Fitness Seller

Afvallen met krachttraining, hulp gezocht.

Bezoekers in dit topic

Littlegirl

Novice
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
15
Waardering
0
Lengte
1m72
Al een tijdje hier aan het meekijken op zoek naar informatie, maar volgens mij komt de beste informatie toch als ik zelf een draadje opzet.
Ik ben op zoek naar wat hulp om verder mijn vetmassa te verlagen.
Ongeveer 2 jaar geleden ben ik begonnen mijn leefstijl om te gooien, toen met gezonder eten en Youtube filmpjes (je moet ergens starten). Met een gewicht van 90kilo bij een lengte 1.72 had ik geen figuur om trots op te zijn en de sportschool was een grens te ver.
De kilo's zijn er toen redelijk vlot vanaf gegaan en na een half jaar woog ik nog 73kg, Daarna nog een periode waarbij vetmassa verminderde maar gewicht stabiel bleef en ik ben geëindigd met een vetpercentage van 31%. En daar blijf ik nu al een jaar steken.
Ondertussen is er wel veel veranderd: Ik ben gestart met crossfit als uitlaatklep, wat ik combineer met 2x per week puur krachttraining en 1-2x per week1-2uur alleen cardio(mountainbike en wielrennen, hardlopen met mate). Qua eten alles wel geprobeerd, van 1700kcal tot 1200kcal, maar zonder echt resultaat te krijgen. Meer vet, minder vet, meer eiwitten en minder eiwitten, allemaal wel geprobeerd... IIFYM of juist heel clean. Met heel hard werken zak ik tot ongeveer 71.5kg wat ook vrij makkelijk weer stijgt als ik ietsjes er bij ga eten.
Ik twijfel heel erg wat wijs is. Deels denk ik dat het goed zou zijn om een periode boven onderhoud te eten om spiermassa de kans te geven en mijn lijf te laten herstellen van de afgelopen 2 jaar, maar ik durf het niet zo goed aan omdat ik nog zoveel vet heb en nog een relatief hoog BMI. Meer sporten lijkt me redelijk onzinnig en minder eten lijkt me ook niet wijs. Misschien zelfs minder sporten, gerichter sporten?
Ik merk overigens wel dat ik nog steeds sterker wordt en fitter wordt en beter in mijn vel zit, maar het zou wel lekker zijn als dat vetpercentage van 25% in zicht zou kunnen komen...
 
Hoeveel kcal heb je nodig? Hoeveel eet je nu? Hou je alles bij in een appje?
 
Je lichaamsgewicht veranderen is vooral een functie van hoeveel calorieen je eet tov hoeveel je er verbruikt. Krachttraining beinvloedt in welke verhouding die gewichtsverandering bestaat uit spier:vet.

Minder calorieen eten of meer activiteit toevoegen, dat eerste is waarschijnlijk verstandiger.
 
Ik heb een bmr van 1500kcal en zou een theoretisch onderhoud hebben van 2400kcal, maar in de praktijk zit die rond de 2000kcal.

Ik ben vandaag gestart met 1600kcal, en daarbij hoger in vetten (60gr), eiwitten altijd op 125gram. Daarnaast wil ik eten wat meer versimpelen nu zodat ik preciezer kan meten (wat lastiger is met samengestelde gerechten).
Ik gebruik idd een app, maak vooraf een menu voor de week.

Pleurklaat, ik ken de theorie, ben opgeleid als voedingsdeskundige. Maar ergens gaat in de praktijk iets mis als ik op zowel 1200 als 1600kcal op onderhoud blijf.
Of ik zie ergens voeding over het hoofd (maar geen idee waar, ik werk met een dagmenu), of er gebeurt iets anders dat ik over het hoofd zie. Afname van onbewuste beweging? Dalen naar 1000kcal wil ik iig niet.
En dan lees ik vanalles over teveel trainen, niet goed trainen, hormonen en dan ga ik toch aan de twijfel...
 
Ik heb een bmr van 1500kcal en zou een theoretisch onderhoud hebben van 2400kcal, maar in de praktijk zit die rond de 2000kcal.

Ik ben vandaag gestart met 1600kcal, en daarbij hoger in vetten (60gr), eiwitten altijd op 125gram. Daarnaast wil ik eten wat meer versimpelen nu zodat ik preciezer kan meten (wat lastiger is met samengestelde gerechten).
Ik gebruik idd een app, maak vooraf een menu voor de week.

