MuscleMeat

Airfryer Topic. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

IRONic Pumper

♫♪→(C2H5OH)← ♪♫
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
1 mei 2012
Berichten
13.235
Waardering
22.408
Hey boys n girls,

Kan iemand mij helpen aan een leuk recept om eens frieten (patat) te maken uit de airfryer.
Graag te beginnen met verse aardappelen.

De reden waarom ik dit hier vraag:

Het receptenboekje dat we bij de Airfryer kregen.
Spreekt van een zeer lange procedure...
En het loopt al snel op tot 50 minuten bereidingstijd.

Wat zijn jullie ervaringen, kan dit sneller met toch een goed resultaat?


Yours truly,

IP
 
Ja dit kan sneller door een zak airfryer friet erin te gooien, te koop in Nederland.
 
Zoete aardappel proberen, beetje olie erop en kruiden bijv paprika poeder. Doen ze klaar in klassieke oven maar in airfryer moet dit ook lukken
 
Geen idee, maar ik verwacht een uitnodiging voor friet als je het eenmaal uitgedokterd hebt. :grinny:
 
Lijkt me lastig aangezien je verse frituurfriet op twee verschillende temperaturen moet frituren. Je zou de aardappelen eerst kunnen frituren en de tweede keer in de airfryer. Maar dat is omslachtig.
 
Friet is makkelijk zelf te maken hoor. In gelijke repen snijden of z'n aardappels ouder gebruiken. Dan koken, de minuten moet ik je schuldig blijven.. te lang geleden. Daarna zoveel mogelijk drogen en in de airfryer gooien op 200graden.
 
Ik was aan het hopen dat dit net als zoete aardappel kon gedaan worden zonder voorgaren.
Maar als het mysterie te ontrafelen valt zullen jullie het hier als eerste vernemen.
 
Mijn eigen recept na wat geklooi. Helemaal perfect wordt het nooit, in olie voorgebakken friet gaat heel goed in de airfryer, maar zelf wordt het altijd net wat minder.


Ok. Aardappels schillen en afspoelen. Leg ze een tijdje in licht gezouten water.

dan afdruipen en met een theedoek volledig droog deppen. Hoe droger het oppervlak hoe beter de korst straks.

Dan droog je de frieten een paar minuten in de airfryer op 140 graden. Twee eetlepels olie er over verdelen, goed schudden en mengen en 8 minuten voorbakken op 160 graden. De frites moeten glimmen en een heel lichte korst vormen.

dan haal je ze eruit en laat je ze helemaal afkoelen. Dan afbakken op 200 in ga 10 minuten.
 
ohjA, maak nooit te vee tegelijk, dat kan de airfryer qua vermogen niet aan.

vetgehalte van voorgebakken frites is trouwens niet zo heelhoog. Bij Albert Heijn ligt trouwens sinds kort Leon en Leon airfryer frites, lowkcal en carb vergeleken met gewone friet. En best lekker.
 
Thanks allemaal.
Ben nu bezig de Philips methode aan het volgen.
Daar zeggen ze.
Schillen en 30minuten in koud water.
10minute' droog bakken.
En dan 20min op 200.
 
Thanks allemaal.
Ben nu bezig de Philips methode aan het volgen.
Daar zeggen ze.
Schillen en 30minuten in koud water.
10minute' droog bakken.
En dan 20min op 200.

Hoe droger de friet, hoe beter de olie er over verdeelt. Hoe beter de korst.
 
-
 
Laatst bewerkt:
Lukt aardig hoor!

Droog garen 15 minuten op 100°.
Dan garen op 20 minuten op 180°.
IMG_20191109_172422.jpg
 
Ziet er goed uit.
Wat ook werkt (ik heb geen airfryer)
eerst even de aardappelen schoonmaken (niet schillen) rondom inprikken en even 5-6 minuten in nat keukenpapier in de magnetron op vol vermogen nuken.
Dan in parten snijden (of frieten) en ik doe ze dan 10 minuten onder de grill. Maar kan me voorstellen dat 10 min airfryer hetzelfde effect heeft.

ps. olie is dan niet nodig... mannetje is op dieet en pakt liever dan wat mayo erbij :D
 
Back
Naar boven