Fitness Seller

Sticky Androgene anabole steroïden (AAS) voor vrouwen: een praktische gids (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Galen

Peter Bond
Super Mod
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
8 okt 2010
Berichten
33.550
Waardering
22.253
Lengte
1m96
Massa
102kg
Vetpercentage
11%
Oké, ik begin me een beetje te ergeren aan de - in mijn ogen - fouten die worden gemaakt bij AAS-gebruik voor vrouwen. Onnodige fouten. Bij deze dus een praktische gids om te starten.

Laat ik voorop stellen dat ik géén voorstander ben van AAS-gebruik voor vrouwen, netzomin als dat ik dat ben voor mannen. AAS-gebruik gaat gepaard met risico's en het is simpelweg niet gezond.

Dat gezegdhebbende weet ik dat het vechten tegen de bierkaai is. Mensen gaan toch gebruiken en in dat geval kun je het beste adviseren hoe je het dan enigszins 'verstandig' doet i.p.v. het te verketteren.

Bij vrouwen staat op de voorgrond het gegeven dat AAS-gebruik kan leiden tot (zeer) onwenselijke androgene effecten. Dat zijn vermannelijkende effecten. In het bijzonder:
- Groei van de clitorus (cliteromegalie)
- Krimpen van de borsten (borstatrofie)
- Meer haargroei (hirsutisme)
- Stemverandering (heesheid/dysfonie)

Maar uiteraard ook puistjes (acne vulgaris).

Sommige van deze bijwerkingen zijn omkeerbaar, zoals acne. Dat verdwijnt veelal gewoon weer in de weken/maanden na een kuur, mocht het de kop op hebben gestoken. Andere bijwerkingen zijn NIET omkeerbaar, gedeeltelijk omkeerbaar, of we weten het niet echt.

De borstatrofie lijkt omkeerbaar en treedt meestal slechts in geringe mate op is mijn ervaring. De clitorusgroei daarentegen is waarschijnlijk permanent en hoogstens gedeeltelijk omkeerbaar. Ook is dit een van de bijwerkingen die snel kan inzetten (weken). Dit moet je dus met enige regelmaat controleren. Probeer dit zo objectief mogelijk te doen, pak desnoods een meetlat bij wijze van spreken. Meet het 'kapje' van de clitorus (de clitorus glans). Niet gelijk in paniek springen als ie opeens 1 of 2 mm groter is, de clitorus kan gezwollen raken door opwinding, wrijving of door eerdere seksuele interactie. Dus kan best de volgende morgen weer normaal zijn.

Meer haargroei is in mijn ervaring omkeerbaar, en in ernstige gevallen slechts gedeeltelijk omkeerbaar. De omkeerbaarheid is een traag proces; het ontstaan van de haargroei is ook een traag proces. Wat je zult merken is dat bestaande haartjes dikker/zwarter worden, de haargroei dichter zal zijn en je kunt haargroei krijgen op plaatsen waar je het voorheen niet had (borst, rug, armen, enz.). Dit is een bijwerking die meestal wel opvalt.

Stemverandering is een moeilijke. Het is iets wat met enkele weken kan inzetten, maar wat je waarschijnlijk (maar ook de mensen met wie je omgaat) niet snel gaat opvallen. Om dit objectief in de gaten te houden kun je het beste een audio-opname maken waarbij je een zin uitspreekt gevolgd door iets van een toonladder. Een verkoudheid of wat dan ook kan hier natuurlijk impact op hebben, maar dat is tijdelijk. Vergelijk met enige regelmaat je huidige audio-opnamen met de oudere. Deze bijwerking is hoogstens gedeeltelijk omkeerbaar.

Nu je weet waar je op moet letten, hoe gaat dat kuren in zijn werking? Voor een eerste keer is het zeer verstandig om na te gaan hoe gevoelig je bent voor androgene bijwerkingen. Dit loopt namelijk nogal uiteen. Een klein percentage vrouwen kan vrij 'fel' reageren en krijgt een stuk sneller bovenstaande bijwerkingen dan een ander. Een conservatieve manier om dit na te gaan is door met een lage dosering oxandrolon (Anavar) te beginnen voor 2 weken, bijvoorbeeld 5 mg dagelijks, gevolgd door nog 2 weken op 10 mg dagelijks. Krijg je hier bovenstaande bijwerkingen mee? Dan kun je het best wegblijven van kuren met AAS.

Hierna kun je stapsgewijs hogere doseringen proberen, iedere keer weer moet je goed letten op bijwerkingen. Ook is het zo dat bijwerkingen niet alleen afhankelijk zijn van de dosering, maar ook hoelang je uiteindelijk de AAS achtereen gebruikt. Het kan best zijn dat je met 6 weken op 20 mg oxandrolon bijvoorbeeld geen bijwerkingen ervaart. Maar als je het later nog een keer 12 weken zou doen, dit wél het geval is. Áltijd dus op blijven letten (en zeker na dosisverhogingen).

