XXL Nutrition

Androgel en te hoog Hb en Ht en (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Aahhh jij hebt dus volzinnen nodig voordat je iets begrijpt.
Ben ik dan blij dan ik niet bij je op kantoor werk.
Je collega,s zullen blij met je zijn.
Je zou eens kunnen kijken bij reactie van Marina,
Die begrijpt het wel, en reageerd uitgebreid en normaal.
Ik begrijp ieder mens is anders, en we hebben allemaal eigen-aardigheden.
Toch wil ik je bedanken voor je reactie.
 
Dubbel
 
Laatst bewerkt:
Hematocriet is slechts 0.5 te hoog (ref 0.41-0.5) en kan verhoogd worden door AAS gebruik. Maar het is maar een minimale verhoging (zie ook onderstaande tekst over uitleg hematocriet)
Hemoglobine is 11.2 (ref. 8.5-11) Dus nauwelijks verhoogd en dit kan ook varieren.
Erytrocyten zijn niet te hoog. Zitten aan de bovengrens. (ref. 4.3-6)

Overal op internet staat uitgelegd dat als je zuurstoftransport in je lijf minder efficient is dat dit tot gevolg kan hebben dat je meer rode bloedcellen aanmaakt. Dus je hematocriet gaat omhoog. Is niets geks aan gezien je overgewicht hebt en wss ook je conditie niet zo goed zal zijn (weinig uithoudingsvermogen of snel buiten adem)
Dus ik zou me er niet te druk om maken.

Beste wat je kan doen is simpelweg afvallen. Dat is goed voor je diabetes, je slaapapneu wordt er minder van en het heeft gewoon veel meer voordelen.
En als je conditie verbetererd en dus het transport van zuurstof door je lijf zal ook je hematocriet wss wel wat lager gaan worden.
Uiteraard ben ik geen arts.. Maar met de algemeen bekende info op internet kan je wel het grootste deel van je uitslagen linken aan je gewicht.
Maar om zeker te weten overleg met je arts.

Hier de link over hematocriet.
https://labuitslag.nl/bloedtest/hematocriet/
Marina , geweldig , zonder veroordelingen etc, beantwoord je mijn vraag en probleem.
Daar heb ik wat aan. Echt bedankt voor je mening.
 
Dacht dat kort formuleren duidelijk was.
Maar Oke , ik zal met voorspel doen.
Ik ben een man 66 met diabetes 2.
Dit redelijk onder controle.
Ik was voor controle van de suiker bij de internist , deze zag wat hogere waarde bloed , en liet uitgebreid bloedonderzoek doen en ook een controle op genetische gen genaamd
Jak2,
De uitslag bloed onderzoek waren enkele waarden te hoog.
Daarbij androgel gebruik is mijn vraag
Als door androgel de bloedwaarden te hoog zijn , moet je dan stoppen met gebruik androgel of is minderen dan ook al voldoende?
Zou niet zonder androgel kunnen. Dan Total löss.
Of als uitslag gen niet goed is, dan is de VS ziekte is kwaadaardige bloedziekte.
Hopelijk nu duidelijker

Dit is al een stuk duidelijker. Hier is wat ik denk:

De verhoogde hematocriet en hemoglobine kan op een paar dingen duiden.
  • Chronisch zuurstofgebrek door bijvoorbeeld slaapapneu. (meest waarschijnlijk)
  • Overmatig gebruik van testosteron of andere PEDs (zoals testosteron derivaten, epo, bloeddoping etc). (iets minder waarschijnlijk)
  • Polycythemia vera. (vrij zeldzaam, niet waarschijnlijk)
Normaal gesproken zou een slaapapneu apparaat de problemen als gevolg van slaapapneu moeten verhelpen, maar als het masker niet goed zit of de druk te laag is kan het toch zijn dat de slaapapneu het probleem is. Testosteron kan ook bijdragen aan hogere Hb/Ht, maar als de testosteron (19.1 nmol/l) ruim binnen de referentiewaarden (+/- 8,5-29 nmol/l) ligt zie ik geen probleem. Dit is natuurlijk een momentopname. Gels zijn lastig te doseren en zorgen voor een sterk schommelende waarde, dus wellicht zijn injecties toch beter.

Als laatste, een preek; Al je klachten (diabetes, slaapapneu en lage testosteron) worden verergerd of zelfs geheel veroorzaakt door het overgewicht. Het is dus heel belangrijk om het gewicht onder controle te krijgen. Op termijn 20 tot 30 kg afvallen is echt geen overbodige luxe. Dit is het allerbelangrijkste wat je voor je gezondheid kunt doen.
 
