MuscleMeat

Apparaten of halters?

Bezoekers in dit topic

Kevin

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
17 nov 2002
Berichten
32
Waardering
0
Ik vraag me al een tijdje af wat jullie nou beter vinden, halters of toch apparaten, ik geef de voorkeur aan apparaten omdat je dan een oefening bijna niet verkeerd kan uitvoeren, wat vinden jullie?

Combi is natuurlijk ook mogelijk.
 
Voor sommige oef zijn apparaten beter, voor andere zijn losse gewichten onmisbaar..het moet idd een combinatie zijn. Maar losse gewichten gebruiken als het kan.
Wat je daar zegt over foute beweging is trouwens niet juist, ik denk eerder dat je een foute beweging zal aanleren met de machines, hun dwingen je een bepaalde ROM te volgen maar die is zeker niet altijd juist.

Als je denkt een oef met losse gewichten verkeerd te doen, zou ik eerder hulp vragen van een trainer/ervaren iemand in de sportschool dan een apparaat te gebruiken als het niet nodig is.
 
Wil je misschien een voorbeeld geven admin? kan ik daar een beetje rekening mee houden snap je. Over dat van foute bewegingen dan?
 
Wel, squatten op een smith bijvoorbeeld, kan je gemakkelijk fout in gaan, of erger nog: deadliften in een smith.
 
Hm goed dat je het zegt, maar ik neem aan dat de sportbegeleiders het wel zeggen als ik het fout zou uitvoeren, toch?

Want gelukkig grijpen de medewerkers wel goed in bij de sportschool waar ik train.

Heb gehoord dat het bij veel sportscholen heel anders is.

Wij hebben trouwens alleen maar hammerstrength staan :D
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by admin
Wel, squatten op een smith bijvoorbeeld, kan je gemakkelijk fout in gaan, of erger nog: deadliften in een smith.

de smith machine wat ze bij de gym hebben waar ik train is super los.

je kan er mee schuiven en doen, zonder dat je echt merkt dat hij vast zit. je hoeft de stang niet te draaien om hem uit te tillen. er zitten aan allebij de stangen 2 begeleiders, die hardstikke soepel lopen, daaraan zitten voor en achter 'n stuk ijzer, om in het rek te schuiven, om de stang weer terug te zetten. je merkt er zeer weinig van dat je op 'n smith machine bezig bent :)

om terug te komen op het topic,

een combi is veel beter. je moet zelf oefeningen na gaan op de apparaten, en dan dezelfde met dumbbells doen en kijken wat jij fijner vind.
 
Originally posted by BumbleBeast


de smith machine wat ze bij de gym hebben waar ik train is super los.

je kan er mee schuiven en doen, zonder dat je echt merkt dat hij vast zit. je hoeft de stang niet te draaien om hem uit te tillen. er zitten aan allebij de stangen 2 begeleiders, die hardstikke soepel lopen, daaraan zitten voor en achter 'n stuk ijzer, om in het rek te schuiven, om de stang weer terug te zetten. je merkt er zeer weinig van dat je op 'n smith machine bezig bent :)

om terug te komen op het topic,

een combi is veel beter. je moet zelf oefeningen na gaan op de apparaten, en dan dezelfde met dumbbells doen en kijken wat jij fijner vind.

Maar wat bijvoorbeeld als mijn sportschool maar een heel klein hoekje heeft benut aan gewichten en halters? er kan bijvoorbeeld maar 1 persoon tegelijk bankdrukken :(
 
Originally posted by Kevin


Maar wat bijvoorbeeld als mijn sportschool maar een heel klein hoekje heeft benut aan gewichten en halters? er kan bijvoorbeeld maar 1 persoon tegelijk bankdrukken :(

andere sportschool zoeken of een opmerking erover maken bij de eigenaar...
 
Originally posted by NewbieNeo


andere sportschool zoeken of een opmerking erover maken bij de eigenaar...

Andere sportschool zoeken; uitgesloten
opmerking eigenaar; wat zal die eraan doen als er niet meer ruimte is door al die apparaten?
 
