XXL Nutrition

afwisseling tussen bulken en cutten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Frenkpie

Massive Warrior
20 jaar lid
Lid geworden
17 nov 2002
Berichten
19.637
Waardering
901
Lengte
1m72
Massa
88kg
hoe en wanneer doen jullie bulken en cutten.. en voor hoe lang?

ik ben nu pas begonnen met bulken.. veel eten veel trainen weinig cardio.

maar hoe lang kan je dit t beste doen (wil eik niet echt dik worden tbh)

en hoe precies moet ik dan gaan cutten? veel cardio doen? of alleen weinig eten? en voor hoe lang..

bvd.
 
Op gevoel doe ik het, meestal maand of 2, maar mocht je na die tijd jezelf niet te vet vinden kan je gewoon doorgaan, wat voor jouw een redelijke grens is..

Ik ga nu maand of 2 bulken en dan kijk ik hoe het ervoor staat, hoeveel resultaat en hoe vet ben ik geworden en dan beslis ik of ik ga cutten of me bulk verleng.
 
en hoe doe je dan cutten precies?
 
Als je uitrekent hoe je cal. inname moet zijn ga je daar iets onder zitten. Zelf doe ik het als volgt..

Ik voer de hoeveelheid eiwit op en kh iets af. De totale cal. inname laat ik zakken tot 80% van wat ik per dag nodig heb.
Tevens ga ik meer cardio doen, 30 minuten 3x per week..

Zo begin ik, en dan voorzichtig kijken hoe ik erop reageer.. Fatburners zou ik pas later nemen en ik zou ook tijdig beginnen met cutten zodat je rustig met je cal. inname kan spelen zonder te weten dat je 5 weken later 10% lager in je vet moet zitten..
 
Ik bulk nu al een maand of 4 en dat wil ik de hele winter volhouden, tot april ofzo, dan eens gaan cutten tot een %tje of 10 a 12, niet te laag iig want misschien volgend jaar November een wedstrijdje...
En ik denk dat ik voortaan gwoon elke winter flink ga bulken, van de lente ff cutten en van de zomer op 10 a 12 constant... en daarna weer bulken etc
En btw, je word wel vetter, maar dat blijft op een gegeven moment constant, het is niet zo dat je tijdens je bulk vetter en vetter word....
En groeien dat je doet :D :thumb:
 
ahh ok... ik ben nu flink aan t bulken gegaan ... nu bijna een maand aan de gang .. merk nu toch al wat verschil en ben ong een halve kilo zwaarder... smorgens 71 en savonds 72 kg.. dus zon 71,5 kg :)

kga nog flink eten en trainen offcourse :D denk dak miss in april oid dan pas ga beginnen met cutten of miss eerder.. ligt eraan waar ik zin in heb.

maar dan moek nog wel ff kijken hoe ik kan zien hoeveel ik precies binnen moet krijgen... qua eten..
 
Als je bulkt hoef je niet heel veel vet aan te komen. Vind ik mezelf te vet (meestal max 14%) dan ga ik weer even cutten tot ongeveer 10 % en dan weer bulken etc.... En heel af en toe ga ik wat lager naar 6 / 7 %.
 
Originally posted by burn
Als je bulkt hoef je niet heel veel vet aan te komen. Vind ik mezelf te vet (meestal max 14%) dan ga ik weer even cutten tot ongeveer 10 % en dan weer bulken etc.... En heel af en toe ga ik wat lager naar 6 / 7 %.

zo had ik het ook in gedachten..
 
ik ben echt een n00b, zit net in me eerste cyclus... :D

heb voor 't eerst gebulkt van 62 naar 76kg en ben nu een week bezig met cutten om vet% van 14,5 naar zo'n 10 te halen... :)
 
Gewoon doorblazen... Bulken zo lang mogelijk, en pas als de zomer eraan begint te komen gaan cutten. Het jaar is al zo kort. En als je in dat jaar ook nog eens veel cut, dan blijft er weinig tijd over voor groei!
 
Kheb nu 3mnd gebulkt, 10kg erbij, maar volgens mij aardig wat vet opgeslagen ( aan me buik te zien ), ga door tot na de feestdagen, en wil dan stevig cutten, in de zomer stabiel blijven, en volgend jaar opnieuw.
 
Originally posted by Robin
Gewoon doorblazen... Bulken zo lang mogelijk, en pas als de zomer eraan begint te komen gaan cutten. Het jaar is al zo kort. En als je in dat jaar ook nog eens veel cut, dan blijft er weinig tijd over voor groei!

groei je nog wel in de periode dat je cut? of?
 
Originally posted by Robin
Gewoon doorblazen... Bulken zo lang mogelijk, en pas als de zomer eraan begint te komen gaan cutten. Het jaar is al zo kort. En als je in dat jaar ook nog eens veel cut, dan blijft er weinig tijd over voor groei!

