XXL Nutrition

Anorexia, fibromyalgie en CVS

Bezoekers in dit topic

Annemie87

Novice
Lid geworden
6 apr 2016
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
53kg
Vetpercentage
14%
Eventjes voorstellen: ik ben 28 jaar en sinds mn 16 is er fibro en cvs vastgesteld. Ik kon hier moeilijk mee omgaan en kreeg anorexia. Herstel ging vlot maar ongezond.

Nu 12 jaar later heb ik een terugval van mijn anorexia. Omdat ik deze keer gezond wil bijkomen, pak ik het anders aan.

Ik deed al jaren cardio om mijn spieren soepel te houden. Nu ben ik zes weken geleden begonnen aan krachtoefeningen. Het is heel zwaar voor me. Vandaag werd ik gewogen en wat bleek: enkel vet% was gestegen en spiermassa gezakt (33% nu nog maar).

Ik zoek dus naar tips om het anders aan te pakken! Ondanks mn eetstoornis eet ik vrij normaal. Ik heb thuis eiwitshakes en supplementen staan, maar ben er echt een sukkel in . geen idee wnn ik wat moet innemen! Ik heb nog steeds een laag vet%, maar die spiermassa moet echt naar omhoog! Ik krijg om de zes weken een baxter Ketamine, geen idee of dit er iets mee te maken heeft. In het fitnesscentra waar ik ga, zitten ze met hun handen in het haar. Ze gaven mij het advies om langs te gaan bij een diëtist, maar dat kan pas eind mei... Dus hoop echt dat er hier mensen mij wat tips en motivatie kunnen geven. Want op dit ogenblik zou ik heel graag opgeven
 
Waarom geven ze je ketamine? Denk dat er wel wat veiligere middelen zijn tegen pijn.

Is er een afwijking in je immuunsysteem (of een bepaalde chronische infectie) gevonden dat je onder cvs valt? Of zou het kunnen dat je 'vermoeid' bent door de fibro?

Heb je voor je 16 ook problemen met eten gehad? Meestal rond 12 jaar begint dit bij vrouwen die anorexia kunnen ontwikkelen.

Zo te horen heb een elektronische weegschaal gebruikt voor je lichaamssamenstelling te meten.. Die dingen werken niet, dus kan je niet vanuit gaan dat die percentages kloppen. Alhoewel stijging in vet% me een goed ding lijkt dan. Je immuunsysteem, hormoonproductie, enz.. hebben vet nodig om goed te kunnen functioneren. Dit kan een groot effect hebben op verschillende functies van je lichaam dus.
 
Laatst bewerkt:
Wat versta je onder "vrij normaal eten"?
Om eerlijk te zijn denk ik dat jouw situatie te complex is om op te lossen met tips en een diëtist alleen.
Ben je bv onder behandeling bij een therapeut voor je anorexia?
Ik denk nml dat je best wel een risico neemt met je gezondheid als je op eigen houtje jezelf probeert beter te maken.
 
Ik word opgevolgd voor mijn anorexia, elke week bij de psycholoog. Ik eet mijn drie maaltijden per dag, en tussendoortjes. Ik eet meer dan voor mijn anorexia. Pas op mijn 16e begonnen, ik denk niet dat je een leeftijd op anorexia kan plakken. De opvolging die ik krijg, is gewoon niet echt bezig met krachtsport. Daarnaast ben ik in behandeling bij een revalidatie arts, reumatoloog en in de pijnkliniek. Elke week ook drie maal bij de kinesist. Niemand houdt zich daar bezig met kracht oefeningen. Al jaren krijg ik te horen dat ik cardio moet doen. Maar wanneer je wat begint op te zoeken, zijn krachtoefeningen echt aan te raden bij fibro patiënten.

Ik heb in mijn leven al elk mogelijk onderzoek gedaan. Het verschil tussen fibro en cvs is dun, maar volgens mijn officiële diagnose heb ik beiden. De ketamine krijg ik in de pijnkliniek. Dit zorgt er voor dat de pijn dragelijker wordt. Op een bepaald moment heb je gewoon al de andere opties geprobeerd.

Het is niet meer dan normaal dat mijn vet stijgt. Ik had gewoon ook graag de spiermassa zien stijgen. Ik heb al heel veel spierpijn. Daar boven op nog zo sporten....het had motiverend geweest om resultaten te zien.
 
Ok, bedankt voor je uitgebreide reactie.
Je staat dus al onder strakke controle/begeleiding.
Ik begrijp dat je graag resultaten wil zien om gemotiveerd te blijven maar je moet niet teveel te snel willen gaan.
Zeker niet in jouw situatie omdat je best een kwetsbare gezondheid hebt.
Ik zou persoonlijk focussen op doen wat je leuk vind wat betreft t trainen. Welke oefeningen kan je goed (dus zo min mogelijk klachten) en geven jou plezier.
Zolang je het leuk vindt wat je doet blijf je nml ook gemotiveerd.
Tuurlijk is het frustrerend dat je spiermassa afneemt maar vergeet niet dat je lichaam veel te lijden heeft gehad en de tijd nodig heeft om te kunnen herstellen.
Geef het wat tijd want het omslagpunt dat je lijf wel doet wat je wil/hoopt komt echt wel.
 
Zoek Jeant wolf haar Facebook pagina eens op. Heeft als ik t niet mis heb ook fibro en kan je misschien wel helpen;)
Ze begeleid ook mensen met voeding en training. Niet alleen naar wedstrijden toe. .

Succes!
 
Hey,

Ik heb zelf 8 jaar anorexia nervosa gehad en ik herken je stuk wel dat je ineens meer vet bijkomt en minder spier.
& Ja, dat voelt niet fijn (altans niet voor je eetstoornis), maar mijn diëtiste zei dat het een normale reactie is als je terug bijkomt.
Je organen hebben bv genoeg vetten nodig om te kunnen functioneren, vochtbalans komt terug meer in evenwicht enz.
En als je dan een impedantiemeting laat doen, kunnen waarden nog meer verschillen. Daarnaast is een impedantiemeting nooit echt objectief.
Want bv. ik heb prikkelbaardarmsyndroom en chronische nierproblemen waardoor ik veel lucht en water ophoudt. Maar dit word dan als vet gemeten, wat dus
totaal niet klopt. Of als je net gesport hebt zijn waarden ook totaal anders dan als je het bv nuchter doet.
Dus ik zou je niet vastpinnen op de cijfertjes (dat is wat anorexia net controle geeft). Ik zou vooral kijken in de spiegel: zie ik mijn lichaam veranderen? Hoe is het met mijn
zelfvertrouwen en zelfbeeld? Voel ik me sterkter? Voel ik me beter in mijn vel? Enz.
(puur gesproken uit mijn eigen ervaring tijdens mijn genezingsproces)

Heel veel succes!
 
Informeer eens naar medicinale wietolie, dat zou je enorm kunnen helpen voor je pijnklachten.
Cbd olie is legaal, thc is illegal maar ook aan te komen.

Succes met alles!
 
Heb wat familie en vrienden met Fibro, ben wel benieuwd wat er verder nog voor tips langs komen :)
 
Als ik zo je foto bekijk heb je al wel een flinke stap in de goede richting gezet
 
Back
Naar boven