MuscleMeat

Afvallen en spieren kweken? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Omega007

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
31 jul 2007
Berichten
1.985
Waardering
83
hoi allemaal ik heb even een paar vraagjes. Hoewel het mischien lijkt alsof ik veel van de vragen die ik hieronder ga stellen wel terug kan vinden op het forum denk ik dat er niet veel voldoen aan mijn situatie.

Ik ben in anderhalf jaar van 134 kilo naar 87 kilo gegaan nu zit ik dus met verschillende problemen. (186cm)

Ik heb nog een flink buikje maar wil wel spieren op gaan bouwen. Is dit wel mogelijk?

Ik sport nu om de dag daarbij bestaat mijn trainigsschema meestal uit:
1 uur cardio en 1 uur krachttraining om de 3 trainingsdagen doe ik alleen maar cardio om mijn spieren te ontzien.

Ik heb daarbij nu zelf het volgende voedingsschema gemaakt:
ontbijt 7:00-9:00
koffie
portie havermout(60 gram) met magere melk en een klodder appelstroop (extra ijzer)
of brinta

middag 12:00
2 volkoren boterhammen met kipfilet (heel soms filet american of rosbief)
koffie
250 gram magere kwark

middag 14:00
appel en banaan (iniedergeval 2 stuks fruit)

avond 18:00
gewoon avondeten (wat de pot schaft)

avond 22:00
250 gram magere kwark

tussendoor eet ik dan altijd wel iets van het volgende: sultana, druiven, volkorenboterham met pindakaas enz..

verder drink ik, optimel, fanta light, cola light. en drink ik alleen water tijdens het sporten(Ik krijg het gewoon niet weg)

Nu snap ik dat dit eigenlijk niet genoeg eten is om een grote jongen van te worden ;) maar ik ben gewoon zo bang om weer zo modderspekvet varken te worden:mad:

Zou het dus in mijn geval verstandig zijn om eiwit shakes te gebruiken voor de spieren? zoja welke merken zijn goed voor een beginner?

Zou creatine in mijn geval goed werken? zoja welke merken zijn goed voor een beginnen?

Moet ik meer gaan trainen?

Hebben jullie opmerkingen op mijn voedingsschema of trainschema?

Ik weet dat dit een heleboel vragen zijn en informatie is toch hoop ik dat er een paar zijn die de moeite willen nemen me te helpen. Ik ben leergierig en een echt doorzetter dus met jullie hulp weet ik zeker dat ik resultaat kan boeken.

alvast bedankt!
Kevin
 
Om direct antwoord te geven op de vraag, tegelijkertijd is iets dergelijks niet mogelijk, afvallen en spieren kweken tegelijk. Je verbrandt of vet (en als je niet goed bezig bent ook nog eens spieren) of je bouwt spieren op.

Opbouwen van spieren gaat meestal wel gepaard met een beetje vet, maar dat ligt eraan hoe jouw voedingsschemaeruitziet. Bulk jij (spieren opbouwen dus) met een schema van 4500kcal per dag, dan kan ik je garanderen dat er na verloop van tijd wel een aardig speklaagje ontstaat, mits je natuurlijk alleen aan KT doet en vrij weinig andere fysieke inspanning. Heb jij, daarintegen, een voedingsschemadat net 500kcal boven je onderhoud zit (dus wat je dagelijks aan kcal verbrand), dan zal je vetpercentage minder snel toenemen.

Zoals ik al zei, spieren bouwen gaat gepaard met (over het algemeen) een groeiend lichaamsvetpercentage. Ik zou adviseren om meer te gaan eten, die uur cardio schrappen voor je work-out (of als je het echt heel leuk vind, het op een andere dag te doen dan je KT) en je niet zo druk te maken om een beetje vet. Vind je jezelf te dik worden, dan kan je eventueel weer gaan cutten (lichaamsvetpercentage verlagen) en daarna weer verder gaan met bulken.

Kijk wat rond op de site voor tips en adviezen over goede (bulk)eet-schema's, en tips over trainingsmethodes/schema's. Ik kan je niet zeggen of je een goed trainingschema hebt, omdat je geen oefeningen hebt gepost, maar ik weet zeker dat met een beetje lezen in de andere secties, je wel een goed schema kan vinden of zelf kan maken.