Kan ik me ook wel in vinden, maar dit is me eerste serieuse bulkfase, dus experimenteer ik er nog mee. Ik wil nu zien hoelang ik nodig heb om die winterbuik er weer af te krijgen. Als dat vrij snel gaat, knoop ik er misschien nog een bulkperiode achteraan.
 
Als ik nog eens zou gaan bulken, dan wil ik die periode niet langer dan 2-3 weken laten duren om dan weer 1 of 2 weken te cutten.. principe van ABCDE weet je wel. Mensen, die aanleggen hebben dik te worden moeten met bulken oppassen.
 
ABCDE Programma
Het winnen van spiermassa zonder daarbij aan te komen in vetmassa of zelfs vet te verliezen is heel moeilijk. Als je te weinig calorieën eet is de spierwinst niet maximaal en als je teveel aan calorieën eet kom je ook in vet aan. Dit dieet en trainingsprogramma stelt je in staat om droge spiermassa te winnen zonder daarbij in vetmassa aan te komen, of daarbij zelfs vet te verliezen. Het gebruik van supplementen is niet nodig, maar verbeteren je resultaten uiteraard wel.

Dit programma gebruikt lichaamseigen hormonen zoals testosteron, groeihormoon en insuline om je spiermassa te vergroten! Het zorgt ervoor dat de eigen productie van oa bovengenoemde hormonen drastisch zullen stijgen.

Het programma in grote lijnen:

Dit is gebaseerd op wetenschappelijk bewijs dat als een persoon twee weken lang een hoog calorieëndieet volgt met zware intensieve trainingen en daarna twee weken lang een laag calorieëndieet volgt en niet te zwaar traint, hij in staat wordt gesteld om op een ongelofelijk snelle manier nieuwe spiermassa en kracht op te bouwen. Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat als het lichaam gedurende een korte periode wordt overvoedt, hierdoor de productie van anabolische hormonen drastisch wordt verhoogd. Na twee weken van overvoeding neemt de productie van de hormonen af en gaat het lichaam een groter percentage van de calorieën omzetten in vet. Gaat men hierna twee weken op dieet, dan raakt men het gewonnen vet (of meer) weer kwijt. Het eindresultaat is dus dat hij spiermassa gewonnen heeft zonder daarbij in vet aan te komen!!!

Wij zijn nog niet iemand tegen gekomen waarbij dit dieet en trainingsprogramma niet werkte!!!

Klanten kunnen kosteloos om een persoonlijk op maat gemaakt dieet vragen. Dit dieet wordt dan gebaseerd op gewicht, smaak en beschikbare tijd.

Een voorbeeld dieet:

Week 1 en week 2
Bij het opstaan -5 gr Creatine, 1/2 liter water 1 gr Vit C
1/2 uur later -8 boterhammen; 4 met een mix van 3 gebakken eieren en 20+ kaas / 4 met honing, jam, stroop etc. 1 glas jus d´orange
Maaltijd 2 -4 sneetjes ontbijtkoek
Tussendoor -5 gr creatine, 1/2 liter water
Maaltijd 3 -1/2 liter yoghurt met 100 gr Cruesli
Maaltijd 4 -Een bakje vruchtenkwark en 4 krentenbollen, 1 glas jus d´orange
1/2 uur voor de training -7 gr glutamine
Na de training -5 gr Creatine en 7 gr glutamine, 1/2 liter water
Maaltijd 5 -200 gr rijst, saus en 200 gr kipfilet
Tussendoor -5 gr creatine, 1/2 liter water
Maaltijd 6 -1 blikje tonijn met een beetje ananas
Voor het slapen gaan -5 gr Glutamine, 5 gr creatine, 1/2 liter water


De trainingen in deze weken moeten bestaan uit zware, intensieve trainingen. In de tweede week veel en intensief stretchen tijdens en tussen de oefeningen.

De eerste 4 dagen van week 3 én van week 4
Ontwaken -1 á 2 capsules Dymetadrine Xtreme
1/2 uur later -20 minuten cardio
Daarna - 5 gr Creatine, 5 gr glutamine
Maaltijd 1 -200 gr kalkoenfilet gebakken in fatfree spray
Maaltijd 2 -1 blikje tonijn op waterbasis met 200 gr ananas en wat ketshup en 2 capsules Chemical Pro-Lean
Maaltijd 3 -1 proteine shake
Maaltijd 4 -1/2 bakje (250 gr) magere franse kwark en 2 capsules Chemical Pro-Lean
Training -gewichtstraining met matige intensiteit, gevolgd met minstens 20 minuten cardio
Daarna -5 gr Creatine, 5 gr glutamine
Maaltijd 5 -1/3 stokbrood belegd met 100 gr zalm, 3 gekookte ei-eiwitten en wat sla/komkommer, een glas vruchtensap
Maaltijd 6 -150 gr in olijfolie gebakken kipfilet
Maaltijd 7 -1/2 bakje (250 gr) magere franse kwark



