbouw en vetverlies?

Soort: Sipralexa 10mg
Regelmaat fitness: 4x weeks cardio + kracht
Gewicht: 80 kg
Lengte: 186 cm
Laatste vetmeting (juni 2017): 14,7%
Laatste visceraal vetscore: 1
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk is het zo dat je vet verbrand door minder calorieën binnen te krijgen dan je verbruikt. Ongeacht je medicatie kun je dus gewoon proberen af te vallen door middel van meer beweging of door middel van minder eten.

Daarnaast zul je moeten kiezen, je kunt niet en vet verbranden en spier opbouwen. Het is het een of het ander omdat je om vet te verbranden minder moet eten dan je lichaam nodig heeft en om spier op te bouwen meer moet eten dan je lichaam nodig heeft.

Het is dus eerst van belang om je voeding onder de loep te nemen en te kijken hoeveel je daadwerkelijke inname per dag is. Als je nu steeds op gewicht blijft kun je ongeveer 500 calorieen per dag minder gaan eten om na +- 2 / 3 weken te kijken wat voor effect dat heeft. Val je af, dan doe je het goed, blijf je op gewicht of kom je aan dan moet je je calorieen verder nog verlagen.

Een handige site / app voor het bijhouden van je voeding is bijvoorbeeld myfitnesspal. Maar we hebben in de voedingssectie ook een handig excelbestand (met dank aan marina1975 ) waar je mee uit de voeten kunt.
 
Uiteindelijk is het zo dat je vet verbrand door minder calorieën binnen te krijgen dan je verbruikt. Ongeacht je medicatie kun je dus gewoon proberen af te vallen door middel van meer beweging of door middel van minder eten.

Daarnaast zul je moeten kiezen, je kunt niet en vet verbranden en spier opbouwen. Het is het een of het ander omdat je om vet te verbranden minder moet eten dan je lichaam nodig heeft en om spier op te bouwen meer moet eten dan je lichaam nodig heeft.

Het is dus eerst van belang om je voeding onder de loep te nemen en te kijken hoeveel je daadwerkelijke inname per dag is. Als je nu steeds op gewicht blijft kun je ongeveer 500 calorieen per dag minder gaan eten om na +- 2 / 3 weken te kijken wat voor effect dat heeft. Val je af, dan doe je het goed, blijf je op gewicht of kom je aan dan moet je je calorieen verder nog verlagen.

Een handige site / app voor het bijhouden van je voeding is bijvoorbeeld myfitnesspal. Maar we hebben in de voedingssectie ook een handig excelbestand (met dank aan marina1975 ) waar je mee uit de voeten kunt.

Hoi, sowieso gebruik ik Myfitnesspal om alles schoon bij te houden en zit nu ongeveer op 1760 kcal per dag. (Min of meer) ik heb het wat verkeerd geformuleerd in mijn originele post, het doel is eigenlijk om all-round meer spieren te kweken (met zo weinig mogelijk vet nog natuurlijk, niet om buffed te staan, maar een goed evenwicht vinden tussen kracht en conditie). Ik train voor mijn runs, waar dat ook het beste is om de best mogelijke tijd neer te zetten. Maar waar trek je dan de grens qua voeding? Ik dacht dat ik het juiste aan het doen was, maar nu twijfel ik wel enorm.
 
Op 1760 kcal met 1m86 ga je inderdaad afvallen ja.
 
Ah zo.

Ik vind wel dat je erg weinig eet, maar als jij daarmee op gewicht blijft zal je onderhoud blijkbaar heel laag liggen (of je eet gewoon meer dan je in myfitnesspal zet, gezien je "min of meer"). Hou er ook rekening mee dat je niet afvalt / aankomt in één dag. Als jij 5 dagen per week 1760 kcal eet, en in het weekend 2 dagen uit de band springt en 3000 per dag eet, dan is je weekgemiddelde niet die 1760 per dag.

Verder heb ik niet veel kaas gegeten van het leanbulken en jouw doelen dus kan ik je niet echt van verder advies voorzien, dat laat ik even aan de rest over. Succes.
 
Ah zo.

Ik vind wel dat je erg weinig eet, maar als jij daarmee op gewicht blijft zal je onderhoud blijkbaar heel laag liggen (of je eet gewoon meer dan je in myfitnesspal zet, gezien je "min of meer"). Hou er ook rekening mee dat je niet afvalt / aankomt in één dag. Als jij 5 dagen per week 1760 kcal eet, en in het weekend 2 dagen uit de band springt en 3000 per dag eet, dan is je weekgemiddelde niet die 1760 per dag.

