Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Afgelopen dagen een hoop trial & error om te testen wat wel/niet goed bevalt qua voeding. Energie was door al dat testen en doen al erg wisselend, bloedsuikers vaak op en neer door dingen proberen en zit nu al 3 dagen op het toppunt van vermoeidheid sinds ik begon met de cut.
Ik log even vooral voor mezelf wat ik allemaal merk/heb ontdekt in deze reverse, dat is fijn voor later om terug te kunnen vinden. En misschien helpt het iemand die tegen hetzelfde aanloopt na een cut.
- Mn lichaam wil echt geen centimeter meer bewegen en ondanks dat ik 8-9 uur slaap word ik zwaar verrot wakker steeds. Ik vind het altijd moeilijk om te kiezen tussen luisteren naar mijn lichaam of luisteren naar mijn hoofd (hoofd wil trainen en van alles doen, lichaam niet) dus laat ik maar eens de keuze maken om naar mijn lichaam te luisteren en even wat meer rust proberen te pakken. Cardio was ik al mee gestopt, trainingen heb ik voor deze en volgende week even op 4 trainingen gezet ipv 5-6.
- Merk wel dat ik ondanks de vermoeidheid, met de ingekorte trainingen alweer een stuk meer kracht kan leveren in de gym. Gewichten gaan op bijna alle onderdelen weer omhoog dus dat is heel fijn🥳 Volume ga ik pas weer ophogen als mijn energie weer stabieler is. Voor nu ben ik vooral blij dat kracht weer meer omhoog gaat.
- Ik merk wel dat ik echt de ziekste spierpijn ooit weer heb na trainingen en dat ik langer de tijd nodig heb om te herstellen. Alsof ik een jaar niet getraind heb en net weer ben begonnen ofzo, zulke spierpijn😂 Mega irritant wel maar zie het maar als iets positiefs dat mijn lichaam weer goed aan het werk is.
- Ondanks dat het super vermoeiend is om van alles te proberen met voeding, weet nu (mede dankzij jullie uitleg en tips!) een heel stuk beter wat voor mijn lichaam wel en niet werkt.
In de ochtend en post-workout een combi van “snelle” en complexe koolhydraten + eiwitten + vetten werkt het beste. Door de wat snellere suikers krijg ik mijn bloedsuiker sneller omhoog (van laag/richting hypo naar normale range) en door de complexe koolhydraten en vetten blijft dat dan ook langer stabiel zonder na een uur weer richting een hypo te gaan. Ik zie het zelfs in de spiegel ‘s morgens dat ik weer wat meer kleur in mijn gezicht krijg en er niet meer “ziek” uit zie als ik zorg dat die bloedsuiker eerst ff wat omhoog gaat.
Gedurende de dag en pre-workout vooral complexe koolhydraten (pre-workout mix ik nu havermout en COR door elkaar om zowel bloat als suikerdip te tackelen)
Aardappels ga ik slecht op, witte rijst ga ik slecht op, zilvervliesrijst verteert kut, basmati rijst ga ik goed op👌🏼 zoete aardappel nog niet getest want dat durfde ik nog ff niet aan maar dat ga ik volgende week proberen.
- Mentaal heb ik wel een stuk meer focus voor andere dingen naast gym/voeding dus dat is wel heel fijn. Werk gaat me op dat vlak echt een stuk beter af en krijg ook mijn plezier en enthousiasme daarin weer terug.
Kcal ga ik weer ophogen want hier langer in blijven hangen doet me echt geen goed zoals @Kathlinoo al voor waarschuwde. Hoop dat het ophogen beter gaat nu ik weet hoe/wat ik moet eten voor mijn lichaam.
Trainingsdagen hoger in carbs, rustdagen hoger in vetten.
Totaal: 1704kcal | 39.5g vet | 175g khd | 150g eiwit
* Als ik echt shitty wakker word/bloedsuiker laag is in de ochtend doe ik ook 10g honing bij ontbijt maar de banaan is meestal voldoende
Totaal: 1618kcal | 52.7g vet | 131g khd | 143g eiwit
* De blauwe bessen ga ik opnieuw proberen, kreeg ik vorige keer een reactie op maar ging voorheen altijd wel goed.
