AndroidHealthClinic

Anabolic androgenic steroid-induced hepatotoxicity

Bezoekers in dit topic

Galen

Peter Bond
Super Mod
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
8 okt 2010
Berichten
33.541
Waardering
22.296
Lengte
1m96
Massa
102kg
Vetpercentage
11%
Publicatie van William Llewelyn, Peter Van Mol (Big Cat) en mij.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306987716302158

Anabolic androgenic steroids (AAS) have been abused for decades by both professional and amateur athletes in order to improve physical performance or muscle mass. AAS abuse can cause adverse effects, among which are hepatotoxic effects. These effects include cholestatic icterus and possibly peliosis hepatis and hepatocellular carcinoma or adenoma. In particular, 17α-alkylated AAS appear to be hepatotoxic, whereas nonalkylated AAS appear not to be. The 17α-alkyl substitution retards hepatic metabolism of the AAS rendering it orally bioavailable. The mechanism responsible for the hepatotoxicity induced by 17α-alkylated AAS remains poorly understood. However, oxidative stress has been repeatedly shown to be associated with it. In this manuscript we present a hypothesis which describes a potential mechanism responsible for AAS-induced hepatotoxicity, based on several observations from the literature which suggest oxidative stress being a causal factor.

Full text van het unedited manuscript in de bijlage.
 

Bijlagen

  • Anabolic androgenic steroid-induced hepatotoxicity - formatted.pdf
    296,8 KB · Weergaven: 129
Laatst bewerkt:
Bedankt, Galen!
Dat van de antioxydanten is eentje om te onthouden.
Vraagje betreffende de AR receptoren in de lever....als je nu orals neemt samen met een middel(tren bijvoorbeeld?) dat sterker aan de AR receptoren in de lever hecht....zou dan de schadelijkheid van de genomen orals ook minder worden?
 
Antioxydanten doen gedeeltelijk de schadelijke effecten van orals teniet.
Mariadistel, bevat ook veel antioxydanten, werd ook vermeld.
Wachten op Galen:pctired:
 
Bedankt, Galen!
Dat van de antioxydanten is eentje om te onthouden.
Vraagje betreffende de AR receptoren in de lever....als je nu orals neemt samen met een middel(tren bijvoorbeeld?) dat sterker aan de AR receptoren in de lever hecht....zou dan de schadelijkheid van de genomen orals ook minder worden?
Nee, mocht trenbolon voldoende androgene receptoren bezetten in de lever dan zou het deze activeren en juist hepatotoxisch zijn. Het punt is dat vrijwel alle niet-17a-gealkyleerde AAS dermate snel worden gemetaboliseerd door de lever dat de blootstelling aan deze steroiden te laag is om hepatotoxische effecten teweeg te brengen. Uitzonderingen daargelaten (verminderde leverfunctie, verstoring van de redoxstatus door ischemie, etc.).

Te hoog meatheadgehalte hier dus wordt er geen wijs uit.
Lang verhaal kort: de schade aan de lever door orale AAS wordt veroorzaakt door oxidatieve stress ten gevolge van androgeenreceptoractivatie in levercellen. Er zijn aanwijzingen dat (mitochondriale) anti-oxidanten de schade daarom kunnen tegengaan. Uit de literatuur lijkt fosfatidylcholine, vitamine B-complex en silymarine mogelijk effectief.
 
m.a.w we kunnen vol aan de dianabol zolang we ook anti oxidanten snoepen?
 
  • Like
Waarderingen: vntl
m.a.w we kunnen vol aan de dianabol zolang we ook anti oxidanten snoepen?
Ja, onder voorwaarde dat:
1. De hypothese klopt;
2. De antioxidanten de oxidatieve stress volledig teniet kunnen doen en;
3. Er niet nog een mechanisme is wat hepatotoxiciteit veroorzaakt.
 
Tijd voor dbb klinisch onderzoek met lui die year round orals gaan nemen lol
 
interessante materie, aangezien ik al ervaring heb gemaakt met een oral als stanozolol. Hoewel mijn engels in dat soort literatuur niet het best is begreep ik er wel iets van.
Is b.v de methandienone injekt beter als oraal of maakt het niet zo veel uit?
 
interessante materie, aangezien ik al ervaring heb gemaakt met een oral als stanozolol. Hoewel mijn engels in dat soort literatuur niet het best is begreep ik er wel iets van.
Is b.v de methandienone injekt beter als oraal of maakt het niet zo veel uit?
Toedieningsroute maakt nagenoeg niet uit.
 
Vraag ik mij af, wat wisten de BB's van de 70'r jaren tijd daar van af, toen Methandienone populair was? Blijvende schade
oplopen aan de lever, of hersteld de lever enigzins? Kleine hoeveelheden al net zo schadelijk ?
 
Ik heb een milde androgenen geïnduceerde hepatites en ik kickstart altijd met orals
 
Lang verhaal kort: de schade aan de lever door orale AAS wordt veroorzaakt door oxidatieve stress ten gevolge van androgeenreceptoractivatie in levercellen. Er zijn aanwijzingen dat (mitochondriale) anti-oxidanten de schade daarom kunnen tegengaan. Uit de literatuur lijkt fosfatidylcholine, vitamine B-complex en silymarine mogelijk effectief.

Ik heb hier 90 mg caps liggen (silymarine ). Over welke dagelijks doseringen spreken we hier dan?
 
praat voor mijn beurt. zijn er ook nog vastgestelde hoeveelheden om te nemen?
 
Ik heb hier 90 mg caps liggen (silymarine ). Over welke dagelijks doseringen spreken we hier dan?
Van silymarine zijn geen klinische studies die hebben gekeken naar AAS-geinduceerde hepatotoxiciteit. Maar de klinische studies die kijken naar het effect hiervan bij andere leveraandoeningen zitten zo rond de 200 mg per dag uit m'n hoofd.

praat voor mijn beurt. zijn er ook nog vastgestelde hoeveelheden om te nemen?
Van polyenylfosfatidylcholine (simpelweg een mix van meervoudig onverzadigde fosfatidylcholine, grotendeels uit linolzuur) en vitamine-b-complex het volgende:
Compound N comes in the commercial form of a soft
gelatine capsule containing 300 mg of natural, essential polyunsaturated
phospholipids [polyene phosphatidylcholine]
(diglyceride esters of choline–phosphoric acid and unsaturated
fatty acids, predominantly linoleic acid in 70% concentration),
6 mg of thiamine mononitrate (vitamin B1), 6 mg of
riboflavin (vitamin B2), 6 mg of pyridoxine hydrochloride
(vitamin B6), 6 μg of cyanocobalamin (vitamin B12), 30 mg
of nicotinamide, 6 mg of DL-alpha-tocopherol acetate (vitamin
E), 0.11% m/m sodium ethylparaben (preservative), and
0.057% m/m sodium propylparaben (preservative). The most
commonly used dosage was what was clinically recommended:
two capsules three times daily with meals.
 
Morgen eens de fulltext doornemen. Gaaf!
 
zou dat dan ook een oplossing kunnen zijn tegen het verlies van de eetlust op bv diana of oxy?
 
zou dat dan ook een oplossing kunnen zijn tegen het verlies van de eetlust op bv diana of oxy?

Heb je eetlust verlies op dbol?
Ik vooral op tren
 
Back
Naar boven