XXL Nutrition

Alternatieve oefeningen voor verrotte schouders

Bezoekers in dit topic

Sebastian

Novice
Lid geworden
12 sep 2020
Berichten
10
Waardering
5
Lengte
1m83
Geachten,

Na 6 jaar stilgezeten re hebben door een serieuze schouderblessure (kraakbeenschade rechts voor zo groot als een 2 euro munt) en een reconstructieoperatie aan de rechter pols ben ik weer de sportschool ingedoken. Nu nog 2x per week full body workout, maar ik ben van plan om dit uit te breiden naar 3 a 4 keer als alles goed blijft gaan. Nu zit ik met het volgende:
Schouderoefeningen gaan redelijk goed. Al ervaar ik soms last tijdens het doen van side raise. Vooral het begin stuk. Daar ben ik een alternatieve oefening voor aan 't zoeken. Front raise gaat wel prima en Arnold press ook tot mijn grote verbazing. Alles boven m'n hoofd was/is eigenlijk een no go.

Ook ben ik met m'n neus op de feiten gedrukt toen ik mijn geliefde tricepsoefening one arm dumbell extension deed. Dit is nog een brug te ver, aangezien de schouder nu nog te instabiel is.

Alle tips zijn welkom als het gaat om goede schouderoefeningen, die niet al te belastend zijn voor m'n verrotte schouder kop.

Alvast bedankt voor 't meedenken!
 
Doe je geen rotator cuff oefeningen? Waarom maak je niet een plan met een goede sportfysio?
 
Triceps met de dumbell kan je ook liggend doen, hoeft niet niet zittend boven je hoofd. Kan je de arm ook vasthouden, 100% veilig voor de schouder dus.

Hoe is de schade ontstaan, ongeluk gehad?
 
Ik heb een lange tijd rotator cuff oefeningen gedaan onder begeleiding van een sport fysiotherapeut. Maar dat was weer een aantal jaar geleden. Ik kijk eerst even hoe het in de sportschool gaat en waar ik tegen aan loop, voordat ik weer in zee ga met de fysio denk ik.

Onslow: Wat de blessure betreft is het een raadsel hoe deze is ontstaan. Orthopedisch chirurg vertelde verbaasd te zijn geweest toen hij de schouder opende. Geen ongeval oid gehad. Waarschijnlijk is het een gevolg van jarenlang microtrauma door zwaar sporten en veel klappen (verdedigingssport).
 
Ik zou die rotator cuff oefeningen altijd blijven doen. Heb ook schoudertrauma en doe het 2 keer per week. Alles zo sterk mogelijk houden rondom de aangedane zone.
 
Ik heb geleerd dat alles wat je bij de fysio leert je de rest van je leven moet doen. Al is het maar 1x per week. Anders blijven het zwakke punten.
 
Lastig,
het is even zoeken naar de juiste houding en stand van de arm voor een goede side raise om die pijnloos te doen.
Ik weet niet welke regio je woont, maar je zou bij mij langs kunnen komen om eens te kijken wat er fout gaat en wat je wel kan met de schouders.
Een goed gericht stukje fysio fitness doet wonderen.
 
Side raises met elastieken geeft weinig belasting op het eerste deel en wordt hoe groter de bewegingsuitslag steeds zwaarder.

Ik zou samen met een goede fysio een plan maken. En behouden wat je nu nog hebt/ kunt.
 
Lastig,
het is even zoeken naar de juiste houding en stand van de arm voor een goede side raise om die pijnloos te doen.
Ik weet niet welke regio je woont, maar je zou bij mij langs kunnen komen om eens te kijken wat er fout gaat en wat je wel kan met de schouders.
Een goed gericht stukje fysio fitness doet wonderen.
Ik woon in de omgeving van Arnhem. Veel oefeningen gaan gelukkig redelijk goed, maar de side raise is (vooral eerste stuk) is echt een probleem... Maar ik zal eens proberen met elastieken, alleen ik weet niet of het zoden aan de dijk zet, aangezien cables ook teveel problemen geven.
Wel heb ik het gevoel dat door de rotator cuff oefeningen nu de schouder stabieler lijkt.
 
Ik woon in de omgeving van Arnhem. Veel oefeningen gaan gelukkig redelijk goed, maar de side raise is (vooral eerste stuk) is echt een probleem... Maar ik zal eens proberen met elastieken, alleen ik weet niet of het zoden aan de dijk zet, aangezien cables ook teveel problemen geven.
Wel heb ik het gevoel dat door de rotator cuff oefeningen nu de schouder stabieler lijkt.
Oei Arnhem is te ver weg. Elastieken zijn ideaal om te proberen omdat de spanning of weerstand natuurlijk oploopt naarmate je ze verder uitrekt. RC oefeningen met minimaal weerstand of gewicht is perfect om te doen voor elke upperbody training. Succes.
 
Back
Naar boven