Fitness Seller

Alexv probeert ook een sterke jongen te worden

Bezoekers in dit topic

Status
Neem contact op via conversatie.
goede curls schoonheid
 
Gaar man, hopen dat je lockdown snel over is ;)
 
goede curls schoonheid

En dat niemand echt ziek wordt natuurlijk..
Thanks heren! Mag gelukkig weer naar buiten en de familie is zo goed als gezond weer! Merk laatste tijd alleen wel dat ik weinig focus heb, wat vooral gewichtheftrainingen lastig maakt, maar ik maak er het beste van.

2021-04-24

Meso clean double + jerk
3x2 60kg
5x1 100kg Ging verrassend goed

Hierna zou ik eigenlijk snatch balances doen, maar ik wil m'n eerste rep doen met 100kg, verlies m'n balans, stang dondert langs m'n rug op de ring, hand bleef hangen en nu last van m'n pols. Het zit allemaal ook niet mee de laatste tijd. Maar ja, we maken er maar het beste van he.

Bent over row
3x8 100kg

2021-04-27

Snatch-achtige bewegingen lukte wel, maar voor de zekerheid achterwege gelaten.

Clean&jerk
3x2 60kg
5x1 100kg

Cheat curl
3x5 60kg

Close grip muscle snatch
3x5 60kg cardio tempo, beetje conditie terug krijgen
 
Alex, als jij powerlifting nu vergelijkt met weightlifting, merk je dan aanzienlijke verschillen in zaken als werkcapaciteit die je aan kunt, herstel, etc? Kun je bijvoorbeeld specifieker en frequenter de snatch en c&j trainen dan sq/bp/dl? Of juist niet? Even uitgaande van normale omstandigheden, dus geen lockdown zoals nu.
 
Alex, als jij powerlifting nu vergelijkt met weightlifting, merk je dan aanzienlijke verschillen in zaken als werkcapaciteit die je aan kunt, herstel, etc? Kun je bijvoorbeeld specifieker en frequenter de snatch en c&j trainen dan sq/bp/dl? Of juist niet? Even uitgaande van normale omstandigheden, dus geen lockdown zoals nu.
Goeie vraag, denk dat ik hier een heel essay over kan schrijven, maar ik zal het kort houden. Je werkcapaciteit is inderdaad aanzienlijk groter. Heel simpel gezegd zijn de gewichten gewoon lichter, waardoor je minder herstel nodig hebt. Sterker nog, de meeste top niveau gewichtheffers trainen minimaal 10x per week, sommige tot wel 20x. Maar het verschil komt ook vooral voort uit het doel van trainingen zelf. Bij PL train je over het algemeen alleen om sterker te worden, techniek is uiteraard enorm belangrijk, maar omdat de bewegingen relatief simpel zijn, wordt hier niet heel veel aandacht aan besteed. Bij gewichtheffen draait alles om techniek. Bij gewichtheffen train je de techniek en is sterker worden vooral een neveneffect daarvan. Hierdoor zijn de oefeningen bij WL vaak erg specifiek, en zijn de assistance oefeningen vaak partiële bewegingen van de gehele bewegingen. Kracht oefeningen als bijv Squat, OHP of pull ups worden vaak aan het einde van de trainingen pas gedaan. That all being said, WL volgt vaak wel een soortgelijke macro cycle progressie in de zin dat ver van wedstrijd vooral op sterker worden gefocust wordt, en richting wedstrijd de specificiteit pas komt. Het verschil zit er vooral in de een training 1 week voor competitie bij PL er vaak compleet anders uit ziet dan een training 14 weken voor competitie. Bij WL is dit verschil aanzienlijk kleiner.
 