De havermout wil ik eigenlijk alleen in de ochtend en avond/post workout doen maar heb nog ff geen goed alternatief gevonden/bedacht voor een andere pre workout meal dus daar ga ik komende tijd ff op broeden👍🏼
Update: veelal positieve ontwikkelingen laatste 2 weken😊 voedingsschema was even wennen, hield veel vocht vast weer maar dat trekt nu ook weer weg. Buikklachten nemen af🥳
Paar kleine aanpassingen gemaakt maar zit nu qua voeding wel weer in een ritme dat goed verteert, niet teveel suiker pieken/dalen heb en energie goed blijft. Ik voelde me echt een beetje lost zonder concreet schema en steeds dingen moeten aanpassen/testen of die niet goed vielen. Dus blij dat ik dat weer steady heb👌🏼 gister per ongeluk verkeerde bakjes meegenomen naar werk waardoor ik 2x M2 had en dan heb ik meteen error😂 boeit me niet dat ik 2 dezelfde maaltijden heb, maar meer hoe ik dat ga oplossen omdat de kcal en carbs een stuk lager uitvielen daardoor en het met intoleranties niet zo simpel is om in de supermarkt ff snel wat bij te halen.
Ik ga 9 augustus op vakantie en heb nu al stress over hoe ik dit daar ga doen en wat ik allemaal aan glutenvrije/lactosevrije shit moet meenemen. Zitten op een berg in een dorpje waar ze 1 kleine supermarkt hebben (het is alsof je daar 20 jaar teruggaat in de tijd zeg maar) en alle winkels zijn op zondag gesloten. En wij landen zondagochtend🥲
Dus nu ff aan het uitvogelen of ik niet gewoon geprepte kip/gehakt bevroren in een koeltas met koelelementen in mijn koffer kan meenemen zodat ik in elk geval voor zondag mn eten heb. Glutenvrije havermout mee, supplementen mee, heb gelukkig heel veel testzakjes whey isolate zero die ik mee kan nemen enz. Hoop dat er nog ruimte over blijft voor kleding😂
Kracht in de gym neemt behoorlijk toe weer en energie begint langzaam ook weer toe te nemen. Motor draait weer maar nog niet op alle cilinders zeg maar en in de ochtend stottert ie en moet ik hem een paar keer starten voor ie begint te draaien 😂 vaak is het nu 1 dag veel energie, dag erna weer 0 energie etc. Zelfde geldt eigenlijk voor focus op werk enz.
Maar ook op de 0 energie dagen is kracht in de gym goed en ben ik zelf verbaasd over dat ik zwaarder kan pakken.
En ik voel eindelijk weer wat ik aan het doen ben in de gym + was bijna vergeten hoe het voelde om weer een pomp te krijgen😂 ga weer met een voldaan gevoel naar huis na het trainen.
Ohja en kleine dingetjes zoals weer “aan” gaan op mn muziek tijdens het trainen haha ik voelde dat gewoon niet meer einde cut en nu kan ik weer genieten van mn playlist haha👌🏼 en ik heb zowaar 2 films gekeken, daar had ik ook de concentratie/focus niet meer voor tijdens de cut lol. En ik zweet weer met trainen, dat vond ik wel nice dat dat weg was in de cut want nu is het weer elke dag haren wassen, fohnen en de hele mikmak😂
Enige grote issue blijven mijn benen. Die zijn nog steeds echt de hel en herstellen zo facking slecht. Die voelen elke dag zwaar, alsof het 2 betonblokken zijn. Merk ook dat ik qua gewichten ophogen daarmee het meest achter blijf, op leg press, leg extensions en hamstring curl na. Alle staande oefeningen zeg maar (walking/reverse lunges, hack squat, step-ups) kan ik nog steeds niet zwaarder pakken en zijn zo vermoeiend/pijnlijk om te doen. En dan niet vermoeiend op de goede manier zoals het hoort met trainen, gewoon na 2 reps al zeg maar. Spierpijn na legday is ook mega heftig en houdt 4-5 dagen aan. Zelfs na gewoon een wandeling buiten krijg ik er last van. Dit begon mid-cut en is nu eigenlijk erger dan tijdens mijn cut. Merk ook dat ik heel veel vocht blijf vasthouden in mijn benen/kuiten. Mogelijk dat hormonen ook een rol spelen(?) Dus nu ook weer ff wat vaker met de foamroller / massage gun mijn benen doen in de hoop dat het wat gaat helpen.
