MuscleMeat

Amino's (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Worf

Oldskool member
Elite Member
20 jaar lid
Lid geworden
3 nov 2002
Berichten
3.563
Waardering
85
Geachte mede BB/powerlifters,

Ik heb een dilemma en wel het volgende,

Ik heb pas een fles met vloeibare aminozuren gekocht.. Na vele discussie op mijn sportschool ben ik nog niet wijzer, want ikzelf dacht altijd dat je de amino's het best gelijk na de training in kon nemen! Nu komt er een gast die ik ken die roept dat dat niet het geval is! Wat denken jullie?

Andere geval is dat er mensen zijn die beweren GEEN proteine shake meer nodig te hebben als je al voldoende Amino's tot je neemt. Ook dit vind ik Discutabel!

Graag meningen en feiten!
 
Amino's zijn enkel zinvol tijdens cutting. Anders is het verkwisting van je geld. Het is relatief duur, zeker als je het vergelijkt met normale eiwit supplementen...
Je eiwit enkel uit amino's halen??? Dat ga je niet redden, en zo wel...dan is je bankrek. meteen leeg :p
 
Idd amino s is nogal een magisch word binnen het bodybuilding.

Zie ook nie echt het nut ervan in mischien wat bcaa en glutamine.
 
Originally posted by Robin
Amino's zijn enkel zinvol tijdens cutting. Anders is het verkwisting van je geld. Het is relatief duur, zeker als je het vergelijkt met normale eiwit supplementen...
Je eiwit enkel uit amino's halen??? Dat ga je niet redden, en zo wel...dan is je bankrek. meteen leeg :p

Ow leg eens uit in ben aan ut cutten. Hoezo zijn Amino's nu zinvol?
 
het is een hele volledige bron van eiwit, Elmar.
Geen randprodukten binnen de aminotablet. Je krijgt 2g amino binnen zonder vet of koolhydraat.

Als je dus tijdens je cutten te kort komt aan eiwitten maar dat is eigenlijk niet op te lossen doordat je de bijprodukten vet en koolhydraten juist helemaal niet meer kan gebruiken in je dieet omdat je daar al meer dan genoeg van hebt, dan kunnen amino's nuttig zijn.

(bijna niet dus)

of had jij nog iets toe te voegen, Robin ?
 
Originally posted by Ilya
het is een hele volledige bron van eiwit, Elmar.
Geen randprodukten binnen de aminotablet. Je krijgt 2g amino binnen zonder vet of koolhydraat.

Als je dus tijdens je cutten te kort komt aan eiwitten maar dat is eigenlijk niet op te lossen doordat je de bijprodukten vet en koolhydraten juist helemaal niet meer kan gebruiken in je dieet omdat je daar al meer dan genoeg van hebt, dan kunnen amino's nuttig zijn.

(bijna niet dus)

of had jij nog iets toe te voegen, Robin ?

Nope, aminozuren zijn gewoon aminozuren, en verder helemaal niks meer. Het is de schoonste vorm van eiwitten. Dus als je tijdens cutting alle andere stoffen wilt elimineren neem je amino's.
 
Ze nemen heel snel op en zitten dus sneller in de bloedbaan.
Stel je gaat tijdens het cutten s ochtends hardlopen dan wil je daarvoor geen energie in je bloedbaan of spijsvertering maar wel aminos in je bloedbaan om de catabole situatie op te vangen...
Tijdens de dag is het idd handig om de calorieën te beperken en het is verder snel en gemakkelijk.
Maar veel te duur voor wat het waard is tenzij je iemand weet die het goedkoop kan leveren.
 
Originally posted by admin
Ze nemen heel snel op en zitten dus sneller in de bloedbaan.
Stel je gaat tijdens het cutten s ochtends hardlopen dan wil je daarvoor geen energie in je bloedbaan of spijsvertering maar wel aminos in je bloedbaan om de catabole situatie op te vangen...
Tijdens de dag is het idd handig om de calorieën te beperken en het is verder snel en gemakkelijk.
Maar veel te duur voor wat het waard is tenzij je iemand weet die het goedkoop kan leveren.

