Kan ook alleen een scheur in het labrum geweest zijn.
Maar de dokter heeft meer info over jou als ik.
Habituele luxatie is als vaker dezelfde arm in dezelfde richting uit de kom schiet.
Als dat het geval is kan je vriend gelijk hebben dat je er voor de rest van je leven last van zal hebben indien je die beweging max uitvoert.
Tenzij je dus de spieren er omheen goed gaat trainen op stabiliteit.
Blijkbaar geven je ligamenten je geen stabiliteit in die richting en ben je aangewezen op musculaire stabiliteit, wat geen probleem is of hoeft te zijn, maar het zou dus kunnen zijn dat indien je je musculaire stabiliteit daar hebt opgebouwd, dat je snel moe wordt indien je die ROM aanspreekt in tijd en gewicht en dus pijn gaat krijgen, aangezien spieren dus afhankelijk zijn van aanwezige energievoorraden en ligamenten niet.
Ik heb bijv op mijn 12e jaar mijn gehele kapsel/bandapparaat in mijn knie gescheurd bij de fijne sport voetbal.
Ik had dus toen een actieve (musculair) en passieve (ligamentair/capsulair) instabiliteit.
Ik kon een tijdje later wel weer lopen en rennen, maar als dat te lang duurde kreeg ik pijn in mijn knie.
Lange tennis wedstrijden gaven me dan ook problemen.
(Ja jongens ik heb getennist
, en het was nog leuk ook)
Ben hierdoor ook afgekeurd voor het leger (lange mars met uitusting op je rug en springen met die uitrusting vond de leger arts niet verantwoordelijk)
Nu ben ik dus afhankelijk van mijn musculaire stabiliteit van mijn hamstrings, adductoren, tensor f.l. en qceps.
En actief gaat het goed, ik kan mijn onderbeen passief nog wel een heel eind verschuiven.
Wat ik wilde zeggen met de follow up:
Als je dus last hebt van een habituele luxatie zou je je schouder steeds net voor de stand waar hij elke keer uit de kom schiet (habitueel) actief moeten gaan stabiliseren.
Dit kun je het best even doen door je dokter je te laten verwijzen naar een fysio, die wat meer info over jou van je dokter kan krijgen en dus een beter behandelplan kan opstellen als ik vanachter mijn pc.
Suc6 ermee en luister naar wat de medici je vertellen (behalve wanneer het je mitella betreft
)