XXL Nutrition

Al jarenlang pijn in schouder en rug

Bezoekers in dit topic

Tythor Zeth

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
30 jul 2010
Berichten
6.605
Waardering
666
Lengte
1m82
Ik zit met een groot probleem. Ik heb al jaren last van mijn schouder tijdens krachttraining (borst, schouders, en in mindere mate biceps en triceps). In het dagelijks leven heb ik hier niet zoveel last van, behalve dan dat ik bij bepaalde rare bewegingen pijn voel in mijn schouder. Ook heb ik in mijn boven- en onderrug pijn. 's Ochtends is alles prima, maar naarmate de dag vordert gaat mijn bovenrug pijn doen in het gebied tussen de schouderbladen. Dit is goed te voelen in mijn 6e en 7e borstwervel, en in de rugstrekspieren (die naar de onderrug lopen). Ook kan ik veel oefeningen niet uitvoeren doordat ik dan pijn krijg in mijn onderrug: squat (bij 20 kg al...), leg press en alle vormen van buikspieren trainen.

Ik dacht vroeger dat het probleem in mijn schouder wel op was te lossen door fysio-oefeningen te doen, maar nee, dit mocht niet baten. Daarom ben ik uiteindelijk naar een fysiotherapeut gegaan. Deze vertelde mij dat ik mijn rugspieren tussen de schouderbladen moest versterken. 4 maanden later was er geen verbetering in de pijn. Toen is er een echo uitgevoerd, en werd niet veel boeiends gevonden. Mijn slijmbeurs was licht geirriteerd en aan beide kanten was een verdikking te zien in een schouderpees, maar niet zo erg dat het mijn klachten kon verklaren. Daarom adviseerde hij mij om naar een orthopeed te gaan.

Toen ben ik naar een manueel therapeut gegaan voor een second opinion, en ook hij kon niks vinden bij de schouder. Hij vond een orthopeed onzin, en zei dat ik maar licht moest gaan trainen. Bij de rug vond hij wel wat, hij vertelde mij namelijk dat de schotjes tussen mijn 6e en 7e borstwervel niet goed meebewegen en dat hij dat kon fixen. Dit was twee weken geleden, dus daar ben ik nog voor in behandeling. Voor mijn onderrug kon hij echter ook niets vinden.

Daarom ben ik vandaag naar de huisarts geweest voor een verwijzing naar de orthopeed. Ze zei dat ze dat niet echt een logische stap vond, want die zou volgens haar waarschijnlijk niets vinden. Een sportarts vond zij een beter idee. Ze moest nog wel eerst overleggen met beide therapeuten, dus dat duurt nog anderhalve week.

Mij lijkt een sportarts echter niet een goede stap, want deze klachten worden niet veroorzaakt door het sporten. Van mijn rug heb ik al jaren last, ook voordat ik fitnesste en toen ik niet aan sport deed. Hetzelfde geldt voor mijn schouders, want als ik jaren geleden op school een honkbal gooide, voelde ik altijd exact dezelfde pijn als dat ik nu ervaar bij het krachttrainen.

Ik word gek, want op deze manier kan ik helemaal geen spieren opbouwen. Ik train al jaren en let goed op mijn voeding, maar door deze blessures zit groeien er bijna niet in. Krachttraining is iets wat ik het liefst doe, en op deze manier gaat het gewoon niet. De pijn wordt alleen maar erger. Licht trainen is geen optie, zelfs dan krijg ik last van mijn schouders en rug. Nee, het is niet dat ik slechte vorm gebruik, ik weet zeker dat ik alle oefeningen correct uitvoer. Dit laat ik ook regelmatig checken door de verschillende instructeurs. Ik ben wanhopig op zoek naar wat de **** er mis is, kan iemand mij helpen?


EDIT, update:
Nu ik maanden verder ben, zit er nog steeds geen progressie in mijn herstel. Mijn fysio geeft me telkens weer andere oefeningen, maar de klachten blijven bestaan en worden niet eens minder. Drie weken terug heeft een sportarts een echo uitgevoerd op mijn buik, om te kijken hoe het daar zit met de stabiliteit. Er waren drie lagen buikspieren te zien, en ze vertelde me dat ik de middelste laag continu aanspan. Dit hoort niet, want ik zou alles moeten ontspannen alvorens ik mijn onderste laag (diepe schuine buikspieren) aanspan bij fysio-oefeningen. Ik dacht yes, eindelijk iets gevonden. Maar nu heb ik gister weer een echo gehad door mijn fysio, en die zei dat het er prima uitzag en die middelste spierlaag gewoon ontspannen was.

