Fitness Seller

Allochtoon verplicht weg uit Amsterdam (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

TheUnknownKnown

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
1 mrt 2009
Berichten
4.745
Waardering
266
De ‘allochtoon’ bestaat niet meer, de ‘Turkse Amsterdammer’ wel.

Amsterdam heeft het voortaan niet meer over ‘allochtonen’ of ‘autochtonen’. Dat versterkte de afgelopen jaren de tegenstellingen tussen de twee, vindt de gemeente, dus wordt het nu ‘Marokkaanse Amsterdammer’ of ‘Turkse Amsterdammer’.

Dat besloot het college van burgemeester en wethouders gisteren, meldt Novum. De nieuwe termen zijn naar Amerikaans voorbeeld; daar hebben ze het bijvoorbeeld over ‘African Americans’.
Aanleiding voor het besluit is een initiatief van de PvdA, waarmee de partij de woorden allochtoon en autochtoon binnen de gemeente wilde schrappen. Uit de verklaring:

Die tegenstelling past niet bij de missie van de gemeente Amsterdam, die er voor alle Amsterdammers wil zijn.”

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/02/13/de-allochtoon-bestaat-niet-meer-de-turkse-amsterdammer-wel/

Er zijn dus geen problemen meer met allochtonen, voor eens en ALTIJD ! Net zoals Zuidoost keurig is en de Bijlmer dat niet was....oh wacht ik ken de praktijk.
 
Turkse Amsterdammer, in de volksmond dus Turk genoemd. Heel slim, dat zal veel veranderen!
 
ik vind dit wel iets goeds, alleen nu moeten ze zich ook als nederlanders gaan voelen en erna gedragen.
 
Ach ja je moet steeds maar nieuwe manieren vinden om de mislukte integratie te verdoezelen.

Je kan trouwens wel weer zien dat pvda aan het roer staan met die laatste nieuwsberichten. Ze zijn 2e geworden dus misschien als ze nog wat pvda stemmers (allochtonen) hier naartoe halen dat ze bij de volgende verkiezingen wel 1e worden.
 
ik vind dit wel iets goeds, alleen nu moeten ze zich ook als nederlanders gaan voelen en erna gedragen.

Dit en OOK met Nederlanders ipv met alleen de eigen landgenoten om te gaan. Je wordt dan ook sneller gerespecteerd lijkt me..
 
Politiek Amsterdam is niet onverdeeld enthousiast over het schrappen van het woord allochtoon uit gemeentelijke stukken.

Vooral de VVD haalt hard uit naar het nieuwe besluit. 'Wat een waanzin dat de gemeente het woord 'allochtoon' niet meer zou mogen gebruiken. Los liever het echte probleem op', twitterde fractievoorzitter Robert Flos. En ook partijgenoot Stefan de Bruijn, die al eerder hard uithaalde naar het idee van de PvdA, is niet mals. 'Symboolpolitiek', twittert hij.


CDA-voorvrouw Marijke Shahsavari ziet het schrappen van het woord ook niet helemaal zitten. 'Mag je nog wel de term allochtoon of autochtoon denken van het college? #woordenpolitie #lostnietsop'.

Zo stelt Tjeerd Herrema, stadsdeelvoorzitter in Zuidoost (waar de term allochtoon al in 1998 geschrapt werd) dat je als gemeente de taal 'oogst die je zaait. Geen symboolpolitiek dus'.

Ook Fjodor Molenaar (GroenLinks) is blij. 'Goed begin', vat hij zijn reactie op het nieuws kort en bondig samen.

at5.nl

---------- Post toegevoegd Wed 13 Feb 2013 om 13:31 ----------

Turkse Amsterdammer, in de volksmond dus Turk genoemd. Heel slim, dat zal veel veranderen!

Ja vind ik ook al apart, allochtoon is neutraler dan Turkse Amsterdammer.

Maar het is om over een tiental jaar een nieuwe stap te maken, de 'Turk' weglaten en dat kan moeilijk met allochtoon.
 
Allochtoon is gewoon een verzamelnaam voor deze mensen. Dus dit gaat niet werken. Als je nu over een iemand spreekt noem je die persoon al Turk of Surinamer. Maar als je statistieken of iets gaat benoemen met daarin allochtonen ga je niet het hele rijtje af als Turkse Amsterdammers, Surinaamse Amsterdammers,Pakistaanse Amsterdammers...Dit zal gewoon allochtoon blijven heten.
 
PvdA

:orly:
 
Laatst bewerkt:
Dit en OOK met Nederlanders ipv met alleen de eigen landgenoten om te gaan. Je wordt dan ook sneller gerespecteerd lijkt me..

ja klopt zeker! Alleen is het verschil nu denk ik nog te groot voor bepaalde mensen. Ik persoonlijk ben een nederlander maar heb afgaanse, marrokaanse, turkse en zelf tjetjeense vrienden( hoe je dit ook schrijft). Ik zelf vind dat je niet naar iemand ze uiterlijk moet kijken en ieder persoon een kans moet geven ongeacht wat je bent wie je bent of waar je vandaan komt. En ik denk dat meerdere mensen zijn die zo moeten denken want dat maakt de wereld voor iedereen beter.. Al moet ik wel zeggen dat ik het toch aan de ene kant kan begrijpen dat nederlanders bepaalde gedachtes hebben.
 
