MuscleMeat

Archers fotolog (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Archer

Novice
Lid geworden
29 dec 2020
Berichten
5
Waardering
1
Lengte
1m98
Massa
106kg
Allereerst zal ik mij even voorstellen. Na heel wat uren anoniem 'rondhangen' op het forum toch maar besloten om een account aan te maken en mee te doen.

Naam: Archer
Woonplaats: ergens in Noord Holland
Lengte: 1.98m
Leeftijd: 30

Van jongs af aan heb ik al een verstoorde relatie met eten gehad. Als kind ben ik opgegroeid met het idee dat meer eten altijd beter was en aan veel en ongezond eten was dan ook nooit tekort. Onbeperkt snoep en koek eten was geen enkel probleem en de voorraden raakten ook nooit leeg. Dit had als effect dat ik al vanaf zeer jonge leeftijd te zwaar was. Ik denk dat het rond mijn 7e levensjaar is geweest dat ik echt dikker begon te worden dan leeftijdsgenoten. Rond datzelfde jaar begon ik met basketbal wat mijn uitlaatklep was. Mede dankzij mijn lengte was ik hier aardig goed in. Maar het basketballen was niet voldoende om mijn gewicht in toom te houden. Tegen al het eten viel niet op te sporten.

*Fast forward >>*

Het hoogtepunt bereikte ik in 2015. In dat jaar woonde ik al enige tijd samen en ondanks dat ik mezelf wat meer over voeding had geleerd en begreep wat wel en niet goed was en wat macro's waren etc was mijn gewicht gegroeid tot een verbluffende 133kg. En ondanks het gewicht basketballde ik veel en liep ik veel met de hond maar met eten kon ik nog steeds geen maat houden.

Aan het einde van 2015 heb ik mijn vrouw een aanzoek gedaan en dat was het moment dat er verandering optrad. We zouden in de zomer van 2016 gaan trouwen en mijn doel was om strak in het pak te gaan en dat is enigszins gelukt. In ruim 9 maanden tijd ben ik ruim 33kg afgevallen en op de dag van de bruiloft tikte ik voor het eerst sinds de middelbare school de dubbele cijfers aan en kwam ik onder de 100kg. Ik heb aardig mijn best gedaan door calorieën en macro's te tellen om daar te komen. Wat sporten betreft was het een combi van krachttrainen en hardlopen.

Het is al die tijd redelijk gelukt om het gewicht op pijl te houden en ik ben blijven schommelen tussen de 100 en 110 kg. Na de geboorte van mijn zoon in 2017 heb ik even een terugvaller gehad naar 120kg omdat ik de aandacht verloor tijdens alle gebroken nachten in combinatie met onregelmatig werk. Gelukkig heb ik dat vrij snel kunnen herstellen en ben ik terug gekomen onder de 110 en ben ik daar verder blijven hangen.

Ik heb sinds 2015 altijd wel een beetje doorgepompt in de gym alleen basketbal bleef altijd prioriteit houden. Dus ondanks dat ik wel af en toe in de gym te vinden was zat er sinds het trouwen 4 jaar geleden weinig regelmaat in. Plateau's waren al jaren hetzelfde en ik trainde ook niet met progressive overload. Eigenlijk was ik meer aan het onderhouden dan aan het trainen. Maar ook dat lukte niet helemaal. Ondanks dat ik niet zwaarder werd werd ik wel vetter, spieren gingen helaas wat verloren en het vet kwam er voor terug.

Bij de start van de eerste lockdown dit jaar ben ik wat meer de gym ingedoken. Basketbal viel immers weg maar ik heb gelukkig wel toegang tot een prive gym. Sindsdien is mijn liefde voor krachttraining echt met de dag gaan groeien. In zo'n mate dat ik nu overweeg om na 23 jaar helemaal te stoppen met basketbal en mij volledig toe te wijden aan het ijzer. Ik was een beetje op zoek naar wat werkte voor mij in de gym nu ik anders en zwaarder kon gaan trainen.

Na mijn zomervakantie dit jaar ben ik gestart met Stronglifts 5x5. Ik had er een paar jaar geleden al over gehoord en ben me opnieuw gaan inlezen. Ik zat al jaren vast op dezelfde plateau's en wilde nu eindelijk wel eens zwaarder gaan tillen. Ik heb mijn startgewicht met pijn en moeite laag gehouden. Er was meer uitdaging aan om de trainingen met lichte gewichten vol te houden dan dat de training zelf uitdagend was. Maar ik las overal vertrouwen te hebben in het programma en ik ben het gewoon dom gaan volgen. Ik ben met alle oefeningen gestart rond de 40kg behalve met OHP. Daar startte ik op 27.5. Ik moet zeggen dat ik aardig tevreden ben met het programma. Ik volg het programma om de dag en op de tussenliggende dagen doe ik een aantal isolatieoefeningen. Momenteel zijn mijn stats:

