Fitness Seller

Ammonia zweet: goed of slecht?

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

paulwb

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
1 nov 2003
Berichten
32
Waardering
0
Ik ben sinds een aantal weken aan het cutten. Daarbij hebik de 10 regels van Big Cat als richtlijn gebruikt. Mijn k/e/v % is dus nu 40/40/20. Normaal zit ik op 55/25/20.
Tijdens de KT valt het me op dat mn zweet naar ammonia ruikt.
Nu heb ik wel eens gelezen dat dit komt door verbranding van eiwit.
Mijn vraag is: is dit goed of slecht?
En wat is daarbij de argumentatie?

Ik kan me voorstellen dat door het hoge eiwitgehalte in mn voeding er eiwit als energie wordt gebruikt. Veroorzaakt dit de ammonia lucht?
Of wordt deze veroorzaakt door verbanding van spierweefsel als energie?
 
Slecht.. intensiteit van je training moet wat omlaag. Als je amoniak ruikt verbrand je idd eiwitten..
 
als je powerlifter bent geen probleem, dan spaar je geld uit! ipv ammoniak capsules snuif je dan gewoon ff je zweet :D
 
Bij verbranding van eiwitten ontstaan ook andere afvalprodukten. Het kenmerkende van eiwitverbranding is het ontstaan van een negatieve stikstofbalans. Stikstof komt namelijk vrij uit het afgebroken eiwit en dat wordt waargenomen door een verhoogd ureum in de urine en door een ammoniakgeur! Ammoniak komt naar buiten via de uitademingslucht en het lichaamszweet!

Om een overmaat aan onnodige eiwitafbraak te voorkomen zijn de volgende tips van belang:

* Een rustige trainingsopbouw, waarbij laag intensief getraind wordt. Omdat een individu dat niet altijd zelf kan bepalen en doseren, is een deskundige begeleiding, zoals bij een atletiekvereniging gebeurt, aan te raden.

* Altijd schone sportkleding dragen.

* Douchen/afspoelen van een bezweet lichaam na afloop van een langdurige sportinspanning voorkomt blijvende onaangename lichaamsgeurtjes, zoals een ammoniaklucht.

* Toepassen van een dieet ter handhaving van een goed energie-evenwicht en lichaamsgewicht!! Dit betekent vaak een KH-rijke voeding en wellicht extra eiwit-intake. Richtsnoer hierbij: 1,5-2,0 gram eiwit per kg lichaamsgewicht per dag. Het beste kan hierbij een sportdietist geraadpleegd worden.

* Bij extra eiwit-inname verdienen dierlijke eiwitten de voorkeur, omdat ze meer essentiele aminozuren bevatten dan plantaardige eiwitten, waardoor ze beter verteerbaar en in mindere hoeveelheden nodig zijn.

Gevonden ergens op sport.nl

Dus eiwitpercentages zowiezo zeggen niet zoveel, want 2.0 gram per kg lichaamsgewicht is bij iemand van 70 kg 140gr en dat zijn 560Kcal, en als je 3500Cals eet is dat percentage lager dan wanneer je 2000Cals eet.
 
ok.
Maar verbrand ik dan meteen ook spiereiwitten of zijn dit in eerste instantie nog eiwitten uit voeding?

Intensiteit vd training is idd erg hoog.
Maar die moet toch ook hoog blijven om efficient te trainen? (dwz korte, ca. 1 uur, intensieve training)
Intensiteit is toch een belangrijke voorwaarde voor spierbehoud tijdens cut?

K: 259 gr = ca. 1036 kcal
E: 257 gr = ca. 1032 kcal
V: 64 gr = ca. 576 kcal

VVM = ca. 74 kg Dus voor spierbehoud hebik minimaal 150 gr eiwit nodig.

@frietbakker. Mijn training is gericht op bodybuilding, niet op pure kracht.
De richtlijnen voor "een dieet ter handhaving van een goed energie-evenwicht en lichaamsgewicht" lijken mij minder van toepassing gezien ik aan het cutten ben. Ik wil dus het energie evenwicht verstoren zodat er vet verbrand wordt.
De richtlijnen die jij noemt pas ik toe wanneer ik aan het bulken ben.
 
hoho MAXIMAAL 150gr he! Zowiezo, voor spierbehoud, spieropbouw
Bovendien spierbehoud is niet iets van eiwitten alleen hoor, je lichaam gaat eiwitten verbranden wanneer je lichaam snel energie nodig heeft en het niet uit de koolhydraten/glycogeenvoorraden kan krijgen. Glycogeen voorraden bevatten dus energie in de vorm van glycogeen wat opgeslagen koolhydraten zijn. kort gezegd.

