XXL Nutrition

Alternatief voor Barbell Lunges + beste kuitoefeningen

Bezoekers in dit topic

mladen

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
23 jan 2017
Berichten
454
Waardering
70
Ik ben op dit moment bezig met de PHUL schema. Deze bevalt me uitstekend en zie goede progressie.

Power Hypertrophy Upper Lower (P.H.U.L.) Workout

Er zijn echter 2 punten waar ik moeite mee heb:

  1. Barbell Lunges - Mijn knieën en lichte problemen met de evenwichtsorgaan(ik bespaar jullie de details) zorgen er voor dat dit echt geen fijne oefening is. Wat is volgens jullie een goed alternatief? Het liefst iets stationair.
  2. Wat zijn de beste/fijnste kuit oefeningen voor:
    1. Power deel van mijn schema?
    2. Hypertrophy deel van mijn schema?
Alvast bedankt!
 
je kan barbel lunges verwisselen met smith machine lunges/split squat, hierbij hoef je je evenwicht niet te bewaren.

voor kuiten moet je altijd een oefening doen waarbij de knieen recht zijn (staand) en een waarbij de knie gebogen is (zittend) omdat er bij zittend een andere spier word belast als bij staand

een paar voorbeelden zijn, smith machine calve raises, standing calve raises (machine), calve press (legpress) en seated calve raises. wat jij fijn vind kan je het beste zelf uitvinden
 
voor kuiten moet je altijd een oefening doen waarbij de knieen recht zijn (staand) en een waarbij de knie gebogen is (zittend) omdat er bij zittend een andere spier word belast als bij staand

Bij een gestrekte knieeen variant worden zowelde soleus als de gastrocnemius getraind. Bij een gebogen knieeen variant word vanwege de verkorting van de gastrocnemius vanf de knie deze minder belast, niet de soleus meer.

Je hoeft dus niet persee 2 oefeningen te doen.

@TS:
- waarvoor doe je die lunges?
- Imo is de beste kuitoefening de donkey calf raise, zowel voor power als hypertrofie
 
Bij een gestrekte knieeen variant worden zowelde soleus als de gastrocnemius getraind. Bij een gebogen knieeen variant word vanwege de verkorting van de gastrocnemius vanf de knie deze minder belast, niet de soleus meer.

Je hoeft dus niet persee 2 oefeningen te doen.

@TS:
- waarvoor doe je die lunges?
- Imo is de beste kuitoefening de donkey calf raise, zowel voor power als hypertrofie

Waarom ik het doe? Om eerlijk te zijn omdat ik de schema heb zo overgenomen. Maar bevallen doen ze het niet. Dus daarom ook mijn vraag naar een alternatief. Helemaal schrappen kan ook?
 
Als je niet aan kan geven wat het doel van de oefening is (target) kan er moeilijk een alternatief gegeven worden.
 
imo Side Step Up

 
Bij een gestrekte knieeen variant worden zowelde soleus als de gastrocnemius getraind. Bij een gebogen knieeen variant word vanwege de verkorting van de gastrocnemius vanf de knie deze minder belast, niet de soleus meer.

Je hoeft dus niet persee 2 oefeningen te doen.

@TS:
- waarvoor doe je die lunges?
- Imo is de beste kuitoefening de donkey calf raise, zowel voor power als hypertrofie

goed om te weten! mij is altijd verteld dat de staande net iets miste ten opzichte van de zittende.

waarom is deze donkey calve raise beter als bijv standing calve raise machine?
 
Als je niet aan kan geven wat het doel van de oefening is (target) kan er moeilijk een alternatief gegeven worden.
Ik wil een 1 op 1 alternatief waar dus de evenwicht en de knie stretch minder de rol spelen.
 
Ik ben op dit moment bezig met de PHUL schema. Deze bevalt me uitstekend en zie goede progressie.

Power Hypertrophy Upper Lower (P.H.U.L.) Workout

Er zijn echter 2 punten waar ik moeite mee heb:

  1. Barbell Lunges - Mijn knieën en lichte problemen met de evenwichtsorgaan(ik bespaar jullie de details) zorgen er voor dat dit echt geen fijne oefening is. Wat is volgens jullie een goed alternatief? Het liefst iets stationair.
  2. Wat zijn de beste/fijnste kuit oefeningen voor:
    1. Power deel van mijn schema?
    2. Hypertrophy deel van mijn schema?
Alvast bedankt!
Hoe doe je de lunge, walking? Dumbell al geprobeert?
 
Ik doe lunges in de smith lately.
 
Hoe doe je de lunge, walking? Dumbell al geprobeert?
Zowel de dumbbell als barbell variant met uitstappen of lopen zorgen voor instabiliteit.
Ik zal iets met een vaste plaats. Dus zonder overdreven beweging naar voren, achteren, links en rechts.
 
Reverse lunge al eens geprobeerd (met DB's)? Iig beter voor mijn knieën.
 
Zowel de dumbbell als barbell variant met uitstappen of lopen zorgen voor instabiliteit.
Ik zal iets met een vaste plaats. Dus zonder overdreven beweging naar voren, achteren, links en rechts.
Mijn stabiliteit is ook niet geweldig. Als ik walking barbell lunges doe met een vrij korte barbell (dus niet een barbell waar je mee Squat of Bencht), heb ik echter niet zo veel last van instabiliteit. Ook zet ik m'n stappen iets naar buiten; als het ware zig-zag ik dus een beetje. Ziet er misschien niet uit, maar zo loop/sta ik wel stabieler.
 
Bij een gestrekte knieeen variant worden zowelde soleus als de gastrocnemius getraind. Bij een gebogen knieeen variant word vanwege de verkorting van de gastrocnemius vanf de knie deze minder belast, niet de soleus meer.

Je hoeft dus niet persee 2 oefeningen te doen.

@TS:
- waarvoor doe je die lunges?
- Imo is de beste kuitoefening de donkey calf raise, zowel voor power als hypertrofie
Om welke reden is de donkey calf raise beter dan bvb calf raises in de smith? Is calf presses op een 45° leg press vergelijkbaar een donkey calf raise? Baan en positie van bovenlichaam tov onderlichaam is gelijkaardig lijkt me?
 
Wanneer je kijkt naar de aanhechtingslocaties van de gastrocnemius(origo) en de hamstring (inserties) dan zie je dat deze a.h.w. in elkaar haken.

Als je nu de hamstring op lengte gaat brengen d.m.v. heupflexie wordt de gastrocnemius iets "meegetrokken" waardoor deze ook op lengte komt wat de gastrocnemius in een sterkere positie plaatst (lengte/spanning)

Eigenlijk het to gestelde van wat er gebeurd bij kuitoefeningen met gebogen knieeen.

Kuiten op een 45gr Leg press is idd een prima alternatie, zeker wanneer je allen train en een stuk makkelijker dan gekloot met donkeys onder de Smith :)
 
, zeker wanneer je allen train en een stuk makkelijker dan gekloot met donkeys onder de Smith :)

Daarom dat ik een belt squat gebouwd heb, ideaal om zware donkey's mee te doen , ook alleen :)
 
Heb zoiets een tijdje gedaan met een riem+stuk touw+seated calfrais.
 
Back
Naar boven