Interpreteer bovenstaande trouwens niet verkeerd: het is niet de bedoeling dat je steeds maar verder stapsgewijs blijft verhogen tot je bijwerkingen bemerkt. Die krijg je namelijk gegarandeerd zo. Kap bijvoorbeeld na 6 weken voor een maand of 2-3. Bijwerkingen tot een minimum beperken doe je alsnog het best ook door niet te lang achtereen te kuren.

Injecteren is voor een eerste keer NIET aan te raden. Injecteerbare AAS zijn dikwijls gebonden aan een ester, deze verlengen de halfwaardetijd aanzienlijk. Mocht je gevoelig blijken, dan is zo'n AAS nog dagenlang actief in je lichaam. Niet handig.

Als je eenmaal je androgene gevoeligheid in kaart hebt met bovenstaande methode (conservatief laag beginnen, stapsgewijs verhogen), dan zou je injecteerbare AAS kunnen proberen. Nandrolon is mijns inziens een interessante optie voor vrouwen (ik laat de details buiten beschouwing in dit artikel). 50 mg wekelijks is daarbij een 'leuke' startdosering. Wederom; let goed op de bijwerkingen: de eerste 4 tot 6 weken zal de nandrolonconcentratie in je bloed zich blijven opbouwen. Houd de kuren zo kort mogelijk.

Injecteren voor vrouwen kan ook net iets anders liggen. Vaak gebruiken mannen naalden van 4 cm lang om in de glutes te injecteren. Bij kleine vrouwen, zeker als ze wat droger zijn, is dat gewoon te lang. Gebruik dan 2.5 of 3 cm. Vanwege het kleine injectievolume bij vrouwen zijn ook andere plaatsen zeer geschikt, injectiepijn is meestal zeer gering.

Tot slot: gebruik idealiter ALTIJD een anticonceptiepil in combinatie met AAS. Het zorgt voor oestrogeen in je systeem en het gaat daardoor ook de androgene effecten tot op zekere hoogte tegen. Het klopt weliswaar dat het ook het anabole effect wat tegengaat, maar dit weegt niet op tegen de voordelen die het geeft mijns inziens.
Verder hoeven vrouwen niet na te kuren. Sterker nog, SERMs en aromataseremmers ed. zijn echt extra kut voor vrouwen.
 
Laatst bewerkt:
Interessant stuk.
 
Galen deca primo en bold zijn eigenlijk de beste middelen voor vrouwen toch?

Wat zou op de andere 2 een goede begin dosis zijn?
 
Waarom denk je dat bold relatief veilig is voor vrouwen?
 
Galen deca primo en bold zijn eigenlijk de beste middelen voor vrouwen toch?

Wat zou op de andere 2 een goede begin dosis zijn?
Nandrolon is denk ik een van de 'beste' middelen voor vrouwen met het oog op de androgene effecten.

Methonolon (Primobolan) is een van de slechtste keuzes om dezelfde reden dat het een slechte keuze is voor mannen: het wordt actief afgebroken in spierweefsel. Je kunt stellen dat er in lage doseringen weinig vermannelijking optreedt, dat klopt, maar je kweekt er ook weinig spier mee. De dosering die nodig is voor het kweken van 1 kg spier met methonolon geeft meer androgene bijwerkingen dan eenzelfde dosering die nodig zou zijn met bijvoorbeeld nandrolon.
Zie ook: https://forum.bodybuilding.nl/topics/methenolone-primobolan-profiel.365579/

Voor praktisch alle injecteerbare AAS is 50 mg wekelijks een goede begindosering. Trenbolon lijkt me een uitzondering omdat het vrij potent is mg per mg, dan is 25 mg een betere (conservatieve) keuze.
 
Ik denk dat je toch één van de ergste bijwerkingen vergeten bent en dat is het gezicht dat mannelijk wordt. Sommigen vrouwelijke bb'ers of ex-bb'ers zien er mannelijker uit dan een man die zich op latere leeftijd heeft laat omvormen tot vrouw. En dan meestal in combinatie met een overdreven bruine huidskleur en geblondeerde haren. Mottiger kan niet.
 
