AndroidHealthClinic

Aikido (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

ik snap dat Youtube wordt gebruikt als bewijsmateriaal, maar Aikido kan je niet zien. Dit kan je alleen voelen. Dat is het hem juist!!!

---------- Toegevoegd om 17:45 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:43 ----------

Alle sporten interesseren mij zeer zeker! Krav maga, thaiboksen, kickboxen, karate, taekwondo etc. etc.
Vele sporten kun je zien zoals waar je naar toe slaat. Alleen de impact die het heeft moet je voelen. Daarnaast de power die je erin gooit moet je zelf ook ervaren. Dit zie je niet echt.
Zelfde geldt met Aikido eigenlijk.

ik heb het idee dat je aikido meer moet zien als een kunstvorm dan als een echt nuttige vechtsport, vanwege meerdere redenen.
zoals je zelf al ergens in dit topic naar boven haalt dat jullie bij een training nooit voluit gaan omdat je anders botten zou breken, hoe weet je dan uberhaupt dat er botten breken als jullie niet voluit gaan? en hoe weet je of je het wel goed beheerst als de basis "soft" wordt getraind
en verder zeg je ergens dat haantjes gedrag de sport kapot maakt, je kan het ook zo zien bij de toernooien zoals UFC en K1 zou dit "haantjes gedrag" juist voor dat extra beetje spirit zorgen om nog net even wat harder bij de training te zijn -> prestaties omhoog.
maar dan ook nog het feit dat aikido moves zelden tot nooit bij MMA worden gebruikt. je zou toch zeggen dat de vechters daar het beste uit elke vechtsport naar boven halen om dat geld binnen te slepen.

desondanks is het een mooie sport. en gaat het vrijwel niet om "vechten"(dat idee heb ik) daarom is het meer een kunst vorm, een beweging.
 
ik heb het idee dat je aikido meer moet zien als een kunstvorm dan als een echt nuttige vechtsport, vanwege meerdere redenen.
zoals je zelf al ergens in dit topic naar boven haalt dat jullie bij een training nooit voluit gaan omdat je anders botten zou breken, hoe weet je dan uberhaupt dat er botten breken als jullie niet voluit gaan? en hoe weet je of je het wel goed beheerst als de basis "soft" wordt getraind
en verder zeg je ergens dat haantjes gedrag de sport kapot maakt, je kan het ook zo zien bij de toernooien zoals UFC en K1 zou dit "haantjes gedrag" juist voor dat extra beetje spirit zorgen om nog net even wat harder bij de training te zijn -> prestaties omhoog.
maar dan ook nog het feit dat aikido moves zelden tot nooit bij MMA worden gebruikt. je zou toch zeggen dat de vechters daar het beste uit elke vechtsport naar boven halen om dat geld binnen te slepen.

desondanks is het een mooie sport. en gaat het vrijwel niet om "vechten"(dat idee heb ik) daarom is het meer een kunst vorm, een beweging.

Het is dus wel vaker gebruikt in het echt... vooral klemmen worden gebruikt en daarmee zijn botten gebroken bij harde sTen van Aikido. yoshinkan aikido wordt vaak als hardere sT gezien!
Bij MMA mag je niet zomaar alles breken van iemand om hem zo uit te schakelen. Een enkele nikkyo is al genoeg om iemand te laten afkloppen. Sowieso Aikido wilt geen wedstrijden.. anders heet het geen art of peace ..
Het wordt ook een zelfverdedigingskunst genoemd, maar zeer effectief. Het is niet soft trainen, dat snappen mensen meestal niet en die gedachtegang wordt dan van youtube afgehaald. Het begin gaat soft, maar vanaf 3e kyu gaat het zo anders eraan toe! ;-) Nogmaals, het ligt eraan wie je als docent hebt natuurlijk..
 
Het is dus wel vaker gebruikt in het echt... vooral klemmen worden gebruikt en daarmee zijn botten gebroken bij harde sTen van Aikido. yoshinkan aikido wordt vaak als hardere sT gezien!
Bij MMA mag je niet zomaar alles breken van iemand om hem zo uit te schakelen. Een enkele nikkyo is al genoeg om iemand te laten afkloppen. Sowieso Aikido wilt geen wedstrijden.. anders heet het geen art of peace ..
Het wordt ook een zelfverdedigingskunst genoemd, maar zeer effectief. Het is niet soft trainen, dat snappen mensen meestal niet en die gedachtegang wordt dan van youtube afgehaald. Het begin gaat soft, maar vanaf 3e kyu gaat het zo anders eraan toe! ;-) Nogmaals, het ligt eraan wie je als docent hebt natuurlijk..

op youtube wordt het misschien wel een beetje negatief gepropageerd, maar nu doe jij net het omgekeerde, het overdreven positief propageren.
Je kan niet zeggen 'zeer effectief' als er nergens een bewijs is dat het ook maar enige weerstand kan bieden tegen een andere gevechtssport.
 
