MuscleMeat

Armeense Genocide (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ontkenning van informatie strafbaar maken. :roflol:

Schaf dan meteen ook de hele vrije meningsuiting af. Ontkennen van dit soort zaken is niets anders dan laten zien hoe slecht je geïnformeerd bent. In een écht vrije samenleving brengt dit een discussie op gang waarbij partijen hun argumenten naar voren brengen. Degene die kan bewijzen dat de andere partij fout is wint. De andere partij staat dan voor lul.

In een samenleving die niet vrij is, worden meningen strafbaar gemaakt. Met andere woorden: je kan van je vrijheid beroofd worden omwille van wat je zegt.

Heb niks met Turkije maar Frankrijk is hier geen haar beter.

Eens.
 
T, je gaat er aan voorbij dat genocide ontkenning meestal (zo niet altijd) gepaard gaat met rabiaat racisme. Als je het aangedane leed marginaliseert is het een kleine stap om de slachtoffergroep neer te zetten als de dader om daarmee ook in het heden er op welke wijze ook gewin uit te halen. Iets wat je ook telkens terugziet bij genocide ontkenners, er worden niet alleen historische feiten ontkend, er wordt ook een haat aangewakkerd tegen de groepen die in het verleden slachtoffer zijn geweest van zo'n genocide.

Je hoeft de historie van holocaustontkenning maar door te nemen om te zien tot wat voor onfrisse praktijken het kan leiden. Mede door het opkomen van bewegingen die stelselmatig de holocaust ontkenden, met daarnaast een vurige retoriek gericht tegen de slachtoffergroep, werd een danige bodem gecreerd voor hernieuwd anti-semitisme. Toen die bewegingen voet aan de grond leken te krijgen is in steeds meer landen het ontkennen van de holocaust strafbaar geworden.

Een mening die haat oproept tegen een andere bevolkingsgroep is strafbaar, mede ook de reden waarom Holocaustontkenning in Nederland impliciet niet genoemd word in het Wetboek van Strafrecht maar is opgenomen in de bredere artikelen 137c en 137d.
 
UYdSM.jpg

AGWtV.jpg

Nvoss.jpg

i3s5J.jpg


Waarom wouden de Armeniers niet dat de echte gegevens werden aangehaald?
http://www.nytimes.com/2005/04/17/international/17cnd-turkey.html

Aan beide kanten zijn moorden gepleegd, maar het was geen genocide. De definitie strijkt niet met wat gebeurd is. Het zou beter zijn geweest als ze aan beide kanten excuses werden gedaan ten betuiging van de moorden, maar de Turkse trots reikt best ver. Ik ben zelf geen echte Turk, want ja wat is een ''Turk'', allerlei volkeren dat samenleeft in Turkije. Hetgeen die conflicten steeds. De ouders van mijn moeder zijn gevlucht uit Macedonië naar Turkije tijdens de oorlog en mijn vader komt uit Hatay, wat een onafhankelijk land was wat grenst aan Syrie. Hij is een arabische aleviet, wat minder gewaardeerd wordt dan de koerden. Vaak situaties gehad aan de grens, waarbij mijn vader bijna niet werd toegelaten door een koppige soldaat. Totdat die met Nederlands paspoort kwam (ola ambassade problematiek).

Ik dwaal steeds af, maar zijn wat opgekropte frustaties. Wil nog zeggen dat helaas de moderne, onafhankelijke, democratische Turkije is verdwenen na de dood van Ataturk. Dank aan alle fascistische, extreem-nationalistische regeringsleiders!
 
Inderdaad opgekropte Turkse frustraties, Turkije heeft gewoon genocide gepleegd. Ik kan een Pro-Turkije, anti Armenie site verder amper serieus nemen.

Turkse claims dat de Armeniers ook grootschalig genocide hebben uitgevoerd zijn ook amper serieus te nemen, nogal vreemd dat de Armeniers zulke acties hebben uitgevoerd terwijl meer dan de helft van hun bevolking werd verdreven richting de woestijn.
 
Ik heb geen frustraties over de ´genocide´, dat heb je verkeerd begrepen. En waar heb ik een bron aangehaald dat Pro-Turkije is?
 
Nogmaals, Turkije moet in geen geval verdedigd worden als dat niet gerechtvaardigd is, en als er aangezet wordt tot haat en geweld en dit schaadt bepaalde groepen dan moet dat specifiek bekeken en aangepakt worden. Maar geen beperking in wat iemand kan denken of zeggen, daar bereik je trouwens niets (of het omgekeerde) mee.
 
nogmaals, turkije moet in geen geval verdedigd worden als dat niet gerechtvaardigd is, en als er aangezet wordt tot haat en geweld en dit schaadt bepaalde groepen dan moet dat specifiek bekeken en aangepakt worden. Maar geen beperking in wat iemand kan denken of zeggen, daar bereik je trouwens niets (of het omgekeerde) mee.

+1.
 
Nogmaals, Turkije moet in geen geval verdedigd worden als dat niet gerechtvaardigd is, en als er aangezet wordt tot haat en geweld en dit schaadt bepaalde groepen dan moet dat specifiek bekeken en aangepakt worden. Maar geen beperking in wat iemand kan denken of zeggen, daar bereik je trouwens niets (of het omgekeerde) mee.


Genocide ontkenning = aanzetten tot haat = racisme. Er is geen andere keuze als je genocides ontkent.

Genocide ontkennen strafbaar stellen is dus legitiem als bewezen is dat de genocide heeft plaatsgevonden.

