XXL Nutrition

Alternatief voor deadlift?

Bezoekers in dit topic

hij kan ook T-bar rows doen die kun je van bepaalde hoeken pakken dat is wel een compound movement.
Jim stop gewoon met advies geven aub.

---------- Toegevoegd om 09:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:04 ----------

Musschien beginnen met stiff legged deadlifts. Die zijn gemakkelijker en zullen meer je hamstrings belasten dan je rug, vergeleken met de andere deadlifts.
Mijn god, hier is een juiste techniek juist veel belangrijker.

---------- Toegevoegd om 09:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:04 ----------

Een "slechte rug" is wel erg vaag.
Is de kromming in je bovenrug te erg? Is de holling in je onderrug te erg? Of juist te weinig? Mis je, in verhouding met een gezonde rug, erg veel kracht? Zit alles op slot? Wordt hij snel vermoeid met bijv. winkelen/slenteren? Staat hij scheef van links/rechts gezien (scoliose)? Enz, enz...

Veel problemen met je rug kan je juist oplossen door te trainen. Maar zoals je gelukkig zelf al aangeeft, wel met een goede vorm.

Nogmaals, "een slechte rug" is echt een veel te vage omschrijving om je mee te kunnen helpen.

En met alle respect voor de kennis van forumleden hier, als je je er zo'n zorgen om maakt, waarom ga je dan niet gewoon langs een huisarts of fysio of chiropracter? Die zal het altijd beter weten dan mensen hier op het forum die het puur moeten doen met de beknopte informatie die jij geeft.
Het is slechts beknopte info idd, maar hij vroeg ook niet om een diagnose toch? ;)
Met die kennis zit het bij een aantal forum leden wel goed op dit vlak trouwens hoor. :D

---------- Toegevoegd om 09:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:04 ----------

---------- Toegevoegd om 09:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:04 ----------

Het is slechts beknopte info idd, maar hij vroeg ook niet om een diagnose toch? ;)
Met die kennis zit het bij een aantal forum leden wel goed op dit vlak trouwens hoor. :D
Hij vraagt vervangende oefeningen voor de deadlift die geef ik >.>?

Ik ben een paar maand terug bij de fysio geweest omdat ik er toen heel veel last van had.
Hij heeft niet echt wat je noemt een diagnose kunnen geven, maar om het even te beschrijven:
Die paar maand terug dat ik het heel erg had, toen schoot soms de pijn in de onderrug, net iets naast de wervel aan beide kanten, en kun je even niet bewegen.
De fysio had mij een paar keer gemasseerd en hij zei dat de spieren langs de wervel ook zeer gespannen waren.
Het schiet er nu niet meer in 1 keer in, maar ik heb soms nog wel een last als ik bijvoorbeeld buk en dan weer omhoog kom.

ik ben ook begonnen met een kromme/slechte rug waarvan ik dacht dat wordt nooit wat, dankzij deadlift en rows mijn rug helemaal gecorrigeerd en nooit meer last van gehad :)

Gewoon gaan deadliften!
Belangrijk is dat je jezelf goed informeert, met laag gewicht begint, regelmatig je vorm laat checken en zorgt dat je zonder pijn kunt liften.

Gewoon gaan deadliften!
Belangrijk is dat je jezelf goed informeert, met laag gewicht begint, regelmatig je vorm laat checken en zorgt dat je zonder pijn kunt liften.

dit.. je rug is slecht omdat die spieren verslapt zijn van al het luieren en zitten als je deze spieren weer traint komt alles goed, en wat is de beste oefening? juist de deadlift

Dankjewel voor jullie reacties!
Ik denk dat ik er zo wel uit kom, gewoon rustig beginnen dus met weinig gewicht en eerst de techniek masteren ^^

Oh ja daar ben ik het absoluut mee eens, genoeg kennis op het forum. Maar zoals je zelf al aangeeft richting Jim, er zijn er ook zat die dat niet hebben (al dan niet bewust zijnde van hun onkunde). Probleem met een forum is dat je, op wat supermods na, niet zo 1-2-3 weet wie er nou wel en geen verstand van heeft en daar kan je in principe wel van uit gaan bij een huisarts of fysio.

@ superkootje
vergeet niet ook je buikspieren te trainen want je hele core moet wel in balans blijven.