Dit is al een stuk duidelijker. Hier is wat ik denk:

De verhoogde hematocriet en hemoglobine kan op een paar dingen duiden.
  • Chronisch zuurstofgebrek door bijvoorbeeld slaapapneu. (meest waarschijnlijk)
  • Overmatig gebruik van testosteron of andere PEDs (zoals testosteron derivaten, epo, bloeddoping etc). (iets minder waarschijnlijk)
  • Polycythemia vera. (vrij zeldzaam, niet waarschijnlijk)
Normaal gesproken zou een slaapapneu apparaat de problemen als gevolg van slaapapneu moeten verhelpen, maar als het masker niet goed zit of de druk te laag is kan het toch zijn dat de slaapapneu het probleem is. Testosteron kan ook bijdragen aan hogere Hb/Ht, maar als de testosteron (19.1 nmol/l) ruim binnen de referentiewaarden (+/- 8,5-29 nmol/l) ligt zie ik geen probleem. Dit is natuurlijk een momentopname. Gels zijn lastig te doseren en zorgen voor een sterk schommelende waarde, dus wellicht zijn injecties toch beter.

Als laatste, een preek; Al je klachten (diabetes, slaapapneu en lage testosteron) worden verergerd of zelfs geheel veroorzaakt door het overgewicht. Het is dus heel belangrijk om het gewicht onder controle te krijgen. Op termijn 20 tot 30 kg afvallen is echt geen overbodige luxe. Dit is het allerbelangrijkste wat je voor je gezondheid kunt doen.

Ook bedankt voor deze reactie. Daar heb ik wat aan. Ook Marina was duidelijk.
 
Is hoogstwaarschijnlijk géén polycythemia vera. Gaat meestal ook gepaard met verhoging van bloedplaatjes en leukocyten, en hematocriet is dan zelden onder de 60%.

Verhoging komt hoogstwaarschijnlijk door het gebruik van de androgel. Het is de meest voorkomende bijwerking bij testosteronsubstitutietherapie. In overleg zou je de dosering kunnen verlagen of therapeutische phlebotomy (aderlating) aanvatten.

Edit:
Ander bloed onderzoek wees jaar geleden geen afwijking, testosteron toen 13.3 uroloog vond onderkant norm en gaf andro..g
Je testosteronwaarde was 13.3 nmol/l vóórdat je begon met de androgel?
 
Is hoogstwaarschijnlijk géén polycythemia vera. Gaat meestal ook gepaard met verhoging van bloedplaatjes en leukocyten, en hematocriet is dan zelden onder de 60%.

Verhoging komt hoogstwaarschijnlijk door het gebruik van de androgel. Het is de meest voorkomende bijwerking bij testosteronsubstitutietherapie. In overleg zou je de dosering kunnen verlagen of therapeutische phlebotomy (aderlating) aanvatten.

Edit:

Je testosteronwaarde was 13.3 nmol/l vóórdat je begon met de androgel?
Ja klopt.
Ik was toen zo moe, liggen steeds liggen, slapen soms gevoel onder narcose, arm lag soms niet lekker, te moe om die te verleggen, gevoel van alles laat maar. Geen energie ,geen libido, depri.
Allerlei bloed onderzoeken op vermoeidheid gehad ,waren goed.
Testosteron 13.3 vond uroloog onderkant norm, ene mens heeft meer nodig dan andere. Proberen androgel.
Eerst hoger, en effect, zakt weer weg in waarden, androgel verhoogd, net zo, hoger en weer lager.
Nu 4 pompjes uit androgel fles, toen 15.3 .Kreeg verapamil Cardioloog erbij, voor stroompjes hart verkeerd.
Dir is een remmer cyp34, waardoor androgel minder snel wordt afgetrokken, dus voordeel hoger waarden ,maar ook kans meer bijwerkingen. Hier na had ik 19.3.
Maar nu ook prikkelend gevoel handen,tenen jeuk, niet constant maar met vlagen.
Ook dit kan bijwerking wezen verapamil langdurig gebruik 8 weken tot jaar Kan deze klachten geven.
Ik stop morgen hiermee, was ook probeer snel Cardioloog, moet ik met 2 weken weer geen.
Hopelijk dan steken en prikken weer weg. En testosteron zal ook wel weer dalen.
Kijken hoe internist en uroloog hierop reageerd. Volgens week weer consults, en uitslag Bloed op gen , voor PV.

Bedankt voor je reactie en het uitzoeken.
Zet na consults de uitslag ,advies hier weer neer.
 
Is het vrij testosteron daarna bepaald (direct of berekend aan de hand van SHBG en albumine)? Testosteronsubstitutietherapie wordt (terecht) bijna nooit voorgeschreven bij 13 nmol/l.
 
