MuscleMeat

Alternatief voor Bent over Row...?

  • Topic starter lanx
  • Startdatum
  • Reacties 35
  • Weergaven 5K
  • Volgers 9

Bezoekers in dit topic

ik heb altijd rows breed en small en pull ups breed en small. Ik voel de oefeningen toch echt verschillende spieren aanspreken
 
Pull ups en BOR zijn geen oefeningen die inwisselbaar zijn. Je spreekt met beide de latissimus dorsi aan, maar ga je me nu vertellen dat de rhomboid major en minor, evenals de trapezius even hard worden aangesproken bij een lat pull down? En verschillende grepen bij pull-ups zijn noodzakelijk, omdat ze allen op een andere manier de rugspieren aanpakken. Close-grip met een omgekeerde greep zijn het eenvoudigst, wide grip met normale greep het moeilijkst. Er is dus niet maar één juiste manier van optrekken.

---------- Post toegevoegd Thu 6 Dec 2012 om 13:17 ----------



Ik snap hier ook echt niet wat je bedoelt met je onderste traps? De supraspinatus dan? En deze werkt volgens jou harder tijdens een pull-up dan tijdens eender welke row-beweging?

---------- Post toegevoegd Thu 6 Dec 2012 om 13:24 ----------

Vergeet even wat Qxx ligt te verkondigen over BOR of eender welke variant van row. uit je schema te schrappen.

Belangrijker is, waarom vind je hem niet fijn?

Omdat dit een lastige oefening is? Ik vind squatten met 120 kilo in mijn nek ook niet echt fijn en goed voelen doet het al helemaal niet. Maar toch doe ik hem, twee keer per week, omdat het een goede oefening is.

Ik denk net hetzelfde over BOR, het is loodzwaar, maar het geeft je resultaten.

Ik geef Qxx wel gelijk in die zin dat je een variant van pull-ups moet toevoegen aan je schema, op deze manier pak je het onderste gedeelte van je lats sterker aan. Ook ben ik het eens met het gegeven dat je moet gaan dippen. Bij een full body voegde ik op het einde nog een oefening toe voor biceps, omdat ik het gevoel heb dat deze iets meer werk aankunnen. Barbell curls is een goede oefening voor een beginner.

Succes man!

Met onderste traps bedoelt hij het onderste deel van je trapezius. Je trapezius is een ruitvormige spier die aan je schouderbladen en ruggegraat vastzit.
trapezius.jpg1.png
Het onderste deel van deze spier trekt je schouderbladen naar beneden. Met een pullup of scapular pullup wordt dit gedeelte getraind. Een bent over row traint meer bovenkant en midden, omdat je lichaam horizontaal staat.
 
elke vorm van pull ups zal altijd superieur zijn aan eender welke vorm van rows, ik doe ze zelf niet graag maar verplicht mezelf toch om ze te doen. De meeste trainee's schuwen pull ups omdat ze gewoon focking moeilijk zijn, en verkiezen daarom rows.


Heb dit vaker gehoord en in mijn geval is het tegenovergestelde waar, ik vind pull ups en wide gripp en chin ups de lekkerste oefeningen die er bestaan.
Alleen groei ik er niet van helaas.
Bor doe ik soms daarna en zie ik altijd echt tegen op, vooral bor vind ik k*t, veel last van onderrug en de middenrifbreuk die ik heb.
 
elke vorm van pull ups zal altijd superieur zijn aan eender welke vorm van rows, ik doe ze zelf niet graag maar verplicht mezelf toch om ze te doen. De meeste trainee's schuwen pull ups omdat ze gewoon focking moeilijk zijn, en verkiezen daarom rows.

? Als je een beetje een dikzak bent misschien? :p
 
Misschien eens variëren OP

Ik vind rows toch wel vrij essentieel voor een dikke rug

Probeer eens onderhands, yates, pendlay etc.
 