Het is dus wel vaker gebruikt in het echt... vooral klemmen worden gebruikt en daarmee zijn botten gebroken bij harde sTen van Aikido. yoshinkan aikido wordt vaak als hardere sT gezien!
Bij MMA mag je niet zomaar alles breken van iemand om hem zo uit te schakelen. Een enkele nikkyo is al genoeg om iemand te laten afkloppen. Sowieso Aikido wilt geen wedstrijden.. anders heet het geen art of peace ..
Het wordt ook een zelfverdedigingskunst genoemd, maar zeer effectief. Het is niet soft trainen, dat snappen mensen meestal niet en die gedachtegang wordt dan van youtube afgehaald. Het begin gaat soft, maar vanaf 3e kyu gaat het zo anders eraan toe! ;-) Nogmaals, het ligt eraan wie je als docent hebt natuurlijk..


maar hoe gaat een training er bij jou dan aan toe? kan je daar een indruk van geven d.m.v. een kort samenvatting o.i.d.
ik heb namelijk het idee van wat ik gezien heb dat aikido een vrij langzame sport is waarbij wel contact is, maar meer "zacht" contact als je begrijpt wat ik bedoel. zoals hierboven al ergens gezegt was.
"nee je moet me hier pakken,nee doe je hand zo. val me aan zoals in het echt zou gebeuren"
 
maar hoe gaat een training er bij jou dan aan toe? kan je daar een indruk van geven d.m.v. een kort samenvatting o.i.d.
ik heb namelijk het idee van wat ik gezien heb dat aikido een vrij langzame sport is waarbij wel contact is, maar meer "zacht" contact als je begrijpt wat ik bedoel. zoals hierboven al ergens gezegt was.
"nee je moet me hier pakken,nee doe je hand zo. val me aan zoals in het echt zou gebeuren"

Meeste trainingen zijn inderdaad zacht om blessures te voorkomen. Pas als je een hakama draagt betekent dat zoiets als "ik heb leren vallen, je hoeft niet overdreven voorzichtig met me te doen". En dan nog. Ik was een keer niet oplettend / niet zacht en overstrekte meteen een arm waardoor het arme meisje 4 weken niet kon trainen ... oops. (sorry..).

Sensei's hand ging echter rechtstreeks over in een onderarm.. daar was niet echt een pols aan te ontdekken. Daar kon je wat ruiger mee zijn (maar ruig is dan weer vaak minder effectief). De kunst was dan ook om te reageren voordat hij je vast gepakt had, want als hij eenmaal vast had dan kwam je niet meer los. Timing is erg belangrijk in aikido.

Zie aikido maar als een studie van beweging (energie) en balans in plaats van als een vechtsport. Als je iets bestudeert kun je er iets van leren :)
 
Trouwens, dat heb ik me met hapkido ook altijd afgevraagd, is een hoge trap nu een beetje te doen in een spijkerbroek zonder warmup ?

neen, heb het geprobeerd :o Lag ik schoon met mn kont op de grond met rond me collega's die zelf op de grond lagen, maar dan van het lachen...

Wat zegt el guapo over aikido?

http://www.youtube.com/watch?v=-k_uumIQ1uk
 
Laatst bewerkt:
Zie aikido maar als een studie van beweging (energie) en balans in plaats van als een vechtsport. Als je iets bestudeert kun je er iets van leren :)

ja inderdaad zoiets dacht ik al. heb ook het idee dat bij aikido het mentale gedeelte veel meer meeweegt dan bij een vechtsport(kickboks,mma enz.)

om dan maar weer even soort van ot te gaan. is het bij aikido ook zo dat je leerstof mee naar huis krijgt? ik heb dat wel vaker gezien jiu-jutsi, judo etc. dat er gewoon een boek mee naar huis kwam.
om alle namen van trappen en slagen, grepen etc. te leren maar ook spreuken, tradities en gedachtengangen van waar de sport oorspronkelijk vandaan komt etc.?
 
ja inderdaad zoiets dacht ik al. heb ook het idee dat bij aikido het mentale gedeelte veel meer meeweegt dan bij een vechtsport(kickboks,mma enz.)

om dan maar weer even soort van ot te gaan. is het bij aikido ook zo dat je leerstof mee naar huis krijgt? ik heb dat wel vaker gezien jiu-jutsi, judo etc. dat er gewoon een boek mee naar huis kwam.
om alle namen van trappen en slagen, grepen etc. te leren maar ook spreuken, tradities en gedachtengangen van waar de sport oorspronkelijk vandaan komt etc.?

