De BOR kan je heel goed vervangen door pull-ups, beide zijn gericht op de lats. Persoonlijk zou ik dan voor normale pull-ups kiezen in plaats van wide grip, aangezien je ROM bij de normale groter is. Mocht je chin-ups ook fijn vinden, zou ik die verkiezen boven pull-ups.
Overigens vond ik de BOR ook geen fijne oefening, totdat ik overging op een variant, de Yates Row. Die voel ik veel beter. Ik voer 'm uit met een underhand grip (palmen naar boven gericht). Misschien kan je daar mee puzzelen.
Pull ups en BOR zijn geen oefeningen die inwisselbaar zijn. Je spreekt met beide de latissimus dorsi aan, maar ga je me nu vertellen dat de rhomboid major en minor, evenals de trapezius even hard worden aangesproken bij een lat pull down? En verschillende grepen bij pull-ups zijn noodzakelijk, omdat ze allen op een andere manier de rugspieren aanpakken. Close-grip met een omgekeerde greep zijn het eenvoudigst, wide grip met normale greep het moeilijkst. Er is dus niet maar één juiste manier van optrekken.
---------- Post toegevoegd Thu 6 Dec 2012 om 13:17 ----------
Het hoofdzakelijke verschil tussen de pull-up en de BOR is respectievelijk de verticale pull en de horizontale pull. Beide moeten mijns inziens in je schema zitten om een complete rugtraining te krijgen. Persoonlijk merk ik dat mijn onderste traps iets meer werken bij de pull-up, maar het verschil is marginaal.
Pull-ups kan je rustig opbouwen met ondersteuning, daar is niets mis mee. Maar wees verdacht op het psychologische aspect: wacht niet te lang met het verlagen van het ondersteunende gewicht, raak er zo snel mogelijk van af. Ik zie in de praktijk namelijk te vaak dat mensen heel lang wachten met het verlagen van het gewicht aangezien ze "het toch niet kunnen". Gas erop!
Ik snap hier ook echt niet wat je bedoelt met je onderste traps? De supraspinatus dan? En deze werkt volgens jou harder tijdens een pull-up dan tijdens eender welke row-beweging?
---------- Post toegevoegd Thu 6 Dec 2012 om 13:24 ----------
Vergeet even wat Qxx ligt te verkondigen over BOR of eender welke variant van row. uit je schema te schrappen.
Belangrijker is, waarom vind je hem niet fijn?
Omdat dit een lastige oefening is? Ik vind squatten met 120 kilo in mijn nek ook niet echt fijn en goed voelen doet het al helemaal niet. Maar toch doe ik hem, twee keer per week, omdat het een goede oefening is.
Ik denk net hetzelfde over BOR, het is loodzwaar, maar het geeft je resultaten.
Ik geef Qxx wel gelijk in die zin dat je een variant van pull-ups moet toevoegen aan je schema, op deze manier pak je het onderste gedeelte van je lats sterker aan. Ook ben ik het eens met het gegeven dat je moet gaan dippen. Bij een full body voegde ik op het einde nog een oefening toe voor biceps, omdat ik het gevoel heb dat deze iets meer werk aankunnen. Barbell curls is een goede oefening voor een beginner.
Succes man!