Je bent aan het cutten, maar je traint wel met een hoge intensiteit. Voor een hoge intensiteit heb je voldoende koolhydraten nodig zodat je glycogeenvoorraden vol zijn zodat je een hoop energie hebt tijdens het trainen.
Als je dat niet hebt zal je lichaam de eiwitten gaan verbranden. Of dat je eiwitten zijn die in je bloedbaan zitten of die in je spieren zitten, dat durf ik niet zo 1,2,3 te zeggen, maar ik denk dat wel kunnen aannemen dat de eiwitten in je bloedbaan niet voldoende zijn om een hele training jouw van energie te voorzien, dus er zal ook zeker van je spiermassa gesnoept worden.
Dus dat betekend ook veel koolhydraten eten.

Afvallen doe je door een tekort aan Cals, dat is het belangrijkste. Maar als je puur en alleen wilt afvallen kan je ook lager in je KH's zitten, maar dan zou jij je intensiteit wat omloog moeten schroeven. Als je aan het cutten bent is je doel vetverlies, niet spiermassa toename of krachttoename. Als dat wel zo is zou je moeten kijken of je daar je verhoudingen niet moet op aanpassen.

Als je nodig vragen hebt, stel ze gerust er lopen hier zat mensen die je kunnen helpen.
 
ik vraag me ook een beetje af hoe dat zit met ammoniak! Heel soms heb ik er last van, maar niet alleen tijdens het cutten, ook in de bulk wel eens. En dan eet ik echt wel genoeg eiwitten EN koolhydraten. Dus ik twijfel of het altijd wordt veroorzaakt door verbranding van spier.
 
ammoniak: verbranden van eiwitten. kan zowel spier als eiwitten uit de voeding zijn. doe maar wat meer koolhydraten in je voeding.
 
Ik heb hier de laatste tijd ook last van, maar alléén nadat ik mijn eiwitinname heb verhoogd. (Inname carbs is dus gelijk gebleven) Ik groei als een gek, dus ik neem aan dat ik dan niet mijn spieren aan het verbranden ben, maar puur mijn overschot (?) aan eiwitten. 50% van mijn huidige voeding bestaat uit carbs, dus dat lijkt me wel voldoende. Bovendien bouw ik naast een berg spieren ook een berg vet op, dus koolhydraten genoeg lijkt me.
 
50% carbs kan genoeg zijn, maar je vet inname zou dan tussen de 20 en 30% moeten zitten dus je eiwit inname tussen de 30 en 20%
 
Mijn vetinname is nu wat aan de lage kant (17%), dit ga ik vanaf 1 oktober flink verhogen als ik ga cutten. (E/K/V van 44/30/26, zie ook topic over mijn cutschema) Ben benieuwd of dat een positief (of wellicht negatief) effect heeft op m'n transpiratiegeur.
 
je vet inname is te laag, dat moet echt minstens 20% zijn anders gaat je hormoonhuishouding veranderen dacht...
 
Daarom ga ik ook voor de 26% vet in mijn nieuwe eetschema. :D Ben wel benieuwd naar wat voor effect een te laag vet% op je hormoonhuishouding kan hebben. Ga eens even zoeken of ik wat kan vinden hierover.
 
@frietbakker: ik begrijp dus dat je het niet eens bent met de aanbevelingen van BigCat om in de cut naar 40/40/20 te gaan met een lagere kcal inname?

http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?t=14123

Als ik het stuk van BC goed heb begrepen, is het juist de bedoeling om je lichaam te leren lichaamsvet aan te spreken ipv koolhydraten.
Ik heb de koolhydraatrijkere maaltijden zo ingepland dat ze voor mn krachttraining vallen. Van de zeven eetmomenten op een dag heb ik de eerste vier met een normale hoeveelheid koolhydraten. De andere drie bevatten hooguit 20 gram koolhydraten per eetmoment.

