AndroidHealthClinic

Afvallen met obesitas (150 kg)

Bezoekers in dit topic

ssasa

Novice
Lid geworden
6 jul 2019
Berichten
3
Waardering
1
Hallo allemaal.

Ik kamp al mijn hele leven met overgewicht, en ik probeer mijn hele leven daar ook iets aan te doen, helaas loopt het alleen maar slechter af en begin ik ook ziek te worden. Ik hoop dat ik wat advies van jullie kan inwinnen en wellicht professionele hulp kan vinden.

Ik ben een jonge van 22 jaar oud en weeg 150 kg! ik had mijn hele leven al overgewicht, maar ik voelde me altijd wel goed. Ik was altijd de grootste en sterkste van de klas. Op mijn 16e woog ik 100 kg en begon ik met fitnessen. Dat ging toen super goed, ik viel af en werd alleen maar sterker! ik heb zelfs een pr gehad van 120 kg bankdruk, 300 kg legg press, en rond de 200 kg deathlift . Ik weet dat het er niet toe doet, en dat ik op dat moment ook best verkeerd aan fitness deed ( ego lifting) maar dit is meer om een idee te geven hoe sterk en goed ik me altijd heb gevoeld.

Sinds mijn 16e kwamen er veel dingen in mijn leven kijken, waardoor ik geen tijd meer had voor fitness. Op mijn 19e woog ik 120kg maar toen voelde ik me wel goed in me vel. Ik merkte dat ik niet zo lenig en flexiebel was, maar ik had veel kracht en conditie om op een normale manier te kunnen presteren.

maar sinds mijn 19e ben ik weer alleen maar aan het bijkomen, met nu 150kg op de teller. Ik voel met echt niet meer goed, kan niet meer normaal presteren, heb geen conditie meer, en heb vanaf dit jaar ook een te hoge bloeddruk wat maar niet om laag wilt gaan. Ik heb daar medicijnen voor gekregen, waardoor ik me nog suffer en letterlijk een bejaarde voel.

Ik ben in al die jaren wel vaker afgevallen en heb wel vaker een dieet gevolgd. Ik ben er eindelijk achter gekomen dat crash dieeten niet de oplossing is. Ik ben een moeilijke eter, tijdens een crash dieet haal ik mezelf wel over om weinig en gezond te eten, maar dat lukt niet lang, want ik eet dan alleen met tegenzin.

Het is sowieso tijd om professionele hulp te zoeken, maar daarvoor wil ik eerst zelf een start maken. En ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen.

Ik wil toch voor een gevarieerde en evenwichtige dieet gaan volgen, omdat ik met 'alleen letten op wat ik eet' niet ver kom, zonder structuur lukt het mij nooit om te letten op wat ik eet, en eet ik vaak te veel en toch weer ongezond.

Daarnaast heb ik besloten om rustig aan weer te beginnen met fitness, niet te hard en niet te veel. Ongeveer 3 tot 4 x per week.


Wat zijn jullie voedings en fitnesstips?
wat voor soort dieet kan ik het beste volgen? is er wellicht iemand die zich kan inbeelden in wat voor situatie ik zit, en een voedingsschema voor mij kan opstellen? (uiteraard tegen betaling)

Ik heb gemerkt dat ik met gezond eten binnen 2 a 3 dagen al zeer goed kan voelen. Maar een dieet met alleen weinig kcal helpt weinig. Als ik bijvoorbeeld voor 2000 kcal junkfood eet, val ik bijna niet af en voel ik me nog steeds heel slecht(hoe raar het ook klinkt), maar als ik in plaats daarvan een dieet van 2500 kcal volg met alleen gezonde en voedzame voeding, dan kan ik ineens super veel afvallen en goed voelen.


Ik hoop dat er mensen zijn die me stapsgewijs hiermee kunnen helpen :) ik begrijp dat ik hier veel geduld voor moet hebben, dat heb ik ook geaccepteerd.

Alle tips en hulp is welkom :)
 
Je moet proberen om geen dieet te volgen maar je levensstijl gewoon omgooien. Zorg dat wat je eet lekker is zodat je geen moeite hebt om het vol te houden.

Wat versta je trouwens onder een moeilijke eter? Dat junkfood verhaal en gezond verhaal is ook niet waar, je vergist je wss in hoeveel kcals je dan binnen krijgt.
 
Super dat je zo open bent en ervoor wilt gaan! Alles valt of staat met motivatie;)

Kijk idd eens bij de topics die marina1975 aangaf, en probeer eens te kijken naar wat je allemaal wél lust; je zult er misschien nog van opkijken. Als je leert combineren, kun je met een moeilijke smaak toch best goed variëren.