Over het gebruik van supplementen; ik heb geen ervaring met creatine, en gooi alleen wat whey (eiwit) bij mijn brinta in de morgen en na de work-out. Je merkt er geen geweldige effecten van, maar het is wel een efficiënte en makkelijk manier om snel een relatief hoop eiwitten binnen te krijgen.
 
Spieren bouwen met een buikje is geen probleem. Spieren bouwen en tegelijkertijd je buikje afbreken is geen gemakkelijke opgave, maar zeker niet onmogelijk.

Volgens een aantal forumgebruikers is het wel degelijk mogelijk vet te lozen en massa te winnen. We hebben het hier echter wel over wat meer ervaren bodybuilders. Kennis van voeding en de relatatie voeding-jouw eigen lichaam is hiervoor wel van belang. Dit is dus niet voor iedereen weggelegd.

De vraag is dan hoever je wil gaan met cardio + op je voeding letten.
Ik zou kort gaan cutten en vervolgens clean bulken.

Zorg dat je een goed schema hebt wat aansluit op jouw behoeften. Rekenen dus! Dat maakt het veel makkelijker om in te grijpen wanneer je teveel vet aanzet.

Voor je allerlei supplementen als creatine of fatburners gaat gebruiken zou ik eerst zorgen dat je je training/ voeding/rust op orde hebt. Anders zijn de middelen van geen enkele toegevoegde waarde en is het vooral zonde geld.

Het lijkt alsof je erg weinig eet. In ieder geval te weinig maaltijden verspreid over de dag. 5 maaltijden is in ieder geval te weinig. Verdeel je eten liever in 6-8 kleine maaltijden, verspreid over de dag. Er zit bevoorbeeld een groot gat tussen 7(-9) en 12u in de morgen.

Als je leergierig bent dan ga je snel de stickies bestuderen.
Burn the fat, feed the muscle is ook een aanrader.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net mijn energieverbruik berekend (BMR) dat is dus wanneer ik helemaal geen reet doe?
Dat komt uit op ongeveer 2185 als ik daar dus mijn verdere verbruik kwa werk en 4 keer per week sporten optel zou ik dus veel te weinig eten?
als ik mijn kcal inname bereken kom ik uit op ongeveer 2000 per dag

Maar als je langere tijd weinig eet went je lichaam toch aan die kcal inname dus als ik dan nu meer zou gaan eten zou ik toch extreem in gewicht (vet) aankomen?

Daarom dacht ik eigenlijk dat het in mijn geval heel handig zou zijn als ik creatine en eiwitshakes zou gebruiken omdat ik zo iniedergeval mijn spieren de nodige voedingsstoffen lever terwijl ik daardoor niet meer hoef te gaan eten en alleen de kcal die in een shake zitten extra heb. of mis ik iets?
 
Voor spieropbouw moet je gewoon boven je onderhoud eten. Je kan je vetwinst wel beperken door gezond te eten en maar een paar honderd kcal boven je onderhoud te zittten. Ik ben nu al enkele weken aan het bulken en ga goed vooruit in gewicht(ongeveer 2 kg VVM op 1maand), ik merk wel dat ik nu iets vetter wordt maar dit blijft goed onder controle.

Succes ermee
 
Laatst bewerkt:
Maar zou het gebruik van eiwitshakes en/of creatine dan voor mij wel of geen resultaat opleveren????
 
Creatine levert altijd wel resultaat (tenzij je NON-responder bent)

Maar ik ken je probleem. En maaltijden vervangen door shakes kan je rustig doen.
Maar het valt wat duurder uit dan een pak kwark eten wel ;)

Ik zou wel proberen je kcal zo goed mogelijk te verdelen over 6 maaltijden en je koolhydraten en eiwitten verdeling
op een 40 - 40 te zetten (nog 20% voor vet over dan ;))
 
Tuurlijk, die shakes zorgen ervoor dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt per dag en creatine zal er voor zorgen dat je beter kan trainen. Creatine zou ik pas na verloop van tijd bijnemen, whey kan nooit kwaad.
 
nu heb ik al een hele hoop gelezen op een hele hoop verschillende sites als ik het goed begrijp zou ik dus ook het best een whey-isolaat kunnen nemen omdat ik zo wel de eiwitten binnen krijg voor de spieren maar er niet veel koolhydraten/kcal inzitten.

