XXL Nutrition

Afvallen wilt niet lukken...

Bezoekers in dit topic

18jaar

Novice
Lid geworden
24 aug 2011
Berichten
13
Waardering
0
Hallo,

ik probeer al een tijdje af te vallen, maar het wilt niet lukken. Ik hoeft niet eens zo veel af te vallen, maar 8 a 10 kilo is voldoende.

Aantal gegevens:

Leeftijd: 18 jaar
Lengte: 175 cm
Gewicht: 78 kilo

Ik wil zo'n 68 a 70 kilo wegen, ik denk namelijk dat dat een gezond/normaal gewicht is voor mijn leeftijd/lengte.

Ik probeer al een tijdje, zo'n 2.5 maanden, af te vallen. Wat ik hiervoor doe/heb gedaan? In totaal, dus verspreid over die 2.5 maanden, zo'n 3 a 4 weken elke dag minstens 30 minuten intensief traplopen. Elke dag zo'n 2 a 4 liter water. Eet bijna geen chips/snoep/chocola meer en frisdrank drink ik alleen light producten e.d.

Tot nu toe geen een kilo afgevallen. Al die moeite is dus voor niets geweest... Ik eet ook niet zoveel, ik kom soms niet eens aan 2000 kcal per dag.

Aangezien dat niet gelukt is, heb ik een 'nieuw' idee. Ik wil vanaf nu elke dag om de 20 minuten 20 keer opdrukken (als ik thuis ben) en 's ochtends 40 a 50 keer. Dus 30 a 60 minuten traplopen/oefeningen doen e.d. doe ik niet meer. Heeft opdrukken zin als je wilt afvallen bij je borst/buik enz. ? Of heeft het alleen nut als je spieren wilt hebben?

Heeft iemand tips? Ik wil echt 8 kilo afvallen binnen de komende 4 maanden (dus vóór januari 2012). Dat is zo'n 2 kilo per maand, 0.5 kilo per week. Dit is toch niet onmogelijk... of wel?

Alle hulp is welkom!

(Ik kan b.v. geen goed eet schema opstellen, ik weet niet hoe dit moet...)
 
Pic hoe je er nu bij staat?
 
Post eens wat je eet op een dag.
 
Wat is je vet percentage?
 
Post eens wat je eet op een dag.

Hallo,

dat weet ik dus niet, want dat verschilt echt van dag tot dag. Ik eet overigens niet zo heel veel... wat ik mij herinner van vandaag:

- 3 blikjes cola light/pepsi max
- 2 liter water
- 2 bananen
- blikje tonijn
- 4 boterhammen
- 100 gram kip
- 2 plakjes kaas
- nog wat snoep (klein handje) en paar koekjes

Stond om 13:30 op (vakantie he :P ).
En ben van plan nog 1.5 a 2 liter water te drinken, blikje cola en nog wat chips of zo. Dan is het klaar voor vandaag.

Weet niet of ik nu te veel/voldoende/te weinig eet. Jullie zijn de experts :P

---------- Post toegevoegd Wed 24 Aug 2011 om 22:49 ----------

Wat is je vet percentage?

Waar kan ik dat uitrekenen? :hamer:
 
Je eet elke dag snoep, koekjes en je gaat straks nog cola drinken/chips eten, en toch jezelf nog afvragen waarom je niet afvalt? zucht..
 
Laatst bewerkt:
Je eet elke dag snoep, koekjes en je gaat straks nog cola drinken/chips eten, en toch jezelf nog afvragen waarom je niet afvalt? zucht..

Het is niet veel. 2 kleine koekjes van 20 kcal per stuk en 10 snoepjes maakt niets uit op 2000 kcal per dag toch? En je mag zelfs 2500 kcal dacht ik.
Ik drink cola zero, daar zit maar 1 kcal in per blikje :P

Of wel? :(
 
Het is niet veel. 2 kleine koekjes van 20 kcal per stuk en 10 snoepjes maakt niets uit op 2000 kcal per dag toch? En je mag zelfs 2500 kcal dacht ik.
Ik drink cola zero, daar zit maar 1 kcal in per blikje :P

Of wel? :(

Niks is altijd beter dan iets. Ga verder gewoon KT erbij doen en op onderhoud eten dan cardio er bij elke dag halfuurtje hardlopen. Dan kan je afvallen en tegelijkertijd spiermassa winnen. Met opdrukken verbrand je niet intensief calorieen en plaatselijk vet verbranden kan ook niet. Dus lees je nog even in>>sticky's, zomaar 1000 calorieen onder je onderhoud gaan zitten gaat je weinig helpen.
 