En zoals ACE ook zegt, je kunt beter je hele levensstijl veranderen dan enkel een dieet volgen. Ik begon zelfs pas af te vallen nádat ik gestopt was met diëten.... ook heb ik alles heel geleidelijk veranderd: iedere keer iets vervangen door een gezonder alternatief. Daarnaast denk ik dat het sowieso verstandig is om wel professionele begeleiding te zoeken ivm je medische klachten.

Ik ben ook nog vrij nieuw op het forum en leer hier enorm veel: blijf dus vooral ook veel lezen en vragen.

Succes!
 
Hallo allemaal.

Ik kamp al mijn hele leven met overgewicht, en ik probeer mijn hele leven daar ook iets aan te doen, helaas loopt het alleen maar slechter af en begin ik ook ziek te worden. Ik hoop dat ik wat advies van jullie kan inwinnen en wellicht professionele hulp kan vinden.

Ik ben een jonge van 22 jaar oud en weeg 150 kg! ik had mijn hele leven al overgewicht, maar ik voelde me altijd wel goed. Ik was altijd de grootste en sterkste van de klas. Op mijn 16e woog ik 100 kg en begon ik met fitnessen. Dat ging toen super goed, ik viel af en werd alleen maar sterker! ik heb zelfs een pr gehad van 120 kg bankdruk, 300 kg legg press, en rond de 200 kg deathlift . Ik weet dat het er niet toe doet, en dat ik op dat moment ook best verkeerd aan fitness deed ( ego lifting) maar dit is meer om een idee te geven hoe sterk en goed ik me altijd heb gevoeld.

Sinds mijn 16e kwamen er veel dingen in mijn leven kijken, waardoor ik geen tijd meer had voor fitness. Op mijn 19e woog ik 120kg maar toen voelde ik me wel goed in me vel. Ik merkte dat ik niet zo lenig en flexiebel was, maar ik had veel kracht en conditie om op een normale manier te kunnen presteren.

maar sinds mijn 19e ben ik weer alleen maar aan het bijkomen, met nu 150kg op de teller. Ik voel met echt niet meer goed, kan niet meer normaal presteren, heb geen conditie meer, en heb vanaf dit jaar ook een te hoge bloeddruk wat maar niet om laag wilt gaan. Ik heb daar medicijnen voor gekregen, waardoor ik me nog suffer en letterlijk een bejaarde voel.

Ik ben in al die jaren wel vaker afgevallen en heb wel vaker een dieet gevolgd. Ik ben er eindelijk achter gekomen dat crash dieeten niet de oplossing is. Ik ben een moeilijke eter, tijdens een crash dieet haal ik mezelf wel over om weinig en gezond te eten, maar dat lukt niet lang, want ik eet dan alleen met tegenzin.

Het is sowieso tijd om professionele hulp te zoeken, maar daarvoor wil ik eerst zelf een start maken. En ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen.

Ik wil toch voor een gevarieerde en evenwichtige dieet gaan volgen, omdat ik met 'alleen letten op wat ik eet' niet ver kom, zonder structuur lukt het mij nooit om te letten op wat ik eet, en eet ik vaak te veel en toch weer ongezond.

Daarnaast heb ik besloten om rustig aan weer te beginnen met fitness, niet te hard en niet te veel. Ongeveer 3 tot 4 x per week.


Wat zijn jullie voedings en fitnesstips?
wat voor soort dieet kan ik het beste volgen? is er wellicht iemand die zich kan inbeelden in wat voor situatie ik zit, en een voedingsschema voor mij kan opstellen? (uiteraard tegen betaling)

Ik heb gemerkt dat ik met gezond eten binnen 2 a 3 dagen al zeer goed kan voelen. Maar een dieet met alleen weinig kcal helpt weinig. Als ik bijvoorbeeld voor 2000 kcal junkfood eet, val ik bijna niet af en voel ik me nog steeds heel slecht(hoe raar het ook klinkt), maar als ik in plaats daarvan een dieet van 2500 kcal volg met alleen gezonde en voedzame voeding, dan kan ik ineens super veel afvallen en goed voelen.


Ik hoop dat er mensen zijn die me stapsgewijs hiermee kunnen helpen :) ik begrijp dat ik hier veel geduld voor moet hebben, dat heb ik ook geaccepteerd.

Alle tips en hulp is welkom :)

Hoi, waarom wil je eerst een start maken voordat je professionele hulp inschakelt? Juist die professionele hulp kan je helpen met een traject dat past bij jouw persoonlijkheid en situatie. Vooral voor iemand met obesitas is het belangrijk extra ondersteuning en begeleiding te hebben. Waarom zou je dan eerst zelf aankloten?
 