Pleurklaat, ik ken de theorie, ben opgeleid als voedingsdeskundige. Maar ergens gaat in de praktijk iets mis als ik op zowel 1200 als 1600kcal op onderhoud blijf.
Of ik zie ergens voeding over het hoofd (maar geen idee waar, ik werk met een dagmenu), of er gebeurt iets anders dat ik over het hoofd zie. Afname van onbewuste beweging? Dalen naar 1000kcal wil ik iig niet.
En dan lees ik vanalles over teveel trainen, niet goed trainen, hormonen en dan ga ik toch aan de twijfel...

Je weegt 62,5e kilo? Want waarom je eiwitten op 125g? En define samengestelde gerechten? Kant en klaar? Maar als je de theorie kent dan weet je dus dat het kcal in vs kcal out is. Dus ergens moet je dan toch iets missen lijkt me. Of een totaal verkeerde berekening maken.
 
Nee 73kg. Dus eiwitten rond de 1.7gr/kg gepakt.
Samengestelde gerechten bedoel ik gerechten die niet bestaan uit los aardappelen groente en vlees, maar uit een sausje met allerlei ingredienten, beetje van dit en beetje van dat. Dan tel ik wel ingredienten en deel door 2(ben met twee thuis) maar ik vermoed zomaar dat daar makkelijker onnauwkeurigheden zitten dan in gewoon afgemeten groente en vlees als los component.

En ja, ik ken de theorie maar weet ook wel dat het alleen theorie is, dat een formule niet heilig is en dat mijn lichaam op dit moment blijkbaar niet voldoet aan de formule als ik met (volgebs mijn berekening) 1200kcal niet afval en met 1700 ook niet. Dan zie ik blijkbaar inderdaad ergens iets over het hoofd denk ik... hopelijk zien anderen wel wat...
vooral omdat het in eerste instantie op 1700kcal erg makkelijk ging (maar toen woog ik dus ook 15kg meer dan nu).
 
Nee 73kg. Dus eiwitten rond de 1.7gr/kg gepakt.
Samengestelde gerechten bedoel ik gerechten die niet bestaan uit los aardappelen groente en vlees, maar uit een sausje met allerlei ingredienten, beetje van dit en beetje van dat. Dan tel ik wel ingredienten en deel door 2(ben met twee thuis) maar ik vermoed zomaar dat daar makkelijker onnauwkeurigheden zitten dan in gewoon afgemeten groente en vlees als los component.
En waarom weeg je de saus niet af? Als ik de saus maak, weeg ik alle ingredienten af, voer ik ze in MFP in als zelfgemaakt voedingsmiddel en weeg ik de hoeveelheid grammen af van hoeveel ik neem.

En ja, ik ken de theorie maar weet ook wel dat het alleen theorie is, dat een formule niet heilig is en dat mijn lichaam op dit moment blijkbaar niet voldoet aan de formule als ik met (volgebs mijn berekening) 1200kcal niet afval en met 1700 ook niet. Dan zie ik blijkbaar inderdaad ergens iets over het hoofd denk ik... hopelijk zien anderen wel wat...
vooral omdat het in eerste instantie op 1700kcal erg makkelijk ging (maar toen woog ik dus ook 15kg meer dan nu).
Nou ja, het is gewoon een feit. En met 15kg meer verbruikte je ook meer. Niet zo gek dus. Ik denk dat jouw probleem echt zit in bovenstaande; je kcal tellen is niet nauwkeurig.
 
Xarrow, ik zeg juist dat ik dat wel doe, ook bij sausjes. Maar omdat ik dan vooraf alles moet wegen en na het bereiden het in 2en verdeel kan ik me voorstellen dat het minder nauwkeurig is dan een bord op de weegschaal zetten en daar een stuk kipfilet op leggen. Dus dat.

En ik snap dat mijn BMR bij 15kg meer gewicht hoger lag dus dat dat logisch is. Daarom staat dat er ook tussen haakjes bij. Maar het verschil is te groot om alleen met een formule te verklaren. Blijkbaar zie ik dus iets over het hoofd (en dat zijn niet de sausjes :p)
En als ik dan onderzoeken lees waaruit blijkt dat een H&B er tot 51% naast kan zitten...
 
Post anders je schema eens. Misschien zit er toch een rekenfout ergens in?
 
Ik ken ook iemand waarom ik zeker zou zeggen dat ze heel precies zijn en consequent, onderhoud zou bij haar theoretisch ook op 1800kcal moeten liggen, maar nu rond 1300kcal nog steeds niet tot nauwelijks afvalt. (1300kcal is toch absurd weinig zou je zeggen?!) Wel had ze 5 jaar terug insuline resistentie, maar vorig jaar na zeer gezond eten en sporten is ze dat niet meer volgens de huisarts. (weet niet of dat kan?!)

Je kunt je dokter vragen om je bloed te laten controleren. Als je insuline resistent bent zal het meer moeite kosten om af te vallen, maar dan heb je tenminste een verklaring waarom het zo moeilijk gaat.

