Re: Re: Algemene dieet tips en richtlijnen die ik gebruik
Originally posted by dandyman
en ik meen me te herinneren dat na je training je beter gelijk koolhydraten tot je kan nemen dan eiwitten toch?
heb hier een bron ervan, maar heb dit wel vaker gehoord en gelezen.
http://www.ergogenics.org/koolhydraten6.html
klinkt aannemelijk
Dit is nou niet bepaald een goed artikel en al helemaal geen goede aanbeveling die gedaan wordt.
quote uit artikel(conclusie):
Toen vonden ze dat een mengsel van 0,8 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht, 0,4 gram eiwitpeptiden per kilo lichaamsgewicht en leucine inderdaad de aanmaak van glycogeen meer verhoogde dan alleen suikers.
Maar…. toen ze de peptiden vervingen door suikers, en de proefpersonen gewoon 1,2 gram suikers per kilo lichaamsgewicht moesten wegwerken, bleek dat die simpele oplossing de aanmaak van glycogeen net zo goed bevorderde als het complexe mengsel. Sterker: het simpele mengsel werkte beter.
Bij de complexe oplossing was de hoeveelheid glycogeen in de spiercel 35,4. Bij de suikeroplossing was het 44,8.(2) Het verschil was trouwens niet statistisch significant.
-------------------------------------------------------------------------------
Hier staat dus eigenlijk: de hoeveelheid glycogeen was hoger bij een hogere koolhydraat inname. Logisch want glucose(koolhydraat) wordt opgeslagen als glycogeen. Maar dit zegt niks over de aanvoer van aminozuren. Na de training is het belangrijk om:
- glycogeen voorraden aanvullen = koolhydraten
- aminozuren naar de spieren 'vervoeren' = eiwitten
Daarom altijd na de training eiwitten + koolhydraten