Als ik nou goed zit met een whey-isolaat. zijn alle merken dan ook wel van redelijke kwaliteit of zijn er gewoon een paar goede merken?
 
Kijk gewoon eens bij de board sponsors ... die zorgen voor goede kwaliteit tegen een goede prijs.

mijn top 3 merken voor whey
Optimum Nutrition 100% Whey
Dymatize Elite Whey
Revolutions Whey Shake
 
Bedankt voor de hulp tot nu toe:cool: ik heb zelf ook nog gezocht naar whey en daarbij kwam ik het merk syntrax(nectar en essence) tegen. klopt het dat dat een whey isolaat is en ik er dus niet vetter van zal worden?
 
Syntrax is een volledige shake, met verschillende soorten whey.
Heb ik ook al vanalles goed van gehoord, staat zelfs een review hiervan op het forum.

Je wordt alleen vetter als je boven je kcal gaat die je verbruikt ...
Dus als je een shake neemt, moet je daar rekening mee houden in je eetschema.
bv ipv pindakaas & brood een shake ofzo ...
 
maar met het eetschema dat ik nu heb kan ik toch de whey shakes wel als extra maaltijd gebruiken. Ik kom kwa kcal inname niet aan mijn verbruik als ik de hele dag op mijn reet zou zitten (BRM).
 
Yups ... dan kun je een shake tussen een paar dode eetmomenten innemen.
Plus de Syntrax Essence is een ideale shake om 's avonds voor het slapen gaan te nemen.
Dan heb je nog een extra eetmoment ;)

Maar de spatie tussen je ontbijt en lunch moet je wel nog opvullen.
Dus eventueel shake bij het opstaan om 7u, Brinta rond 9u30, lunch om 12u
dus eigenlijk zien dat je iedere 2.5u iets in je mond steekt ;)

De snack om 14u zou ik ook vervangen door bv groente en iets met proteïne.
Fruit bevat nl ook suikers ;)
 
oke hartstikke bedankt :cool:Hier heb ik wat aan dan ga ik eerst ffe de stad in om een whey isolaat te scoren.
 
Vergeet niet de calorien van je shake mee te nemen. Dat zijn er behoorlijk wat. En succes!:D
 
nou ben de stad in geweest en heb tevergeefs gezocht naar de syntrax whey isolaat.:mad: Heb uiteindelijk maar naar het advies van een leuke verkoopster geluisterd en de (volgens haar) beste whey gekocht die er is:
volu-mass van san.

Zij heeft me trouwens wel sterk aanbevolen creatine te gebruiken. ze heeft me een potje BBEX creatine ethyl ester aangesmeerd.

Nu komt de vraag wanneer kan ik nou het best de creatine en whey gebruiken?

voor ik ga slapen neem ik altijd nog een bakje kwark 22:00/23:59 zou ik de whey shake dan gewoon altijd na de training doen?(als ik savonds train ben ik tegen 9 uur thuis, bij een ochtend training ben ik om 12:00 thuis)

En de creatine wanneer kan ik die het best in nemen?
 
whey half uur/uur voor trainen en 's ochtends. Creatine na trainen en op niet trainingsdagen op lege maag
 
volu-mass van san.

BBEX creatine ethyl ester

zou ik de whey shake dan gewoon altijd na de training doen?(als ik savonds train ben ik tegen 9 uur thuis, bij een ochtend training ben ik om 12:00 thuis)

En de creatine wanneer kan ik die het best in nemen?

Nooit van gehoord. Bijna alle whey heeft een opnametijd van 2 uur (tenzij je de megadure shizzle hebt). Ik raad je aan om op trainingsdagen zowel voor als na je training een shake te nemen.

Maakt vrij weinig uit. Ik verspreid mijn crea in 3 porties over de dag en op trainingsdagen neem alles voor de training. Zorg dat je dagelijks je dosering binnenkrijgt. Lees dit ook eens door. Ik moet nu een trein halen, dus sorry voor het korte antwoord.
http://forum.dutchbodybuilding.com/f22/creatine-faq-3550/
 
Back
Naar boven