Niks is altijd beter dan iets. Ga verder gewoon KT erbij doen en op onderhoud eten dan cardio er bij elke dag halfuurtje hardlopen. Dan kan je afvallen en tegelijkertijd spiermassa winnen. Met opdrukken verbrand je niet intensief calorieen en plaatselijk vet verbranden kan ook niet. Dus lees je nog even in>>sticky's, zomaar 1000 calorieen onder je onderhoud gaan zitten gaat je weinig helpen.

Op onderhoud eten bedoel je dus niet minder eten dan 2500 kcal per dag?
Alleen het probleem is: ik weet niet hoe ik hieraan moet komen. Heb je misschien een schema van wat ik op een dag moet eten? Of een hulpprogramma zodat ik dat zelf kan maken?

Ik weet wel wat aangeraden word, vlees, vis, kip, groente, melk, vetten, suikers, water, etc. alleen ik weet echt niet welke producten goed zijn, om de hoeveel tijd ik het beste kan eten en wat ik het beste kan eten.
 
Als je wilt afvallen moet je minder eten dan je verbruikt. Je hebt niet genoeg ervaring om dit op het oog in te schatten tenzij je heel grof bezig bent. Weeg alles wat je eet en drinkt en reken uit hoeveel je binnen krijgt. (en als je niet afvalt... eet wat minder)

zie ook: stickies.
 
Om te beginnen helemaal stoppen met snoep, koek en cola etc.

* Ga dan je energiebehoefte uitrekenen:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/bereken-mijn-energiebehoefte-34649/

* Ga dan 15-20% onder je onderhoud eten. Bij 2500kcal is dat dus 2000-2100kcal.

* Eet alleen schone voeding en hou ALLES in een excel document bij wat je eet -> Kijk eens in de voedingsectie naar voedingsschema's van anderen om een goed inzicht te krijgen.

* Doe krachttraining en cardio.

* Kijk na een week of je wat bent afgevallen. Zo ja -> Zo doorgaan. Niet afgevallen -> 200kcal per dag minder eten of meer cardio'en

Kijk ook hier eens: http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/cutten-begin-112937/
 
Aantal gegevens:

Leeftijd: 18 jaar
Lengte: 175 cm
Gewicht: 78 kilo

Ik wil zo'n 68 a 70 kilo wegen, ik denk namelijk dat dat een gezond/normaal gewicht is voor mijn leeftijd/lengte.
(bij deze mijn eerste post op dit forum)
Je moet helemaal niet afvallen, en zeker zoveel niet. Ik ben zelf een cm groter en weeg evenveel.

Waarom denk je dat 68 a 70 een normaal gewicht is? Op basis van BMI? Je zit nu op een BMI van 25, dat is het BMI met de hoogste levensverwachting. Sowieso scoor je als man al wat hoger dan als vrouw, dus de grens van 25 'overgewicht' is daar eigenlijk al fout.

Misschien ben je te dik, lees teveel vet met weinig spieren, maar dat kan je beter oplossen door meer te sporten dan door minder te eten. Je bent alvast op een goed forum beland, want krachttraining (en dus niet traplopen) is de beste manier om dat te bereiken. Als je meer gespierd bent ga je trouwens automatisch meer vet verbranden.

Maar in alle gevallen, of je nu enkel gaat dieten (raad ik sterk af, hou je wellicht toch niet vol), of krachttraining gaat doen, weet dat het vooral een werk van lange adem is. Je staat niet plots scherp na een maand. Alleen al daarom zou ik eerder aan krachttraining gaan doen, dat is gewoon leuker dan dieten (dat moet je de hele dag volhouden).

Om nog met mijzelf te eindigen: hoewel ik nu 78 kilo weeg kan ik gemakkelijker in mijn broeken dan toen ik 73 woog en geen krachttraining deed. En iedereen die mij ziet denkt dat ik vermagerd ben, of zegt anders dat ik er sportiever uitzie. Fanatiek trainen of dieten kan ik niet (ik zit 1/3e - 1/2e van mijn tijd voor mijn werk in het buitenland op hotel), maar toch is er op 1 jaar tijd veel veranderd.
 
Moet ik wel of niet onder mijn onderhoud eten? YinYang geeft aan van wel, maar in de stickies e.d. lees ik dat je gewoon op je onderhoud moet zitten en dat je het verschil moet maken met cardio?

En ik heb nog een vraag:

Ik lees dat mensen allerlei shakes e.d. gebruiken. Is het verstandig (of moet ik juist) om deze shakes te gebruiken?

Straks ben ik weer dagelijks wakker van 07:00 - 23:00.

Ik las dat je een bepaalde hoeveelheid eiwitten, koolhydraten en vetten moet binnen krijgen. Alleen hoe reken ik uit of zie ik hoeveel eiwitten/koolhydraten/vetten een bepaald product bevat?