Verder weet ik niet of het bij vrouwen vaker voorkomt dat ze zo laag (<1300) moeten gaan zitten met het aantal kcal...
 
Volgens mij geef ik constant aan dat ik er van overtuigd ben dat ik iets over het hoofd zie cor3, dus kan niet anders als het met je eens zijn. Ergens doe ik iets mis maar ik weet niet wat. Is mijn input hoger dan ik denk? Of juist mijn output lager.. wellicht dan meer cardio toevoegen on output te verhogen?

Indulineresistentie heb ik ook aan gedacht, maar omdat het in het begin wel soepel ging lijkt dat me gek. Zou ik dan door het afvallen niet juist gevoeliger moeten zijn geworden? Is insulineresistentie echt aan te tonen? Khdarm zou dan de oplossing zijn wellicht?

Creamers, heeft zij een oplossing daarvoor gevonden?

Mijn schema wisselt dus per dag.
Ontbijt was altijd
350gr kwark
20gr muesli
Ong 100gr Seizoensfruit

Sinds vorige week
30gr havermout
1/2 schep whey straciatella
150gr kwark
2 theelepels cacaopoeder
Fruit
Verdunnen met water tot pap

150ml melk door kop koffie

Lunch is salade of kip met groente.
Vandaag 2 porties gemaakt van
1 ei en 4 eiwitten tot eiersalade met 40ml halfvolle fritessaus en kruiden. Daarvan 1 portie vandaag gegeten.
Rauwkost

Tussendoor 30gr nootjes en 500gr aardbeien

Avond was
160gr kipfilet rauw
25gr ricotta
5gr pesto
Samen met 250gr sperziebonen en 30gr geraspte kaas
1el olijfolie om kip aan te bakken

Na het sporten 150gr kwark en 15gr walnoten.

Totaal 1559kcal
122gr eiwit
139gr khd
59gr vet
 
Laatst bewerkt:
Met dit schema kunnen we toch niet zoveel? Wat voor nootjes eet je? Zit nogal een verschil in. Heb je grote of kleine eetlepel olijfolie gebruikt? Idem dito met theelepels. Doe je gewone theelepels of kop erop. Gebruik je volle melk, magere melk, halfvolle melk? Zo kunnen we het niet narekenen ook.

Ergo : Het is handiger, ook voor jezelf als je ALLES afweegt. Dan heb je ALTIJD hetzelfde.
 
En je drinken reken je dat ook mee ?
 
Ik drink buiten de melk alleen water, dus die schrijf ik niet op.
Xarrow, bedoel je olijfolie voortaan afwegen ipv gebruik maken van een el zoals ik het in mfp zet?
Eetlepels en theelepels zijn bij mij gewoon vaste cupjes zoals die ook bij het bakken gebruikt worden.

Zie hieronder zoals ik hem heb opgevoerd, hopelijk is dat zo zichtbaar? bij dingen als komkommer kijk ik eigenlijk niet zo nauw omdat het vrijwel geen kcal bevat, voer die alleen op zodat ik die dag weet wat ik bedacht had. Zou dat zo'n groot berschil maken?
image.png
image.png
image.png
 
Ik zou het wel gaan doen, het ziet er misschien obsessief uit maar meten is weten.

Als je alles maar dan ook alles wat je op een dag in je mond stopt op de weegschaal legt en dan bedoel ik ook tussendoor 1 nootje extra dan weet je echt hoeveel kcal je binnen krijgt.

Denk dat in jou geval, omdat je niet weet waar het fout gaat je gaat helpen om er achter te komen of het te maken heeft met een mogelijke rekenfout of dat er ergens anders iets fout gaat
 
Ik zou het wel gaan doen, het ziet er misschien obsessief uit maar meten is weten.

Als je alles maar dan ook alles wat je op een dag in je mond stopt op de weegschaal legt en dan bedoel ik ook tussendoor 1 nootje extra dan weet je echt hoeveel kcal je binnen krijgt.

Denk dat in jou geval, omdat je niet weet waar het fout gaat je gaat helpen om er achter te komen of het te maken heeft met een mogelijke rekenfout of dat er ergens anders iets fout gaat
^^ I'm with him.

Dus ook je olie e.d wegen.
 
tip, eet eens 7 dagen hetzelfde, van te voren uitrekenen en opschrijven. 1 week is wel te doen en vanaf daar verder. Door hetzelfde te eten 7 dagen weet je in ieder geval dat je consistent met je kcal blijft. Meten is inderdaad weten en ja, soms komt dit obsessief over voor sommige mensen maar voor bb's is het pure discipline ;)
 
Back
Naar boven