Squat 5x5 op 151kg
Benchpress 5x5 op 105kg
Deadlift 1x5 op 145kg
OHP 5x5 op 71kg
Barbell row 5x5 op 92.5kg

Ik begin nu aardig tegen het einde aan te lopen en dat is logisch gezien ik ook al sinds september (bewust) in een calorietekort (-500) zit. Ik weet dat dit schema van krachtopbouw niet ideaal is bij een calorietekort maar ik had/heb nog genoeg reserves om uit te putten. Zodra ik stagneer ga ik de plannen wijzigen. Ik fail op een aantal van de oefeningen maar kan nog wel iedere training ongeveer 2 reps meer pakken dan de training er voor. Bij de squat en de row merkte ik de laatste training dat ik de laatste sets inleverde op mijn vorm dus ondanks dat ik die haalde doe ik die nog een keer over waarbij ik pas overload als de vorm helemaal naar wens is. Momenteel zit ik op 2400 kcal waarbij ik minimaal 180gram eiwitten eet en de vetten en koolhydraten wisselen afhankelijk van wat de pot schaft. Vind het nu in de wintermaanden gezelliger om met de pot mee te kunnen eten met de vrouw en kinderen dan dat ik daar super streng op zit, zolang ik nog resultaat blijf boeken op deze manier van eten is het goed genoeg voor mij. Zeker nu het dikke truien seizoen aangebroken is.

Mijn huidige fysiek (gewicht 106.2 kg):
1609402641975.jpg1609402641989.jpg1609402641985.jpg1609402641993.jpg1609402641980.jpgBF USNAVY.jpg

Van augustus / begin september heb ik geen duidelijke foto. Ik woog toen 106kg en begon eind september met creatine. Mijn gewicht piekte richting 112 maar mijn kleding bleef losser gaan zitten en mijn riem een gaatje strakker. Het gewicht wat piekte zal vermoedelijk een combi van vocht nav de creatine, spiermassa en vetverlies zijn)

Het gaat de goede kant op. Ik merk dus aan mijn kleding en de spiegel dat ik gestaag maar steady vet aan het verliezen ben. Tegelijkertijd is de weegschaal redelijk stabiel. Ik heb helaas geen duidelijke foto's gemaakt sinds de start en daarom besloten de progressie nu vast te gaan leggen in een fotolog. Ik sta altijd open voor feedback en tips en ik ben ook niet vies van een leuk gesprek.

Voor nu is mijn hoofddoel om deze cut vast te houden en voor eens en altijd mijn buikje compleet kwijt te raken. Mijn huid heeft flink op zijn donder gehad de afgelopen decennia en ik hoop dat het nog veerkrachtig genoeg is om mee te krimpen zonder losse huid over te houden. De tijd zal het leren. Het schema van Stronglifts was enerzijds een middel om dit doel te bereiken en anderszijds een middel een mijn plateau's een keer te breken. Dat laatste is gelukt en ik ben niet ontevreden tot nu. Zodra het nodig is zal ik mijn trainingsschema aanpassen op mijn doel. Het doel op de lange termijn is om tussen de 10 en 15% te komen en vanaf daar een clean bulk te gaan doen.

Ik wil hier maandelijks (aan het einde van de maand) een update plaatsen en hoop verder wat contact met anderen te hebben op het forum.
 
Ik vraag me af wat een realistisch termijn is om 10% te zakken in vet percentage. Er van uitgaande dat ik dus om de dag Stronglifts pak en 7 dagen per week rond de 10.000 stappen zet met het uitlaten van de hond. (Die 10.000 is niet iets waar ik op doel alleen het is nou eenmaal waar ik op uit kom als ik 3x per dag de hond uit laat). alles in een calorietekort van ongeveer 500 - 750 per dag.

Iemand die hier een voorspelling op kan maken?
 
Thanks voor het antwoord. 20 weken zou me eerlijk gezegd alles meevallen. Weet ik waar ik ongeveer rekening mee kan houden.
 
Ik ben een maand verder sinds het starten van dit topic en dus tijd voor een update. In de afgelopen maand een keer lelijk mijn rug verrekt bij een pendlay row, kruipend naar huis. Dankzij tips gevonden op dit forum was ik na een week weer de oude en kon ik weer gestaag verder trainen.

Niet geheel ontevreden met het resultaat. Ik kwam er achter dat mijn vorige weegschaal minstens 6kg afweek. Mijn zoontje stond er op en woog bijna hetzelfde als bij zijn geboorte dus dat ging niet helemaal goed haha. Ik weet dus niet zo goed wat mijn gewicht gedaan heeft maar de vermindering in buikomvang zegt genoeg. Op naar de volgende maand.

IMG_20210131_190503.jpgIMG_20210131_190415.jpgIMG_20210130_085344.jpgIMG_20210131_190633.jpgIMG_20210130_085741.jpgIMG_20210130_083937.jpg
 
Back
Naar boven