Ik denk dat je toch één van de ergste bijwerkingen vergeten bent en dat is het gezicht dat mannelijk wordt. Sommigen vrouwelijke bb'ers of ex-bb'ers zien er mannelijker uit dan een man die zich op latere leeftijd heeft laat omvormen tot vrouw. En dan meestal in combinatie met een overdreven bruine huidskleur en geblondeerde haren. Mottiger kan niet.
Dat is inderdaad ook een bijwerking, waarschijnlijk is dat periostale botgroei. De reden waarom ik dat niet erbij heb gevoegd is omdat het een bijwerking is die héél langzaam optreedt. In de regel zul je daarvoor jaren AAS moeten gebruiken.
 
Ik denk dat je toch één van de ergste bijwerkingen vergeten bent en dat is het gezicht dat mannelijk wordt. Sommigen vrouwelijke bb'ers of ex-bb'ers zien er mannelijker uit dan een man die zich op latere leeftijd heeft laat omvormen tot vrouw. En dan meestal in combinatie met een overdreven bruine huidskleur en geblondeerde haren. Mottiger kan niet.
Wat hebben die overdreven bruine huidskleur en geblondeerde haren te maken met AAS ?
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Dat is inderdaad ook een bijwerking, waarschijnlijk is dat periostale botgroei. De reden waarom ik dat niet erbij heb gevoegd is omdat het een bijwerking is die héél langzaam optreedt. In de regel zul je daarvoor jaren AAS moeten gebruiken.

Het lijkt mij ook dat de vrouwen die die bijwerking ervaren deze soort van "geaccepteerd" hebben? Die zullen toch ook daadwerkelijk in de hogere sigmenten van de BB wereld verkeren en wedstrijden doen en weten dat om dusdanig gespierd te worden deze bijwerking er op den duur bij hoort?

Is het te stellen dat deze bijwerking komt "nadat" alle door jou genoemde bijwerkingen zich hebben voorgedaan? Of kun je prima wel de ene bijwerking ervaren zonder dat de ander bijwerkingen (mocht je bijvoorbeeld langer doorgaan met kuren / vaker kuren) zich ooit voordoen?
 
Niets, maar de combinatie maakt het nog meer marginaal.

Die overdreven huidskleur is normaal gezien enkel op de dag van de wedstrijd of voor een shoot.
 
Het lijkt mij ook dat de vrouwen die die bijwerking ervaren deze soort van "geaccepteerd" hebben? Die zullen toch ook daadwerkelijk in de hogere sigmenten van de BB wereld verkeren en wedstrijden doen en weten dat om dusdanig gespierd te worden deze bijwerking er op den duur bij hoort?

Is het te stellen dat deze bijwerking komt "nadat" alle door jou genoemde bijwerkingen zich hebben voorgedaan? Of kun je prima wel de ene bijwerking ervaren zonder dat de ander bijwerkingen (mocht je bijvoorbeeld langer doorgaan met kuren / vaker kuren) zich ooit voordoen?

Het eerste is zonder meer waar, al denk ik dat een groot deel van die groep er achteraf wel degelijk spijt van heeft. Meer in de zin van, dit is het toch niet waard geweest achteraf. Het fysiek leveren ze immers nagenoeg compleet weer in, maar de vermannelijking is niet omkeerbaar, tenzij je cosmetische operaties ondergaat van bijvoorbeeld het gelaat. Het is heel erg jammer dat met name deze groep gebruikers nooit openheid van zaken geeft inzake de middelen en doseringen, al zal het gros ervan gewoon nemen wat de coach hen voorschrijft te nemen om te geraken bij het doel dat zij (al dan niet gezamenlijk) hebben gesteld. Ik denk dat je toch wel gaat schrikken van de doseringen, daar er genoeg voorbeelden zijn van dames die zeer gematigd kuren of gekuurd hebben en maar weinig van deze (zichtbare) veranderingen vertonen in bijvoorbeeld het gezicht.

Verder reageert iedereen totaal verschillend op deze middelen. Zo is het inderdaad prima mogelijk dat persoon A nagenoeg nergens last van heeft, persoon B een aantal bijwerkingen ervaart en persoon C het hele gamma aan bijwerkingen op aanzienlijk korte periode al voor haar kiezen krijgt. Bijwerkingen komen verder ook niet in dezelfde volgorde voor iedereen. Wel kun je door bij te houden hoe het verloop bij jezelf is, een goed beeld krijgen in welke volgorde en welke mate eventuele bijwerkingen zich voordoen, alsook in welk tijdsbestek. Er zullen alsnog kleine variabelen zitten en het zal nooit hetzelfde zijn, maar in grote lijnen krijg je zo wel een goed idee.
 
Het lijkt mij ook dat de vrouwen die die bijwerking ervaren deze soort van "geaccepteerd" hebben? Die zullen toch ook daadwerkelijk in de hogere sigmenten van de BB wereld verkeren en wedstrijden doen en weten dat om dusdanig gespierd te worden deze bijwerking er op den duur bij hoort?
Ik denk het wel ja, het treedt echt heel langzaam op. Je ziet het ook niet terug in de bikinidivisie en die dames gebruiken ook bijna allemaal. (Op het niveau van de IFBB dan toch, niet die fitgirltrutjes die een keer een wedstrijd doen, maar ook daar zie je AAS-gebruik.)