Bedankt, duidelijk :thumbup:

Ik vroeg het onder anderen omdat ik wel zie dat er ook in powerlifting een stroming aan het ontstaan is van lifters die eigenlijk z.g.a. year round specifiek trainen (als in: singles op sq/bp/dl), en daar ook succesvol mee zijn. Lifters als Sean Noriega, Ashton Rouska, Candito, Tyler Atwood, etc. De trade off is inderdaad dat je dit niet altijd op hoge percentages kunt doen i.v.m. herstel en dergelijke, en dat die singles dus regelmatig in de buurt komen te zitten van RPE4-5-6.
Ik begrijp dat er veel meer technische effort in WL zit dan in PL maar toch denk ik dat PL'ers hier wat van kunnen leren, m.n. wanneer je zegt dat sterker worden een neveneffect is van technische efficiëntie. En dan gaat het niet eens enkel om technische cues maar ook gewoon om het beter worden in singles, waar zowel WL als PL toch uiteindelijk om draaien. Het zou mij niet verbazen als de komende jaren steeds meer lifters en coaches binnen het powerliften zich zullen wenden tot meer specificiteit.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, duidelijk :thumbup:

Ik vroeg het onder anderen omdat ik wel zie dat er ook in powerlifting een stroming aan het ontstaan is van lifters die eigenlijk z.g.a. year round specifiek trainen (als in: singles op sq/bp/dl), en daar ook succesvol mee zijn. Lifters als Sean Noriega, Ashton Rouska, Candito, Tyler Atwood, etc. De trade off is inderdaad dat je dit niet altijd op hoge percentages kunt doen i.v.m. herstel en dergelijke, en dat die singles dus regelmatig in de buurt komen te zitten van RPE4-5-6.
Ik begrijp dat er veel meer technische effort in WL zit dan in PL maar toch denk ik dat PL'ers hier wat van kunnen leren, m.n. wanneer je zegt dat sterker worden een neveneffect is van technische efficiëntie. En dan gaat het niet eens enkel om technische cues maar ook gewoon in het beter worden in singles, waar zowel WL als PL toch uiteindelijk om draaien. Het zou mij niet verbazen als we de komende jaren steeds meer lifters en coaches binnen het powerliften zich zullen wenden tot meer specificiteit.
Zie die trend ook verschijnen in PL inderdaad. Ik merk ook dat in de atleten die ik zelf coach, ik meer de WL aanpak neem, veel meer focus op techniek en "competition proficiency", en op termijn werpt dat keer op keer z'n vruchten af. Helaas is in de huidige wereld van instant gratification, het lastig om mensen zover te krijgen dat ze beter eerst vaak maanden op techniek kunnen focussen, maar goed. Maar dat gezegd, weinig WLers trainen year-round op de competitie lifts. Sterker nog, zelfs het Bulgaarse systeem, wellicht het meest specifieke systeem ooit, had elk jaar 2 maanden waarin geen competitie lifts gedaan werden. Er is daarmee (in my opinion, rightfully so) ook aandacht voor techniek overbelasting, iets wat ik nog steeds een vreemd begrip vind en lastig om uit te leggen als ik eerlijk ben. Maar ik denk dat veel mensen zich wel kunnen vinden in dat je soms een training hebt en bijv moet bankdrukken, je gaat liggen, en je opeens compleet vergeten bent hoe je moet bankdrukken. Als je eenmaal begint lukt het wel door motorische gewenning, maar om een of andere reden lukt het niet om de beweging te kunnen visualiseren. In het gewichtheffen ben je in zo'n situatie vrijwel altijd kansloos met groot blessure risico.
 
2021-04-29

Prima training voor de verandering! Nog wel vrij licht.

Clean&jerk
3x2 60kg

Meso clean triple + 2x jerk
3x1 100kg Wat een cardio, leuke combinatie wel

Close grip muscle snatch
3x6 60kg cardiostyle

Tibialis anterior raises
3x8 7kg
 
2021-05-04

Hele lichte training weer, merk dat ik even rust nodig heb van alles, dus dat ga ik dan ook zeker lekker doen.

Clean&jerk
7x2 60kg

Bent over row
4x10 100kg

Paused deadbug
3x4 bw
 
2021-05-06

Licht weer

Snatch
4x2 60kg

High hang muscle/power snatch (beetje afgewisseld tussen de stijlen om beter gevoel te krijgen voor de extensie)
6x2 60kg

Strict curl
3x4 60kg Stond er best versteld van dat dit lukte

Paused dead bug
3x4 bw
 
2021-05-11

Lichtelijk verhoogd vandaag, niks geks.