Onderhands roeien vind ik persoonlijk het fijnste goed rekken en keihard aanspannen rug bijna par met de vloer, je kan dan minder gewicht pakken maar als je deze oefening goed en gecontroleerd uitvoert dan voel je het van boven tot aan je onderrug lekker branden:D
 
is een machine waarop je liggend BOR doet een vervanging voor normale BOR? lijkt mij dat al die spieren die je gebruikt om je stabiel te houden veel minder gebruikt.

(Je staat/ligt ongeveer met een hoek van 45 graden. en trekt dan dat gewicht naar je toe. beweging is hetzelfde)
 
is een machine waarop je liggend BOR doet een vervanging voor normale BOR? lijkt mij dat al die spieren die je gebruikt om je stabiel te houden veel minder gebruikt.

(Je staat/ligt ongeveer met een hoek van 45 graden. en trekt dan dat gewicht naar je toe. beweging is hetzelfde)

Ik ben zelf een voorstander van de losse bor, ik voel het dan veel beter
 
? Als je een beetje een dikzak bent misschien? :p

ja eigelijk wel :D met mijn 92kg zijn pull ups niet echt gemakkelijk, ik haal er in strict fashion 5x5 met moeite, maar ik vind de pull up beter dan de BOR omdat de negatieve portie beter geaccentueerd worden, bij bor klettert dat gewicht gewoon naar beneden bij de meesten
 
elke vorm van pull ups zal altijd superieur zijn aan eender welke vorm van rows, ik doe ze zelf niet graag maar verplicht mezelf toch om ze te doen. De meeste trainee's schuwen pull ups omdat ze gewoon focking moeilijk zijn, en verkiezen daarom rows.

onderbouwing graag. want ik ben het er zwaar mee oneens, ondanks dat ik pull ups een fijne oefening vindt.
 
eigelijk heb ik me missproken ik had moeten zeggen 'beter dan de BOR', niet ELKE vorm van rows, maar de pull up is vergeleken met de BOR een betere oefening omdat ze moeilijker is en de ROM is groter, en zelfs slecht uitgevoerd is de pull up nog steeds effectiever dan een een slechtuitgevoerde BOR, wat bij velen gewoon een bent over high pull is.

Ik vind dat je het een beetje kunt vergelijken met de BP vs de Dip, de BP is een leuke en goeie oefening, maar een Dip blijft nog altijd een completere oefening.
 
Tja als je over een oefening praat ga ik er natuurlijk wel vanuit dat je het op de goede manier doet. Een pullup is nogal een beperkte oefening imo en zeker niet belangrijker/beter dan een BOR.
 
eigelijk heb ik me missproken ik had moeten zeggen 'beter dan de BOR', niet ELKE vorm van rows, maar de pull up is vergeleken met de BOR een betere oefening omdat ze moeilijker is en de ROM is groter, en zelfs slecht uitgevoerd is de pull up nog steeds effectiever dan een een slechtuitgevoerde BOR, wat bij velen gewoon een bent over high pull is.

Ik vind dat je het een beetje kunt vergelijken met de BP vs de Dip, de BP is een leuke en goeie oefening, maar een Dip blijft nog altijd een completere oefening.

dat een oefening moeilijker is zegt niet dat deze beter is. ook is de rom ook niet direct te vergelijken omdat de oefeningen nogal verschillen her en der.
bor heeft voor mij absoluut betere resultaten dan een pullup, net zoals banken me een beter resultaat geeft dan dippen voor chest.
overigens vraag ik me af waar de in de "vergelijking" dippen completer vindt als banken. en voor welk doel?
 
Pullups voor gevordere ---> MUSCLE-UPS.
Pullups met extra gewicht (5kg, 10kg,20kg, etc)
Chinups met extra gewicht
Explosieve pullups (in je handjes klappen)

Er zijn wat betreft pullups meer variaties mogelijk dan met een barbell.

Een compleet rug schema zou kunnen zijn:
1) Pullups (of muscle-ups) / of pullups met extra gewicht.
2) T-Bar row/ One arm - Dumbbell Row
3) Deadlifts
4) Trapezius oefening (Shrugg of Upright row)
 
Chin-ups doen!
 
Back
Naar boven