Is het te stellen dat deze bijwerking komt "nadat" alle door jou genoemde bijwerkingen zich hebben voorgedaan? Of kun je prima wel de ene bijwerking ervaren zonder dat de ander bijwerkingen (mocht je bijvoorbeeld langer doorgaan met kuren / vaker kuren) zich ooit voordoen?
Voor deze bijwerking geldt dat wel ja. Dit zal nooit als eerste bijwerking optreden. Voor de andere bijwerkingen is het een ander verhaal, daarvan valt niet echt te zeggen welke je als eerste zult krijgen. Ook zul je die allemaal wel in meer of mindere mate krijgen als je maar lang genoeg kuurt.
 
Galen
De reden van het advies een anti conceptie pil te gebruiken, is dat vanwege de aanmaak van HCG (en daarmee wat oestrogeen aanmaak)? Aangezien er veel anti conceptie pillen tegenwoordig geen oestrogeen meer bevatten.
 
Galen
De reden van het advies een anti conceptie pil te gebruiken, is dat vanwege de aanmaak van HCG (en daarmee wat oestrogeen aanmaak)? Aangezien er veel anti conceptie pillen tegenwoordig geen oestrogeen meer bevatten.
Is vanwege onderdrukking van de eigen oestrogeenaanmaak bij het gebruik van niet-aromatiserende middelen. En is vanwege onderdrukking van de progesteronaanmaak bij aromatiserende middelen (anders krijg je een flinke verdikking van de baarmoederwand). hCG maakt een vrouw alleen aan tijdens zwangerschap. Daarnaast wordt de cylcus in de regel best onregelmatig (of afwezig), en met gebruik van de pil heb je dat dus nog steeds volledig onder controle.

Voor de duidelijkheid; ik doel inderdaad op een oestrogeenbevattend anticonceptiepil, en niet eentje met alleen progesteronderivaat.
 
Is vanwege onderdrukking van de eigen oestrogeenaanmaak bij het gebruik van niet-aromatiserende middelen. En is vanwege onderdrukking van de progesteronaanmaak bij aromatiserende middelen (anders krijg je een flinke verdikking van de baarmoederwand). hCG maakt een vrouw alleen aan tijdens zwangerschap. Daarnaast wordt de cylcus in de regel best onregelmatig (of afwezig), en met gebruik van de pil heb je dat dus nog steeds volledig onder controle.

Voor de duidelijkheid; ik doel inderdaad op een oestrogeenbevattend anticonceptiepil, en niet eentje met alleen progesteronderivaat.
Duidelijk! Bedankt, hebben we wat aan :thumbup:
 
Verder hoeven vrouwen niet na te kuren. Sterker nog, SERMs en aromataseremmers ed. zijn echt extra kut voor vrouwen"

ik heb ergens gelezen dat vrouwen gewoon nolvadex kunnen nemen,
Novaldex kan voor vrouwen erg effectief zijn om prestaties te verbeteren en om een droge look te realiseren. Dat is mede mogelijk doordat de oestrogene werking in het lichaam verminderd<<< Dit zorgt voor meer spiermassa bij vrouwen. Vrouwen kunnen al goede resultaten bereiken met 10 milligram novaldex per dag. dit is dus onzin? maar goed we hebben het niet nodig is duidelijk.
Maar kan het kwaad? het is effectief voor je prestaties en geeft je een drogere look en meer spiermassa.

trouwens ben een newbie op dit gebied.
 
Verder hoeven vrouwen niet na te kuren. Sterker nog, SERMs en aromataseremmers ed. zijn echt extra kut voor vrouwen"

ik heb ergens gelezen dat vrouwen gewoon nolvadex kunnen nemen,
Novaldex kan voor vrouwen erg effectief zijn om prestaties te verbeteren en om een droge look te realiseren. Dat is mede mogelijk doordat de oestrogene werking in het lichaam verminderd<<< Dit zorgt voor meer spiermassa bij vrouwen. Vrouwen kunnen al goede resultaten bereiken met 10 milligram novaldex per dag. dit is dus onzin? maar goed we hebben het niet nodig is duidelijk.
Maar kan het kwaad? het is effectief voor je prestaties en geeft je een drogere look en meer spiermassa.

trouwens ben een newbie op dit gebied.
Niet doen.
 
Als een vrouw tamoxifen neemt, worden haar tieten dan kleiner?
 
Back
Naar boven