Fitness Seller

Amper progressie

Bezoekers in dit topic

Ja en dan bijna tot failure, bij compound oefeningen moet je eigenlijk stoppen op het moment dat je nog 1 of 2 herhalingen kunt doen.
 
Ja en dan bijna tot failure, bij compound oefeningen moet je eigenlijk stoppen op het moment dat je nog 1 of 2 herhalingen kunt doen.
Oke oke ga ik vanaf morgen gelijk toepassen. Ga ik drastisch naar beneden met me gewicht. Mag t derde setje echt niet tot failure? Anders voelt t aan alsof ik niet heb getraint ofzo
 
Met Squat, Deadlifts, Benchpress en Overheadpress kan je in het begin echt het beste niet tot failure gaan en als je het wel doet gaat je dat echt niet of nauwelijks meer opleveren.
 
Met Squat, Deadlifts, Benchpress en Overheadpress kan je in het begin echt het beste niet tot failure gaan en als je het wel doet gaat je dat echt niet of nauwelijks meer opleveren.
Okee nou ben benieuwd!
 
Met Squat, Deadlifts, Benchpress en Overheadpress kan je in het begin echt het beste niet tot failure gaan en als je het wel doet gaat je dat echt niet of nauwelijks meer opleveren.
Terwijl het wel meer risico's heeft. Beter niet doen dus.
 
Met Squat, Deadlifts, Benchpress en Overheadpress kan je in het begin echt het beste niet tot failure gaan en als je het wel doet gaat je dat echt niet of nauwelijks meer opleveren.

En die 2 isolatie oefeningen die ik heb. Die ook niet tot failure?

Ik vraag me eigenlijk af he. Stel een gevorderende. Moet je dan wel tot failure trainen? Of soms. Heb echt gedacht dat je altijd tot failure moest trainen

En die
 
Met isolatieoefeningen zoals een biceps curl kan je wel tot failure trainen en met machines is dat vaak ook goed mogelijk. Bij zware compound oefeningen ga je zo goed als nooit tot failure, voor een gevorderde vergt dat nog meer van zijn of haar lichaam (en dus herstel) dan voor een beginnner. Jouw falen zal eerder technisch falen dan spierfalen zijn.
 
Met isolatieoefeningen zoals een biceps curl kan je wel tot failure trainen en met machines is dat vaak ook goed mogelijk. Bij zware compound oefeningen ga je zo goed als nooit tot failure, voor een gevorderde vergt dat nog meer van zijn of haar lichaam (en dus herstel) dan voor een beginnner. Jouw falen zal eerder technisch falen dan spierfalen zijn.

Oke duidelijk! Thaaanks
 
Oke duidelijk! Thaaanks
Met isolatieoefeningen zoals een biceps curl kan je wel tot failure trainen en met machines is dat vaak ook goed mogelijk. Bij zware compound oefeningen ga je zo goed als nooit tot failure, voor een gevorderde vergt dat nog meer van zijn of haar lichaam (en dus herstel) dan voor een beginnner. Jouw falen zal eerder technisch falen dan spierfalen zijn.

Nog ff laatste vraag. Denk ook niet onbelangrijk. Ik deed eerst 3 minutjes rust tussen mn pauzes. Denk nu ongeveer 90sec?
 
rust tussen je pauzes?
Neem aan tussen je sets?

Bij zware compounds kan je best langer rust nemen.. hangt er een beetje van af hoe zwaar je gegaan bent.
heb je aan 90 sec genoeg prima. Maar soms kan een set zo zwaar zijn dat je wel 2 a 3 minuten rust nodig hebt. Beetje aanvoelen ook.

Bij isolatie is het wisselend.. een pakt 30 sec en ander een minuutje...
 
rust tussen je pauzes?
Neem aan tussen je sets?