• Like
Waarderingen: DieNase
@ superkootje
vergeet niet ook je buikspieren te trainen want je hele core moet wel in balans blijven.

Komt goed, ik weet de namen niet precies maar ik gebruik deze apparaten:
[Link niet meer beschikbaar]

En af en toe ook nog een paar setjes crunches daarbij, is dat goed of niet?

Komt goed, ik weet de namen niet precies maar ik gebruik deze apparaten:

En af en toe ook nog een paar setjes crunches daarbij, is dat goed of niet?
Ga planken.

---------- Toegevoegd om 16:28 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:27 ----------

Ik ben een paar maand terug bij de fysio geweest omdat ik er toen heel veel last van had.
Hij heeft niet echt wat je noemt een diagnose kunnen geven, maar om het even te beschrijven:
Die paar maand terug dat ik het heel erg had, toen schoot soms de pijn in de onderrug, net iets naast de wervel aan beide kanten, en kun je even niet bewegen.
De fysio had mij een paar keer gemasseerd en hij zei dat de spieren langs de wervel ook zeer gespannen waren.
Het schiet er nu niet meer in 1 keer in, maar ik heb soms nog wel een last als ik bijvoorbeeld buk en dan weer omhoog kom.
Mijn god, dat is toch geen therapie man. Massage daar heb je masseurs voor.

Ik heb ook een tijd last van m'n rug gehad.fysiotherapeut heeft me laten dead liften,squaten,heel veel planken.ben deze oefeningen blijven doen,en m'n rug is nu probleemloos.ik gebruik wel altijd een riem bij hogere gewichten.bij dead liften pak ik vanaf 80 kg een riem,en bij squaten ook.

Ik kom net terug van de sportschool.

Heb 40kg gedeadlift (20 stang + 10 per kant), volgens de begeleider is mijn houding wel goed, niet perfect maar ik kan in ieder geval zo niks kapot maken en ik voel de burn in de goeie spieren :P

Maar ik snap 1 ding niet, die greep dat je de stang met 1 hand de andere kant vasthoud.
De "hook" ofzo? Ik snap wel hoe hij moet, maar waarom zou dit beter zijn?

Als het gewicht te zwaar word rolt de stang vaak uit je handen, alsje een hand onderhands doet en een overhands dan kan die niet rollen dus kunje meer gewicht pakken.

Heb 40kg gedeadlift (20 stang + 10 per kant), volgens de begeleider is mijn houding wel goed, niet perfect maar ik kan in ieder geval zo niks kapot maken en ik voel de burn in de goeie spieren :P

Maar ik snap 1 ding niet, die greep dat je de stang met 1 hand de andere kant vasthoud.

Mixed / hooked grip is niks ''beters'' aan.
Dit doe je pas als je op een veel zwaarder gewicht zit en het gewicht te zwaar is voor je handen/vingers waardoor de stang uit je vingers rolt, met mixed grip voorkom je dit.

Een goed alternatief voor deadlift wat hier niet vermeld is volgens mij, Rack Pulls!
Met rack pulls schakel je wel je benen volledig uit, dus meer focus voor de rug.

met 10 kg schijven is het ook lastiger om te deadliften. Wanneer je 20kg schijven per kant kan hangen zit je in een veel betere houding om te trekken als beginner.

Mixed / hooked grip is niks ''beters'' aan.
Dit doe je pas als je op een veel zwaarder gewicht zit en het gewicht te zwaar is voor je handen/vingers waardoor de stang uit je vingers rolt, met mixed grip voorkom je dit.

Een goed alternatief voor deadlift wat hier niet vermeld is volgens mij, Rack Pulls!
Met rack pulls schakel je wel je benen volledig uit, dus meer focus voor de rug.

Schakel je je benen volledig uit? Waar draag je het gewicht dan op?

Zodra je 50 kg kan, de stang van 10 kg pakken (als je deze hebt). Dan kun je 20kg schijven gebruiken, waardoor het hoger ligt, zoals Bosshogg al aangeeft.

Is trouwens deadliften alleen genoeg om de onderrug te trainen of moet ik daarnaast ook nog hyperexstensions gaan doen?

Wel verstandig om erbij te doen, als beginner heb je nog een zwakke core, die moet aansterken.

Terug
Naar boven