Fysio is nog met vakantie maar als die terug is ga ik ff langs voor advies.
Qua gewicht is er nu 3,5kg bij waarvan de eerste 2kg al heel snel waren maar waarvan ik ook weet dat het voornamelijk vocht/glycogeen, meer voeding in het systeem etc was. Gewicht weer omhoog zien gaan blijft een dingetje, maar alle positieve vooruitgang die ik nu merk wegen veel zwaarder 👌🏼
Er gebeurt trouwens nog steeds “niks” in stopweek van de pil. Het is nu bijna 2 maanden sinds ik gestopt ben met mijn cut. Ik mis het niet bepaald maar zelfs geen onttrekkingsbloeding is natuurlijk niet echt hoe het hoort.
Toen ik begon met cutten had ik juist om de 2 weken een doorbraakbloeding door het slikken van de pil heen. Ook niet hoe het hoort en mega irritant.
Iemand die dit herkent/weet hoe lang het kan duren voor alles weer een beetje normaliseert? Ik verwacht sowieso niet dat het met een maandje of 2 weer back to normal is maar wat is een beetje gemiddeld/een richtlijn?
Vroeger werd altijd gezegd 3 tot 6 maanden vanaf het moment van gezond vetpercentage (destijds werd voor vrouwelijke atleten uitgegaan van 22-25 procent).
Ik weet niet of die richtlijnen nog steeds zo zijn maar weet wel dat bij bijvoorbeeld Chinese geneeskunde effecten vanuit de hormonen ook altijd met cycli van drie maanden gaan.
Weet alleen niet hoe dat in combinatie met de pil zit eigenlijk.
Er gebeurt trouwens nog steeds “niks” in stopweek van de pil. Het is nu bijna 2 maanden sinds ik gestopt ben met mijn cut. Ik mis het niet bepaald maar zelfs geen onttrekkingsbloeding is natuurlijk niet echt hoe het hoort.
Toen ik begon met cutten had ik juist om de 2 weken een doorbraakbloeding door het slikken van de pil heen. Ook niet hoe het hoort en mega irritant.
Iemand die dit herkent/weet hoe lang het kan duren voor alles weer een beetje normaliseert? Ik verwacht sowieso niet dat het met een maandje of 2 weer back to normal is maar wat is een beetje gemiddeld/een richtlijn?
Vroeger werd altijd gezegd 3 tot 6 maanden vanaf het moment van gezond vetpercentage (destijds werd voor vrouwelijke atleten uitgegaan van 22-25 procent).
Ik weet niet of die richtlijnen nog steeds zo zijn maar weet wel dat bij bijvoorbeeld Chinese geneeskunde effecten vanuit de hormonen ook altijd met cycli van drie maanden gaan.
Nee ik had hier ook niet echt over nagedacht, had eigenlijk gehoopt dat ik er niks van zou merken/het hetzelfde zou blijven zolang ik gewoon aan de pil bleef. Maar niet dus🤷🏼♀️
Hou er ook rekening mee dat je misschien twee maanden geleden gestopt bent met cutten, maar nog niet zo lang boven je EA-threshold eet. Je lichaam heeft sindsdien, toen je stopte met cutten maar nog onder de EA-threshold at, geen tijd gehad om volledig te herstellen.