Bij zware compounds kan je best langer rust nemen.. hangt er een beetje van af hoe zwaar je gegaan bent.
heb je aan 90 sec genoeg prima. Maar soms kan een set zo zwaar zijn dat je wel 2 a 3 minuten rust nodig hebt. Beetje aanvoelen ook.

Bij isolatie is het wisselend.. een pakt 30 sec en ander een minuutje...

Toen t zwaar was deed ik 3 minuten maar nu ga ik lichter trainen.
 
Gewoon aanvoelen hoeveel tijd je nodig hebt zodat je de volgende set weer volledig kan redden.
Dat kan in het begin korter zijn en naarmate je zwaarder gaat langer.
 
Oke oke ga ik vanaf morgen gelijk toepassen. Ga ik drastisch naar beneden met me gewicht. Mag t derde setje echt niet tot failure? Anders voelt t aan alsof ik niet heb getraint ofzo

Dat je in het begin wat lichter traint omdat je de oefeningen en techniek goed onder de knie moet krijgen, dat kan ik wel begrijpen.

Maar, als je na het trainen niet het gevoel hebt dat je hebt getraind, sorry, maar dan is dat ook echt zo.

Naar mijn mening is "trainen" iets doen wat je lichaam nog niet eerder heeft gedaan. Dat kan een hoger gewicht zijn, dat kunnen een paar extra reps zijn of dat kunnen een paar setjes extra zijn.

Als je iets doet wat je lichaam al kent dan ben je niet aan het trainen maar aan het onderhouden. Je lichaam moet gewoon moeite hebben op dat moment. Misschien wel tot een oncomfortabel niveau.

Onthoud wel dat je pas 2 maanden bezig bent. Veel mensen weten na 5 jaar nog steeds niet wat ze doen.
 
Progressive overload door iedere keer gewicht toe te voegen, is voor beginnende lifters een hele goede methode. De fout zit er vermoedelijk meer in dat je drie keer per week deadlift en drie keer per week overhead presst. Dat is voor dergelijke oefeningen teveel om iedere keer 5 of 2,5 kg toe te voegen. 7,5kg op je overhead press is immers behoorlijk wat en 15 kg op je deadlift ook. Dat zou je dan iedere week moeten doen. Dat is onhaalbaar.

Een schema als Starting Strength, Stronglifts of Greyskull is een stuk gebalanceerder. Dan moet het goed komen. En vooral niet te hoog in gewicht starten. Je wil juist dat de eerste weken makkelijk zijn.
 
Maar, als je na het trainen niet het gevoel hebt dat je hebt getraind, sorry, maar dan is dat ook echt zo.
:rolleyes: Bro science 101. De kwaliteit van een training beoordelen op gevoel is voor een newbie heel onverstandig, zeker als op basis van dit gevoel allerlei gekke veranderingen aan een goed schema worden toegevoegd. Het "gevoel" hebben dat je niet goed hebt getraind staat dan ook los van het werkelijke trainingseffect.
 
Laatst bewerkt:
:iagree:

En verder lijkt het mij dat je toch iets fout doet (qua uitvoering) als je met zeg 85% van je absolute 5RM helemaal niets voelt als je 5 reps uitvoert
 
:iagree:

En verder lijkt het mij dat je toch iets fout doet (qua uitvoering) als je met zeg 85% van je absolute 5RM helemaal niets voelt als je 5 reps uitvoert

Oh maar dat voel ik wel! Bedoelde meer als ik mn gewicht lichter zou pakken met 20 kg.
 
:iagree:

En verder lijkt het mij dat je toch iets fout doet (qua uitvoering) als je met zeg 85% van je absolute 5RM helemaal niets voelt als je 5 reps uitvoert

Oh wacht. Ik kan 65 kilo tillen met een goede uitvoering en dat 5 reps. Moet ik van die 65 dan 85 procent pakken?
 
Ik vraag mij af waarom je deadlift 1*5 doet. Ik zou 's nachts niet kunnen slapen.
 
Back
Naar boven