Wat de **** moet ik nou doen? Ik ga niet vooruit, niets helpt. Ik zit te denken aan houdingstherapie, want misschien doe ik wel iets kleins fout? Heeft iemand tips? Ik word helemaal gek. Doe nou al meer dan 10 maanden voor niets om de dag fysio-oefeningen, en kan niet krachttrainen. Zo blijf ik spierloos :mad:

Cliffs:
> Al jaren last van schouders en rug
> Dagenlang last van supraspinatuspees bij schouder- en borstoefeningen
> Chronisch bovenrugpijn, wat meestal start in de namiddag, en aanhoudt tot ik ga slapen (als ik wakker word is het weg)
> Bovenrugpijn is pijn aan borstwervels ter hoogte van onderkant schouderblad en spierverkramping van de spieren er omheen
> Bovenrugpijn wordt erger door rugoefeningen
> Af en toe last van onderrug
> Onderrugpijn wordt veel erger door been- en buikoefeningen
> Al 12 maanden bezig met om de dag keurig fysio-oefeningen te doen, nu al 4 maanden bezig bij 3e fysio
> Ook bij sportarts geweest, röntgenfoto's laten maken van schouders, boven- en onderrug. Conclusie: niets mis op dit niveau
> Echo schouders: verdikte supraspinatuspees aan beide kanten, 1 kant verkalking
> Bij de huidige fysio allemaal stabiliteitsoefeningen gedaan voor mijn core, mocht niet baten
> Ik heb anterior pelvis tilt, maar mijn fysio vind dit wel meevallen. Vind het er zelf sws niet normaal uit zien
 
Laatst bewerkt:
misschien beenlengte verschil? bekken instabiliteit? (probeer beetje out of the box te denken?) als de oorzaak laag begint kun je namelijk overal last van krijgen

Ik zou een goede fysio zoeken, niet iemand die beweert dat je licht moet gaan trainen.. :o

Een van de beste fysiotherapeuten van nederland is iig erik van de raaij.
hij behandelt o.a. martinez, jay cutler etc

zoek hem maar op op google, ik woon in de buurt van eindhoven en ben voor mijn schouder 2 x helemaal voor hem naar almere gereisd, met resultaat dat ik na anderhalf jaar klote, eindelijk weer klachtevrij was
 
misschien beenlengte verschil? bekken instabiliteit? (probeer beetje out of the box te denken?) als de oorzaak laag begint kun je namelijk overal last van krijgen

Ik zou een goede fysio zoeken, niet iemand die beweert dat je licht moet gaan trainen.. :o

Een van de beste fysiotherapeuten van nederland is iig erik van de raaij.
hij behandelt o.a. martinez, jay cutler etc

zoek hem maar op op google, ik woon in de buurt van eindhoven en ben voor mijn schouder 2 x helemaal voor hem naar almere gereisd, met resultaat dat ik na anderhalf jaar klote, eindelijk weer klachtevrij was
Ik ben vergeten te vermelden dat ik een nogal holle rug heb, dus dat kan de klachten van mijn onderrug iig verklaren. Ik rek hiervoor 3x per dag mijn iliopsoas op, maar tot nu toe heeft dit nog niet voor verbetering gezorgd. Misschien moet ik inderdaad maar eens op zoek gaan naar een hele goede fysiotherapeut. Heeft iemand nog andere ideeën?
 
Heb je wel een sportfysio? Als je zelf fanatiek sport kan dat heel veel verschil maken...
 
Heb je wel een sportfysio? Als je zelf fanatiek sport kan dat heel veel verschil maken...
Mijn eerste fysiotherapeut is aangesloten bij mijn fitnesscentra, en noemt zichzelf o.a. sportfysiotherapeut... Dus ehm, I think so :p
 
Neem indd contact op met Erik van de raaij, heeft mij ook erg geholpen.
Zoals livemydream al zij behandeld deze ook top atleten zoals Alistair Overeem.
 
Neem indd contact op met Erik van de raaij, heeft mij ook erg geholpen.
Zoals livemydream al zij behandeld deze ook top atleten zoals Alistair Overeem.
Is dat extreem duur?
 
Ik heb het eindelijk voor elkaar gekregen dat ze foto's gaan maken van mijn schouders. Hopelijk komt er dan eindelijk wat uit. Van de rug wilde de huisarts geen foto laten maken, want ze zou het heel raar vinden als daar iets op te zien zou zijn.
Heeft iemand nog tips, ideeën?
 
Hetzelfde probleem heb ik ook, ik train al een een ander half jaar niet... Ben sinds kort begonnen met dry needling, ik twijfel wel of de pijn in me schouders weggaan. Fysio heeft ook niet erg geholpen..
 
