XXL Nutrition

Alternatief voor Bent over Row...? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

lanx

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
24 mei 2009
Berichten
61
Waardering
0
Allen,

Ben nu al geruime tijd aan het trainen op onderstaande schema. Echter, er zijn nog altijd enkele oefeningen die ik niet helemaal relaxt vindt.

Nu vind ik de Bent over Row gewoon geen fijne oefening. Ik heb niet echt het idee dat ik snel groei van deze oefening. Echter, optrekken (pull ups), middels een stang o.i.d vind ik wel fijn.

Kunnen jullie aangeven wat de verschillen zijn?

Ik train nu 2 keer in de week op onderstaande schema.

Dank



Squat (benen/billen)
bent over row (voornamelijk rug/biceps)
military press (voornamelijk schouders/triceps
benchpress (voornamelijk borst/triceps)
deadlift (onderrug/hamstrings etc.) eni
Div. buikoefeningen
 
De BOR kan je heel goed vervangen door pull-ups, beide zijn gericht op de lats. Persoonlijk zou ik dan voor normale pull-ups kiezen in plaats van wide grip, aangezien je ROM bij de normale groter is. Mocht je chin-ups ook fijn vinden, zou ik die verkiezen boven pull-ups.

Overigens vond ik de BOR ook geen fijne oefening, totdat ik overging op een variant, de Yates Row. Die voel ik veel beter. Ik voer 'm uit met een underhand grip (palmen naar boven gericht). Misschien kan je daar mee puzzelen.
 
Dank voor de snelle reactie Qxx.

Maar begrijp ik goed dat ik met pull ups zo goed als dezelfde spiergroepen aanspreek als de BOR? Ik deed hem altijd met dumbbells (per kant), bij mijn sport school is geen ruimte voor de Yates met bar e.d. ( net gelijk even gegoogled).

Wel nog even: wat bedoel je met ROM? Ken de afkorting niet

Overigens, ik doe de pull ups wel nog met behulp van een plateau. Ik heb nog onvoldoende kracht ontwikkeld om mijzelf geheel goed omhoog te krijgen..
 
Laatst bewerkt:
Het hoofdzakelijke verschil tussen de pull-up en de BOR is respectievelijk de verticale pull en de horizontale pull. Beide moeten mijns inziens in je schema zitten om een complete rugtraining te krijgen. Persoonlijk merk ik dat mijn onderste traps iets meer werken bij de pull-up, maar het verschil is marginaal.

Pull-ups kan je rustig opbouwen met ondersteuning, daar is niets mis mee. Maar wees verdacht op het psychologische aspect: wacht niet te lang met het verlagen van het ondersteunende gewicht, raak er zo snel mogelijk van af. Ik zie in de praktijk namelijk te vaak dat mensen heel lang wachten met het verlagen van het gewicht aangezien ze "het toch niet kunnen". Gas erop! :thumb:
 
Resumerend: "verschil tussen Bor en pull-up is marginaal",

Aangezien ik mijn schema zeer beknopt wil houden zal van de BOR overstappen op de Pull Up. Sorry, Nog heel even> wat bedoel je trouwens met "wide grip, aangezien je ROM bij de normale groter is". Bij een wide grip pak je de zijkant rug toch veel sterker?
 
??
 
Resumerend: "verschil tussen Bor en pull-up is marginaal",

Aangezien ik mijn schema zeer beknopt wil houden zal van de BOR overstappen op de Pull Up. Sorry, Nog heel even> wat bedoel je trouwens met "wide grip, aangezien je ROM bij de normale groter is". Bij een wide grip pak je de zijkant rug toch veel sterker?
Met de wide grip accentueer je de lats anders, namelijk de hoge banen van de lats. De normale grip accentueert de aanhechtingspunten wat meer. Vaak wordt inderdaad gezegd dat je met een wijdere grip meer op breedte traint in plaats van dikte, maar over het algemeen spreek je de meeste spiervezels aan door een oefening uit te voeren op de manier waarop je het sterkst bent. En voor bijna iedereen geldt dat een persoon sterker is bij een normale grip in plaats van een wijde grip.
 
Doe dan gewoon andere Row varianten: DB Rows, Pendlay Rows, Cable Rows.
Sowieso ook nog iets van Pullups en Chins doen.
Varieer qua gripbreedte.
Gains will come.
 
Toen ik een tijdje last van me onderrug had deed ik rows omgekeerd op mijn bankje.
Zette ik mijn bankje 1 stand hoger , zeg maar incline dumbbell press stand.
Leg mijn stang met gewicht onder het bankje, ga dus omgekeerd op het bankje liggen met m,e borst tegen de leuning, pak de stang en roeien maar.
 
Dank,

Aangezien ik mijn fullbody programma graag compact hou vervang ik de BOR door de Pull Ups, na een periode zal ik kijken wat het mij heeft gebracht.

Ik merk al dat iedereen gewoon zijn eigen favorieten heeft.

Squat
Pull Up
military press
benchpress
deadlift
Div. buikoefeningen
 
Even een aanvullende tip/opbouwende kritiek: buikoefeningen kan je mijns inziens achterwege laten. Je gebruikt je buikspieren al genoeg bij de stabilisatie van je lichaam bij de oefeningen in jouw schema. Ik zou ervoor kiezen dips te doen in plaats van de buikspieroefeningen. En als je twee buikspieroefeningen doet, de tweede wisselen voor chin-ups.
 
