MuscleMeat

Alternatieve avondmaaltijd? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mushral

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
24 jul 2011
Berichten
1.203
Waardering
257
Lengte
1m73
Massa
74kg
Vetpercentage
8%
Ik lees nu een tijdje bijna dagelijks dit forum. Vind het wel handig om alternatieve ideeen voor voedingspatronen te lezen en uit te proberen, nu heb ik zelf een alternatief waarvan ik me af vraag of dit een prima maaltijd is.

Als je doel afvallen/cutten is, of je zit nog voor de avond ietsje over je voedingsschema heen en je moet calorieen besparen (of inkorten, hoe je dat zegt), heb ik bij normale maaltijden altijd moeite met het pakken van "kleinere porties". Bijvoorbeeld rijst of aardappelen hebben de grootste voedingswaarde bij de maaltijd, en er weinig van pakken resulteert vaak in achteraf nog honger. Nu heb ik voor mezelf de oplossing bedacht om in plaats van de "normale" maaltijd (aardappels/vlees/groente), 1 grote bak salade te maken. Bestaande uit alleen groentes, dus sla/komkommer/tomaat/paprika~... Hoeveel je er ook van maakt je zult hiermee (voor de meeste onder ons) nooit boven de 100 calorieen uitkomen, vervolgens voeg je er een gezonde dressing aan toe om ook de vetten binnen te krijgen. In mijn geval is dit een yoghurt dressing met bijna alleen maar onverzadigde vetzuren, voedingswaarde van de maaltijd zal nu rond de 200 calorieen liggen. Je probleem is nu alleen dat je nog geen eiwitten in je maaltijd hebt. Nu, als je deze salade combineert met een bak kwark (500gr), heb je vervolgens ook je eiwitten binnen, en je totaal aantal calorieen ligt nu dus rond de 400-500 voor 1 avond maaltijd. Het grote voordeel voor mij is dat een salade, en kwark, vele malen meer vult dan een bord aardappels/vlees/groente als ik maar weinig aardappels pak.

In mijn ogen zitten in deze combinatie de voedingsstoffen die je nodig hebt, vetten uit de dressing, eiwitten uit de kwark + vitamines en koolhydraten van de groentes. Natuurlijk is het niet slim om dit 7 dagen in de week te eten, maar ik vraag me af of dit echt een goed alternatief is om 2-3x in de week wat calorieen te besparen. Zoals gezegd is het veel makkelijker om met zo'n maaltijd rond de 400-500 calorieen te blijven omdat de sla+kwark je al veel sneller een vol gevoel geeft dan rijst of aardappelen of zijn er nog nadelige factoren waar ik geen rekening mee gehouden heb?

p.s: heb het alleen over de maaltijd zelf als avondmaal, dus intern in je eigen voedingsschema, niet dat deze maaltijd zelf het hele voedingsschema voor de avond is, mocht iemand dat op die manier interpreteren.
 
Laatst bewerkt:
Prima toch.. als je low carb aan het doen bent is het inderdaad een prima alternatief voor aardappels of rijst
 
idd goed als low-carb, maar ik zou in dit geval dan wel niet zeggen dat dit een 'evenwichtige' maaltijd is. De carbs die je uit je salade en tomaten zult halen, zijn verwaarloosbaar.
 
Back
Naar boven