XXL Nutrition

Alternating Dumbbell Curl.

Bezoekers in dit topic

AKFIT

Cool Novice
Lid geworden
28 sep 2016
Berichten
130
Waardering
2
Met de bicep oefening (zie foto hieronder): Alternating Dumbbell Curl, tot waar moet ik de dumbbell omhoog brengen ?
(tot aan de schouder/borst, dus dat ik tot aan de schouder/borst 1 seconde blijf vasthouden en misschien ook dat ik de borst/schouder rustig aantik met de dumbbell) en dan weer rustig omlaag ?
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Ik ben wat curls betreft een voorstander van een zo'n groot mogelijke ROM, dat betekend niet alleen beweging thv de ellebogen, maar ook thv de schouder. Maw curlen richting voorhoofd, niet richting schouder.
 
Ik ben wat curls betreft een voorstander van een zo'n groot mogelijke ROM, dat betekend niet alleen beweging thv de ellebogen, maar ook thv de schouder. Maw curlen richting voorhoofd, niet richting schouder.

Ik net het tegenovergestelde. Enkel de elleboog bewegen en in bovenste positie komt de halter ongeveer ter hoogte van de schouder maar mijn schouder zelf
beweegt niet mee.
Zo zie je maar weer hoe verschillend de meningen kunnen zijn :-)
 
Ik net het tegenovergestelde. Enkel de elleboog bewegen en in bovenste positie komt de halter ongeveer ter hoogte van de schouder maar mijn schouder zelf
beweegt niet mee.
Zo zie je maar weer hoe verschillend de meningen kunnen zijn :-)

Even los van meningen, ben je er van bewust dat de biceps -naast elleboogflexie- ook een schouderflexie functie hebben?

M.a.w. als je curlt zoals 3XL omschrijft, belast je biceps langer en vollediger met mogelijk ook een beter trainingseffect.....
 
Nadeel echter wel is dat je de hefboom vanuit de elleboog compleet weg neemt. Terwijl bijna de hele schouderflexie door de voorste deltoideus gedaan wordt. Als je al zo hoog gaat zou ik je romp wat naar voren tilten om de weerstandscurve bovenin iets beter te houden. Maar dan verlies je helemaal onder in weer hefboom. Het is praktisch onmogelijk om de hele range van de biceps te trainen in één beweging zonder een mega lompe weerstandscurves.

Ik zou als je de hele korte range wilt trainen gewoon een overhead curl maken voor de verkorte biceps en voor de verlengde positie bijvoorbeeld een incline dumbbell curl. Dan heb je de hele range of motion getraind met beide optimale weerstandscurves.
 
Hefboom weghalen ligt er natuurlijk maar net aan hoe je die oefening uitvoer, als je de schouderflexie beweging start als elleboogflexie (bijna) op z'n max is verander je niets aan de hefboom wat elleboogflexie betreft en berieik je alleen maar een grotere verkorting van de biceps. Zeker waneer je zoals je zegt tegen de beweging inbuig (Gironda)

Wat dat schouderflexie bijna geheel door de schouder betreft, biceps is weliswaar een zwakke schouderflexor maar speel toch nog wel een dusdanige rol dat er van extra belasting gesproken kan worden.

Korte range bij OH curls? Verkorting is wel max, maar range is wat elleboogflexie betreft gelijk aan normale curl
 
Hefboom weghalen ligt er natuurlijk maar net aan hoe je die oefening uitvoer, als je de schouderflexie beweging start als elleboogflexie (bijna) op z'n max is verander je niets aan de hefboom wat elleboogflexie betreft en berieik je alleen maar een grotere verkorting van de biceps. Zeker waneer je zoals je zegt tegen de beweging inbuig (Gironda)

Wat dat schouderflexie bijna geheel door de schouder betreft, biceps is weliswaar een zwakke schouderflexor maar speel toch nog wel een dusdanige rol dat er van extra belasting gesproken kan worden.l

Dat bedoel ik dus maar te zeggen....als je op die manier curls doet voeg je een extra dimensie toe :)
 
Daarnaast vind ik de uitgangspositie zoals in bovenstaande afbeelding geschetst niet ideaal. Ikzelf hanteer een supinated positie gedurende de gehele ROM, i.p.v. semi-supinated indien je de dumbbels beneden hebt. Wat is jullie standpunt in deze? Ik zie in de gym veel mensen overgaan van semi-supinated naar supinated. (Als ik m'n brachialis en brachioradialis wil trainen doe ik wel hammer curls.)

 
Supineren is ook een functie van de biceps dus waneer je je handen gesupineerd houd "train" je de biceps minder.

Ik supineer zelf ook maar houd de dumbbels asymmetrisch vast (duim tegen de schijf) zodat het supineren belast is.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Daarnaast vind ik de uitgangspositie zoals in bovenstaande afbeelding geschetst niet ideaal. Ikzelf hanteer een supinated positie gedurende de gehele ROM, i.p.v. semi-supinated indien je de dumbbels beneden hebt. Wat is jullie standpunt in deze? Ik zie in de gym veel mensen overgaan van semi-supinated naar supinated. (Als ik m'n brachialis en brachioradialis wil trainen doe ik wel hammer curls.)

Om de biceps, brachialis en brachioradialis allemaal qua functies aan te pakken doe ik iets wat ik -licht spottend- een curl potpourrie noem.

Ik doe dan eigenlijk van zo'n beetje alle variaties één setje, zodanig afgewisseld dat je toch steeds met hetzelfde gewicht weer tot 6 a 8 reps komt.

Incline curls, curls met actieve supinatie/rotatie, contentration curls, hammer curls, zottman curls, reverse curls
 
Back
Naar boven