Fitness Seller

Alles over Kettlebells

Bezoekers in dit topic

Historie van de Kettlebell:

Het is discutabel waar de Kettlebell uitgevonden werd, in China werd er een soortgelijk object gebruikt voor trainingen jaren voordat de Kettlebell de huidige vorm kreeg. Ook in andere landen werden soortgelijke trainingsmethoden gehanteerd. De Kettlebell wordt al honderden jaren gebruikt door Strongmen en recreatieve sporters wereldwijd. Het woord Kettlebell werd als eerst gebruikt in een Russisch woordenboek uit 1704. In het circus was het vroeger een van de showobjecten van de "sterke mannen" en "sterke vrouwen", ook trainden ze er veelal mee. Ook in het hedendaagse Amerika worden Kettlebells gebruikt, de elite troepen uit het Amerikaanse leger worden er zelfs mee getraint. Voor de film "300" werden de acteurs klaargestoomd tot echte Spartans mede dankzij de Kettlebell.


[Afbeelding niet meer beschikbaar]



Waarom Kettlebells?

Doordat het gewicht van de Kettlebell buiten het handvat valt, creeër je een extra axis bij bewegingen zoals de Swing en de Snatch. Wat betekent dat het lichaam zich extra moet inspannen en aanpassen en het momentum op te vangen. Ze zijn als complete gym te gebruiken, een erg complete trainingsmethode. Je traint er niet alleen kracht mee, maar ook spieruithoudingsvermogen, algemene conditie, grip, flexibiliteit, balans, houdingsverbetering en je kunt er zelfs op hypertrophy mee trainen.


[Afbeelding niet meer beschikbaar]



Kettlebells, voor wie is het geschikt?

Voor wie niet? Jong/oud, vrouw/man, huisvrouwen, zakenmannen, zo'n beetje iedereen. Op zowel hoog als laag niveau. Dus ook voor bodybuilders en powerlifters zou het helpen om Kettlebell trainingsessies te implementeren in hun training.


[Afbeelding niet meer beschikbaar]



Hoe zwaar zijn Kettlebells?

In Rusland rekenen ze de gewichten in "Poods", 1 pood is 16 kg, en een halve pood is dus 8 kg. Ze zijn verkrijgbaar in de gewichten 4 kg - 50 kg.


De hamvraag: Hoe train je met een Kettlebell?

Als eerste raad ik hierbij aan een gecertificeerde trainer ervoor te vinden. En je dokter te raadplegen alvorens ermee te trainen als je een fysieke beperking hebt.

Je kunt er de wat meer conventionele training mee doen, zoals de deadlift, squat, millitary press, chest press. Maar hierop zijn natuurlijk verschillende variaties op te verzinnen. Denk hierbij aan double frontsquats met gelijk of ongelijk gewicht. Hetzelfde met backsquats. Jumpsquats, pistols, OverHead squats, etc.
Naast de wat conventionelere training heb je bewegingen zoals de Snatch, Clean, Windmill, Turkish Get-up en als belangrijkste, de Swing.

De Swing, als moeder van de kettlebell oefeningen. Met de Swing train je voornamelijk de posterior chain en je uithoudingsvermogen:

Kettlebell%20swing.gif


De Snatch:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De Clean, de uitgangspositie van bv. de Frontsquat, Windmill en de MP:

Kettlebell%20clean.gif


De Windmill:

Kettlebell%20Windmill.gif


De Turkish Get-up:

Kettlebells Training Video - The Turkish Getup



Waar zijn Kettlebells te koop? ik ben nu wel heel geinteresseerd:

Bij onze eigen boardsponsor natuurlijk!

Fitness-Seller.nl
 
allright, ben benieuwd.. klinkt wel okee die kettlebells, leuk voor conditie werk/gpp van de zomer

Heb nog steeds flinke spierpijn aan mn hamstrings van de vorige KB training :p. De Swing is een killer :D. In hoeverre het iets toevoegt aan hypertropy weet ik niet though. Als conditietraining werkt het iig super, ga maar es een minuutje swingen met 16+ kg :p
 
hypertrophy zal in ieder geval niet mijn doel er mee zijn ;)
 
had er voor het eerst in mei vorig jaar over gelezen, en nu raak ik steeds meer en meer geïnteresseerd in die kettlebells. Maar ja, als ik er tegen m'n vrienden over spreek, dan is er nog geen kat die er ooit al van gehoord heeft... Het is nu ook nog wat zoeken waar ze eventueel in m'n buurt een aantal lessen KB geven of die dingen verkopen. Heb al een aantal interessante filmpjes gevonden, oa van ene Pavlov (?) maar ik word liever toch ietwat gecoacht zodat ik geen domme dingen doe.

Soit, misschien toch al maar eens beginnen sparen voor twee à drie KB's. Persoonlijk vind ik het ook moeilijk om te beslissen welk gewicht ik zou nemen om te beginnen. Aangezien ik nu een lichte schouderblessure heb wil ik mijn schouder nog wat sparen door iets lichter te gaan. Langs de andere kant raden ze voor een gemiddelde man wel al een gewicht van 16Kg of 1 pood aan. Ik ben nu al bijna 10 maanden met krachttraining bezig (met een outage van een maand of langer door overtrained - beste manier om te beseffen dat voldoende rust en niet constant tot het max gaan ook belangrijk is) dus ja, echt zwaar ga (kan) ik nog niet.

//edit: niet pavlov maar "Pavel Tsatsouline"
 
Laatst bewerkt:
had er voor het eerst in mei vorig jaar over gelezen, en nu raak ik steeds meer en meer geïnteresseerd in die kettlebells. Maar ja, als ik er tegen m'n vrienden over spreek, dan is er nog geen kat die er ooit al van gehoord heeft... Het is nu ook nog wat zoeken waar ze eventueel in m'n buurt een aantal lessen KB geven of die dingen verkopen. Heb al een aantal interessante filmpjes gevonden, oa van ene Pavlov (?) maar ik word liever toch ietwat gecoacht zodat ik geen domme dingen doe.

Soit, misschien toch al maar eens beginnen sparen voor twee à drie KB's. Persoonlijk vind ik het ook moeilijk om te beslissen welk gewicht ik zou nemen om te beginnen. Aangezien ik nu een lichte schouderblessure heb wil ik mijn schouder nog wat sparen door iets lichter te gaan. Langs de andere kant raden ze voor een gemiddelde man wel al een gewicht van 16Kg of 1 pood aan. Ik ben nu al bijna 10 maanden met krachttraining bezig (met een outage van een maand of langer door overtrained - beste manier om te beseffen dat voldoende rust en niet constant tot het max gaan ook belangrijk is) dus ja, echt zwaar ga (kan) ik nog niet.

//edit: niet pavlov maar "Pavel Tsatsouline"

Is er geen passage fitness/fitness first in de buurt bij je? Die werken als het goed is met KB's ;). En anders kom je maar bij mij langs.
 
Is er geen passage fitness/fitness first in de buurt bij je? Die werken als het goed is met KB's ;). En anders kom je maar bij mij langs.
Niet onmiddellijk in mijn buurt, maar ik weet er wel een aantal zijn. Ik zal eens rondneuzen daar :)
 
Bon, heb mijn eigen 1 pood kettlebell besteld, maar nog niets speciaal gevonden over trainingen in de buurt van opwijk (be)
 
mooi, kun je vast beginnen een beetje mee te spelen :D
Het beste is ff iemand te zoeken die gecertificeerd is voor kettlebelltraining in de buurt om je wat dingen te leren.
 
wat me opvalt is dat het vooral skinny guys zijn die met kettlebells trainen, lijkt me weer zo'n fancy hype die binnenkort weer over is.

idd. In dat zit filmpje dezelfde gast die ook filmpjes heeft van van die crap oefeningen als de one legged squat enz.. Echt van die lui die falen in normale oefeningen, gaan ze maar met mega debiele dingen trainen
 
idd. In dat zit filmpje dezelfde gast die ook filmpjes heeft van van die crap oefeningen als de one legged squat enz.. Echt van die lui die falen in normale oefeningen, gaan ze maar met mega debiele dingen trainen

lijkt me een goede sport voor jou dus ^^


maar ff serieus, ik denk dat maar weinig mensen van dit forum kunnen wat de mensen kunnen die jullie nu afkraken ;) ik zie hier nog geen jumppistols gebeuren door mensen van dit forum, of pistols met een 40 kg KB ;). Terwijl hun wel zware squats kunnen.
 
