Fitness Seller

Artikel: HOE BEREKEN JE JE CALORIEEN

Bezoekers in dit topic

Afyx

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
1 dec 2010
Berichten
56
Waardering
0
Lengte
1m93
Massa
80kg
Ik lees toevallig weer eens deze website en zie dat er toch nog veel onduidelijk is in deze sectie over hoe men af moet vallen en met welke methode. Hierbij dan een artikel die ik geschreven heb voor een website over calorieen.


Hoe Bereken Je Je Calorieen



De meeste mensen die aan het trainen zijn hebben vaak geen flauw idee dat het trainen zelf niet het belangrijkste onderdeel is maar het eten. Toch blijft het voor veel mensen lastig om te weten hoeveel en wat ze nou precies moeten eten.

Daar is deze pagina voor, met behulp van de volgende stappen kun jij uitrekenen wat jouw lichaam nodig heeft aan calorieen. Natuurlijk blijft dit een (zeer accurate) schatting. Het is onmogelijk om precies te weten hoeveel calorieen jij nodig hebt aangezien elk persoon anders is. Daarom is het ook belangrijk om steeds aanpassingen te maken op basis van je progressie.

Hoewel de methodes die hieronder staan er misschien moeilijk uit zien om zelf te doen, als je het eenmaal gedaan hebt is het zeer simpel om toe te passen.




Stap 1: Bereken je Base Metabolic Rate

Basic Metabolic Rate (BMR) zijn het aantal calorieen die jouw lichaam nodig heeft om de normale functies van jouw lichaam te onderhouden. Bijvoorbeeld je ademhaling en je hartslag.


Er zijn talloze calculators online die je BMR berekenen en er zijn er maar weinig die accurate resultaten leveren, daarom ga ik hieronder de twee meest accurate manieren neerzetten.

Formule 1 (Meest accuraat)

Katch-McArdle BMR Formula PIC


Lean Body Mass (LBM) is jouw gewicht zonder vet. Denk hierbij aan je organen, bloed, botten, spieren en je huid.

Nu vraag je je waarschijnlijk af “Hoe moet ik weten wat mijn LBM is?”. Neem eens een kijkje naar het volgende plaatje

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Deze foto’s zijn een goede indicatie van de verschillende bodyfat percentages. Je zou via deze foto’s een goede schatting kunnen doen naar je eigen bodyfat percentage. Ook zou je iemand kunnen vragen die er verstand van heeft om jouw bodyfat in te schatten.

“Oh! Dit komt mooi uit gelukkig heb ik een weegschaal op mijn sportschool die mijn bodyfat meet”

Nee. Deze weegschalen zijn totaal niet accuraat of betrouwbaar. Ik raad het daarom ook zeer af om uit te gaan op de gegeven metingen van deze weegschalen.

Voorbeeld

Jos weegt 80KG en heeft een bodyfat percentage van 16%.


80/100 = 0.8 (1%)

0.8 x 16 = 12.8KG

Dit houd dus in dat Jos 12.8KG vet heeft.

80 - 12.8 = 67.2KG LBM

Vervolgens gaan we dit toepassen op de formule:

21.6 x 67.2 = 1452

370 + 1452 = 1822 BMR



Dit houd dus in dat als Jos de hele dag op zijn bed zou liggen en niet zou bewegen hij 1822 calorieen per dag nodig heeft om zijn lichaam te onderhouden en op hetzelfde gewicht te blijven.



Formule 2 (Minder accuraat)

Harris-Benedict BMR Formula PIC


Het probleem met deze formule is dat hij je BMR te hoog uitrekend als jij een hoog bodyfat percentage hebt en te laag uitrekend als jij een erg laag bodyfat percentage hebt. Daarom raad ik het aan om formule 1 te gebruiken als je enig idee hebt van je bodyfat percentage.



Voorbeeld

Jos is 20 jaar, weegt 80KG en is 181CM lang.


13.397 x 80 = 1072

4.799 x 181 = 869

5.677 x 20 = 114

Vervolgens gaan we dit toepassen bij de formule:

BMR = 88.362 + 1072 + 869 - 114 = 1915 BMR

Zoals je kunt zien aan de resultaten die hierboven staan is het verschil minimaal tussen deze twee formules voor de gemiddelde persoon. Echter, zoals ik al eerder heb gezegd is formule 2 minder accuraat bij personen die een erg hoog of erg laag bodyfat percentage hebben.