Hetzelfde probleem heb ik ook, ik train al een een ander half jaar niet... Ben sinds kort begonnen met dry needling, ik twijfel wel of de pijn in me schouders weggaan. Fysio heeft ook niet erg geholpen..
Bij welke fysiotests krijg jij pijn in je schouder? Ik alleen tijdens endorotatie + anteflexie van de armen (armen vooruit steken, naar binnen draaien en dan naar boven drukken terwijl de ander ze tegenhoudt). Verder eigenlijk niet...

Ik zal hier, steeds als ik een nieuwtje heb, het topic updaten, misschien heb je er wat aan om het te volgen.
 
Bij welke fysiotests krijg jij pijn in je schouder? Ik alleen tijdens endorotatie + anteflexie van de armen (armen vooruit steken, naar binnen draaien en dan naar boven drukken terwijl de ander ze tegenhoudt). Verder eigenlijk niet...

Ik zal hier, steeds als ik een nieuwtje heb, het topic updaten, misschien heb je er wat aan om het te volgen.

Ben vandaag langs de huisarts geweest, ze heeft me opnieuw gestuurd naar de fysio, ze zei dat ik dit keer fysio en manuele therapie moet combineren, en heb ontstekingsnemers gekregen.

Ben zeer benieuwd hoe dit gaat verlopen, begin echt ongeduldig te worden. Ik heb ook pijn bij het vooruit steken en binnen draaien. heb vooral pijn aan de voorkant van mij schouder en de zijkant. Ze zeiden dat ik een bicep pees ontsteking heb. Wens je alvast sterkte met het herstellen, ik begrijp precies hoe k*t het voelt ;)
 
Ben vandaag langs de huisarts geweest, ze heeft me opnieuw gestuurd naar de fysio, ze zei dat ik dit keer fysio en manuele therapie moet combineren, en heb ontstekingsnemers gekregen.

Ben zeer benieuwd hoe dit gaat verlopen, begin echt ongeduldig te worden. Ik heb ook pijn bij het vooruit steken en binnen draaien. heb vooral pijn aan de voorkant van mij schouder en de zijkant. Ze zeiden dat ik een bicep pees ontsteking heb. Wens je alvast sterkte met het herstellen, ik begrijp precies hoe k*t het voelt ;)
Ik heb dan alleen pijn aan de voorkant van de schouder. Bij mij is het iig geen bicepspeesontsteking, want dat had de fysiotherapeut uitgesloten m.b.v. een echo! Mijn broertje heeft dat wel haha :p. Schouders, schouders... wat een k*tgewricht is dat toch.
 
Ik heb dan alleen pijn aan de voorkant van de schouder. Bij mij is het iig geen bicepspeesontsteking, want dat had de fysiotherapeut uitgesloten m.b.v. een echo! Mijn broertje heeft dat wel haha :p. Schouders, schouders... wat een k*tgewricht is dat toch.


Me huisarts zei dat ik nog heel misschien nadat alles niet heeft geholpen een spuitje kon krijgen in mijn schouders, maar zelf vond ze dat niet verstandig omdat ik nog jong ben(19). Misschien moet ik ook maar is een keer langs die eric ofzo..
 
Me huisarts zei dat ik nog heel misschien nadat alles niet heeft geholpen een spuitje kon krijgen in mijn schouders, maar zelf vond ze dat niet verstandig omdat ik nog jong ben(19). Misschien moet ik ook maar is een keer langs die eric ofzo..
Maandag krijg ik uitslag van mijn röntgenfoto, daarna ga ik waarschijnlijk naar de sportarts. Als dat er niet hoopvol uitziet ga ik maar naar Eric!
 
Hey Tythor, wat is de status van je klachten, loop met hetzelfde nl.
 
Hey Tythor, wat is de status van je klachten, loop met hetzelfde nl.
Er is niets uit de röntgenfoto's van mijn schouders gekomen. Aanstaande vrijdag ga ik naar de sportarts, kijken wat hij voor mij kan betekenen! Wel heel vervelend, ik moet nóg een consult aanvragen als ik ook voor mijn rug wil worden geholpen... Dat willen ze niet behandelen in het consult dat ik heb aangevraagd voor mijn schouders :mad:. Hoppa weer €90.

Ik heb trouwens weer goed mijn best gedaan om toch een iets andere houding aan te houden, en ik moet zeggen dat ik nu eindelijk iets heb gevonden waardoor ik wat minder pijn krijg in mijn schouders. Ik druk als het ware mijn schouderbladen naar buiten (waardoor je een V rug krijgt). Je drukt dan automatisch je schouders wat naar beneden. Als ik er dan voor zorg dat ik de gewichten niet te ver naar achter hou (in het geval van bankdrukken, dumbbell flys, etc), maar goed boven mijn chest of nog iets naar beneden, richting mijn buik dus, dan heb ik minder last. De klachten zijn echter niet verdwenen, dus er is sowieso iets mis. Dit is alleen een manier om er minder last van te hebben tijdens het trainen.
 