Waarom had je verapamil gekregen? 'Stroompjes verkeerd' is natuurlijk een kleuter uitleg.
 
Is het vrij testosteron daarna bepaald (direct of berekend aan de hand van SHBG en albumine)? Testosteronsubstitutietherapie wordt (terecht) bijna nooit voorgeschreven bij 13 nmol/l.

Uroloog deed bloedonderzoek , op twee dingen testosteron en sexhormoon.
Waarde testosteron 13.3 en sexhormoon, weet ik niet was goed.
Heeft 1 keer gemeten voor gebruik ,en niet wat Ik lees normaal 2x.
Deed geen uitgebreidt bloed onderzoek, v
Is het vrij testosteron daarna bepaald (direct of berekend aan de hand van SHBG en albumine)? Testosteronsubstitutietherapie wordt (terecht) bijna nooit voorgeschreven bij 13 nmol/l.

Het is bepaald voordat ik aan androgel begon.
Eerst 25 mg toen 50 etc, nu pompjes.
Steeds wisselend testosteron, hoogste 25.6, maar zakt weer weg naar 8.7 dan weer ophogen zo steeds wisselde Testosteron.

Eerst ook discusie uroloog ,tijdstip bloedprikken , deed ik tegen 9.30 /10.00 uur, maar daarvoor niets gesmeerd.
Was fout, eerst smeren en dan tegen 11uur (is testosteron het hoogste zei uroloog)
Anders kan ik niet zien of mijn therapie werkt zei hij.
Dus laatste meetingen eerst smeren, ( maar smeer dan alleen linkerarm) en prik rechts ongeveer 3.30 uur later tegen 11.00 uur.

Ik moet zeggen afgezien van hoge rode bloedcellen etc, voel ik me goed , fitter, meer energie etc, ook geen antidepresieva meer.
 
Uroloog deed bloedonderzoek , op twee dingen testosteron en sexhormoon.
Waarde testosteron 13.3 en sexhormoon, weet ik niet was goed.
Heeft 1 keer gemeten voor gebruik ,en niet wat Ik lees normaal 2x.
Deed geen uitgebreidt bloed onderzoek, v
Je moet inderdaad tenminste tweemaal het totaal testosteron meten met een redelijke tijd ertussen voordat je überhaupt iets gaat voorschrijven. Bij dit soort grensgevallen, en zeker zo'n waarde als die bij van jou, hoor je verder onderzoek te doen door het vrij testosteron te bepalen. In veruit de meeste gevallen hoor je namelijk geen substitutietherapie bij dergelijke totaalwaarden uit te schrijven. Welk ziekenhuis is dit? Dit is nogal tegen de regels in...

En zou je willen proberen eerst je posts na te lezen voordat je reageert? Je schrijft echt ontzettend slecht en het is niet altijd even makkelijk te begrijpen wat je bedoelt.
 
Marina , geweldig , zonder veroordelingen etc, beantwoord je mijn vraag en probleem.
Daar heb ik wat aan. Echt bedankt voor je mening.


Hoi, ik had nu nog bloedgeprikt contole testosteron voor consult uroloog eind volgende week.
Uitslag 13.6 bijna zelfde als jaar geleden, voordat ik aan androgel begon.
Is in jaar tijd steeds wisselend, hoger lager hoger lager hoogste 25.6 en laagste 8.5
Uroloog en ik begrijpen niet hoe dit kan. Zit op maximale dosering Androgel.
Maand geleden nog 19.3 en nu 13.6 en te hoge bloedwaarden

Weet jij als testosteron deze waarden heeft, zelfde als voor het gebruik androgel, dit tot de bloedwaarden kan verhogen.?
Dinsdag internist voor de onderzoeken op bloed en gen.Jak...
Als die zegt stoppen met de androgel, zal ik denk enorm zakken, in testosteron in lichaam.

Is mijn eigen aanmaak nu helemaal gestopt na 1 jaar gebruik, nu op 4 pompjes androgel max dosering
En hersteld zich dat weer, zoja hoe snel kan dat.


Daarna naar uroloog, weet niet hoe die reageerd, is een ander middel een optie, testavan?
Wil niet stoppen, dan weinig levensvreugde meer. Maar te hoge bloedwaarden is ook risico.
En kunnen ze aan bloedonderzoek ook zien, of androgel de hoge bloedwaarden veroorzaakt..
Erythropoe 6 IU/L 4/29 .waarde 6
Hematocriet 0,55
Hemoglobine 11.5
 
Gezond eten, bewegen, wat krachttraining zodat je binnen een paar maanden 20 kg minder weegt en je probleem zou wel eens kunnen opgelost zijn. Ik denk dat je vooral problemen hebt door het te dik zijn. En een jaartje Nederlandse les volgen "Hoe schrijf ik een opstel" zodat we je verstaan.
 
