Helaas bestaan er veel vooroordelen over machines vs losse gewichten, waar m.i. vooral de vrouwen de dupe van zijn. Vrouwen zouden van losse gewichten ineens eruit gaan zien als een beer van een vent, ALS die gewichten al niet veel te zwaar en gevaarlijk zijn
Ik heb op mijn eerste dag in de sportschool een rondje gemaakt met de trainingsbegeleider, die een schema voor mji opstelde ... Ik heb direct gezegd dat mijn doel massa was, maar toch moest ik maar alleen met apparaten en zeker niet te zwaar (leg press met 40 kg ... :rologen: )
'Stiekem' ben ik in de weken daarna toch steeds vaker naar de losse-gewichtenhoek gelopen, en nu doe ik alleen mijn rug nog bijna geheel met apparaten (beh. optrekken, wat (voor mij nog assisted) een fantastische oefening is). De rest is helemaal of bijna geheel met losse gewichten, wat veel prettiger werkt. Eergisteren voor het eerst gedeadlift met een serieus gewicht (week daarvoor de techniek geoefend) en ik had me gisteren toch een razende gaaphonger, de hele dag lang! (wel acht keer gegeten), dat is dus heel wat beter dan bijv. legpress!
Wat ook nog zo is: met losse gewichten krijg je kracht die je in het dagelijkse leven prima kunt gebruiken. Dat schijnt met apparaten veel minder het geval te zijn. Net nog met een loeizware zak met tonijn, ananasblikjes e.d. een side lateral raise gemaakt op de fiets om de leuning van een brugje te ontwijken