Snatch
5x2 60kg Hele mooie beurten is, flinke snelheid ook. Denk dat 100kg ook makkelijk was gegaan, maar omdat ik technisch bezig was wil ik ze kunnen laten vallen als het mis gaat, iets wat ik thuis liever niet doe

Clean&jerk
4x2 60kg
5x1 100kg Ook hier beetje geklooid met techniek, de laatste was ik erg tevreden mee. Had hem gefilmd, en een leuke edit van gemaakt, ookal is het neit heel soepel door de framerate van m'n camera

Paused deadbug
3x5 bw

 
2021-05-14

Kan echt nu al niet meer wachten tot de gyms open gaan! Heb al een schema voor wat ik wil gaan doen. Komt uit het boek "Olympic weightlifting, a complete guide for athletes and coaches" van Greg Everett (van Catalyst Athletics). Heb het schema gepakt dat gericht zou zijn op mijn niveau, wat in het boek "level 4" heet. Simpelweg komt het neer op 4 dagen achter elkaar volume, dag rust, zware training, dag rust. Wordt dus goed zwaar, maar komt goed! Heb alleen een paar kleine assistence oefeningen aangepast om meer te werken aan mijn zwakke punten, maar de algemene structuur is compleet hetzelfde. Ik kan hem toevoegen als iemand dat interessant vindt. Anders wachten jullie maar af tot ik de trainingen vanzelf post :D
Verder overigens goede training vandaag! Probeerde beetje in de stijl te werken van het aankomende schema, maar uiteraard met beperkte middelen.

High hang power snatch (Voor oefenen met betere extensie)
5x2 60kg

Snatch
3x2 60kg
4x1 100kg Bij de 2de rep liet ik hem op m'n been vallen, en nu is een spier in m'n linker quads daar flink beurs van. Kan echt niet wachten tot ik het gewoon weer op de grond kan laten vallen. Ik kijk morgen hoe het hersteld is, en kijk dan of ik ga trainen of niet die dag.

Front squat
2x5 100kg

Paused deadbug
3x5 bw

Crunches with deactivated hip flexors (dit wil zeggen, crunches op de grond, maar dan met m'n benen die verhoogd rusten op de bank)
3x20 bw
 
2021-05-16

Zit al een tijdje in m'n hoofd om dit log af te sluiten en een nieuwe te beginnen. Ben dit log nou al meerdere keren opnieuw opgestart sinds 2014, en het voelt voor mij ergens toch alsof ik oude koeien uit de sloot haal. Ik sta nu op een heel ander punt in m'n leven, en m'n doelen zijn nu compleet anders dan voorheen. Zoals ik recent in wannabeestrong z'n log meegedeeld had dat je loggen uiteindelijk voor jezelf doet, kan ik er voor m'n gevoel ook niet omheen. When you talk the talk, you have to walk the walk. Uiteraard als de mods dat goed vinden ( Sanca Saxon ), dan sluit ik deze log af na de post van deze training en ga ik verder met een nieuw begin. Wat naar mijn mening ook mooi uitkomt, aangezien ik verwacht dat de gyms weer open gaan woensdag, en ik na lange tijd weer met fatsoenlijk materieel kan beginnen.
Daarnaast wil ik ook wat meer dingen posten, naast alleen trainingen. Na het kijken van verschillende logs, bijvoorbeeld die van Bosco55555 en snowke90 , wilde ik ook wat dingen eromheen posten. Denk aan voeding, slaap, gezondheid, ect. Wat het precies gaat worden weet ik nog niet, maar uiteraard moet het wel on-topic blijven en zal alles minimaal indirect gerelateerd zijn aan de sport.

Om het maar rustig af te sluiten vandaag een lichte training. Wilde een beetje rust pakken naar volgende week. Zoals voorheen vermeld had ik last van m'n quad. Dat is nu gereduceerd tot linker Vastus Medialis, en het voelt als spierpijn, dus ik verwacht spoedig herstel.

High hang snatch
5x2 60kg

Strict overhead press
3x5 60kg

Drop clean
4x1 60kg
 
Status
Neem contact op via conversatie.
Back
Naar boven