De overdaad aan cardio is er nog niet zo lang geleden uitgehaald en de kcal zijn pas een week of twee (?) naar een redelijke hoeveelheid gebracht.
Hou er ook rekening mee dat je misschien twee maanden geleden gestopt bent met cutten, maar nog niet zo lang boven je EA-threshold eet. Je lichaam heeft sindsdien, toen je stopte met cutten maar nog onder de EA-threshold at, geen tijd gehad om volledig te herstellen.
De overdaad aan cardio is er nog niet zo lang geleden uitgehaald en de kcal zijn pas een week of twee (?) naar een redelijke hoeveelheid gebracht.
Nee klopt inderdaad! Maar had eigenlijk niet verwacht dat de hele boel zou stoppen zolang je de pil slikt. Dacht dat die onttrekkingsbloedingen hoe dan ook wel zouden blijven ofzo. Geen idee ook waar ik die theorie op gebaseerd heb🙃 neem trouwens ook nog steeds elke ochtend de DHEA, is dosering daarvan nog afhankelijk van welke fase je zit qua cutten/onderhoud/bulk of hou je die gewoon altijd hetzelfde?
Nee klopt inderdaad! Maar had eigenlijk niet verwacht dat de hele boel zou stoppen zolang je de pil slikt. Dacht dat die onttrekkingsbloedingen hoe dan ook wel zouden blijven ofzo. Geen idee ook waar ik die theorie op gebaseerd heb🙃 neem trouwens ook nog steeds elke ochtend de DHEA, is dosering daarvan nog afhankelijk van welke fase je zit qua cutten/onderhoud/bulk of hou je die gewoon altijd hetzelfde?
Kan ook een beetje een combinatie zijn van verschillende factoren natuurlijk. Het heeft even geduurd voordat je (soort van) stabiel was op deze pil, dan nog eens dat cutten erbij. Kan dat je lichaam nu weer even een "error" heeft gehad zeg maar
Dat herstelt zich uiteindelijk zowat altijd wel weer vanzelf, maar vraagt soms even tijd. Zoals @Nicky! aanhaalde meestal rond de 3-6 maanden.
Edit: meestal is het zo dat hoe korter het weg is geweest, hoe sneller het weer terug komt.
Kan ook een beetje een combinatie zijn van verschillende factoren natuurlijk. Het heeft even geduurd voordat je (soort van) stabiel was op deze pil, dan nog eens dat cutten erbij. Kan dat je lichaam nu weer even een "error" heeft gehad zeg maar
Dat herstelt zich uiteindelijk zowat altijd wel weer vanzelf, maar vraagt soms even tijd. Zoals @Nicky! aanhaalde meestal rond de 3-6 maanden.
Haha ja zoveelste error inderdaad, ook een goed punt. Denk dat mn lichaam blij is als het een tijdje consistentie heeft qua voeding, hormonen, slaap en alles😝
Yes gehad (ook echt alleen aan het einde van de cut en toen ik onder de 12% kwam). Ik ben alleen vergeten hoe snel het terug kwam. Volgens mij wel redelijk snel.
Update: veelal positieve ontwikkelingen laatste 2 weken😊 voedingsschema was even wennen, hield veel vocht vast weer maar dat trekt nu ook weer weg. Buikklachten nemen af🥳
Paar kleine aanpassingen gemaakt maar zit nu qua voeding wel weer in een ritme dat goed verteert, niet teveel suiker pieken/dalen heb en energie goed blijft. Ik voelde me echt een beetje lost zonder concreet schema en steeds dingen moeten aanpassen/testen of die niet goed vielen. Dus blij dat ik dat weer steady heb👌🏼 gister per ongeluk verkeerde bakjes meegenomen naar werk waardoor ik 2x M2 had en dan heb ik meteen error😂 boeit me niet dat ik 2 dezelfde maaltijden heb, maar meer hoe ik dat ga oplossen omdat de kcal en carbs een stuk lager uitvielen daardoor en het met intoleranties niet zo simpel is om in de supermarkt ff snel wat bij te halen.