Ik heb in het begin veel amino's genomen maar ook shakes etc etc maar ik wist niet dat het geen nut had als je al genoeg eiwitten naar binne had gewerkt dus tja misschien dat ik nu weer wil gaan beginnen alleen is idd duurt. 16 euro voor 150 tabletten
maar je slikt er wel 15 per dag (advies) ik nam er normaal 9 per dag. 3x 's ochtends 3x 's middags en 3x na de training.
Maar tis prijzig maar er zijn neit veel mensen die weg zijn van amino's. volgens mij.
 
!

het is een hele volledige bron van eiwit, Elmar.

Dat wil dus zeggen dat je als je 200gr. eiwit op een dag nodig hebt, dat je dan 100caps p.dag moet slikken? Ok, got it!
 
Ik denk dat vloeibare amino's direct na een training nuttig zijn.

Men zegt dat je beter geen eiwitten neemt direct na de training. Dat klopt. Men zegt dat het beter is koolhydraten direct na de training te nemen. Dat klopt zeer waarschijnlijk ook wel. Maar waarschijnlijk is het nog gunstiger als je bij die koolhydraten voorverteerde eiwitten neemt (peptide gebonden aminozuren zijn betere dan de vrije L-vorm amino's). Deze combinatie geeft een nog hogere insuline piek. De amino's vertragen de opname niet of nauwelijks. En het zorgt dat je gelijk aminozuren ter beschikking hebt voor aanvulling en opbouw.

Ik heb iemand wel eens horen zeggen dat hier wat studies naar gedaan zijn bij wielrenners. Ik heb helaas geen tijd om het na te gaan.

Groetjes van Kris die binnenkort wil experimenteren met peptidegebonden glutamine gecombineerd met enkelvoudige KH-en.
 
Hm alle recentelijk onderzoek wijst uit dat whey icm dextrose de beste resultaten geeft na de training.
Amino's na de training is net hetzelfde als whey alleen moeten ze niet meer verteerd worden om door de darmbariere te gaan just my 2cents
 
Ikzelf pak meestal een kwartiertje na de training een Amino Explode ampul van MDY. Die gooi ik in mijn jus.
Terwijl ik mijn macaroni naar binnenwerk slurp ik dat zure sap op. Mij is nl geadviseerd (suplementverkoper) om de amino's in combinatie met koolhydraat-rijk voedsel te nuttigen. liefst kort na de work-out. En een uurtje later pak ik mijn shake (dan zijn mijn amino's opgenomen).

Let op Amino's (vloeibaar of tabs) niet met melk!!
 
Zeker niet met sap, de ph is te laag wat je spieren verzuurd...
 
Originally posted by admin
Hm alle recentelijk onderzoek wijst uit dat whey icm dextrose de beste resultaten geeft na de training.

T, werd in dit onderzoek whey vergeleken met peptidegebonden amino's? Meestal wordt alleen vergeleken met andere eiwitten. Als er een vergelijking is gedaan met peptide gebonden amino's heb je dan een referentie voor me? Ik ben wel benieuwd!
 
Originally posted by admin
Zeker niet met sap, de ph is te laag wat je spieren verzuurd...

Zure voeding verzuurd de spieren niet T. Zodra een zuur de bloedbaan in komt wordt het gebufferd onder de vorming van CO2. De CO2 adem je direct weer uit.

Bij inspanning wordt het melkzuur direct in de spier gevormd. Van daar uit diffundeert het naar de bloedbaan. Daar wordt het zuur gebufferd (geneutraliseerd).

De hevige ademhaling bij een inspanningsniveau dat ruim boven de maximale zuurstof opname ligt (dus tijdens verzuring) wordt overigens veroorzaakt door de CO2 productie. Je ademt dan om je CO2 kwijt te raken, niet om meer zuurstof binnen te krijgen. De longen zijn geen bottleneck voor zuurstofopname (tenzij je inspanningastma hebt).
 
Originally posted by I.R.O.N.
Ikzelf pak meestal een kwartiertje na de training een Amino Explode ampul van MDY. Die gooi ik in mijn jus.
Terwijl ik mijn macaroni naar binnenwerk slurp ik dat zure sap op.

Het potentiele voordeel van amino's om snel opgenomen te worden doe je misschien voor een deel te niet door het bij de macaroni in te nemen. Zou het nie beter zijn om de amino's opgelost in wat water met wat simpele suikers direct na de training in te nemen?
Wacht vervolgens 20-25 minuten en begin dan aan je macaroni (wel gevarieerd blijven eten he? ;) )
 
Originally posted by Kris


T, werd in dit onderzoek whey vergeleken met peptidegebonden amino's? Meestal wordt alleen vergeleken met andere eiwitten. Als er een vergelijking is gedaan met peptide gebonden amino's heb je dan een referentie voor me? Ik ben wel benieuwd!
Maar dat was niet waar het onderzoek over ging. Het was enkel om aan te tonen dat het beter is om én eiwit én koolhydraten te nemen dan alleen maar koolhydraten of alleen maar eiwit.

Amino's zijn toch nergens voor nodig? Het enige wat je bereikt is dat het verteringsproces wegvalt maar ze zijn dan ook sneller in 1 dosis in de bloedbaan waardoor je geen langdurige, constante afgifte krijgt. Wat is daar zo goed aan?
Eigenlijk is het gewoon een dure hype. Maar goed dat is mijn humble opinion :D
 
Originally posted by Kris


Zure voeding verzuurd de spieren niet T. Zodra een zuur de bloedbaan in komt wordt het gebufferd onder de vorming van CO2. De CO2 adem je direct weer uit.

Bij inspanning wordt het melkzuur direct in de spier gevormd. Van daar uit diffundeert het naar de bloedbaan. Daar wordt het zuur gebufferd (geneutraliseerd).

De hevige ademhaling bij een inspanningsniveau dat ruim boven de maximale zuurstof opname ligt (dus tijdens verzuring) wordt overigens veroorzaakt door de CO2 productie. Je ademt dan om je CO2 kwijt te raken, niet om meer zuurstof binnen te krijgen. De longen zijn geen bottleneck voor zuurstofopname (tenzij je inspanningastma hebt).
Deels waar, en ik volg je uitleg maar je vergeet een paar dingen.
Wat gebeurd er tijdens en na de training: De Ph in je lichaam daalt, dit word idd zoals jij al zegt onder controle gehouden door oa de ademhaling/CO2 uitstoot (en de zweetproductie BTW). Echter, om onze lichaamscellen te beschermen zorgt een ander complexer regelsysteem in je lichaam ervoor dat de Ph van het bloed en het extracellulaire vocht constant tussen 7,2 en 7,4 blijft.
Als er teveel zuren worden aangeboden zoals bijv. dmv niet-base sportdrankjes en sapjes is het lichaam verplicht om enkele extra aanpassingen te maken, als noodmaatregel om het bloed en het extra cellulaire vocht op het juiste peil te houden.
Dat gebeurt door het teveel aan zuren te binden aan lichaamseigen mineralen zoals calcium, magnesium, ijzer en zink.
Door een te zure voeding verlies je dus al belangrijke mineralen. Die mineralen worden voornamelijk onttrokken aan tanden, huid botten en haren.
Mineralen zijn ook belangrijk voor de aanmaak van enzymen, zink bijv is betrokken bij de aanmaak van meer dan 80 verschillende enzymen. Als je teveel zuurvormend voedsel gaat eten of drinken gaat ook je enzymproductie achteruit waardoor het lichaam op tal van punten slechter gaat functioneren.
Als het om kleine hoeveelheden gaat dan kan je lichaam dat wel regelen. Als er echter, zoals bij het gebruik van sommige (sport)dranken na een intensieve activiteit dikwijls het geval is, een overvloed aan zuurvormende voeding wordt geconsumeerd, dan kan je in de problemen komen met allerlei lichamelijke problemen als gevolg.
De verbindingen die gemaakt worden om zuren te binden (stofwisselingsslakken) worden opgeslagen in de lichaamsweefsels in eerste instantie in bindweefsel en vet. Als dat verzadigd raakt komt het spierweefsel aan de beurt.

Kleine hoeveelheden bindweefselslakken kunnen afgevoerd worden naar de nieren wat 's nachts gebeurd. Als er echter meer zure eindproducten van de stofwisseling worden gevormd dan het lichaam kan afvoeren dan begint een proces van zelfvergiftiging dat zich uit in allerlei ziekten en kwalen.
Door de verslakking van het lichaam ontstaan een reeks van klachten zoals b.v. allergieën, infectiegevoeligheid, huidproblemen, haaruitval, jicht, reuma en...jawel spierkrampen.
Ook geven deze lichaamsslakken vermoeidheid en een vergrote pijngevoeligheid.
Je lichaam reageert nu eenmaal met pijn en vermoeidheid om aan te geven dat er iets niet in orde is.
Een bekend voorbeeld hiervan is jicht. Urinezuurkristallen worden dan afgezet op de gewrichten waardoor hevige pijn ontstaat.
Dus; als je teveel zuurvormend voedsel gaat drinken en/of eten, beroof je je lichaam van een aantal belangrijke mineralen die ook nodig zijn voor de vorming van enzymen en er ontstaan afvalproducten in de vorm van slakken die zich afzetten in de weefsels, waardoor vermoeidheid en pijn ontstaat. Op langere termijn zullen zich allerlei ziekten en kwalen gaan ontwikkelen.
Aangezien statistieken uitwijzen dat onze Westerse voeding veel te zuur is, kan je maar beter je sapje laten staan en vervangen door een neutraliserend sportdrankje of bijv een dextrose/whey/water oplossing.
Verder hebben de longen volgens mij nog altijd 2 functies: O2 opnemen en CO2 afgeven. Beide functies zijn levensnoodzakelijk, ook tijdens en na een intense (sport)activiteit, maar dit volledig terzijde. :)
 
Originally posted by admin

Maar dat was niet waar het onderzoek over ging. Het was enkel om aan te tonen dat het beter is om én eiwit én koolhydraten te nemen dan alleen maar koolhydraten of alleen maar eiwit.

Je zei niet dat het om eiwit en koolhydraten in het algemeen ging maar om whey-eiwit en dextrose.

Originally posted by admin
Amino's zijn toch nergens voor nodig? Het enige wat je bereikt is dat het verteringsproces wegvalt maar ze zijn dan ook sneller in 1 dosis in de bloedbaan waardoor je geen langdurige, constante afgifte krijgt. Wat is daar zo goed aan?
Eigenlijk is het gewoon een dure hype. Maar goed dat is mijn humble opinion :D

Ik geloof dat veel mensen willen dat er zo snel mogelijk voedingsstoffen in het lichaam komen. Er is een korte 'window' na de training waarin je zoveel mogelijk voedingsstoffen naar binnen wilt krijgen. Als die window 1 uur duurt en je laat de eerste 15 minuten daarvan onbenut lijkt me dat zonde.

Ik heb regelmatig mensen horen beweren dat eiwit vertraagt en dat je daarom eerst ALLEEN koolhydraten zou moeten nemen. Let op! Ik beweer niet dat dat het beste is. Ik denk dat niemand daar uitsluitsel over kan geven op dit moment. MAAR als je het gunstige hormonale effect van de combinatie van eiwitten en koolhydraten (waar jij waarschijnlijk op doelt) wilt combineren met een snelle opname om maximaal gebruik te maken van de 'post workout window' dan lijken vloeibare peptide gebonden amino's in combinatie met koolhydraten mij wel een goede oplossing (letterlijk en figuurlijk).

P.S. die geleidelijke afgifte kan je even later alsnog bereiken met een shakeje er achter aan. Overigens een grote hoeveelheid suikers en peptiden in oplossing worden ookniet zo 1-2-3 opgenomen.
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by admin

Deels waar, en ik volg je uitleg maar je vergeet een paar dingen.
Wat gebeurd er tijdens en na de training: De Ph in je lichaam daalt, dit word idd zoals jij al zegt onder controle gehouden door oa de ademhaling/CO2 uitstoot (en de zweetproductie BTW). ......

Dat ken ik nog niet. Hoe werkt dat met de zweetproductie? Dat er nog andere fijne afregelingen gemaakt worden zou goed kunnen. Voor buffering van inspanningsverzuring spelen ze waarschijnlijk een kleine rol.


Originally posted by admin

Verder hebben de longen volgens mij nog altijd 2 functies: O2 opnemen en CO2 afgeven. Beide functies zijn levensnoodzakelijk, ook tijdens en na een intense (sport)activiteit, maar dit volledig terzijde. :)
Zoals je dit schrijft lijkt het erop alsof ik beweer dat de longen niet voor zuurstofopname gebruikt worden.....???
 
Back
Naar boven