Laatst bewerkt:
HB en HT zijn ook maar minimal verhoogd en dat is ook al eerder uitgelegd met linkjes (slechte conditie --> minder zuurstofstransport door het lichaam --> worden meet rode bloedcellen aangemaakt om genoeg zuurstof in je lijf te krijgen)

Ga wat skydirk ook zegt en al eerder gezegd is. Afvallen en trainen. Je kan al afvallen met een goed voedingsschema en gewoonweg meer bewegen. Dat zal je waarschijnlijk meer opleveren dan alle artsbezoeken bij elkaar. Je hoeft er bovendien niet op te wachten ook en kan nu direct al hiermee beginnen.

Dus wat houdt je tegen dat te gaan doen? Voeding en bewegen.....
 
Hallo,een vraag . Vandaag bij de internist geweest.
Uitslag van mijn bloedonderzoek, Hb en Ht verhoogd, u heeft teveel bloed, zei hij.
Uit dat andere onderzoek Jak2 etc, was niets uitgekomen.
Maar zei Internist, wil niet zeggen dat dat het niet is.
Hij stuurt mij door naar hemaltoloog , voor beenmerg onderzoek.en punctie .

Op mijn vraag zou het ook kunnen komen door gebruik androgel 4 pompjes perdag.
Dat dacht hij van niet, want ik kan testosteron meten in bloed , en die was 13.6 dus niet tehoog.
Volgens hem als androgel de rode bloedlichaampjes verhoogd moet testosteron ook te hoog zijn in het bloed.
Klopt dit?. Dus zolang testosteron niet te hoog is in bloed, veroorzaakt dat geen hoge bloedwaarden.
Graag reactie.
 
Nogmaals.. het zal eerder conditie zijn die gebrekkig is.. Wat al eerder uitgelegd is. Je zuurstof transport is dan verlaagd en je lichaam maakt meer rode bloedcellen aan om genoeg zuurstof door je lijf te krijgen.

Hier staan de bijwerkingen van te hoog testosteron
https://gezondr.nl/nadelen-gevaren-testosteron-overschot/
In de lijst zie j edat een te hoog testosteron kan leiden tot verhoogd aantal rode bloedcellen.

Bij een tekort aan testosteron is hier geen sprake van.
https://gezondr.nl/te-weinig-testosteron-symptomen-testosterontekort/

Dus nogmaals werk aan je conditie. Dat zal je meer opleveren.
 
Precies is te weinig zuurstof in je bloed.
Ik heb hetzelfde gehad ondanks dat ik veel sport en mijn vet percentage niet hoog is en conditie oke.
Nu slaap ik al jaren met een Mra beugel en is het probleem veel minder geworden.
Wel een a twee keer per jaar geef ik nog bloed als de ht weer de hoge kant op gaat.
Heb je ferritine al laten testen ? zal dan ook wel aan de lage kant zijn denk ik door hoog hb en ht.
 
Laat je maar verder onderzoeken door de hematoloog om te zien of je geen ander probleem hebt. En ja, het klopt wat je dokter zegt.
 
Is hoogstwaarschijnlijk géén polycythemia vera. Gaat meestal ook gepaard met verhoging van bloedplaatjes en leukocyten, en hematocriet is dan zelden onder de 60%.

Verhoging komt hoogstwaarschijnlijk door het gebruik van de androgel. Het is de meest voorkomende bijwerking bij testosteronsubstitutietherapie. In overleg zou je de dosering kunnen verlagen of therapeutische phlebotomy (aderlating) aanvatten.

Edit:

Je testosteronwaarde was 13.3 nmol/l vóórdat je begon met de androgel?

Ja klopt en nu 20 febr 13.6 . Met gebruik van 4 pompjes androgel.
Internist geweest. Stuurt me door hematoloog ,voor beenmerg onderzoek ,punctie

Op mijn vraag zou het ook kunnen komen door gebruik androgel 4 pompjes perdag.
Dat dacht hij van niet, want ik kan testosteron meten in bloed , en die was 13.6 dus niet tehoog.
Volgens hem als androgel de rode bloedlichaampjes verhoogd moet testosteron ook te hoog zijn in het bloed.
Klopt dit?. Dus zolang testosteron niet te hoog is in bloed, veroorzaakt dat geen hoge bloedwaarden.
Nu 13.6 testosteron in bloed, kan dat toch hogere bloedwaarden geven?
Graag reactie.
 
Doe u eens gewoon en laat je verder onderzoeken door de hematoloog. Dat is de persoon die je het juiste antwoord zal geven.
 
Back
Naar boven