Neger is toch ook uit het woordenboek gehaalt vanwege racisme?
 
Neger is toch ook uit het woordenboek gehaalt vanwege racisme?
Negerzoenen mogen iig niet meer onder die naam verkocht worden...zou het alleen maar een compliment vinden..waarom bestaat blanke vla dan eigenlijk nog?
 
Zoek eens op google "negerinnetetten" op
 
vind het trouwens een belachelijke maatregel

als je alle allochtonen bedoeld in amsterdam, wat moet je dan zeggen? Alle Turkse, Marokkaanse, Israëlische, Russische, Franse, ......... Amsterdammers? :o
 
vind het trouwens een belachelijke maatregel

als je alle allochtonen bedoeld in amsterdam, wat moet je dan zeggen? Alle Turkse, Marokkaanse, Israëlische, Russische, Franse, ......... Amsterdammers? :o

Iedereen die hier naartoe gekomen is vanuit een ander land en hier niet geboren is, is een allochtoon. Al heb ik daar een andere mening over.
 
Laatst bewerkt:
Negerzoenen mogen iig niet meer onder die naam verkocht worden...zou het alleen maar een compliment vinden..waarom bestaat blanke vla dan eigenlijk nog?
inb4 EricR die meldt dat dit een marketingstunt was. Wel een epic faal btw.
 
Waarom twee woorden en 8 lettergrepen als het ook met 1 woord en 3 lettergrepen kan? Lijkt me niet efficiënt. Bovendien zijn niet de woorden fout maar het gedrag van bepaalde figuren.
 
Negerzoenen mogen iig niet meer onder die naam verkocht worden...zou het alleen maar een compliment vinden..waarom bestaat blanke vla dan eigenlijk nog?

Omdat er vanuit wordt gegaan dat de blanke de zwarte kleineert en niet andersom.

Dat Nederlanders kaaskop worden genoemd door buitenlanders is waarschijnlijk een fout van de blanke zelf (of dat schuldgevoel wordt ons in ieder geval aangepraat).

Maar goed het is een mooie trend. Bijlmer wordt Zuidoost. Zwarte Piet moet wit worden. Negerzoen moet weg en nu allochtoon. Het is wachten tot NL officieel geen Nederlandse cultuur heeft met Nederlandse taal waar we dan ook niet meer trots op kunnen zijn maar een multicultuur met straattaal.
 
Iedereen die hier naartoe gekomen is vanuit een ander land en hier niet geboren is, is een allochtoon. Al heb ik daar een andere mening over.

Definitie is officieel; iedereen met tenminste 1 ouder die in het buitenland geboren is of wie zelf in buitenland geboren is.

Dat die definitie nergens op slaat is een ander verhaal.
 
Omdat er vanuit wordt gegaan dat de blanke de zwarte kleineert en niet andersom.

Dat Nederlanders kaaskop worden genoemd door buitenlanders is waarschijnlijk een fout van de blanke zelf (of dat schuldgevoel wordt ons in ieder geval aangepraat).

Maar goed het is een mooie trend. Bijlmer wordt Zuidoost. Zwarte Piet moet wit worden. Negerzoen moet weg en nu allochtoon. Het is wachten tot NL officieel geen Nederlandse cultuur heeft met Nederlandse taal waar we dan ook niet meer trots op kunnen zijn maar een multicultuur met straattaal.

Kan mij nog herinneren op school dat er wel eens vragen over dicriminatie werden gesteld. Dan ging het altijd zo : Fatima wordt gediscrimineert. Wat kan Tim eraan doen om dit te voorkomen? wat kan jij eraan doen om dit te voorkomen? Hoe kan jij er voor zorgen dat buitenlandse kinderen zich hier thuisvoelen?

Een paar jaar later in een nieuwe toets : Achmed wordt dit dat zus en zo genoemd. Welke van deze woorden kunnen als discriminatie opgevat worden?
Wat is de Koran?

Waarom wordt Tim nooit gediscrimineerd of Henk maar altijd Mohammed of Fatima?

Kan me ook herinneren dat we het een keertje over allochtonen hadden in groep 6 ofsow en een paar kinderen zeiden hun vanuit huis megekregen mening erover. En die lerares flipte zowat, ze smeet een boek op de grond en schreeuwde dat dit echt niet kon. En dat iedereen het recht moest hebben om hier naartoe te komen om een beter leven op te bouwen. Echt dat mens spoorde niet. Die ging even tekeer tegen een groep kinderen van 9/10 jaar.

Ik en vele anderen zijn met het idee opgegroeit dat discriminatie alleen van wit naar zwart gaat en nooit andersom. Totdat ik naar de gemengde hoge school ging en meemaakte hoe het werkelijk zat.
 
Back
Naar boven