XXL Nutrition

Agmatine (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
15 mei 2020
Berichten
5
Waardering
1
Lengte
1m77
Massa
63kg
Vetpercentage
13%
Hallo,

ik ben zelf niet zo'n harde sporter maar ik probeer. Ik eet heel gezond, slaap met een vast ritme en daarnaast neem ik nog een boel supplementen maar eigenlijk vooral vanuit concentratie, focus en motivatie ... Ik merk wel vaak dat dat overlapt. Op zich niet zo verwonderlijk.

Kan iemand mij een zinnige uitleg geven waar Agmatine verboden is? Het lijkt mij niet gevaarlijk (verre van) en het is echt wel een uniek supplement. Maar zodra je iets uit de states laat komen wordt ge gepakt door de douane. En vernietigd. Van sommige producten snap ik het wel. maar dit lijkt mij natte vinger werk.
 
Is dit wel verboden, body?
 
Agmatine? Vrij zeker van, ja. Ik las onlangs nog dat er wel veel inbreuken vastgesteld waren. Maar je zal het niet vinden op sportpoeders of zo.
L-arganinine, de gewone amino, kan wel. Maar vroeger had ik topproducten van Liftmode of Nootropicsdepot. Third party verified ... Er zijn wel sites waar je het kan opwinden maar die vertrouw ik doorgaans voor geen haar. Liftmode levert hun producten ook aan laboratoria enzo. Iedereen kan een bestellinkje plaatsen op Alibaba en zo ... maar wat je dan in huis haalt. Kwaliteit, contaminatie ... kan perfect zijn hoor. Maar de enige site waarop ik te koop weet vervalst z'n zogezegde labo testen. Maar zo slecht dat het erg grappig wordt. En hij wil ook niets kwijt over de oorsprong. De meeste nootropics die je hier kan online bestellen - maar dus niet invoeren - hebben ook geen enkele kwaliteitscontrole. Je moet het stellen met 'op beurzen' en 'we bestaan al een tijdje, dat zegt ook iets'. Ik ben zeker niet voor de ongereguleerde Amerikaanse markt in z'n geheel. Maar er zijn een aantal erg betrouwbare sites terwijl het in Europa nooit echt transparant is. En je mag ht niet invoeren maar wel kopen op het internet in een Europese webshop. Alsof de instanties in kwestie kwaliteitscontrole uitoefenen HAHA. En bovendien is alles duurder hier. En amateuristisch.
 
Ik heb deze week trouwens nog gekeken of het niet NL kon omdat die website Nederlands maar ook in Nederland is het verboden. Ik weet niet of ze een een soort licentie krijgen of zo ... ik denk het niet. Maar ze zijn supergoed in marketing. Zodra je nog maar een zoekterm ingeeft die er van ver of dicht op lijkt staan zie onmiddellijk bovenaan. Nu ja, in Nederland zijn die research chemicals legaal ... daar zitten dingen dat je denkt, sjonge jonge. Maar agmatine ... neen. Dat kan niet door de beugel:) Ik vind het nochtans een supper supplement.
 
achter dit verbod zullen weloverwogen en valide redenen zitten
 
achter dit verbod zullen weloverwogen en valide redenen zitten

Dat was de vraag niet. Als dat het uitgangspunt is - wat een overheid beslist is per detentie weloverwogen en valide dan tjah ... Dat zet de deut wagenwijd open voor allerlei nasty gedoe. Wel overwogen en valide zouden bv. ernstige nevenwerkingen zijn, verslaving, kans op over dosering, teveel interacties met allerlei medicijnen (aspirine, pompelmoessap) ... Er zullen ook wel weloverwogen en valide reden zitten achter het feit dat Google en Facebook geen cent belastingen betalen. En tientallen ander multinationals. Dat maakt het nog niet juist. Ik denk niet dat er iemand gekeken heeft naar de voor en nadelen van agmatine en er dan zich dan een commissie over gebogen heeft. Ik denk dat het iets was van - alle afgeleiden aminozuren zijn verboden. Punt uit. Los van de beschikbare data. Ik zou liever hebben dat Europa een blok vormt en multinationals belastingen betalen zoals u en ik. Ik heb een atal studies doorploegd helemaal niets contraire ... ze laten medicijnen los op de bevolking waarvan ze amper weten wat ze doen. Sommige medicijnen zijn al decennia in omloop. Neen, ik vrees dat het niet wel overwogen en valide is. Ephedrine, Yohimbine ... zeker. Dit? Neeeeeeut.
 
achter dit verbod zullen weloverwogen en valide redenen zitten
Niet echt in dit geval. Het is nogal vrij arbitrair, maar ergens begrijpelijk. Ik heb het een beetje uitgezocht en het blijkt dat agmatine onder de noemer nieuwe voedingsmiddelen valt. Meer hierover is hier te lezen: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/nieuwe-voedingsmiddelen-op-de-markt-brengen

Nieuwe voedingsmiddelen zijn voedingsmiddelen of ingrediënten die vóór 15 mei 1997 nauwelijks zijn gegeten in de Europese Unie. Ze worden ook wel 'novel foods' genoemd.
Waar het een beetje op neerkomt dus is dat alles van vóór 15 mei 1997 automatisch goedgekeurd is, maar voor alles daarna er bewezen moet worden dat het voedingsmiddel veilig is. Strikt gezien, als agmatine dus iets eerder op de supplementenmarkt was gebracht, was het nu wel oke.