Ja zeker wil ik dat uitleggen hoe onze les eraan toe gaat ...
Bij ons wordt natuurlijk een stevige warming up gedaan van push ups, rek en strek oefening of roltechnieken / valbreken ... Maar dat is gewoon om warm te worden..
Daarna wordt er vaak gewerkt in verschillende niveau's, bijv. 6e kyu tot 1e kyu en de zwarte banden met elkaar. Bij de zwarte banden train je altijd zwaar(3e DAN of hoger), want zij kunnen het zwaartepunt van hun lichaam(centrum) enorm stevig de grond inzetten waardoor ze als beton in de grond staan. Die personen maken flitsend snel oefeningen en voor je het weet sta je te stoten, maar je zit al weer met een hand in je gezicht. Wij gebruiken wel eens atami in technieken, maar soms ook gewoon keiharde vlakke hand om te laten zien dat wij jou ook pijn kunnen doen. Stoten in de maag etc ook allemaal geleerd te incasseren. "Moet je maar weggaan zegt mijn docent dan" Ik moest namelijk de technieken toepassen.
Wat veel mensen niet begrijpen si dat het GRIJPEN van polsen een lesmethode is om met stoten om te gaan. Als iemand ineens een stoot naar hun hoofd krijgen, dan schrikken/verstijven etc. deze mensen. Een verstijving van het lichaam is dodelijk voor je techniek, want schouders moeten los zijn (Dit kost je 5 - 10 jaar ) De TISSIER-LIJN is iets anders dan die van UESHIBA, want wij werken wat realistischer. Zoek Tissier maar eens op en zie hoe snel dat gaat. :-)

trouwens ANGELUS, het feit dat ik zo positief ben is, omdat ik de sport zo gaaf vind he :-) Vandaar ;)

---------- Toegevoegd om 14:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:15 ----------

ja inderdaad zoiets dacht ik al. heb ook het idee dat bij aikido het mentale gedeelte veel meer meeweegt dan bij een vechtsport(kickboks,mma enz.)

om dan maar weer even soort van ot te gaan. is het bij aikido ook zo dat je leerstof mee naar huis krijgt? ik heb dat wel vaker gezien jiu-jutsi, judo etc. dat er gewoon een boek mee naar huis kwam.
om alle namen van trappen en slagen, grepen etc. te leren maar ook spreuken, tradities en gedachtengangen van waar de sport oorspronkelijk vandaan komt etc.?

Het is meestal via een exameneisen lijst. Deze kan je via internet meestal krijgen op de verenigingsite bijvoorbeeld. Benamingen moet je allemaal weten als je examen doet namelijk.
Aikido wordt gewoon gebruikt om effectief te werken, maar kan direct zijn of via een omweg. Demonstraties gebeuren via een omweg, vandaar dat het dansen lijkt.
 
als aikido je uit de problemen haalt/houdt, who cares wat de anderen ervan vinden?
 
neen, heb het geprobeerd :o Lag ik schoon met mn kont op de grond met rond me collega's die zelf op de grond lagen, maar dan van het lachen...

Wat zegt el guapo over aikido?

http://www.youtube.com/watch?v=-k_uumIQ1uk

Overigens is er een heel groot verschil tussen aangevallen worden op straat en tegenover een ervaren (kick-)bokser staan... Tegen zo'n debiel op straat is aikido waarschijnlijk wel toepasbaar... (heb zelf wel eens les gegeven en toen iemand me vroeg waarom steeds dat slome gegrijp naar de pols kon ik wel weer aankomen met dat het afstamt van een pogng om een niet aanwezig zijnd zwaard af te pakken, maar het afpakken van een biertje was veel beter tot de verbeelding sprekend. Ik was er vernbaasd over hoe goed bier als beeldvormend element het doet in een aikido training... maar dat geheel terzijde).
 
ik doe al jaren aan MMA en ik zeg niet welke sT het beste is maar MMA is denk ik wel de compleetste variant die er is. Wij hanteren trappen, stoten, klemmen, verwurgingen, takedowns, grondwerk en dat niet alleen, we maken het ook nog dynamisch.