De laatste 3 dagen van week 3 én van week 4
Ontwaken -1 á 2 capsules Dymetadrine Xtreme of DymaBurn Xtreme
1/2 uur later -20 minuten cardio
Daarna - 5 gr Creatine, 5 gr glutamine
Maaltijd 1 -4 sneetjes ontbijtkoek
Maaltijd 2 -2 boterhammen met gebraden kipfilet, 2 capsules Chemical Pro-Lean
Maaltijd 3 -2 bananen
Maaltijd 4 -4 krentenbollen
Maaltijd 5 -2 boterhammen met jam, honing, stroop etc. 1 gr Vit C, 2 capsules Chemical Pro-Lean
Training -Gewichtstraining met matige intensiteit, gevold door minstens 20 min cardio
Daarna -5 gr Creatine, 5 gr Glutamine
Maaltijd 6 -100 gr rijst, 100 gr magere kipfilet, wat ketshup en salade



Neem bij de diëten altijd een vitaminen/mineralen supplement, zoals Multi-Pro 32X van AST Sport Science.
Mensen met nierproblemen moeten eerst hun dokter raadplegen i.v.m. het hoge proteïnegehalte van het tweede dieet.
 
Nou Elmar, als ik nog eens zover ben, wil ik wel eens langskomen voor zo'n advies.
Overigens is het nu ook weer niet ontiegelijk moeilijk..

90% onderhoud in dieet weken en 125% in vreetweken.
Alleen de training is iets lastiger..

Zelf ben ik nu van 1,5 dag opzettelijk vreten al 3 kg aangekomen (waarvan volgens mijn vetmeter 1 kg vet) :(
Dus.. weer 6 dagen lijnen... en er tegenaan. Dus het is best wel vergelijkbaar met ABCDE, alleen is de frequentie en de duur van de eet/lijnperiodes anders.
Maar bij ABCDE train je juist zwaar tijdens vreetweken en licht tijdens lijnweken.
Hé, zou het niet mogelijk zijn om juist op zware trainingsdagen te vreten en op niet-trainingsdagen te lijnen, net als bij ABCDE?
 
Laatst bewerkt:
PS: ik geloof dat ik het advies van mijn laag-KH vriendjes/vriendinnetjes ga volgen en ga 'vreten' op een keto-dieet.. ik word er echt niet goed van dat ik in 1,5 dag 3 kg aankom! Duurt tot vrijdag voor ik weer op het oude gewicht uit ben.. over jojo-en en endomorf type gesproken..

Dan maar geen 'favoriete' etenswaren, die ik op zaterdag wel mag eten!

Bovendien heb ik artikelen gelezen waarin geschreven wordt dat je ook kunt 'carbo-loaden' met vet&eiwit ipv alleen met KH.
 
jeps..
ik heb dat ook heel erg, als ik een dag vreet, dan weeg ik de volgende dag 2 kilo meer, als ik een dag weinig eet, weeg ik de volgende dag gewoon 1,5 kilo minder.
Dus bij mij zou een wintertje stevig bulken echt op een ramp uitlopen denk ik.

En daarbij, ben nu weer vrijgezel, dus wil ik niet te vet worden. :D
 
ik geloof niet zo in het bulken voor een tijdsperiode... je kunt toch niet bulke en blijven bulken omdat het winter is? Denk dat je toch moet kijken naar je vetpercentage en wanneer die boven een door jou uitgestelde grens uitkomt moet je gaan cutten tot een ook weer door jou gestelde ondergrens. Dit staat los van seizoenen natuurlijk!.
Dit benaderd wel wat het ABCDE programma maar hoeft ook niet zo strikt te zijn. Luister (kijk) naar je lichaam, en niet naar de dikke trui die je in de winter draagt :D

Als je wedstrijden draait moet je er wel voor zorgen dat je flink voor die tijd gestopt bent met bulken om droog genoeg te worden.. je zult zien dat je toch nog tijd te kort gaat komen.
 
Originally posted by Snielz
jeps..
ik heb dat ook heel erg, als ik een dag vreet, dan weeg ik de volgende dag 2 kilo meer, als ik een dag weinig eet, weeg ik de volgende dag gewoon 1,5 kilo minder.
Dus bij mij zou een wintertje stevig bulken echt op een ramp uitlopen denk ik.

En daarbij, ben nu weer vrijgezel, dus wil ik niet te vet worden. :D

Dat komt dus nooit door vetopslag he!! Komt gewoon omdat het voedsel wat je innam nog in je pens zit. En dat weeg je dus ook mee.
2 kg aankomen...in vet dus, dat zou 18000cals opgeslagen zijn. In voeding zou dat nog meer zijn (gezien 25% van de carbs verloren gaat bij vet opslag enzo). Zou je dus ongeveer 25000 cals meer moeten eten op wat je normaal doen... Whahaha , ik weet zeker dat je dat niet weg krijgt.
 
Back
Naar boven