1589573046262.png
 
Die zou inmiddels wel over de datum moeten zijn vermoed ik.
 
maar voor alles daarna er bewezen moet worden dat het voedingsmiddel veilig is.

dan is de hamvraag natuurlijk;

waarom is er dan niet door de fabrikanten daarna bewezen dat dit een veilig voedingsmiddel is

of waren de verkoopcijfers dermate marginaal dat niemand hiervoor de moeite heeft genomen en wogen de kosten

simpelweg niet tegen de baten op
 
wat een overheid beslist is per detentie weloverwogen en valide dan tjah ... Dat zet de deut wagenwijd open voor allerlei nasty gedoe.

ze laten medicijnen los op de bevolking waarvan ze amper weten wat ze doen.


tin-foil-cats1 foil.jpg



(T.S ;"Ik denk niet dat er iemand gekeken heeft naar de voor en nadelen van agmatine en er dan zich dan een commissie over gebogen heeft".)


maar dit is dan verwijtbaar aan de producenten cq verkopers ,niet aan onze onbetrouwbare en corrupte overheid,
als je kan bewijzen dat dit product veilig is word het wel toegelaten ,zie de post van van Galen
 
Laatst bewerkt:
dan is de hamvraag natuurlijk;

waarom is er dan niet door de fabrikanten daarna bewezen dat dit een veilig voedingsmiddel is

of waren de verkoopcijfers dermate marginaal dat niemand hiervoor de moeite heeft genomen en wogen de kosten

simpelweg niet tegen de baten op
Dat kost nogal klauwen met geld. Ik weet niet wat precies de eisen zijn voor nieuwe voedingsmiddelen, maar als ze ook maar een beetje lijken op die van medicijnen, dan moet je denken aan minstens miljoenen. Je moet dan aardig wat klinische studies gaan bekostigen. Zo'n traject zal ook vrij lang duren, je moet immers bewijzen dat iets veilig is onder bepaalde omstandigheden voor een voldoende lange periode van tijd. Vervolgens moet je je verzoek indienen bij de EFSA die zich erover gaat buigen, en dat zal ook niet met een week klaar zijn (denk eerder aan maanden, mogelijk ook jaren). Geen enkele supplementenboer gaat miljoenen pompen in zo'n jarenplan.
 
Ik gebruikte aantal jaar geleden altijd agmatine voor pomp, nu gebruik in citrulline malaat en ik merk eigenlijk geen verschil..
 
Misschien maakte het geen van beiden uit? Zoals ik zei in de inleiding ben ik niet je average fitness-persoon. Ik neem aan dat pomp-power output is? Misschien dat fabrikanten of marketeers zo een dingen beweerden maar voorzover ik weet is er geen enkel onderzoek gedaan naar agmtine in connectie met kracht of zo.
Het toont vooral - wetenschappelijk onderbouwde - data ivm pijn & depressie. Het laatste betreft een heel kleine, maar erg opmerkelijke studie. Daarnaast zijn er veel anekdotische verhalen die zeker een grond van waarheid in zich dragen. Maar pomp - als mijn veronderstelling juist is over wat het is denk ik eerder aan (slaap, dieet, basis training te na gelaten) creatine, caffeine, Alpha GPC, Ashwagandha en speruline ... En daar zijn er vast nog een boel louche peptides and what have you not ... Maar eerst slaap, eten, gezonde routine - dan pas al de rest. We kiezen/worden geduwd, in onze samenleving, makkelijk voor een andere volgordes... no bueno. Schwarzeneeger? Witte (voornaam vl.) Blanckaert, Witteblanke .... that's the joke? Cleverness? Niveau? - Prima hoor! Met iemand met Vet percentage 7 wil ik geen problemen!:)) ... Ik denk 1 m 79 - 63, 65, 67 - kg (afhankelijk van periode van het jaar/stress) En volgens de vetmeter van body and fit zit ik overal onder de cintimeter. Nul kracht, maar ik vind dat eigenlijk geen probleem. Ik eet gezond, wandel stevig dagelijks - maar al is het resultaat anders: de wilskracht, drive en doorzetting komen op hetzelfde neer. Alleen valt dat bij mij samen met mijn beroep. Ik zou het ernaast echt niet kunnen opbrengen. Maar mocht je diezelfde drive vinden in je werk ... dan mag ik mij eigenlijk gelukkig prijzen? Echt wil. Of is dat volledig iets anders? Gaat 'm puur om het lichaam en maakt de weg ernaartoe niet uit? Allicht niet de gewone berichtjes - zoek nog mijn weg hier! Maar ik doe m'n best. Geef me een realistisch getal om naar toe te werken. Pompen. Sit ups niet voor m'n rug. Maar heb genade - 1OO of je bent het niet waard dan zal het het laatste worden. Ik kan er nu vijf, misschien 1O kon er ooitmakkelijk twintig zonder wat voor oefening dan ook. Of is dat normaal? :))) Alle advies is welkom!
 
Back
Naar boven