Ik ga 9 augustus op vakantie en heb nu al stress over hoe ik dit daar ga doen en wat ik allemaal aan glutenvrije/lactosevrije shit moet meenemen. Zitten op een berg in een dorpje waar ze 1 kleine supermarkt hebben (het is alsof je daar 20 jaar teruggaat in de tijd zeg maar) en alle winkels zijn op zondag gesloten. En wij landen zondagochtend🥲
Dus nu ff aan het uitvogelen of ik niet gewoon geprepte kip/gehakt bevroren in een koeltas met koelelementen in mijn koffer kan meenemen zodat ik in elk geval voor zondag mn eten heb. Glutenvrije havermout mee, supplementen mee, heb gelukkig heel veel testzakjes whey isolate zero die ik mee kan nemen enz. Hoop dat er nog ruimte over blijft voor kleding😂
Kracht in de gym neemt behoorlijk toe weer en energie begint langzaam ook weer toe te nemen. Motor draait weer maar nog niet op alle cilinders zeg maar en in de ochtend stottert ie en moet ik hem een paar keer starten voor ie begint te draaien 😂 vaak is het nu 1 dag veel energie, dag erna weer 0 energie etc. Zelfde geldt eigenlijk voor focus op werk enz.
Maar ook op de 0 energie dagen is kracht in de gym goed en ben ik zelf verbaasd over dat ik zwaarder kan pakken.
En ik voel eindelijk weer wat ik aan het doen ben in de gym + was bijna vergeten hoe het voelde om weer een pomp te krijgen😂 ga weer met een voldaan gevoel naar huis na het trainen.
Ohja en kleine dingetjes zoals weer “aan” gaan op mn muziek tijdens het trainen haha ik voelde dat gewoon niet meer einde cut en nu kan ik weer genieten van mn playlist haha👌🏼 en ik heb zowaar 2 films gekeken, daar had ik ook de concentratie/focus niet meer voor tijdens de cut lol. En ik zweet weer met trainen, dat vond ik wel nice dat dat weg was in de cut want nu is het weer elke dag haren wassen, fohnen en de hele mikmak😂
Enige grote issue blijven mijn benen. Die zijn nog steeds echt de hel en herstellen zo facking slecht. Die voelen elke dag zwaar, alsof het 2 betonblokken zijn. Merk ook dat ik qua gewichten ophogen daarmee het meest achter blijf, op leg press, leg extensions en hamstring curl na. Alle staande oefeningen zeg maar (walking/reverse lunges, hack squat, step-ups) kan ik nog steeds niet zwaarder pakken en zijn zo vermoeiend/pijnlijk om te doen. En dan niet vermoeiend op de goede manier zoals het hoort met trainen, gewoon na 2 reps al zeg maar. Spierpijn na legday is ook mega heftig en houdt 4-5 dagen aan. Zelfs na gewoon een wandeling buiten krijg ik er last van. Dit begon mid-cut en is nu eigenlijk erger dan tijdens mijn cut. Merk ook dat ik heel veel vocht blijf vasthouden in mijn benen/kuiten. Mogelijk dat hormonen ook een rol spelen(?) Dus nu ook weer ff wat vaker met de foamroller / massage gun mijn benen doen in de hoop dat het wat gaat helpen.
Fysio is nog met vakantie maar als die terug is ga ik ff langs voor advies.
Qua gewicht is er nu 3,5kg bij waarvan de eerste 2kg al heel snel waren maar waarvan ik ook weet dat het voornamelijk vocht/glycogeen, meer voeding in het systeem etc was. Gewicht weer omhoog zien gaan blijft een dingetje, maar alle positieve vooruitgang die ik nu merk wegen veel zwaarder 👌🏼
en kleine dingetjes zoals weer “aan” gaan op mn muziek tijdens het trainen haha ik voelde dat gewoon niet meer einde cut en nu kan ik weer genieten van mn playlist haha👌🏼
Dat is toch wel een belangrijk signaal dat er iets goed mis was imo. Is vaak ook lastig te herkennen in het moment, want dat gaat heel geleidelijk aan (beetje dat boiling frog principe).
