XXL Nutrition

Alles over Kettlebells

Bezoekers in dit topic

Historie van de Kettlebell:

Het is discutabel waar de Kettlebell uitgevonden werd, in China werd er een soortgelijk object gebruikt voor trainingen jaren voordat de Kettlebell de huidige vorm kreeg. Ook in andere landen werden soortgelijke trainingsmethoden gehanteerd. De Kettlebell wordt al honderden jaren gebruikt door Strongmen en recreatieve sporters wereldwijd. Het woord Kettlebell werd als eerst gebruikt in een Russisch woordenboek uit 1704. In het circus was het vroeger een van de showobjecten van de "sterke mannen" en "sterke vrouwen", ook trainden ze er veelal mee. Ook in het hedendaagse Amerika worden Kettlebells gebruikt, de elite troepen uit het Amerikaanse leger worden er zelfs mee getraint. Voor de film "300" werden de acteurs klaargestoomd tot echte Spartans mede dankzij de Kettlebell.


[Afbeelding niet meer beschikbaar]



Waarom Kettlebells?

Doordat het gewicht van de Kettlebell buiten het handvat valt, creeër je een extra axis bij bewegingen zoals de Swing en de Snatch. Wat betekent dat het lichaam zich extra moet inspannen en aanpassen en het momentum op te vangen. Ze zijn als complete gym te gebruiken, een erg complete trainingsmethode. Je traint er niet alleen kracht mee, maar ook spieruithoudingsvermogen, algemene conditie, grip, flexibiliteit, balans, houdingsverbetering en je kunt er zelfs op hypertrophy mee trainen.


[Afbeelding niet meer beschikbaar]



Kettlebells, voor wie is het geschikt?

Voor wie niet? Jong/oud, vrouw/man, huisvrouwen, zakenmannen, zo'n beetje iedereen. Op zowel hoog als laag niveau. Dus ook voor bodybuilders en powerlifters zou het helpen om Kettlebell trainingsessies te implementeren in hun training.


[Afbeelding niet meer beschikbaar]



Hoe zwaar zijn Kettlebells?

In Rusland rekenen ze de gewichten in "Poods", 1 pood is 16 kg, en een halve pood is dus 8 kg. Ze zijn verkrijgbaar in de gewichten 4 kg - 50 kg.


De hamvraag: Hoe train je met een Kettlebell?

Als eerste raad ik hierbij aan een gecertificeerde trainer ervoor te vinden. En je dokter te raadplegen alvorens ermee te trainen als je een fysieke beperking hebt.

Je kunt er de wat meer conventionele training mee doen, zoals de deadlift, squat, millitary press, chest press. Maar hierop zijn natuurlijk verschillende variaties op te verzinnen. Denk hierbij aan double frontsquats met gelijk of ongelijk gewicht. Hetzelfde met backsquats. Jumpsquats, pistols, OverHead squats, etc.
Naast de wat conventionelere training heb je bewegingen zoals de Snatch, Clean, Windmill, Turkish Get-up en als belangrijkste, de Swing.

De Swing, als moeder van de kettlebell oefeningen. Met de Swing train je voornamelijk de posterior chain en je uithoudingsvermogen:

Kettlebell%20swing.gif


De Snatch:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De Clean, de uitgangspositie van bv. de Frontsquat, Windmill en de MP:

Kettlebell%20clean.gif


De Windmill:

Kettlebell%20Windmill.gif


De Turkish Get-up:

Kettlebells Training Video - The Turkish Getup



Waar zijn Kettlebells te koop? ik ben nu wel heel geinteresseerd:

Bij onze eigen boardsponsor natuurlijk!

Fitness-Seller.nl
 
Ik betaalde 75 euro per stuk voor de classic kettlebell.
 
Ik zit er ook nog steeds aan te twijfelen. Ik zwaai wel eens wat met een dumbbell, maar dat is toch niet hetzelfde (heb ze wel eens in handen gehad tenslotte). Lijkt me wel handig voor wat licht werk, speed, flexibiliteit, grip, GPP, en wat herstel oefeningen voor een stijve onderrug en goed ook voor de hip-snap...

Twijfel alleen nog aan het gewicht ... eentje van 16 en eentje van 24 kilo lijkt me ... maar wellicht nog een tweede van 16 kilo voor multi-laterale oefeningen of red ik het wel met eentje en alleen uni-laterale oefeningen ?
 
Wazzup,

Ik zou beginnen met unilaterale oefeningen, met 1 bal dus. als je technisch beter word, dan kun je een 2e kopen, voor multilateraal. Echter, wanneer je 2 kb's gebruikt, doe dan enkel oefeningen die je in principe alleen met de kb's kan doen (windmills etc) omdat je anders beter een barbell kan volgooien.

Groet
 
[Link niet meer beschikbaar]
 
De kerel waar ik alle oefeningen van geleerd heb, zegt:
Het gewicht, van kettlebell dus, waarmee je net 12 reps kan maken met een military press, is het perfecte om mee te beginnen! Maak je vooruitgang, gaat dat gewicht ook omhoog, en dus tijd voor verandering!
 
Antwoord op welke kettlebells heb ik nodig

Kettlebells zijn prettig om mee te werken.
@deurklink
Welke Kettlebell heb ik nodig?
4 kg Kettlebell Vrouwen 60+, of lang niet aan sport gedaan, of lage belastbaarheid of lichte (rug)klachten.
8 kg Kettlebell Vrijwel alle vrouwen, ongeacht sport niveau. Blessurevrij.
12 kg Kettlebell Vrouwen die al eerder met de Kettlebell hebben gesport, of die zeer getraind zijn. Mannen 65+, of zeer lang niet aan sport gedaan, of zeer lage belastbaarheid.
16 kg Kettlebell Vrijwel alle mannen, ongeacht sportniveau. Blessurevrij.

wanneer je een beetje door getraind bent kun je zwaardere kettlebell bijkopen
maar start met bovenstaande kettlebells
 
pijnlijk als die verkeerd gecleaned of gesnatched wordt :s ziet er leuk uit, maar niet voor de polsen :D

Meh, gewoon goed om houden zodat de achterkant tegen je pols komt. Moet je een beetje nadenken als je aan het jongleren gaat.
 
Back
Naar boven