Overigens heeft het strafbaar stellen van ontkennen van de Holocaust zeker wat opgeleverd, de idioten die stelselmatig de Holocaust ontkenden zijn vervolgd en daarmee monddood gemaakt. Dat kan je laakbaar achten als je de vrijheid van meningsuiting verdedigt maar toejuichen als je racisme of aanzetten tot haat wil uitbannen. Vrijheid van meningsuiting lijkt me ondergeschikt aan het bestrijden van het aanzetten tot haat en racisme.
 
Laatst bewerkt:
Genocide ontkenning = aanzetten tot haat = racisme. Er is geen andere keuze als je genocides ontkent.

Genocide ontkennen strafbaar stellen is dus legitiem als bewezen is dat de genocide heeft plaatsgevonden.
Ontkennen van iets wat bewezen is vind ik niet aanzetten tot haat maar aanzetten tot jezelf voor schut zetten en jezelf isoleren en schade toebrengen. Uiteindelijk kan je mensen pas overtuigen en anders doen denken via educatie en publiek debat, niet via het beroven van hun vrijheid van meningsuiting.

Het argument dat een uitspraak best verboden kan worden omdat het bij iemand haatgevoelens losmaakt volg ik ook niet. Ga je alle meningen die haat losmaken verbieden? Veel succes dan, als je daar consequent in bent moet je straks opletten bij alles wat je zegt, want het zou wel eens kunnen aanzetten tot haat. En dan loopt straks iedereen het risico om in de cel te belanden vanwege wat hij of zij zegt. Ook als het slechts een gevolg is van onwetendheid.

Niemand heeft het recht om niet beledigd te worden. Dit moet dus niet via een wet verboden worden. Er zijn manieren om de verspreiding van leugens en haat te bestrijden zonder tegelijk fundamentele rechten aan te tasten.
 
Racisme en aanzetten tot haat zijn geen fundamentele rechten, daar ligt de sleutel. Dus niet bij de vrijheid van meningsuiting zelf, die zelfs beperkt is in de meest vrije maatschappij op dat gebied, de USA.

Was het maar onwetendheid die leidt tot genocide ontkenning, bijna ieder bekend geval van genocide ontkenning is echter ontsproten aan een rabiate haat tegenover de groep die ooit slachtoffer is geworden van die genocide. Dat dien je op welke manier ook te bestrijden. Racisme gaat voorbij domheid, ook al is iedere racist verder natuurlijk wel een idioot.

Vrijheid van meningsuiting is beperkt, deze houdt op als de mening leidt tot een haatgevoel tegen welke bevolkingsgroep ook. In Turkije is overigens de educatie er op gericht om juist de Armeense genocide zoveel mogelijk te ontkennen. In die zin heeft educatie dus hooguit een negatief effect.
 
Laatst bewerkt:
EricR waarom zo veel haat?
 
Nou ik zie toch echt dat jij genocide ontkent. Aanvallen op turkse burgers etc.. Maar eigenlijk wil ik niemand beschuldigen ik zou het juist goed vinden als de genocide die er nu gepleegt word tegen gehouden word, dan kunnen er over 100 jaar ook geen discussies onstaan... kijk maar naar israel/amerika :)
 
Premier Michel erkent Armeense genocide in naam van Belgische regering
In de plenaire zitting van de Kamer heeft premier Charles Michel (MR) zonet de Armeense genocide erkend in naam van de voltallige Belgische regering.

Michel kreeg in de Kamer vragen voorgeschoteld over het Belgische standpunt inzake de Armeense kwestie. "Het zou mooi zijn als de Belgische regering in het parlement alle duidelijkheid over haar standpunt zou verschaffen", aldus Kamerlid Peter De Roover van N-VA.

Open Vld'er Patrick Dewael verklaarde alvast dat de volkerenmoord op de Armeniërs volgens zijn fractie als genocide bestempeld moet worden. "Vandaag hebben we blijkbaar nog altijd moeite om de feiten zo te omschrijven. Het was een genocide en het is belangrijk dat wij dat als land ook onomwonden zeggen."

Michel sloot zich daar in zijn antwoord bij aan: "De relaties tussen de geschiedenis en de toekomst zijn af en toe ingewikkeld. Ik wil zeer duidelijk zijn: mijn standpunt is bekend. Ik ben mening dat de tragische gebeurtenissen als genocide moeten worden bestempeld en dat is de positie van de Belgische regering."
 
Daar zullen de Turken niet blij mee zijn.

tumblr_n656ozyvcP1sowe88o2_400.gif
 
Mooi, beter dan dat laffe tuig hier onder aanvoering van Mark Rutte. Blijven maar onder de hete brij heen draaien om de Turken maar niet voor het hoofd te stoten.
 
Hoe zit dat precies met Nederland?
 
Hoe zit dat precies met Nederland?

Ze noemen het nog steeds de 'Armeense kwestie'. Laffe honden dus, ook al is in 2004 de Armeense genocide in feite al door de Tweede Kamer erkend. Kabinetten na 2004 trekken zich echter weinig aan van die erkenning en blijven dus laf die term 'Armeense kwestie' gebruiken. Absoluut tuig dat ruimte laat voor genocide ontkenners en zelfs oproept om er gezamenlijk (Turken en Armeniërs) uit te komen in deze kwestie. Alsof er nog niet genoeg gedocumenteerd is over die genocide en ook is aangetoond dat Ottomanen zowel de Armeniërs, Assyriërs en Pontische Grieken moedwillig over de kling hebben gejaagd tijdens, voor en vlak na WO I.
 
Back
Naar boven