XXL Nutrition

Alles over Kettlebells (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Historie van de Kettlebell:

Het is discutabel waar de Kettlebell uitgevonden werd, in China werd er een soortgelijk object gebruikt voor trainingen jaren voordat de Kettlebell de huidige vorm kreeg. Ook in andere landen werden soortgelijke trainingsmethoden gehanteerd. De Kettlebell wordt al honderden jaren gebruikt door Strongmen en recreatieve sporters wereldwijd. Het woord Kettlebell werd als eerst gebruikt in een Russisch woordenboek uit 1704. In het circus was het vroeger een van de showobjecten van de "sterke mannen" en "sterke vrouwen", ook trainden ze er veelal mee. Ook in het hedendaagse Amerika worden Kettlebells gebruikt, de elite troepen uit het Amerikaanse leger worden er zelfs mee getraint. Voor de film "300" werden de acteurs klaargestoomd tot echte Spartans mede dankzij de Kettlebell.


[Afbeelding niet meer beschikbaar]



Waarom Kettlebells?

Doordat het gewicht van de Kettlebell buiten het handvat valt, creeër je een extra axis bij bewegingen zoals de Swing en de Snatch. Wat betekent dat het lichaam zich extra moet inspannen en aanpassen en het momentum op te vangen. Ze zijn als complete gym te gebruiken, een erg complete trainingsmethode. Je traint er niet alleen kracht mee, maar ook spieruithoudingsvermogen, algemene conditie, grip, flexibiliteit, balans, houdingsverbetering en je kunt er zelfs op hypertrophy mee trainen.


[Afbeelding niet meer beschikbaar]



Kettlebells, voor wie is het geschikt?

Voor wie niet? Jong/oud, vrouw/man, huisvrouwen, zakenmannen, zo'n beetje iedereen. Op zowel hoog als laag niveau. Dus ook voor bodybuilders en powerlifters zou het helpen om Kettlebell trainingsessies te implementeren in hun training.


[Afbeelding niet meer beschikbaar]



Hoe zwaar zijn Kettlebells?

In Rusland rekenen ze de gewichten in "Poods", 1 pood is 16 kg, en een halve pood is dus 8 kg. Ze zijn verkrijgbaar in de gewichten 4 kg - 50 kg.


De hamvraag: Hoe train je met een Kettlebell?

Als eerste raad ik hierbij aan een gecertificeerde trainer ervoor te vinden. En je dokter te raadplegen alvorens ermee te trainen als je een fysieke beperking hebt.

Je kunt er de wat meer conventionele training mee doen, zoals de deadlift, squat, millitary press, chest press. Maar hierop zijn natuurlijk verschillende variaties op te verzinnen. Denk hierbij aan double frontsquats met gelijk of ongelijk gewicht. Hetzelfde met backsquats. Jumpsquats, pistols, OverHead squats, etc.
Naast de wat conventionelere training heb je bewegingen zoals de Snatch, Clean, Windmill, Turkish Get-up en als belangrijkste, de Swing.

De Swing, als moeder van de kettlebell oefeningen. Met de Swing train je voornamelijk de posterior chain en je uithoudingsvermogen:

Kettlebell%20swing.gif


De Snatch:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De Clean, de uitgangspositie van bv. de Frontsquat, Windmill en de MP:

Kettlebell%20clean.gif


De Windmill:

Kettlebell%20Windmill.gif


De Turkish Get-up:

Kettlebells Training Video - The Turkish Getup



Waar zijn Kettlebells te koop? ik ben nu wel heel geinteresseerd:

Bij onze eigen boardsponsor natuurlijk!

Fitness-Seller.nl
 
whahah lach me rot.. heb een paar jaar terug in rusland op vakantie geweest en bij mensen thuis met een paar van die dingen wat voorwaarts en zijwaarts schouderheffen en wat andere dingen geprobeerd..niet wetende dat die dingen er voor bedoeld waren..als je nix anders hebt dan is het leuk. ik kon geen gym vinden in puschkino..25km buiten het grote centrum van moskou
 
wat een buffels die fitness-instructeurs :rolleyes:

1: waar zie je fitness instructeurs?
2: er staat een wedstrijdgast tussen van boven de 100 kg ;)
3: op film ziet alles er een stukkie kleiner uit :p
4: ontopic please
 
1: waar zie je fitness instructeurs?
2: er staat een wedstrijdgast tussen van boven de 100 kg ;)
3: op film ziet alles er een stukkie kleiner uit :p
4: ontopic please

thats real talking bro:D
 
maar Jonko krijgt nou nooit iemand een kettlebell in zijn klokkespel???
 
maar Jonko krijgt nou nooit iemand een kettlebell in zijn klokkespel???

nope, alleen als je het verkeerd doet :)

Op hoog niveau kettlebellen krijg je minder snel blessures van dan andere sporten op hoog niveau.
 
jaja dat zeg je nou wel maar waar komen al jouw blessures vandaan want dat heb je sinds je met die kettlebells bezig bent:D
 
als je dan toch zo'n kettlebell addict bent, waarom dan nog split trainen ???
 
als je dan toch zo'n kettlebell addict bent, waarom dan nog split trainen ???

Voorheen had ik de kettlebells nog niet en toen ging het vrij hard, ik zal waarschijnlijk op dezelfde manier door blijven gaan. Naast dat ga ik er nog kettlebells bij doen, op een aparte dag.
Maar misschien gaat het een UB/LB schema worden, met 1 isolatie dag en 1 kettlebells dag erbij, moet nog kiezen wat ik ga doen, heb er een topic voor gemaakt mocht je suggesties hebben ;) :D
 
Hoog niveau kettleballen? Is het een hele sport dan?
 
leuk stukje weer :thumbs:
 
hee goed topic! waarom heb ik dit topic niet eerder gevonden :D

Jonko al uit het gips? :D ga eens filmen ;)
 
hee goed topic! waarom heb ik dit topic niet eerder gevonden :D

Jonko al uit het gips? :D ga eens filmen ;)

Filmpjes komen begin 2008 :cool: Tegen die tijd zal ik zo goed als van alle blessures afzijn, en weer op vorig niveau zitten. Ik heb het jongleren al geprobeert, best leuk maar echt veel moeilijker dan ik dacht. Clean + press zal ook een filmpje van komen. Tot en met 24 kg per hand is deze nog "easy". Windmill en turkish get up zullen op video komen met 32 kg denk ik :).
 
wat me opvalt is dat het vooral skinny guys zijn die met kettlebells trainen, lijkt me weer zo'n fancy hype die binnenkort weer over is.
 
Filmpjes komen begin 2008 :cool: Tegen die tijd zal ik zo goed als van alle blessures afzijn, en weer op vorig niveau zitten. Ik heb het jongleren al geprobeert, best leuk maar echt veel moeilijker dan ik dacht. Clean + press zal ook een filmpje van komen. Tot en met 24 kg per hand is deze nog "easy". Windmill en turkish get up zullen op video komen met 32 kg denk ik :).

tis het begin, hé

kom maar op met die filmpjes + je ervaringen

wat zijn jou doelen er eigenlijk mee?
 
tis het begin, hé

kom maar op met die filmpjes + je ervaringen

wat zijn jou doelen er eigenlijk mee?

Zullen er ook dit kwartaal nog komen! Ik ga er eerst zelf meer mee trainen, ben zo goed als helemaal van mn blessures af. Volgende week paar kleine "workshops" met kettlebells, misschien worden er dan pics ofzo gemaakt.
 
allright, ben benieuwd.. klinkt wel okee die kettlebells, leuk voor conditie werk/gpp van de zomer
 
Back
Naar boven