Ondanks de ammoniak lucht neemt mn kracht niet af.
Heb vorige week net mn vet% even laten meten en ben in 2 weken 1,5% kwijt. Het mooiste is echter dat ik slechts 1 kg lichaamsgewicht kwijt ben. Ben dus 1,5 kg vet kwijt, terwijl ik 0,5 kg VVM erbij heb.
Gezien de resultaten maakt de ammoniak lucht niet zoveel uit dus.
 
Als het voor je werkt zou ik niets veranderen... Echter als ik ga cutten houd ik dezelfde verhoudingen aan als in de bulk. Dat is omdat je ook energie nodig hebt om te trainen, bovendien ben ik wat actiever dan de persoon die alleen 45min krachtsport doet en verders niet.

Ik fiets op een dag 2x30minuten naar werk, en train 1.5 uur 4x in de week. Daar heb ik dus koolhydraten voor nodig, verder zal je als je meer eiwit eet niet meer spier aanzetten als je al genoeg eiwit eet. Ik zorg dat mijn KH inname altijd rond de 55 a 60 procent zit.

Koolhydraten zijn DE brandstof voor je lichaam, daar ga ik geen eiwitten o.i.d voor gebruiken... maar nogmaals als het werkt werkt het.
 
volgens mij is de geur van ammoniak tijdens het trainen een teken dat je juist te veel eiwitten tot je neemt heb dit ooit eens ergens gelezen weet alleen helaas niet meer waar maar bij mij klopt het wel ga ik heel hoog in mijn eiwitten bijv4gr per kilo lichaamsgewicht heb ik er vrij snel last van blijf ik op 2 gr zitten heb ik er geen last van :P
 
Je lichaam zal altijd de makkelijkste weg kiezen en eerst koolhydraten verbranden. Als je dus voldoende koolhydraten binnen krijt is het voor je lichaam niet aantrekkelijk eiwiten als brandstof te gebruiken.

Eiwitten verbranden is dus een zaak van te weinig koolhydraten


Wat verhoudingen aangaat denk ik dat je niet zozeer moet kijken naar verhoudingen, maar meer naar totalen.

Gewoon als basis uitgaanvan 2gr/kg vetvrijemassa eiwit en 0.5-1gr/kg VVM vet en dan de rest van je benodigde calorien aanvullen met koolhydraten.

Op die manier is het de energie die arbeid verricht en niet je basisbehoefte die bepalend is voor je koolhydraatinnamen. Dus 2 mensen met dezelfde VVM maar verschillend energie verbruik hebben andere koolhydraat behoeften
 
Je lichaam zal altijd de makkelijkste weg kiezen en eerst koolhydraten verbranden. Als je dus voldoende koolhydraten binnen krijt is het voor je lichaam niet aantrekkelijk eiwiten als brandstof te gebruiken.

Eiwitten verbranden is dus een zaak van te weinig koolhydraten

Akkoord, maar als je aan het cutten bent, wil je juist niet teveel koolhydraten nuttigen omdat je zoveel mogelijk vet wilt verbranden. Bij mijn weten is de makkelijkste weg bij gebrek aan koolhydraten, het verbranden van vet. Spiereiwitten gebruiken voor de energievoorziening is niet de makkelijkste weg lijkt me.

Ik zit nu op een dieet met 300 gr proteine en ca 200 gr koolhydraten. Dit is ruim 3 gr per kg vvm. De ammoniaklucht is niet te harden! Zou de proteine inname te hoog zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben deze week begonnen met 350 gram eiwitten per dag... Ben benieuwd naar de eventuele lucht die ik vanavond ga vrijlaten dan :D
 
Akkoord, maar als je aan het cutten bent, wil je juist niet teveel koolhydraten nuttigen omdat je zoveel mogelijk vet wilt verbranden. Bij mijn weten is de makkelijkste weg bij gebrek aan koolhydraten, het verbranden van vet. Spiereiwitten gebruiken voor de energievoorziening is niet de makkelijkste weg lijkt me.

Vet verbrand traag en geeft dus langzaam energie. Wanneer jij keihard traint in de cut jen je lichaam heeft SNEL energie nodig dan kiest deze voor eiwitten omdat die wel snel energie geven tov vet. Er van uitgaande dat je al je carbs verbrand heb uiteraard.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven