XXL Nutrition

Amino's (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

T, 3 posts hierboven heb je een betoog geschreven over zure voeding en het effect op de gezondheid. Ik heb een dergelijk verhaal eerder gehoord in de alternatieve sector (niks verkeerds daarover hoor). In die alternatieve sector noemde men fruit echter een bijdrage aan de basische kant van de balans. Ook als de vrucht zelf zuur was!!
Ik geloof dat daarentegen melk aangemerkt werd als zijnde verzurend voor het lichaam. Dat terwijl ik meen dit juist een basisch produkt is als je de pH zou meten.

Pin me er niet op vast. Ik heb me er niet in verdiept, maar ik dacht dat dit een raakvlak had met jouw verhaal.
 
Je hebt gelijk dat je de zuurtegraad niet kan proeven, zo is citroen idd niet laag in ph maar vruchtensap is dat zeker wel.
Melk is overigens hoog in ph en verzuurt dus niet.

Wat ik wil zeggen is dat je beter voor een alternatief kiest, zeker na de training als het lichaam toch al in verzuurde staat bevindt.

Zoals deze tabel laat zien:

Drank
Thee 7.1
Melk, halfvol 6.8
Koffie 5.3
Karnemelk 4.4
Bier 4.1
Bronwater (koolzuurhoudend) 4.1
Jus d 'orange 3.8
Yoghurt 3.8
Sportdrank 3.4
Rode wijn 3.4
Kindercola 3.3
Sinas 3.3
Limonadesiroop met water 3.0
Cassis 3.0
Cola light 2.9
Appellimonade 2.8
Cola 2.7

Het is dus wel degelijk de ph die telt, niet de zure smaak v/e stof, die we toch niet altijd proeven.
 
Originally posted by Kris


Dat ken ik nog niet. Hoe werkt dat met de zweetproductie? Dat er nog andere fijne afregelingen gemaakt worden zou goed kunnen. Voor buffering van inspanningsverzuring spelen ze waarschijnlijk een kleine rol.
Zweetproductie is net hetzelfde als de CO2 uitstoot v/d longen, maar de zuren verlaten het lichaam gewoon op een alternatieve manier om het lichaam nog sneller te neutraliseren.
Het is toch een samenspel, nu gaat het mij meer om de combinatie spier/lichaamsverzuring en opnemen van zure dranken/voeding.
Je begrijpt wel dat een al zure omgeving niet verstrekt hoeft te worden met voeding met hoge zuurtegraad.
Dus ik denk (en ben vrij zeker) dat voeding een invloed kan hebben, groot of klein, dat kan ik niet bevestigen maar er is zeker een verband. Wat ik wilde aantonen.

Zoals je dit schrijft lijkt het erop alsof ik beweer dat de longen niet voor zuurstofopname gebruikt worden.....???
Misverstand blijkbaar bedoelde je dit dus anders.

Ik ben al een tijdje bezig met dit soort dingen, laatst had Spike ook een ineteressante link gepost over zuren en de invloed op onze tanden, ben me er wat meer in gaan verdiepen en heb toch heel wat andere dingen ontdekt.
Er scheelt een hoop aan onze voeding, zeg niet dat het allemaal perfect hoeft te zijn maar ik zet hier wel graag de puntjes op de i zeker als ik denk dat er waarheid achter zit :)
 
Originally posted by Kris


Je zei niet dat het om eiwit en koolhydraten in het algemeen ging maar om whey-eiwit en dextrose.
Ok maar dat veranderd voor mij niets aan de zaak. Of ben jij voorstander van de willem koert theorie dat ze gescheiden moeten blijven?

Originally posted by Kris
Ik geloof dat veel mensen willen dat er zo snel mogelijk voedingsstoffen in het lichaam komen. Er is een korte 'window' na de training waarin je zoveel mogelijk voedingsstoffen naar binnen wilt krijgen. Als die window 1 uur duurt en je laat de eerste 15 minuten daarvan onbenut lijkt me dat zonde.

Ik heb regelmatig mensen horen beweren dat eiwit vertraagt en dat je daarom eerst ALLEEN koolhydraten zou moeten nemen. Let op! Ik beweer niet dat dat het beste is. Ik denk dat niemand daar uitsluitsel over kan geven op dit moment. MAAR als je het gunstige hormonale effect van de combinatie van eiwitten en koolhydraten (waar jij waarschijnlijk op doelt) wilt combineren met een snelle opname om maximaal gebruik te maken van de 'post workout window' dan lijken vloeibare peptide gebonden amino's in combinatie met koolhydraten mij wel een goede oplossing (letterlijk en figuurlijk).

P.S. die geleidelijke afgifte kan je even later alsnog bereiken met een shakeje er achter aan. Overigens een grote hoeveelheid suikers en peptiden in oplossing worden ookniet zo 1-2-3 opgenomen.
Kan best hoor maar ik zie het voordeel ervan niet direct in, en zoals je zelf al laat merken is hier nog weinig onderzoek over, of zie ik dat verkeerd?
 
Originally posted by Elmar


maar je slikt er wel 15 per dag (advies).

Haha... toen ik pas begon had ik ze ook. Alleen was ik me bewust van het feit dan er maar 1 a 2 gram in zo'n tablet zit. Om hetzelfde als bij een shake binnen te krijgen nam ik er dus 15 per keer... En dat 3 tot 4 keer per dag.
 
Back
Naar boven