Fijn dat het iig de goede kant op gaat!
Nee geen idee! Misschien ook wel door vocht hoor, elke keer als ik mn carbs weer heb opgehoogd heb ik weer een tijdje last van vocht vasthouden & dan voornamelijk in mijn benen. Maar denk ook dat elke dag 40-45 min stairmaster er ook aardig in gehakt heeft haha. Heb zelden zo’n pijn gehad met foamrollen als laatst. En moet ook toegeven dat ik stretchen/foamrollen niet bepaald gedaan heb de laatste maand cutten want niks boeide me meer behalve mn trainingen finishen🤣🤣
Dat is toch wel een belangrijk signaal dat er iets goed mis was imo. Is vaak ook lastig te herkennen in het moment, want dat gaat heel geleidelijk aan (beetje dat boiling frog principe).
Fijn dat het iig de goede kant op gaat!
Ja op dat moment had ik het ook niet zo door hoor, idd achteraf valt het ineens op als het er wel weer is of wat het met je doet hahaha. Was er zelfs van overtuigd dat ik mn baan niet meer leuk vond en in een gym wilde gaan werken. Koekoek. Gelukkig vind ik mn baan ook weer leuk nu😆😆
Niet heel actief hier de laatste tijd want mega druk met werk en van alles en nog wat. Maar trainingen gaan qua kracht nog steeds lekker, energie nog steeds wel heel erg wisselend/onvoorspelbaar. In slaap vallen gaat de laatste tijd wat lastiger ondanks dat ik wel heel moe ben. Word ongeveer 1, soms 2x per nacht wakker wat voorheen echt wel elke nacht 3x was dus het is weinig maar er zit iets van vooruitgang in.
Wat ik vooral mega irritant vind is dat ik vaak wel oké wakker word en energie ook oké is, maar ik na het ontbijt echt compleet instort weer. Van alles al geprobeerd met snelle carbs/complexe carbs/combi daarvan, wel/geen vetten maar lijkt niet veel uit te maken. Komende ochtenddiensten even proberen of het scheelt als ik wat later ontbijt op werk ipv thuis voor ik wegga.
Vertering blijft ook nog wat moeizaam, voornamelijk vezels en vetten. Amandelpasta lijkt goed te gaan maar het rundergehakt lijkt niet helemaal goed te vallen, ook al is het maar 5% vet. Heb dat 3 weken gegeten maar nu weer even terug op kip 2x per dag. Wel wat olijfolie toegevoegd met bereiden om te kijken of dat beter gaat. Avocado en veel soorten noten vind ik veel lekkerder maar krijg daar meteen weer huidklachten van dus die vallen nog even af als optie😒
En mentaal begint het nu ook wel wat lastiger te worden hoor🙈 merk/zie/voel elke verandering aan mijn lichaam en voel me regelmatig “dik” ondanks dat ik weet dat ik dat feitelijk niet ben. Soms voel ik me dikker dan pre-cut terwijl ik daar qua gewicht helemaal niet zit. Vraag mezelf ook regelmatig af of ik het allemaal niet overdenk (vast wel voor een deel). Maar het overdenken is bijna niet te voorkomen als je zo heftig reageert op bepaalde voedingsmiddelen en het voelt soms best beperkend. Gelukkig weet ik ook inmiddels dat dit ook een fase is en ik over een tijdje weer wat realistischer naar mijn lichaam kan kijken. Want ik heb ook nog steeds heel veel zin om weer op te bouwen.
Zondagochtend vroeg ga ik op vakantie, gelukkig een supermarkt gevonden in de omgeving die wél op zondag geopend is dus kan daar gewoon mn eten voor die avond halen en koken in het appartement. Meals voor terugkomst na de vakantie zijn ook al geprept en staan klaar in de vriezer dus dat scheelt ook een hoop stress dat alles gewoon klaarstaat👌🏼