MuscleMeat

Afwisselen zwaar weinig reps - licht veel reps (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

PieterO

Novice
Lid geworden
18 jan 2022
Berichten
1
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
72kg
Vetpercentage
15%
Formumcollega's,

Ik zal me even voorstellen.
Ik ben Pieter, 46 jaar. Ik heb jaren thuis aan dumbels getrokken en dat ging erg lang zonder progressie. Ik had me ook onvoldoende in krachttraining/bodybuilding verdiept. Sinds vorig jaar lente heb ik besloten een meer "meten is weten" methodiek te gebruiken. Ik ben lid geworden van een sportschool, meet mijn voortgang (progressive overload) en mijn macro's en probeer voldoende te rusten. Dat heeft resultaat!

Nu heb ik op diverse plekken gelezen dat het goed is om af te wisselen tussen zwaar, weinig reps en licht, veel reps. Vaak wordt dan aangeraden om om de maand/6 weken om te wisselen.
Zelf hanteer een schema van 5 dagen trainen: maandag push, dinsdag pull en buik, donderdag push, vrijdag pull, zaterdag benen en buik.
Voor mijn bovenlijf zou ik deze afwisseling ook binnen een week kunnen doen, bijvoorbeeld maandag en dinsdag zwaar, weinig reps en donderdag en vrijdag licht, veel reps.

Wat vinden jullie daarvan? Is dat een goed plan, of zou ik beter een maand lang het ene en dan een maand lang het andere moeten doen?

Wat vinden jullie sowieso van mijn schema? Is het wellicht te intensief?

Bvd voor de reacties.

Pieter
 
Formumcollega's,

Ik zal me even voorstellen.
Ik ben Pieter, 46 jaar. Ik heb jaren thuis aan dumbels getrokken en dat ging erg lang zonder progressie. Ik had me ook onvoldoende in krachttraining/bodybuilding verdiept. Sinds vorig jaar lente heb ik besloten een meer "meten is weten" methodiek te gebruiken. Ik ben lid geworden van een sportschool, meet mijn voortgang (progressive overload) en mijn macro's en probeer voldoende te rusten. Dat heeft resultaat!

Nu heb ik op diverse plekken gelezen dat het goed is om af te wisselen tussen zwaar, weinig reps en licht, veel reps. Vaak wordt dan aangeraden om om de maand/6 weken om te wisselen.
Zelf hanteer een schema van 5 dagen trainen: maandag push, dinsdag pull en buik, donderdag push, vrijdag pull, zaterdag benen en buik.
Voor mijn bovenlijf zou ik deze afwisseling ook binnen een week kunnen doen, bijvoorbeeld maandag en dinsdag zwaar, weinig reps en donderdag en vrijdag licht, veel reps.

Wat vinden jullie daarvan? Is dat een goed plan, of zou ik beter een maand lang het ene en dan een maand lang het andere moeten doen?

Wat vinden jullie sowieso van mijn schema? Is het wellicht te intensief?

Bvd voor de reacties.

Pieter
5 dagen
UB / LB / push / pull / legs
Alles krijgt zo 2x pw aandacht

Google “progressive overload”, daarmee kom je verder.
 
Wat vinden jullie daarvan? Is dat een goed plan, of zou ik beter een maand lang het ene en dan een maand lang het andere moeten doen?
Dat is een goed plan en heeft zijn waarde door de jaren bewezen.

 
Binnen de week zul je niet elke dag maximaal zwaar kunnen gaan, dus daar is het inderdaad handig om tussen dagen af te wisselen.

Over de lange termijn zul je soms merken dat je progressie in een bepaald gebied van gewicht * reps doodloopt. Dan kunnen andere combinaties van gewicht en reps wellicht wel weer nieuwe vooruitgang geven. Maar daar is niet zomaar een aantal maanden aan te hangen. Zal aan het begin ook niet zo snel gebeuren.
 
Formumcollega's,

Ik zal me even voorstellen.
Ik ben Pieter, 46 jaar. Ik heb jaren thuis aan dumbels getrokken en dat ging erg lang zonder progressie. Ik had me ook onvoldoende in krachttraining/bodybuilding verdiept. Sinds vorig jaar lente heb ik besloten een meer "meten is weten" methodiek te gebruiken. Ik ben lid geworden van een sportschool, meet mijn voortgang (progressive overload) en mijn macro's en probeer voldoende te rusten. Dat heeft resultaat!

Nu heb ik op diverse plekken gelezen dat het goed is om af te wisselen tussen zwaar, weinig reps en licht, veel reps. Vaak wordt dan aangeraden om om de maand/6 weken om te wisselen.
Zelf hanteer een schema van 5 dagen trainen: maandag push, dinsdag pull en buik, donderdag push, vrijdag pull, zaterdag benen en buik.
Voor mijn bovenlijf zou ik deze afwisseling ook binnen een week kunnen doen, bijvoorbeeld maandag en dinsdag zwaar, weinig reps en donderdag en vrijdag licht, veel reps.

Wat vinden jullie daarvan? Is dat een goed plan, of zou ik beter een maand lang het ene en dan een maand lang het andere moeten doen?

Wat vinden jullie sowieso van mijn schema? Is het wellicht te intensief?

Bvd voor de reacties.

Pieter

Om te beginnen is het een goed idee om te variëren binnen het gehele spectrum qua aantallen reps per set.
Zowel low reps sets doen (1-5) als hogere aantallen reps per set is dus sowieso nuttig.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van afwisselen over langere periodes zoals jij schetst.
Wat er namelijk kan gebeuren is dat het resultaat van een maand low reps trainen, weer grotendeels "verdwenen" is na een maand high reps doen en vice versa.

Betere strategie is om dit binnen een week af te wisselen, dus bijvoorbeeld 2 dagen "power" low reps en 2 dagen "pompen" met high reps.
Zo combineer en continueer je het -verschillende- effect van beide methoden beter.

Wat ook kan is per training combineren en afwisselen.
Wat voor heel veel mensen heel goed werkt is iedere training beginnen met een aantal compound exercises met sets van 3-5 of 6-8 reps (squats, deadlifts, bench press, rows, pullups, dips e.d.)
Daarna isolatiebewegingen voor high reps in de 8-20 range.
Vind ik zelf ook heel prettig om te doen en geeft goede resultaten op termijn.
 
5 dagen
UB / LB / push / pull / legs
Alles krijgt zo 2x pw aandacht

Google “progressive overload”, daarmee kom je verder.
Heb een tijd zo getrained, ub/lb power, ppl hypertr. Goede massa gains mee gemaakt, kracht een beetje maar niet zo veel als met 3dagen fullbody.
Ik zou ts dan ook aanraden om eerst kracht op te bouwen middels 3 dagen fullbody (ik vind gslp erg goed), je zult ook goede massa gains maken ermee.
 
Back
Naar boven