Verder heb ik niet veel kaas gegeten van het leanbulken en jouw doelen dus kan ik je niet echt van verder advies voorzien, dat laat ik even aan de rest over. Succes.

Leanbulken is meestal op twee manieren, óf elke dag ietsjes boven onderhoud uitkomen. Óf op trainingsdagen boven onderhoud en op rustdagen onder onderhoud.
Al is dat laatste naar mijn weten erg ineffectief.

1760 is inderdaad bizar weinig, helemaal gezien Matthew goes running aangeeft duursport te doen.
In feite is het natuurlijk simpel. Kom je niet aan? Moet je meer eten.
Eet je meer en kom je nog niet aan, of té langzaam aan? Nóg meer eten.
Probeer maximaal 0.2-0.3 kilo per week aan te komen en je zal weinig vet aanzetten.
 
Leanbulken is meestal op twee manieren, óf elke dag ietsjes boven onderhoud uitkomen. Óf op trainingsdagen boven onderhoud en op rustdagen onder onderhoud.
Al is dat laatste naar mijn weten erg ineffectief.

1760 is inderdaad bizar weinig, helemaal gezien Matthew goes running aangeeft duursport te doen.
In feite is het natuurlijk simpel. Kom je niet aan? Moet je meer eten.
Eet je meer en kom je nog niet aan, of té langzaam aan? Nóg meer eten.
Probeer maximaal 0.2-0.3 kilo per week aan te komen en je zal weinig vet aanzetten.

Thanks for the tips, zal alles eens re-evalueren en ik kom hier over een tijd nog eens op terug om te laten weten of het iets heeft uitgehaald.

Misschien wel op te merken dat ik voor mijn medicatie nooit geen problemen had met mijn metabolisme, dat ik makkelijk 2600-3000 calorieën dagelijks kon eten zonder probleem, en als ik nu boven de 2200-2500 kom iedere dag (ik praat over een periode van enkele maanden) ik letterlijk gewoon dik word als ik even niet oplet wat ik eet. (Lees: alles blijft pakken, ik eet geen pak boterwafels iedere dag :P), daarvan dat ik wat schrik had dat het daarvan kon zijn.
 
De antidepressiva zou normaal geen probleem moeten vormen.
 
Thanks for the tips, zal alles eens re-evalueren en ik kom hier over een tijd nog eens op terug om te laten weten of het iets heeft uitgehaald.

Misschien wel op te merken dat ik voor mijn medicatie nooit geen problemen had met mijn metabolisme, dat ik makkelijk 2600-3000 calorieën dagelijks kon eten zonder probleem, en als ik nu boven de 2200-2500 kom iedere dag (ik praat over een periode van enkele maanden) ik letterlijk gewoon dik word als ik even niet oplet wat ik eet. (Lees: alles blijft pakken, ik eet geen pak boterwafels iedere dag :P), daarvan dat ik wat schrik had dat het daarvan kon zijn.

Wat slik je?
In principe zou het volgens mij niet moeten kunnen maar ik ben zelf zo'n 40 kilo aangekomen toen ik vroeger Citalopram slikte terwijl ik toen écht maar ~2400 kcal per dag at.
Daarvoor bleef ik gewoon op gewicht.

Ik zou het gewoon even aankijken, probeer ~2300-2400 per dag te eten.
Kom je meer dan gemiddeld 0.2-0.3 kilo aan per week over een termijn van ~4 weken dan kan je je kcal aanpassen.
 
Wat slik je?
In principe zou het volgens mij niet moeten kunnen maar ik ben zelf zo'n 40 kilo aangekomen toen ik vroeger Citalopram slikte terwijl ik toen écht maar ~2400 kcal per dag at.
Daarvoor bleef ik gewoon op gewicht.

Ik zou het gewoon even aankijken, probeer ~2300-2400 per dag te eten.
Kom je meer dan gemiddeld 0.2-0.3 kilo aan per week over een termijn van ~4 weken dan kan je je kcal aanpassen.

Sipralexa 10mg, en heeft variërende effecten bij iedereen, de ene valt er 10 kilo van af, de ander komt er 5-20 kilo van aan en dan heb je nog een select groepje die blij kan zijn als er niks gebeurd. Ik zit nu eenmaal bij de groep waar ik binnen de maand opmerkte dat ik vetbandjes begon te kweken, desondanks goede voeding en vaak naar de fitness te gaan. Ik vond dat maar vreemd, en met minder te eten gaat het wel beter, maar dan mag ik me niet laten afleiden door het een of ander.

Maar ik zal je tip zeker uitproberen! Bedankt! :)
 
Back
Naar boven