Het gaat volgens mij ook niet om wat je doet maar je moet de juiste mindset hebben, de juiste fighterspirit. Ik ken veel 2e en 3e danner's in verschillende sTen maar in een echt gevecht zullen deze niet "overleven"

Ik werk al jaren als portier en heb er enorm veel aangehad.
 
mijn probleem met mma blijft dat niet alles is toegestaan. stoten tegen het strottenhoofd haar en oortrekken enzo. ook de klokken luiden mag niet(if you know what i mean) dat heb je in silat/fma/krav maga en wrs aikido ook wel.

als je in een ring staat zie je alle stoten afkomen en heb je alle plaats. ga is mmaen in een volle metro. daar benje veel beter af met onze sTen.

alles hangt natuurlijk af van je niveau....
 
mijn probleem met mma blijft dat niet alles is toegestaan. stoten tegen het strottenhoofd haar en oortrekken enzo. ook de klokken luiden mag niet(if you know what i mean) dat heb je in silat/fma/krav maga en wrs aikido ook wel.

als je in een ring staat zie je alle stoten afkomen en heb je alle plaats. ga is mmaen in een volle metro. daar benje veel beter af met onze sTen.

alles hangt natuurlijk af van je niveau....


Net alsof je met aikido wel in een volle metro uit de voeten kunt. ELke vorm van letsel die je aan een ander toe brengt behalve door noodweer zal als strafbaar worden gezien.
Met aikido kun je net zo goed een arm van iemand breken net zo goed als bij een andere vechtsport.

Ik heb zeer ruime ervaring in het judo, taekwondo, karate, aiki justu en nu al zo'n 5 jaar aan mma.

Ik kom via mijn werk regelmatig in contact met agressie en fysiek geweld maar ik heb nog nooit iemand een tik verkocht of letsel toegebracht.


Hoe ga je er mee om, thats the big question!!!
 
Net alsof je met aikido wel in een volle metro uit de voeten kunt. ELke vorm van letsel die je aan een ander toe brengt behalve door noodweer zal als strafbaar worden gezien.
Met aikido kun je net zo goed een arm van iemand breken net zo goed als bij een andere vechtsport.

Ik heb zeer ruime ervaring in het judo, taekwondo, karate, aiki justu en nu al zo'n 5 jaar aan mma.

Ik kom via mijn werk regelmatig in contact met agressie en fysiek geweld maar ik heb nog nooit iemand een tik verkocht of letsel toegebracht.


Hoe ga je er mee om, thats the big question!!!

hoe je ermee omgaat is geen probleem. ik volg geen officieele lessen. elk letsel dat ik dus toebreng als ik word aangevallen en er getuigen bijsta zou dus niet afkomstig zijn van een vechtsportbeoefenaar. stel ik breek iemand zen arm kan ik gewoon zeggen dat het een reflex was ofzo.

heb ook nog nooit iemand een blijvend letsel gegeven
 
hoe je ermee omgaat is geen probleem. ik volg geen officieele lessen. elk letsel dat ik dus toebreng als ik word aangevallen en er getuigen bijsta zou dus niet afkomstig zijn van een vechtsportbeoefenaar. stel ik breek iemand zen arm kan ik gewoon zeggen dat het een reflex was ofzo.

heb ook nog nooit iemand een blijvend letsel gegeven

Nou, zodra jij iemand letsel toebrengt bij jij voor de nederlandse wet strafbaar mits, dit is voortgekomen ter zelfverdediging en noodweer.

Zoniet en er wordt aangifte tegen je gedaan dan ben je de sjaak.
 
Nou, zodra jij iemand letsel toebrengt bij jij voor de nederlandse wet strafbaar mits, dit is voortgekomen ter zelfverdediging en noodweer.

Zoniet en er wordt aangifte tegen je gedaan dan ben je de sjaak.

stel jij mept me als eerste ik mep terug en breek je neus,wie is dan in fout?
 
stel jij mept me als eerste ik mep terug en breek je neus,wie is dan in fout?

Jij. Hij heeft aantoonbaar letsel opgelopen door jou, en jij hebt geen aantoonbaar letsel.

Aannemend dat er geen ooggetuigen waren verder, denk ik toch echt dat jij er voor zult op moeten draaien.
 
ow zekers! Er zitten hier toch nog mensen in dit topic die ook al eens met het gerecht in aanraking gekomen zijn door straatvechten en doorhebben hoe zelfverdediging echt in elkaar zit...

Als je een letsel toebrengt ben je idd de klos, dat hebben velen niet door. Tuurlijk, er zijn wat trukjes, zoals maken dat je wegbent na het voorval of je collega-portiers laten getuigen dat hij gewoon gevallen is, maar als je iemand halfdood of dood slaagt geraak je er niet zo makkelijk van af.

Echte kapap, Krav Maga(niet civiele versie) en Pensak Silat zijn sTen voor tijden van oorlog, niet voor hier.

MMA heeft 1 groot probleem imo, dat het soms te afwachtend is, hangt een beetje af van welke sT je hanteert(niet welk MA, maar bv outfighting kun je niks mee). Maar een beetje straatervaring en intelligentie en je vormt de sT binnen de kortste keren om tot iets nuttigs. Beetje krav maga erbij voor het mentale aspect en de rest moet je leren uit ervaring :D
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven