XXL Nutrition

Afvallen lukt maar niet.. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

FitMama

Novice
Lid geworden
14 aug 2019
Berichten
16
Waardering
1
Lengte
1m68
Massa
74kg
Vetpercentage
35%
Hoi allemaal,

Ik ben FitMama, 30 jaar, getrouwd en mama van 2 kindjes.
In 2016 ben ik bevallen van mijn 2e kindje (3e zwangerschap, hiervoor miskraam het jaar ervoor) en sindsdien lukt het mij gewoon niet meer om terug te gaan naar mijn oude gewicht en lijf.
Voor ik zwanger raakte in 2015, was ik in the beste shape of my life, weet mijn vetpercentage niet, maar ik woog 58 kg, mooie platte buik en ik trainde 3 tot 4x per week mix van kracht, cardio en HIIT.

Nu ben ik al ruim 2 jaar bezig om de laatste 10 kg kwijt te raken, maar begin echt de moed te verliezen. Nu heb ik altijd samen met mijn man gesport en nu ook, maar ik raak in de war van zijn tips en goed bedoelde adviezen :(

Ik loop nu bij een personal trainer en heb van haar een schema gekregen, 6 maaltijden per dag, 112 gram eiwit, 149 gram koolhydraten en 50 gram vet, 1526 kcal per dag.

Nu ben ik 4 weken bezig en ben ik amper 1 kg afgevallen, zeer teleurstellend dus :(
Volgens mijn man zitten er alsnog teveel eiwitten in het schema en teveel koolhydraten. Ik mag alleen complexe koolhydraten en volgens hem moet ik geheel koolhydraat arm gaan eten.

Ik ben nu ook IF aan het onderzoeken om maar aanspraak te kunnen maken op mijn vetreserves. Heeft iemand hier ervaring mee?

En hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik sport 3x per week in de sportschool, warming up met incline walking dan upper of lower body.
Upper body verdeel ik in rug dag of schouders/armen
Lower body is altijd een legday met onderrug (voor de lovehandles)
en ik sluit elke sessie ook af met 15 min buikspier circuit.

Daarnaast doe ik ook nog thuis 1 a 2x per week een zumba of HIIT workout. Dit deed ik vroeger ook altijd...

Qua supplementen gebruik ik multivitamin van Optium Nutrition en omega 3+6+9, mijn personal trainer zegt dat ik de shakes van QNT moet gebruiken omdat dit een zero shake is, maar mijn man vindt dat ik ook prima de natural Isolaat van Body en Fit kan gebruiken (is alleen zo vies, maar goed alles voor het doel)
Ik gebruik nu sinds een week ook een fatburner met groene koffie en garcina cambodia erbij..

Hopelijk hebben jullie advies voor mij want ik wil zo graag weer een maatje kleiner maar me vooral ook weer happy voelen, ik weet dat het kan! Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik zie geen enkel nut om naar shakes toe te grijpen.
Je macro's zijn makkelijk uit vast voedsel te halen. Shakes zijn een supplement en moeten worden gezien als toevoeging, niet als vereiste.
Eiwitten zijn verder prima, koolhydraten ook.
Koolhydraat arm zal je op de korte termijn misschien helpen, maar koolhydraten zijn an sich niet de boosdoeners.

1,8-2,0 gr per lichaamsgewicht eiwit
1gr per lichaamsgewicht vet
En de rest aanvullen met koolhydraten
Dit is een beetje wat als basis gezien wordt voor afvallen.

Goed en objectief kijken naar wat je echt naar binnen werkt qua eten, alles goed afwegen en dan zou je met jouw beweging en deficit vanzelf af gaan vallen.
 
En fatburners zijn ook zonde van je geld trouwens
 
Ik zie geen enkel nut om naar shakes toe te grijpen.
Je macro's zijn makkelijk uit vast voedsel te halen. Shakes zijn een supplement en moeten worden gezien als toevoeging, niet als vereiste.
Eiwitten zijn verder prima, koolhydraten ook.
Koolhydraat arm zal je op de korte termijn misschien helpen, maar koolhydraten zijn an sich niet de boosdoeners.

1,8-2,0 gr per lichaamsgewicht eiwit
1gr per lichaamsgewicht vet
En de rest aanvullen met koolhydraten
Dit is een beetje wat als basis gezien wordt voor afvallen.