Stap 2: Activiteiten Niveau​


Dus nu weet je hoeveel calorieen jij nodig hebt om je lichaam te onderhouden, maar nu ben je nog niet klaar. Ik neem niet aan dat jij de hele dag stil op bed ligt zonder te bewegen? Daarom moet je ook nog berekenen hoeveel beweging jij per week krijgt.

Little to no exercise
Daily kilocalories needed = BMR x 1.2
Light exercise (1–3 days per week)
Daily kilocalories needed = BMR x 1.375
Moderate exercise (4–5 days per week)
Daily kilocalories needed = BMR x 1.55
Heavy exercise (6–7 days per week)
Daily kilocalories needed = BMR x 1.725
Very heavy exercise (twice per day, extra heavy workouts)
Daily kilocalories needed = BMR x 1.9



Hier moet ik er wel bij zeggen dat het belangrijk is om niet jouw activiteiten niveau te overschatten, als jij dit wel doet dan krijg je een nummer dat misschien te hoog voor jou is en dat natuurlijk niet de bedoeling.



Voorbeeld


Jos heeft in de vorige stap uitgerekend dat hij een BMR heeft van 1822. Maar Jos doet ook nog aan krachttraining, hij doet dit 3 keer in de week. Ook houd Jos er van om in het weekend met de paarden te gaan joggen. Dit zou dus betekenen dat hij tussen categorie 2 en 3 invalt. Hij zou dus zijn BMR moeten vermenigvuldigen met 1.4

1822 x 1.4 = 2551

Dit houd dus in dat Jos 2551 calorieen per dag nodig heeft om op zijn huidige gewicht te blijven.



Nu weet je dus hoe je je BMR moet berekenen en weet je hoeveel calorieen jouw lichaam per dag nodig heeft om zich te onderhouden. Maar dit is natuurlijk nog maar het begin, als jij veranderingen in je lichaam wilt brengen zoals gewicht afvallen of aankomen zou je hier weer aanpassingen aan moeten maken.
 
Lekker hoor
 
Het eten belangrijker dan het trainen? Als je echt extreem weinig ambitie hebt en genoegen neemt met matige resultaten misschien.
 
Leg eens uit Pleurklaat.. Eerst zet je een vraagteken bij 'Het eten belangrijker dan het trainen'.. Vervolgens zeg je als je echt extreem weinig ambitie hebt en genoegen neemt met matige resultaten misschien.. Spreekt elkaar tegen, niet?

Het eten IS namelijk ook belangrijker als 't trainen! verhouding 70/30 ongeveer..
 
Het eten belangrijker dan het trainen? Als je echt extreem weinig ambitie hebt en genoegen neemt met matige resultaten misschien.

je voeding bepaald ALLES, hoe hard je ook traint zonder goede voeding kom je er nooit... training is alleen de prikkel die je geeft aan je spieren, daar wordt pas wat mee gedaan als deze gevoed wordt met voeding en slaap

voeding>training
 
je voeding bepaald ALLES, hoe hard je ook traint zonder goede voeding kom je er nooit... training is alleen de prikkel die je geeft aan je spieren, daar wordt pas wat mee gedaan als deze gevoed wordt met voeding en slaap

voeding>training

Volgens die maatstaf van belangrijkheid betekent training ook ALLES, hoe perfect je voeding ook is zonder goede training kom je er nooit

Leg eens uit Pleurklaat.. Eerst zet je een vraagteken bij 'Het eten belangrijker dan het trainen'.. Vervolgens zeg je als je echt extreem weinig ambitie hebt en genoegen neemt met matige resultaten misschien.. Spreekt elkaar tegen, niet?

Het eten IS namelijk ook belangrijker als 't trainen! verhouding 70/30 ongeveer..

Je kan met goede voeding en een waardeloze trainingsfilosofie/aanpak een betere fysiek opbouwen of atletisch beter worden dan de gemiddelde mens maar je gaat echt niets wat iemand op dit forum ook maar enigzins in de buurt vind komen van indrukwekkend zonder goede training.

Goed trainen is veel moeilijker dan een dieet volgen dat passend is voor je fitness doelen. Eet een passend aantal kcal, genoeg eiwit & niet te weinig vet. Gefeliciteerd je voeding is nu goed. Vitamines, mineralen en vezels zijn ook handig als je nog wat om je gezondheid geeft.
 
wat ik moeilijk vind in te schatten is het activiteiten niveau... ik doe drie maal per week een full body, fiets 5 dagen per week 2 maal 13km (gemiddelde snelheid +-22km/u) en ik zit nooit stil op het werk. Sta hiervoor 8u recht en beweeg...