Het beste is dus dat ik meteen stop met snoep e.d. (hoe weinig ook) en een bepaald voedingsschemain elkaar zet en krachttraining ga doen? In een van de stickies las ik dat je het verschil moet maken met cardio, maar als ik eerst krachttraining ga doen, verbrand ik toch ook calorieën? Dus dan maak ik het verschil toch met krachttraining én cardio?
Er stond minimaal 4x per week 45 minuten cardio. Ik heb het straks heel erg druk enz. dus is dan b.v. 3x per week 75 min cardio ook goed?

Tot nu toe hebben jullie mij i.i.g. goed geholpen! :)
 
Ik zou gewoon 500 cal onder onderhoud eten, doe ik ook altijd (nu ook).
Shakes zijn een aanvulling op je dieet, extra eiwitten bij het onbijt en meestal na de training, zijn niet verplicht, maar wel handig om aan je hoeveelheid eiwitten te komen voor een dag. Hoeveelheid eiwitten/koolhydraten/vetten etc zijn gewoon op te zoeken of internet, bijv. voedingswaardetabel.nl ofzoiets.

Inderdaad gelijk stoppen met snoep, levert niks op, alleen maar slecht. Gewoon minstens 3x per week krachttraining doen, met een goed voedingsschema, na je KT gewoon 45 min - een uurtje krachttraining doen, en (als je wil) onder onderhoud eten, doe ik wel altijd.
 
Tot nu toe heb ik dit in excel en word staan.

- Op onderhoud en verschil maken met cardio
** Of een aantal honderd kcal onder onderhoud + cardio

- Na krachttraining (45 minuten?) 45 a 60 minuten cardio

- Alles verdelen over 6 a 8 kleinere maaltijden

- Stoppen met snoepen e.d. (mag ik nog wel cola zero/light blijven drinken?)

- Minstens 3x per week krachttraining en cardio

---

Ik moet nog een voedingsschema maken en ik denk dat dit best moeilijk gaat worden :P
Is er een programma waar je kunt berekenen hoeveel e/k/v je nodig hebt per dag? Of is dit een standaard hoeveelheid voor iedereen?

Ik denk dat ik ervoor ga kiezen dat ik elke dag toch onder onderhoud ga eten. Want ik ben dat nu gewend, eet meestal rond de 2000 kcal (niet allemaal goede voeding...) en ik train straks maar 3 a 4 keer per week, dus is het beter dat ik die andere 3 dagen dat ik niet train toch onder onderhoud blijf eten. Zeg het mij als dit juist slecht is :P
 
Je moet gewoon kijken op de etiket van het product voor e, k en v. Staat bij bijna elk product vermeld hoeveel e, k en v per 100g product.

Je kunt gerust de komende 8 weken 2000 kcal per dag eten, zowel op trsiningsdagen als vrije dagen. 3-4 per week KT en 5 keer 45 min per week cardio.

Niet eten: snoep, koekjes, taart, suiker, vet vlees, frisdrank. Cola zero/light mag 1 glas per dag; je moet gewoon water leren drinken, is kwestie van wennen.

Eet bij je eerst 3 maaltijden 2 sneetjes bruin brood of beetje bruine rijst of aardappel. De rest moet eiwit zijn. Pak af en toe wat noten (niet veel). Laatste 3 maaltijden geen brood, pasta, rijst of aardappel (heel klein beetje mag wel, zeker als je 's avonds traint). Elke maaltijd 30-40 gram eiwit. Zo verlies je in 8 weken gegarandeerd vet en bouw je spieren op. Klinkt moeilijk, maar is heel goed te doen, went op een gegeven moment
 
Ik reageer erg laat nu, maar was vandaag ook erg laat wakker (16:30) was namelijk kapot de afgelopen 2 dagen (2 uur slaap in 50 uur tijd...). Nu kan ik dus niet slapen :p

Om even op jou te reageren...

Ik drink nu zo'n 2 a 4 liter water per dag. Dat is (neem ik aan) wel voldoende.
Ik drink 2 blikjes cola per dag, dat moet dus 1 blikje worden.

Voedingsschema moet ik nog maken, maar weet nu in elk geval wat ik ongeveer moet eten :)

Hoop binnen 2 maanden (ca 9 weken) wel wat verschil te zien! :D
 
Ik reageer erg laat nu, maar was vandaag ook erg laat wakker (16:30) was namelijk kapot de afgelopen 2 dagen (2 uur slaap in 50 uur tijd...). Nu kan ik dus niet slapen :p

Om even op jou te reageren...

Ik drink nu zo'n 2 a 4 liter water per dag. Dat is (neem ik aan) wel voldoende.
Ik drink 2 blikjes cola per dag, dat moet dus 1 blikje worden.

Voedingsschema moet ik nog maken, maar weet nu in elk geval wat ik ongeveer moet eten :)

Hoop binnen 2 maanden (ca 9 weken) wel wat verschil te zien! :D

Als je je best doet zul je zeker verschil zien :p
 
Back
Naar boven