Originally posted by BumbleBeast


de smith machine wat ze bij de gym hebben waar ik train is super los.

je kan er mee schuiven en doen, zonder dat je echt merkt dat hij vast zit. je hoeft de stang niet te draaien om hem uit te tillen. er zitten aan allebij de stangen 2 begeleiders, die hardstikke soepel lopen, daaraan zitten voor en achter 'n stuk ijzer, om in het rek te schuiven, om de stang weer terug te zetten. je merkt er zeer weinig van dat je op 'n smith machine bezig bent :)

om terug te komen op het topic,

een combi is veel beter. je moet zelf oefeningen na gaan op de apparaten, en dan dezelfde met dumbbells doen en kijken wat jij fijner vind.

Smith blijft smith, je kan enkel naar omhoog en na beneden, de rom is en blijft beperkt.
 
Hebben bij ons alles van Technogym.. nou heb ik me toch een hekel aan de apparaten voor de biceps en triceps! Hoe ik ze ook goed probeer in te stellen, het traint nooit lekker :mad: Ben dus maar gewoon lekker met losse dumbbells in de weer gegaan en dat gaat tien keer beter...
 
Originally posted by admin


Smith blijft smith, je kan enkel naar omhoog en na beneden, de rom is en blijft beperkt.

die bij bodyline, duuw je uit, en de gelijders bewegen mee.

bij m'n vorige gym hadden ze ook zo'n roestige die puur omhoog en omlaag was, maar loopt net zo soepel naar voren en achter dan omhoog en omlaag :)

die smith machine is trouwens van gym80 waar ik nu train
 
Merk zelf dat ik vaak na het trainen met machines last krijg van mijn gewrichten. Pak liever alles los. Bij de smithmachine blijf ik zeker uit de buurt nadat ik laatst met 140 kg squat een misser maakte en mijn rug bezeerde.
 
Oefeningen met losse gewichten, zodat je "natuurlijk" kan trainen blijven altijd beter als oefeningen op een apparaat wat je lichaam dwingt op een bepaalde manier te trainen.
 
Laten we het zo stellen... met enkel machines zal je nooit echt groot worden. Met enkel losse gewichten lkt dat wel! Dus wat denk je. Bouw je training vooral om lossen gewichten, en pak hier en daar een keer een machine. Maar zeker niet te veel...
 
vind dat ik al best groot ben geworden met een workout die merendeel uit machines bestaat. los doe ik nu nog alleen me onderarmen, biceps en shrugs...

maar we zullen wel zien hoever ik kom... :)
 
is het niet zo dat sommige machines ideaal zijn voor een beter spierdefinitie?
 
Nope defenitie komt door een aangepast dieet, cardio en de juiste hulpmiddelen. Is een grote mythe dat je kan definiëren door bepaalde oefeningen te doen of de reps te verhogen.
 
Thx... dit forum is toch echt wel een meerwaarde geworden voor mijn beginnende bb-ervaring!!!
 
Helaas bestaan er veel vooroordelen over machines vs losse gewichten, waar m.i. vooral de vrouwen de dupe van zijn. Vrouwen zouden van losse gewichten ineens eruit gaan zien als een beer van een vent, ALS die gewichten al niet veel te zwaar en gevaarlijk zijn :mad:

Ik heb op mijn eerste dag in de sportschool een rondje gemaakt met de trainingsbegeleider, die een schema voor mji opstelde ... Ik heb direct gezegd dat mijn doel massa was, maar toch moest ik maar alleen met apparaten en zeker niet te zwaar (leg press met 40 kg ... :rologen: )

'Stiekem' ben ik in de weken daarna toch steeds vaker naar de losse-gewichtenhoek gelopen, en nu doe ik alleen mijn rug nog bijna geheel met apparaten (beh. optrekken, wat (voor mij nog assisted) een fantastische oefening is). De rest is helemaal of bijna geheel met losse gewichten, wat veel prettiger werkt. Eergisteren voor het eerst gedeadlift met een serieus gewicht (week daarvoor de techniek geoefend) en ik had me gisteren toch een razende gaaphonger, de hele dag lang! (wel acht keer gegeten), dat is dus heel wat beter dan bijv. legpress! :)

Wat ook nog zo is: met losse gewichten krijg je kracht die je in het dagelijkse leven prima kunt gebruiken. Dat schijnt met apparaten veel minder het geval te zijn. Net nog met een loeizware zak met tonijn, ananasblikjes e.d. een side lateral raise gemaakt op de fiets om de leuning van een brugje te ontwijken ;)
 
Back
Naar boven