heb ondertussen een certified instructor gevonden om me de basis kb oefeningen te leren, een dezer dagen een afspraakje maken
 
heb ondertussen een certified instructor gevonden om me de basis kb oefeningen te leren, een dezer dagen een afspraakje maken

goed begin is het halve werk ;) good luck
 
heb em dit weekend gekregen, leuk ding. Heb even de swing, halo en sumo squat geprobeerd, en het ging vlotjes. Vooral bij de swing gaat m'n hart heel vlug sneller slaan. Ik ga wel een andere plek dan m'n appartement moeten zoeken, want als de kb per ongeluk uit de handen glipt zouden er een paar tegels naar de zak kunnen zijn
 
heb em dit weekend gekregen, leuk ding. Heb even de swing, halo en sumo squat geprobeerd, en het ging vlotjes. Vooral bij de swing gaat m'n hart heel vlug sneller slaan. Ik ga wel een andere plek dan m'n appartement moeten zoeken, want als de kb per ongeluk uit de handen glipt zouden er een paar tegels naar de zak kunnen zijn

Gebeurt niet snel hoor ;) enige keer dat er een kb is gevallen bij mij was tijdens het jongleren ermee.
 
Ondertussen ben ik na wat "oefenen" overgegaan naar de eerste workout van het RKC Program Minimum. Ik had geen flauw idee dat mijn conditie zo slecht was. Met moeite heb ik de 10 + 12minuten uitgehouden. Waarschijnlijk zal ik week 1 van de 12 een keertje moeten overdoen

Maar het smaakt naar meer :) het is verslavend, en iedereen wil m'n kettlebell eens zien en uitproberen op m'n werk. Alleen spijtig dat er echt niemand is - die ik ken - dat er ooit al over gehoord heefT. Misschien dat een documentaire op één of whatever tv kanaal hier wonderen kan doen
 
Laatst bewerkt:
Als jullie geen haast hebben kunnen jullie wachten tot ik mijne heb en uit het gips ben. Ik koop een redelijke serie kettlebells, die jullie wel uit mogen testen ;)

Als toevoeging op het topic, zodra ik weer fatsoenlijk kan trainen komen er filmpjes van kettlebell oefeningen.

??? uit het gips...wat heb je dan....

Edit: never mind....had ff niet naar de datum gekeken.
 
ziet er goed uit om gewrichten enzo soepel te houden, vooral ook grip training.. de uitvoeringen zien er alleen wazig uit :D

hoe ga je dit combineren met je gym training dan?
 
Heb per ongeluk de kb laten wegglippen uit mn handen op een hoogte van nog geen 10cm, en hup een deukje in een van de tegels op m'n appartement... pff, daaraan zie je dat de verhuurders op een euro hebben gekeken. Zo'n fluttegels, maar het valt niet zo erg op

tijdens het oefenen aan de atletiekpiste had ik wel een klein beetje bekijks :) des te beter werden mijn swings, snatches, cleans, getups... het lukt allemaal al vrij goed. 'k Heb er dit weekend wel een stijve onderrug en hamstrings aan overgehouden.
 
Heb per ongeluk de kb laten wegglippen uit mn handen op een hoogte van nog geen 10cm, en hup een deukje in een van de tegels op m'n appartement... pff, daaraan zie je dat de verhuurders op een euro hebben gekeken. Zo'n fluttegels, maar het valt niet zo erg op

tijdens het oefenen aan de atletiekpiste had ik wel een klein beetje bekijks :) des te beter werden mijn swings, snatches, cleans, getups... het lukt allemaal al vrij goed. 'k Heb er dit weekend wel een stijve onderrug en hamstrings aan overgehouden.

jongleren met kettlebells is voor gevorderden ;)


YouTube - A Little Kettlbell Juggling


kwam deze trouwens tegen, nieuwe voor mij:

YouTube - Dr. Courtney Mizuhara-Cheng and the Kettlebell Kossack
 
Had een leuk filmpje gevonden, maar weet er dus echt geen sectie voor te vinden. Begint best lachwekkend, maar er zitten echt brute stukjes in.

YouTube - RKC 2007 in Denmark


welke sectie zou dat moeten komen te staan? ???
 
Back
Naar boven