Moderate exercise?
Heavy exercise?

't is altijd wat gokken...
 
wat ik moeilijk vind in te schatten is het activiteiten niveau... ik doe drie maal per week een full body, fiets 5 dagen per week 2 maal 13km (gemiddelde snelheid +-22km/u) en ik zit nooit stil op het werk. Sta hiervoor 8u recht en beweeg...

Moderate exercise?
Heavy exercise?

't is altijd wat gokken...

alsjeblieft ;)


Je kan op ook zelf je activiteitsfactor berekenen.


PAL= [Som van ( IEI *t)]/ 24

Met:
PAL = Physical Activity Level (of activiteitsfactor)
IEI = Integrated Energy Index (Een bepaalde waarde gegeven aan een bepaalde activiteit)
t = Aantal uren aan de bepaalde activiteit besteed

De waarden van de activiteiten zijn als volgt (IEI):
Slaap: 1
Onderhoud: 1.4
Administratief werk: 1.6
Sociale Activiteiten: 1.7
Fabriekswerk/handarbeid: 2.3
Huishoudelijk werk: 2.3
Veldwerk: 3
Sport: 6

Je moet dus een som maken van alle IEI waarden maal het aantal uren je een bepaalde activiteit gedaan hebt.
In totaal moet je aan 24 uur komen. Deel de uitkomst van de som door 24 en je hebt jouw PAL.
 
die activiteitenniveaus zijn imo ook serieus uit de lucht gegrepen, alsof iemand die wat BB trainingen per week inpast zoveel meer calorieen nodig heeft dan iemand die niet traint.
 
Formule 1 (Meest accuraat)

Katch-McArdle BMR Formula PIC


(....)


Formule 2 (Minder accuraat)

Harris-Benedict BMR Formula PIC


Het probleem met deze formule is dat hij je BMR te hoog uitrekend als jij een hoog bodyfat percentage hebt en te laag uitrekend als jij een erg laag bodyfat percentage hebt. Daarom raad ik het aan om formule 1 te gebruiken als je enig idee hebt van je bodyfat percentage.
Goed artikel, bedankt!

Ik vroeg me alleen af wat een te "hoog" of te "laag" bodyfatpercentage is waar vanaf de Harris-Benedict formule onbetrouwbaar wordt.

Valt daar wat over te zeggen, of zijn we beter af gewoon de Katch-McArdle formule te gebruiken?
 
Leg eens uit Pleurklaat.. Eerst zet je een vraagteken bij 'Het eten belangrijker dan het trainen'.. Vervolgens zeg je als je echt extreem weinig ambitie hebt en genoegen neemt met matige resultaten misschien.. Spreekt elkaar tegen, niet?

Het eten IS namelijk ook belangrijker als 't trainen! verhouding 70/30 ongeveer..


Alles moet 100% zijn.
Trainen, voeding en rust/herstel.

Als 1 van de drie niet optimaal is kan je optimale gains vergeten.

Training is nr 1, dan de voeding en de rust/herstel.
Zonder training word je met 5000 cal gewoon dik. Met goede training en goede rust bouw je een goede fysiek.

dus alles moet 100% zijn.
 
je voeding bepaald ALLES, hoe hard je ook traint zonder goede voeding kom je er nooit... training is alleen de prikkel die je geeft aan je spieren, daar wordt pas wat mee gedaan als deze gevoed wordt met voeding en slaap

voeding>training

Ik ken er genoeg die zonder voedingsschema ver staan ;) en iifym is dat ook 'goede' voeding?
 
wat ik moeilijk vind in te schatten is het activiteiten niveau... ik doe drie maal per week een full body, fiets 5 dagen per week 2 maal 13km (gemiddelde snelheid +-22km/u) en ik zit nooit stil op het werk. Sta hiervoor 8u recht en beweeg...

Moderate exercise?
Heavy exercise?

't is altijd wat gokken...

Bekende naam, houd jij van kaarten? :p

zou m ook op 1.55 zetten als ik jou was
 
MMMM raar, miss haal ik je door de war met iemand van een ander forum die graag paleo eet ;)
 
Back
Naar boven