MuscleMeat

Afvallen na alles eten wat los en vast zit (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

HeinzGuderian

Novice
Lid geworden
25 feb 2019
Berichten
24
Waardering
3
Lengte
1m82
Massa
75kg
Ik merk dat sinds de zomer van 2020 (100% vanwege de thuisquarantaine) mijn kleine buikje steeds verder groeit en nu zit ik op een punt dat ik door mijn shirtjes heen een vetrol zie. Hier wil ik vanaf en daarom heb ik mijn eet en drink patroon aangepast. Ik ben al eerder op dit forum geweest, in 2019, het bijbehorende gewicht staat ook bij mijn profiel vermeld. Toen 19, inmiddels 21, en nu staat de teller om 13:50 op 76,3 kg. En dat is geen extra spiermassa en ook geen lengte groei.

Ben sinds gisteren gestart met het verwijderen van ongezond en beginnen met gezond voedsel.

Voorheen was dit in het kort mijn voeding:
S' ochtends eierkoek of stroopwafel of gebak met thee
Lunch; zelfde gehouden als hoe ik het nu heb
Om 1 uur ging de colafles open en dronk ik tot het avondeten 1 liter cola per dag
Daarbij at ik gebak of koek of chocola, daarbij chips(veel chips) tussendoor tot het avondeten.
Avondeten is ook hetzelfde gebleven als hoe ik het nu heb
S' avonds wederom koek, chips, borrelnoten en vaak doordeweeks ook bier

Voor de lockdown deed ik wekelijks aan zaalvoetbal en fietste ik ook een kwartier naar het station. Dat gebeurde sinds de zomer ook niet meer.

Hoe ik het nu heb opgebouwd:

Ontbijt 10 uur:
- 2 boterhammen met klein laagje boter en beleg na keuze
- Thee

Lunch half 1:
- 3 boterhammen met klein laagje boter en beleg na keuze
- Een stuk fruit (banaan, mandarijn, appel)
- 1000 mg vitamine C, vitamine D pil, quercetine (Doe ik al een jaar voor mijn immuunsysteem).

Tussendoor 15:15:
- Halve komkommer of oranje/rode paprika

Avondeten 17:30:
Wat de pot schaft. Kan ik niet veel aan veranderen. Alleen de hoeveelheid jus verminderen en groente verhogen. Dit is vaak 2 keer per week ongezond en 5 keer gezond. Denk niet dat mijn gewichtstoename hierdoor word beïnvloed gezien de hoeveelheid die ik om de maaltijden heen eet.

Tussendoor 20:00:
- Halve komkommer of oranje/rode paprika

Tussendoor 22:30:
- Halve komkommer

De hele dag door water, en ik loop nu dagelijks een half uur 's avonds.

Gisteren eigenlijk de hele dag honger gehad, en vooral 's avonds ben ik met een gerommel in mijn maag gaan slapen. Toch werd ik vanochtend niet echt hongerig wakker. Heb nu vage hoofdpijn.
Ben echt van plan om dit door te zetten en de vetten, suikers en koolhydraten te minimaliseren.

Nu vroeg ik me af of ik het juiste doe. Ik doe geen workouts al is dat misschien het beste, maar heb hier dagelijks de tijd niet voor. Behalve het half uurtje lopen 's avonds.
 
Laatst bewerkt:
Ik raad je aan om eerst je dagelijkse caloriebehoefte eens in kaart te brengen. Die kun je online berekenen met de Katch-McArdle formule, op basis van gewicht, vetpercentage en activiteitsniveau. Als je weet hoeveel kcal je lichaam nodig heeft per dag kun je daar ongeveer 300 - 500 kcal onder gaan zitten. Vanuit dat punt kun je een passend voedingsschema samenstellen.

Als ik hier kijk naar jouw huidige schema zit je erg laag in eiwitten. Deze heeft je lichaam nodig voor het behoud van spiermassa. Dat je honger had is normaal, aangezien je ineens een stuk minder eet dan voorheen. Vage hoofdpijn komt waarschijnlijk doordat je minder suikers binnenkrijgt. Dit is een soort afkickreactie, want ook aan suikers kan je lichaam verslaafd raken.