Goed en objectief kijken naar wat je echt naar binnen werkt qua eten, alles goed afwegen en dan zou je met jouw beweging en deficit vanzelf af gaan vallen.


Hoi! Thanks voor je reactie. In mijn schema staat dat ik bij mijn ontbijt 1 schep eiwit poeder moet toevoegen en als laatste maaltijd een casseine shake.. vandaar de vraag over de shakes..
 
Ik vind dat zelf zonde van de macro's.
Dan haal je 300cal per dag uit shakes, welke je ook kan halen uit vast voedsel.

In de cut gebruik ik bijna nooit shakes. Alleen als ik aan het eind van de dag wat eiwitten mis. Overdag zoveel mogelijk vast voedsel omdat ik dan beter verzadigd raak. Hierdoor ga je ook minder snel weer snoepen.

Zeker als je maar 1500cal op een dag mag nemen
 
  • Like
Waarderingen: Bubs
Ik vind dat zelf zonde van de macro's.
Dan haal je 300cal per dag uit shakes, welke je ook kan halen uit vast voedsel.

In de cut gebruik ik bijna nooit shakes. Alleen als ik aan het eind van de dag wat eiwitten mis. Overdag zoveel mogelijk vast voedsel omdat ik dan beter verzadigd raak. Hierdoor ga je ook minder snel weer snoepen.

Zeker als je maar 1500cal op een dag mag nemen

Oke dan zou ik dus bijvoorbeeld mijn ontbijt met iets anders eiwitsrijk moet vullen? ik mag ook geen zuivel ivm lactose intolerantie.. dus kwark erbij is bijvoorbeeld al lastig. Mijn ontbijt is bijvoorbeeld havermout pap. Aanvullen met een omelet erbij? (ik noem naar iets)
 
Als je niet afvalt dan eet je te veel.

Volgens mijn man zitten er alsnog teveel eiwitten in het schema en teveel koolhydraten. Ik mag alleen complexe koolhydraten en volgens hem moet ik geheel koolhydraat arm gaan eten.

Dit is natuurlijk onzin.
 
  • Like
Waarderingen: ACE
Ik eet absoluut niet veel, wellicht juist te weining.

Als je te weinig zou eten zou je alsnog afvallen.
Je eet waarschijnlijk zonder dat je het door hebt meer dan je denkt.
 
vlees, noten, eieren, vis, bonen en lactosevrije zuivel
 
Nope.

Als je niet afvalt moet je of minder calorieën tot je nemen, of meer verbranden. Het is heel simpel.
 
Afvallen is niets anders dan minder eten dan je lichaam verbruikt. Val jij niet af dan eet je teveel.

Als jij je 6 dagen van de week netjes aan je schema houdt en dan op zondag bijv. lekker mag eten wat je wilt en daarmee je tekort teniet doet betekent dit dat je niet afvalt. Of lekker een koekje bij de koffie. De olie waar je in bakt niet afgemeten. Dat bakje chips extra op zaterdagavond bij een leuke film. Een nootje hier of daar.

Je kunt niet te weinig eten en NIET afvallen. Dat is echt een fabel die de wereld uitgeholpen moet worden. Dan zouden er ook geen mensen sterven aan hongersnood, want hey, die eten te weinig en vallen daardoor niet meer af :eyes:

Spaarstand en al die onzin bestaat niet.

Als jij niet afvalt dan eet je te veel tegenover wat je lichaam aan energie verbruikt. Bekijk kritisch wat je eet en hou dit goed bij. Val je niet af, moet je of meer gaan bewegen of minder gaan eten.
 
Er bestaat niet zoiets als te weinig eten en niet afvallen.

Er is een onderzoek geweest waarbij mensen gedurende een jaar(dacht ik) 1000cal per dag aten. Ze bleven afvallen, nooit een plateau gehad. Daarna waren ze graadmager. Kan zo 1 2 3 het onderzoek niet vinden
 
Als je te weinig zou eten zou je alsnog afvallen.
Je eet waarschijnlijk zonder dat je het door hebt meer dan je denkt.

Ik weeg de maaltijden die ik moet eten exact af en ik prep van te voren.
Daarnaast ook nog 2 tot 3 liter water per dag
Ik weet wel dat ik snel vocht vasthoudt
 
Weeg je alles af? Laat je schema eens zien..
 
