XXL Nutrition

Bezoekers in dit topic

http://healthycrush.com/mood-cure-amino-acid-therapy/

'Julia Ross says that if your brain is “poorly stocked” with amino acids, it will produce “false moods” – you’ve dropped too low in one or more of the key neurotransmitters and your moods will be “defective” as a result.

Here’s an example of how being high and low in the four different neurotransmitters can affect your mood:

    • High in serotonin = positive, confident, flexible, easy-going
    • Low in serotonin = negative, obsessive, worried, irritable, sleepless
    • High in catecholamines (dopamine, noradrenaline & adrenaline) = energized, upbeat, alert
    • Low in catecholamines = flat, lethargic funk
    • High in GABA = relaxed and stress-free
    • Low in GABA = wired, stressed, overwhelmed
    • High in endorphins = full of cozy feelings of comfort, pleasure and euphoria
    • Low in endorphins = crying during commercials, overly sensitive to hurt
Amino acid therapy is the practice of using targeted supplementation with the amino acids we’re deficient in to eliminate the “false moods” and get us back to our thriving selves.'

Depressie, vermoeidheid en alle andere mood klachten hebben te maken met een deficiency van bepaalde amino zuren. Door je lichaam te voeden met de juiste precursors kun je aanzienlijk je mood verbeteren. Geadviseerd wordt om te gebruiken:

- 2-3x pd 500-1000mg l-tyrosine --> is een precursor voor de verzameling catecholamines
- 1-3x pd 50-100mg 5-htp (of l-tryptofaan als 5-htp bijwerkingen geeft) --> precursor van serotonine

Waardevolle toevoegingen hieraan zijn:

-Ashwagandha (adaptogeen en positief effect op de GABA huishouding)
-Rhodiola (verbeterd het transport en de opname van 5-htp en gaat daarom perfect in deze stack)

Het bijzondere van amino zuren therapie is dat op een bepaald moment je hersenen verzadigd zijn waarna je kunt stoppen en je hersenen het uit zichzelf kunnen. Het advies is om deze therapie zo'n 4-6 maanden te doen. Wanneer l-tyrosine niet langer positief werkt, maar zelfs leidt tot een opgejaagd gevoel, dat is het teken dat de hersenen verzadigd zijn. Moet nog nader onderzoeken of dit zo werkt, maar dit is wat ik erover tegen las.

Wanneer je hersenen voldoende aminozuren hebben om mee te werken, verbetert je slaap, je mood, gezondheid, etc. Je hebt plots meer energie en zin om leuke (en geile) dingen te doen. Dit leidt weer tot een boost in endorphins en zo wordt je uiteindelijk een stuk gelukkiger. Het hele GABA systeem is iets complexer en gaat over yin yang van heel veel stoffen en processen. Denk aan magnesium/calcium balans, vitamine B, de wijze waarop je lichaam pre cursors omzet in glutamaat en GABA, etc. Maar de yin yang is zeker beter wanneer de andere processen in je hersenen in balans zijn.

Kortom; zorg voor adequate hoeveelheid aminozuren in je hersenen en alles reguleert zichzelf. Ga alleen niet zomaar lopen kloten met amino's. Doseringen zijn voor iedereen anders, naar behoefte. Er bestaan testen om uit te zoeken welke amino's jij tekort komt. Ik zou deze eerste doen voor je al die pillen naar binnen gaat werken. Deze amino's zitten trouwens ook veel in je voeding, vooral tyrosine.