Zorg in je eetpatroon voor genoeg eiwitten, maar schrap ook zeker niet alle vetten. Vetten spelen ook een belangrijke rol in je lichaam en zijn onder andere belangrijk voor opslag en transport van vitamines en hebben effect op je hormoonhuishouding.
 
Je metabolisme gaat na een tijd op wel op een erg laag pitje draaien, als je zo weinig binnen krijgt. Afvallen zal je zeker doen tot een bepaald plateau. Maar wanneer je er dan van afwijkt en terug je kcal omhoog gooit ga je het ( en dat weet ik zeker) lastig krijgen. Dit is echt een crash-dieet, beter telkens kleine aanpassingen maken zoals hierboven word meegedeeld, je gaat niet enkel vet verliezen maar zeker ook heel wat spiermassa op die manier.

Hoofdpijn heeft vaak te maken met te weinig te drinken.
 
Ik heb deze calculator gebruikt om mijn vetpercentage te berekenen: https://happyhealthy.nl/vetpercentage-berekenen/
Zie hier de uitslag:

Screenshot_20210119-150817_Chrome.jpg



Nu wil ik de caloriebehoefte berekenen maar weet ik niet precies wat mijn activiteitsniveau moet zijn. Ik heb daar de keuze uit 1 tot en met 5. Als ik dagelijks een half uurtje loop, wat is dan mijn niveau?
 
Die vetpercentage meter is niet erg geloofwaardig. Als je dit wil laten meten zal je dit door een sportinstructeur oid moeten laten doen.

Dagelijks een half uur lopen (doe je verder niks ?) Zou ik zetten op het laagste activiteitsniveau.

Onthoud trouwens ook dat wat je lichaam niet binnen krijgt dat geeft het ook niet weg.. Dus drink genoeg maar eet ook gewoon genoeg. Een crashdieet zorgt vaak voor een jojo effect
 
Maar jullie gaan er van uit dat de huidige voeding niet goed zal werken op langere termijn? Eigenlijk is het enige wat ik verander in mijn eetgedrag de vette happen en dranken eruit en die vervang ik voor gezonde producten.Datvult dan mijn maag minder(helaas). Ik kan de tussendoortjes natuurlijk verrijken met verse salades met ei, de magere franse kwark en 4x per week een ei eten. Ook kan ik tussendoor verse zalm eten. Dat zijn de dingen die standaard in huis zijn.
 
Pic van huidige shape? Vind 71kg op 1m83 nogal aan de magere kant
 
Ja ik had het in mijn profiel nog niet aangepast maar wel vermeld in de startpost. Ik weeg dus 76,5 kg.
 
Avondeten 17:30:
Wat de pot schaft. Kan ik niet veel aan veranderen. Alleen de hoeveelheid jus verminderen en groente verhogen. Dit is vaak 2 keer per week ongezond en 5 keer gezond. Denk niet dat mijn gewichtstoename hierdoor word beïnvloed gezien de hoeveelheid die ik om de maaltijden heen eet.
Vind dit ook nog wel discussieerbaar, ligt er natuurlijk volledig aan hoe je ouders zijn. Maar ik kook best vaak m'n eigen maaltijden, aangezien jij ook al 21 bent neem ik aan dat zij hier ook wel wat vrijheid voor jou in verschaffen, vooral als je aangeeft af te willen vallen.
 
Wat ik ermee wilde zeggen is dat er thuis genoeg groente en vlees bereidt wordt wat naar mijn idee niet persé aangepast hoeft te worden.
 
Probeer hier eens wat meer mee te lezen. Dan kan je een beetje bepalen en bekijken wat je nodig zou hebben.
Lees post 1 en gebruik de excel uit post 2. Waarschijnijk zal je er veel van kunnen leren.
 
Back
Naar boven