Laatst bewerkt:
De sportarts heeft me meteen röntgenfoto's van de boven- en onderrug laten maken, en binnenkort wil ze ook een echo laten uitvoeren voor de schouders. De laatst al gemaakte röntgenfoto's van mijn schouders hebben ze opgevraagd bij het andere ziekenhuis. Als hier niets uitkomt dan is het waarschijnlijk een stabiliteits-/coördinatieprobleem.
 
Schiet mij net te binnen, maar een sway-back misschien ? Je hebt dan van geboorte af aan al een hollere rug. Dat resulteerde bij mij uiteindelijk sneller tot de hernia (die holle rug maakt je kwetsbaarder voor blessures). Houding doet dan veel, alleen heb je in het begin veel meer pijn, lichaam moet wennen. Denk maar even hardop mee.

Hoop dat er snel wat uit komt, dan kan je er gericht aan werken.
 
Triggerpoints

Ik heb een soort gelijk probleem. Zeker met zware training kon ik niks meer.
Ik denk dat je last hebt van triggerpoints. Mijn fysio masseerde een paar keer en zij dat het toen weg was maar dat was toen ellende erger werd. Ben nu een kleine 7 maanden uit de running. Heb te lang doorgetraind met deze problemen. Er is nu wel eindelijk een eind inzicht. Sommige triggerpoints lijken zo diep in de spier te zitten dat ze heel lastig te ontdekken zijn. Maar zolang de problemen zich voor doen zitten er zeker nog wel een paar. Google ff op triggerpoints trapezius. Ff bij afbeeldingen kijken dan zie je een overzicht met waar de points zitten. Laat je vriendin ze 1 voor 1 afgaan door er kijhard op te drukken. Zodra je een pijnlijke plek hebt gevonden is dit de triggerpoint.

Kans is groot dat dit het probleem is veel fysiotherapeuten weten nauwelijks wat ze ermee moeten doen of hoe groot de problemen zijn die dit veroorzaakt. En bij bodybuilding is het denk ik de meest voorkomende blessure.
 
Schiet mij net te binnen, maar een sway-back misschien ? Je hebt dan van geboorte af aan al een hollere rug. Dat resulteerde bij mij uiteindelijk sneller tot de hernia (die holle rug maakt je kwetsbaarder voor blessures). Houding doet dan veel, alleen heb je in het begin veel meer pijn, lichaam moet wennen. Denk maar even hardop mee.

Hoop dat er snel wat uit komt, dan kan je er gericht aan werken.
Zou kunnen, want als ik mij ontspan dan heb ik een holle rug. Ik let echter al jarenlang op een goede houding, dus is het dan nog aannemelijk dat ik klachten heb van een sway-back?

Ik heb een soort gelijk probleem. Zeker met zware training kon ik niks meer.
Ik denk dat je last hebt van triggerpoints. Mijn fysio masseerde een paar keer en zij dat het toen weg was maar dat was toen ellende erger werd. Ben nu een kleine 7 maanden uit de running. Heb te lang doorgetraind met deze problemen. Er is nu wel eindelijk een eind inzicht. Sommige triggerpoints lijken zo diep in de spier te zitten dat ze heel lastig te ontdekken zijn. Maar zolang de problemen zich voor doen zitten er zeker nog wel een paar. Google ff op triggerpoints trapezius. Ff bij afbeeldingen kijken dan zie je een overzicht met waar de points zitten. Laat je vriendin ze 1 voor 1 afgaan door er kijhard op te drukken. Zodra je een pijnlijke plek hebt gevonden is dit de triggerpoint.

Kans is groot dat dit het probleem is veel fysiotherapeuten weten nauwelijks wat ze ermee moeten doen of hoe groot de problemen zijn die dit veroorzaakt. En bij bodybuilding is het denk ik de meest voorkomende blessure.
Bedankt, ik zal de plekken binnenkort langslopen.


Afgelopen vrijdag hebben ze mijn schouders onderzocht d.m.v. een echo. Het enige wat hier uitkwam was rechts verkalking bij de supraspinatuspees, en links een verdikte supraspinatuspees. Dit wijst op overbelasting, maar dat lijkt mij niet aannemelijk omdat ik al maandenlang rust heb gehouden zonder dat de klachten minder werden. Bovendien heb ik dezelfde pijn gehad in mijn schouders tijdens perioden waarbij overbelasting niet aan de orde was (aantal jaren geleden). Het is nu even afwachten wat de sportarts ervan vindt. Ook moet ze de röntgenfoto's nog interpreteren. Donderdag krijg ik hopelijk in een telefoongesprek te horen wat we gaan doen.
 
Back
Naar boven