Over deze therapievorm is veel te lezen op de interwebs en dit is een hele beknopte samenvatting. Interessante stof wel.
Galen :D
 

Geen broscience, bepaalde aminozuren hebben een effect op neurotransmitters. Alleen zo goed als iedereen krijgt al een volledig eiwitprofiel binnen via voeding. Tryptofaan en Tyrosine vind je in producten als noten, eieren en melkproducten. Supplementeren hiervan zal weinig tot geen extra effect hebben, er vanuit gaande dat je al een goed dieet hebt.
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Geen broscience, bepaalde aminozuren hebben een effect op neurotransmitters. Alleen zo goed als iedereen krijgt al een volledig eiwitprofiel binnen via voeding. Tryptofaan en Tyrosine vind je in producten als noten, eieren en melkproducten. Supplementeren hiervan zal weinig tot geen extra effect hebben, er vanuit gaande dat je al een goed dieet hebt.
Ik doelde wel degelijk op de zever van depressie etc oplossen met aminozuren
 
Ik doelde wel degelijk op de zever van depressie etc oplossen met aminozuren

Ik zou zelf niet durven claimen dat je een zware depressie even oplost met wat amino zuurtjes. Wel is het zo dat deze sterk van invloed zijn op je gemoedstoestand. Er zijn zat succesverhalen te vinden over het gebruik van Tyrosine. En van 5-htp is wetenschappelijk aangetoond dat het serotonine tot wel 30% verhoogd in de hersenen.

Wat ik bedoel te zeggen; het verhaal van die Julia Ross is aannemelijk. En voor mensen die kampen met issues het proberen waard voor ze grijpen naar echte medicatie.
 
Wandelen doet ook wonderen, true story :dunno:
 
Geen broscience, bepaalde aminozuren hebben een effect op neurotransmitters. Alleen zo goed als iedereen krijgt al een volledig eiwitprofiel binnen via voeding. Tryptofaan en Tyrosine vind je in producten als noten, eieren en melkproducten. Supplementeren hiervan zal weinig tot geen extra effect hebben, er vanuit gaande dat je al een goed dieet hebt.

Dat klopt wel. Maar dat gaat niet op voor 5-htp. Je lichaam kan van tryptofaan 5-htp maken. Alleen missen sommige mensen de juiste hoeveelheid enzymen om dit te doen. Bij deze mensen heeft tryptofaan supplementeren niet veel zin. Zij zouden 5-htp moeten nemen. Deze stof zit niet in voeding.

Zelfde verhaal gaat op voor tyrosine. Deze stof zit ook in je voeding, maar moet dus worden omgezet. Mocht je lichaam hier moeite mee hebben kun je L-dopa nemen.
 
Tryptofaan helpt als je deficiënt bent, anders is het waardeloos. Tryptofaan is overigens vrij duur, je kan het eindproduct van tryptofaan (serotonine) gratis aanmaken bij cardio.
 
Nog een kleine tip: gebruik een gezichtscrème met SPF 50 (ook in de winter).
 
Aging as a Biological Target for Prevention and Therapy.
JAMA. 2018 Oct 2;320(13):1321-1322. doi: 10.1001/jama.2018.9562.
Barzilai N, Cuervo AM, Austad S.

"The largest overall longevity increase has been found using a combination of rapamycin and metformin... studies suggest that interventions as late as the mouse-equivalent of older than 70 years of age could significantly extend (human) life by more than 20 years and increase health span even more substantially."
 
Aging as a Biological Target for Prevention and Therapy.
JAMA. 2018 Oct 2;320(13):1321-1322. doi: 10.1001/jama.2018.9562.
Barzilai N, Cuervo AM, Austad S.

"The largest overall longevity increase has been found using a combination of rapamycin and metformin... studies suggest that interventions as late as the mouse-equivalent of older than 70 years of age could significantly extend (human) life by more than 20 years and increase health span even more substantially."
Interresant.

De metformine compenseert voor de bijwerkingen (insuline gevoeligheid / diabetes) van het gebruik van Rapamycin.
 
Interresant.

De metformine compenseert voor de bijwerkingen (insuline gevoeligheid / diabetes) van het gebruik van Rapamycin.

Metformine werkt sowieso goed voor longevity (goeie studies ervoor ook), hierbij vraag me ik me dus af wat de Rapamycin hier in deze studie resulteert. Mij lijkt de toevoeging van Rapamycin niet veel beter dan metformine stand alone.
 
Back
Naar boven