Bedankt voor de reactie's !

marina1975 , bedankt voor de link, ik ga er zeker naar kijken. Ook een handige tabel waar ik zelf een eetschema kan maken, echt super!

ACE, met moeilijke eter bedoel ik dat ik weinig voedsel lekker vind, alleen zoet en junkfood gaat er makkelijk naar binnen, groeten lust ik bijvoorbeeld totaal niet.

Claire, ik begrijp zeer goed dat ik mijn levensstijl aan moet passen, ook als ik bvb naar mijn vrienden kijk, ik eet totaal anders dan hun, dat maak het ook logisch dat ik zoveel overgewicht heb. Maar ik wil toch proberen goed gezond te eten via een schema, dat zorgt ervoor dat ik niet ga twijfelen wat ik wel of niet mag eten, en zeker weet dat ik niet te veel of te weinig voedingsstoffen binnenkrijg. Ik begrijp ook dat na zo'n dieet mijn levens stijl aangepast moet worden, anders lukt val ik weer terug. Maar dat is het doel ook, om uiteindelijk mijn levensstijl aan te passen.

Caterpillar29, omdat ik toch bang ben dat het niet gaat lukken, de eerste kilos gaan er makkelijk af, maar daarna word het moeilijker om af te vallen, loop je vast of heb je geen motivatie meer, de kans om terug te vallen is ook groter. Ik wil toch eerst sterk in mijn schoenen staan en zelf zien dat er genoeg wilskracht in zit om af te vallen, als ik professionele hulp ga zoeken, maar de motivatie is niet hoog genoeg, dan kom ik ook niet ver denk ik. Als het mij zelf lukt om 20 kilo af te vallen, dan heb ik denk ik meer kans om daarna onder begeleiding de rest kwijt te raken.
 
Gezien je leeftijd en geschiedenis die ik lees inmijn advies om hier professionele hulp bij te zoeken.

Ga naar de huisarts. Vraag om hulp bij afvallen. Je zult toch echt iets aan je eetpatroon moeten veranderen, ja, ook groenten eten dus. Een diëtist kan je misschien helpen.

Daarnaast is sporten altijd goed en minder eten ook. Eventueel log je je kcal met
Myfitnesspal. Maar makkelijk zal het niet worden. Dus verander je levensstijl , vraag hulp, zorg dat je je nieuwe stijl kunt volhouden.
 
Je kan eten lekker maken ook niet zoet. ;) en groente ook.

Maak eens een shake met bijvoorbeeld optimel kwark (fruitsmaak) en gewone kwark. Banaan erdoor en bijvoorbeeld 150 gr spinazie. Proef je bijna niet terug.
Heb je iig je groente

Maak rijst en bak wat paprika in stukken met wat kip. Scheutje ketjap (is zoet) erbij.

Je hebt ook light sauzen bij de Action nu
Mayo en sweet Chili voor 1,29. Lekker bij aardappel of rijst.

Wil je "patat" gooi diepvries ovenfrites in de oven/airfryer. Heb je junk maar toch gezonder.

Het zijn iig dingen om mee te beginnen. Je smaak verandert nl ook als je volhoudt en doorzet en minder suiker eet. Je leert smaak weer waarderen. En als je echt wil kan je dit echt!

Succes.
 
Bedankt voor de reactie's !

marina1975 , bedankt voor de link, ik ga er zeker naar kijken. Ook een handige tabel waar ik zelf een eetschema kan maken, echt super!

ACE, met moeilijke eter bedoel ik dat ik weinig voedsel lekker vind, alleen zoet en junkfood gaat er makkelijk naar binnen, groeten lust ik bijvoorbeeld totaal niet.

Claire, ik begrijp zeer goed dat ik mijn levensstijl aan moet passen, ook als ik bvb naar mijn vrienden kijk, ik eet totaal anders dan hun, dat maak het ook logisch dat ik zoveel overgewicht heb. Maar ik wil toch proberen goed gezond te eten via een schema, dat zorgt ervoor dat ik niet ga twijfelen wat ik wel of niet mag eten, en zeker weet dat ik niet te veel of te weinig voedingsstoffen binnenkrijg. Ik begrijp ook dat na zo'n dieet mijn levens stijl aangepast moet worden, anders lukt val ik weer terug. Maar dat is het doel ook, om uiteindelijk mijn levensstijl aan te passen.

Caterpillar29, omdat ik toch bang ben dat het niet gaat lukken, de eerste kilos gaan er makkelijk af, maar daarna word het moeilijker om af te vallen, loop je vast of heb je geen motivatie meer, de kans om terug te vallen is ook groter. Ik wil toch eerst sterk in mijn schoenen staan en zelf zien dat er genoeg wilskracht in zit om af te vallen, als ik professionele hulp ga zoeken, maar de motivatie is niet hoog genoeg, dan kom ik ook niet ver denk ik. Als het mij zelf lukt om 20 kilo af te vallen, dan heb ik denk ik meer kans om daarna onder begeleiding de rest kwijt te raken.