Weeg je alles af? Laat je schema eens zien..

maaltijd 1:
havermoutpap gemaakt met water met chiazaad en 25 gram blauwe bessen en 1 schep qnt metapure zero shake

maaltijd 2:
50 gram quinoa met 150 witvis/tofu en 150 broccoli

maaltijd 3
150 soya yoghurt met 25 gram muesli, 15 gram zonnebloempitten, 15 gram pompoen pitten en 15 gram walnoten

maaltijd 4
2 rijstwafels met halvjam

maaltijd 5
50 gram quinoa met 150 gram tempeh/witvis en 150 gram groenten naar keuze

maaltijd 6
25 gram QNT metapure zero shake met water
 
Aanvulling:

Laten we wel wezen, je bent natuurlijk wel wat afgevallen, dus het is niet zo dat je helemaal niet afvalt. Het gaat je misschien niet snel genoeg, maar je hebt die 10kg er natuurlijk ook niet in één maand aangegeten, dus die zal je ook niet in één maand kwijt zijn.. Daarnaast hebben hormonen ook invloed op je vochthuishouding en zul je misschien ivm ongesteldheid een keer wat zwaarder zijn omdat je meer vocht vast houdt, dat vertekend ook.

Hou je ook je omvang bij (cm's meten bij armen, benen, buik, taille, billen e.d.?) en maak je ook progressie foto's? Daarmee kun je ook beter bijhouden of je afvalt. Je gewicht is namelijk niet een hele precieze graadmeter van wel of niet afvallen.

Als jij na een lange periode niks doen op eens weer gaat sporten zul je ook weer wat meer spier aanmaken (weegt zwaarder dan vet...) meer spieren houden ook meer vocht vast, ergo je komt misschien wat aan, of je valt niet zo heel veel af, MAARRRR je bent wel in vet afgevallen ;)
 
  • Like
Waarderingen: Bubs
Wat een verschrikkelijk voedingsschema btw. Daar kan een mens toch niet op leven.. denk dat anderen daar nog wel wat nuttigs over kunnen zeggen.
 
Aanvulling:

Laten we wel wezen, je bent natuurlijk wel wat afgevallen, dus het is niet zo dat je helemaal niet afvalt. Het gaat je misschien niet snel genoeg, maar je hebt die 10kg er natuurlijk ook niet in één maand aangegeten, dus die zal je ook niet in één maand kwijt zijn.. Daarnaast hebben hormonen ook invloed op je vochthuishouding en zul je misschien ivm ongesteldheid een keer wat zwaarder zijn omdat je meer vocht vast houdt, dat vertekend ook.

Hou je ook je omvang bij (cm's meten bij armen, benen, buik, taille, billen e.d.?) en maak je ook progressie foto's? Daarmee kun je ook beter bijhouden of je afvalt. Je gewicht is namelijk niet een hele precieze graadmeter van wel of niet afvallen.

Als jij na een lange periode niks doen op eens weer gaat sporten zul je ook weer wat meer spier aanmaken (weegt zwaarder dan vet...) meer spieren houden ook meer vocht vast, ergo je komt misschien wat aan, of je valt niet zo heel veel af, MAARRRR je bent wel in vet afgevallen ;)

Dat is wel waar! ik verlies wel centimeters klopt. Vanmiddag ga ik wegen en meten bij mn trainer dus dan weet ik ook of ik centimeters ben kwijt geraakt in deze periode. En we zijn in deze 4 weken ook 10 dagen met vakantie geweest dus oké dat mag er dan af en dan ben ik niet aangekomen (heb me ook niet misdragen) dus klopt dat is wel positief!
Maar met jullie tips kan ik zeker wel wat! Dus daar in elk geval ook bedankt voor!
 
Er bestaat niet zoiets als te weinig eten en niet afvallen.
Er is een onderzoek geweest waarbij mensen gedurende een jaar(dacht ik) 1000cal per dag aten. Ze bleven afvallen, nooit een plateau gehad. Daarna waren ze graadmager. Kan zo 1 2 3 het onderzoek niet vinden
mocht je dit ooit nog vinden zou ik dat graag eens willen lezen, lijkt me erg interessant.

@ TS, heb je een overzicht van wat je exact eet?
hahaha ik zie dat je hem net post
 
Back
Naar boven