Ik vind Kroc rows echt king of rows! <3
 
Sorry, maar wacht even.. Heb net even snel gegoogled maar zijn chin- ups niet grotendeels hetzelfde als pull ups?

Ik deed steeds 1 buikspieroefening per training ( meestal 3 x 60 situps)
 
Sorry, maar wacht even.. Heb net even snel gegoogled maar zijn chin- ups niet grotendeels hetzelfde als pull ups?

Ik deed steeds 1 buikspieroefening per training ( meestal 3 x 60 situps)


Ja, chins gebruik je alleen meer bicep bij dan bij pullups.
 
Inverted rows. (zwaar underrated)
Pullups zijn de king voor rug.
 
Ik vind Kroc rows echt king of rows! <3
Kroc rows zijn meer gebaseerd op powerlifting dan bodybuilding. Als je nagaat dat je één set op maximaal gewicht doet met 25 reps (die meestal ongecontroleerd uitgevoerd worden, dus slechte vorm) zou ik toch kiezen voor de gewone one-arm dumbbell row. Tenzij je schema krachtgerelateerd is.

Sorry, maar wacht even.. Heb net even snel gegoogled maar zijn chin- ups niet grotendeels hetzelfde als pull ups?

Ik deed steeds 1 buikspieroefening per training ( meestal 3 x 60 situps)
Ze zijn grotendeels hetzelfde, maar bij de chin-ups heb je meer te maken met een gunstige positie van je armflexoren, waarin je sterker bent. Op die manier zal je je lats iets meer aanspreken.

Inverted rows. (zwaar underrated)
Pullups zijn de king voor rug.
Ik zie inverted rows een beetje als push-ups: heel goede oefening tot het moment waarop je moeilijk gewicht kan toevoegen, waardoor dummbbells een betere uitkomst bieden (anders gezegd: een gevorderde heeft er niet zoveel baat bij). Maar je hebt inderdaad gelijk.
 
De BOR kan je heel goed vervangen door pull-ups, beide zijn gericht op de lats. Persoonlijk zou ik dan voor normale pull-ups kiezen in plaats van wide grip, aangezien je ROM bij de normale groter is. Mocht je chin-ups ook fijn vinden, zou ik die verkiezen boven pull-ups.

Overigens vond ik de BOR ook geen fijne oefening, totdat ik overging op een variant, de Yates Row. Die voel ik veel beter. Ik voer 'm uit met een underhand grip (palmen naar boven gericht). Misschien kan je daar mee puzzelen.

Pull ups en BOR zijn geen oefeningen die inwisselbaar zijn. Je spreekt met beide de latissimus dorsi aan, maar ga je me nu vertellen dat de rhomboid major en minor, evenals de trapezius even hard worden aangesproken bij een lat pull down? En verschillende grepen bij pull-ups zijn noodzakelijk, omdat ze allen op een andere manier de rugspieren aanpakken. Close-grip met een omgekeerde greep zijn het eenvoudigst, wide grip met normale greep het moeilijkst. Er is dus niet maar één juiste manier van optrekken.

---------- Post toegevoegd Thu 6 Dec 2012 om 13:17 ----------

Het hoofdzakelijke verschil tussen de pull-up en de BOR is respectievelijk de verticale pull en de horizontale pull. Beide moeten mijns inziens in je schema zitten om een complete rugtraining te krijgen. Persoonlijk merk ik dat mijn onderste traps iets meer werken bij de pull-up, maar het verschil is marginaal.

Pull-ups kan je rustig opbouwen met ondersteuning, daar is niets mis mee. Maar wees verdacht op het psychologische aspect: wacht niet te lang met het verlagen van het ondersteunende gewicht, raak er zo snel mogelijk van af. Ik zie in de praktijk namelijk te vaak dat mensen heel lang wachten met het verlagen van het gewicht aangezien ze "het toch niet kunnen". Gas erop! :thumb:

Ik snap hier ook echt niet wat je bedoelt met je onderste traps? De supraspinatus dan? En deze werkt volgens jou harder tijdens een pull-up dan tijdens eender welke row-beweging?

---------- Post toegevoegd Thu 6 Dec 2012 om 13:24 ----------

Vergeet even wat Qxx ligt te verkondigen over BOR of eender welke variant van row. uit je schema te schrappen.

Belangrijker is, waarom vind je hem niet fijn?

Omdat dit een lastige oefening is? Ik vind squatten met 120 kilo in mijn nek ook niet echt fijn en goed voelen doet het al helemaal niet. Maar toch doe ik hem, twee keer per week, omdat het een goede oefening is.

Ik denk net hetzelfde over BOR, het is loodzwaar, maar het geeft je resultaten.

Ik geef Qxx wel gelijk in die zin dat je een variant van pull-ups moet toevoegen aan je schema, op deze manier pak je het onderste gedeelte van je lats sterker aan. Ook ben ik het eens met het gegeven dat je moet gaan dippen. Bij een full body voegde ik op het einde nog een oefening toe voor biceps, omdat ik het gevoel heb dat deze iets meer werk aankunnen. Barbell curls is een goede oefening voor een beginner.

Succes man!
 
  • Like
Waarderingen: Qxx
elke vorm van pull ups zal altijd superieur zijn aan eender welke vorm van rows, ik doe ze zelf niet graag maar verplicht mezelf toch om ze te doen. De meeste trainee's schuwen pull ups omdat ze gewoon focking moeilijk zijn, en verkiezen daarom rows.
 
Back
Naar boven