Ik begrijp jouw redenering, maar ik denk dat je je vergist. Obesitas is een medische aandoening en vereist medische aandacht. Vaak gaat obesitas samen met morbiditeit, iets dat je zelf misschien niet eens doorhebt. Als je toch zelf wilt afvallen, zou ik in ieder geval eerst een medische check-up laten doen om je gezondheid in kaart te brengen. Je kunt daarbij eventueel de huisarts laten weten dat je wilt afvallen, wat jouw plan is en of de manier waarop je dat doet verantwoord is.
 
Ik zou als eerste even je schildklier laten testen.
Als die fucked up is, kun je proberen wat je wilt, maar dan word het een hele frustrerende strijd voor je.
 
Ik zou als eerste even je schildklier laten testen.
Als die fucked up is, kun je proberen wat je wilt, maar dan word het een hele frustrerende strijd voor je.

Het percentage van mensen met effectief schildklier problemen is verwaarloosbaar. Dat zijn de mensen die eigenlijk praktisch normaal eten en toch om onverklaarbare reden niet afvallen of bijkomen.

Het is al redelijk snel zelf te testen: als uw wekelijkse voedsel voornamelijk uit kebab, friet, frisdrank, pizza bestaat dan zal er hoogstwaarschijnlijk niets mis zijn met uw schildklier.

Anyway, veel geluk aan TS, ik kom zelf van +115 kg dus het kan zonder wondermiddeltjes, speciale diëten of andere nonsens. Met regelmaat sporten en gezond eten en de resultaten zullen snel komen.
 
Op dit gewicht zou ik inderdaad Caterpillar29 zijn advies opvolgen...
Succes ssasa als de motivatie en begeleiding goed is, ga je je doelen halen, de eerste stappen zijn al gezet.
 
Bedankt voor de Reacties.

Ik ben vergeten te vertellen dat ik 3 maanden geleden al een bloedtest door de huisarts heb laten doen, en hij was zelf verbaasd dat de resultaten allemaal positief waren creatine, schildklier, ijzerwaarde en een aantal belangrijke vitamine, de lijst stond vol met dingen die hij had aangetikt, alles was goed, behalve een vitamine D tekort en hoge bloeddruk.

Daarvoor had ik dus medicijnen genomen waardoor ik me nog meer klote voel, ben inmiddels gestopt met die medicijnen, en ik heb weer een hoge bloeddruk maar voel me al iets beter.

De huisarts had me ook professionele hulp aangeboden, en vele van jullie adviseren dat ook. Misschien moet ik maar toegeven dat het mij alleen niet gaat lukken en wel hulp zou moeten nemen.

Ik ga er over nadenken, in ieder geval heb ik veel aan jullie tips, bedankt daarvoor :)
 
Met of zonder hulp, het is tijd om serieus in actie te komen. Op jouw leeftijd al hoge bloeddruk betekent een infarct als je 40 bent.

Elke tien kilo afvallen betekent 10 minder bovendruk als vuistregel. Kortom; afvallen zorgt dat je geen medicijnen nodig hebt.

Hulp is handig als je het zo wilt aanpakken dat het vol te houden is. Daarnaast is een regelmatige check bij diëtist en dokter een prima stok achter de deur om niet te smokkelen.

Afvallen is lastig, vrijwel iedereen op dit forum weet wat het is om minder te eten dan je eigenlijk zou willen. Het vereist wilskracht, planning en volharding. Des te sterker kom je eruit.
 
Ik hield de eerste 22 jaar van mijn leven ook niet van groente. Ik denk dat ik serieus de eerste 18 jaar van mijn leven max 20 happen groente heb gegeten. Ik moest er echt van kotsen.
Nu ben ik erachter gekomen dat ik wel groente lust wanneer ze zijn gemixt met een "verantwoord" sausje, goed zijn gekruid etc. Ik eet nu met plezier 500 gram groente achter elkaar .
Ik eet nu veel gezonder, en het is allemaal lekker. Dus als ik jou was zou ik gewoon smaken toevoegen / mixen tot de groente lekker is, want ja van die droge bonen of gekookte broccoli zonder kruiden maken mij ook aan het kotsen.
Als ik Junkfood eet kan ik zo 2000 kcal voor 1 maaltijd naar binnen werken. Nu zit ik op ongeveer 2200-2300 kcal per dag met een volle maag.
 
Back
Naar boven