Fitness Seller

artikel over effect van een lage dosis asprine ter bestrijding van een hoge bloeddruk

Bezoekers in dit topic

Loo

Colossal Veteran
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2004
Berichten
15.710
Waardering
665
Komt regelmatig voorbij hier;

"ik neem twee asprientjes per dag ter preventie van een hoge bloeddruk"

zie hier een onderzoek naar de effectiviteit van dat asprientje;

PII: S0140-6736(98)04311-6

ik zal de conclusie maar ff vertalen voor jullie luie flikkers;

De studie laat een positief resultaat betreffende het bestrijden van een hoge bloeddruk;
* de bovendruk daalt gemiddeld tot 140 mm/hg
* de onderdruk daalt gemiddeld tot 85 mm/hg.
Pogingen om de bloeddruk verder te laten dalen dan 120 mg/hg laten weinig positief resultaat zien, maar ze laten ook geen significant risico zien.
De daling van de bloeddruk was vooral te zien bij patiënten met diabetes.

Een behandeling met een kleine dosis asprine + een actieve anti-hoge bloeddruk therapie reduceert het risico van een hartinfarct zonder dat het risico op een herseninfarct toeneemt.
Het gebruik van asprine samen + een actieve anti-hoge bloeddruk therapie is daarom aan te raden, onder voorwaarde dat de controle op de bloeddruk goed blijft, en het risico op een inwendige bloeding (buik) en neusbloeding zorgvuldig zijn onderzocht.

Kortom;asprine is zeker aan te raden tijdens een kuur (mijn inziens)
 
Laatst bewerkt:
Interessante review, tot zover ik het heb gelezen. Kzal het vanmiddag helemaal lezen.

Ik wil wel vermelden dat het langere tijd (dagelijks) gebruiken van Aspirine (en andere NSAID's) ernstige schade kan toebrengen aan het lichaam.
 
Ik pak het alleen de 1ste week of 2 weken van mijn kuur. Dit vanwege de frontload. Lijkt me ook niet gezond om year-round te slikken zoals Glenn al zegt
 
Komt regelmatig voorbij hier;

"ik neem twee asprientjes per dag ter preventie van een hoge bloeddruk"

zie hier een onderzoek naar de effectiviteit van dat asprientje;

Ik wil wel vermelden dat het langere tijd (dagelijks) gebruiken van Aspirine (en andere NSAID's) ernstige schade kan toebrengen aan het lichaam.

Let wel dat 2 aspirientjes (soms wel 500 mg per stuk) VEEL meer is dan de dosis die ze in het onderzoek kregen (75 mg). Ook de dosis die hartpatienten krijgen is erg laag.
 
Let wel dat 2 aspirientjes (soms wel 500 mg per stuk) VEEL meer is dan de dosis die ze in het onderzoek kregen (75 mg). Ook de dosis die hartpatienten krijgen is erg laag.

500mg zijn de paracetamol...;) Asperientjes is weer wat anders!!!
 
Bedankt Loo :thumbs:.
Zal het vanmiddag eens doorlezen :).
 
Let wel dat 2 aspirientjes (soms wel 500 mg per stuk) VEEL meer is dan de dosis die ze in het onderzoek kregen (75 mg). Ook de dosis die hartpatienten krijgen is erg laag.

klopt. 80-100mg ed aanhouden (kinderaspirine)

dit is voldoende om het "klonteren van het bloed" tegen te gaan.
 
Origineel gepost door wazzup
Let wel dat 2 aspirientjes (soms wel 500 mg per stuk) VEEL meer is dan de dosis die ze in het onderzoek kregen (75 mg). Ook de dosis die hartpatienten krijgen is erg laag.

500mg zijn de paracetamol... Asperientjes is weer wat anders!!!

Nope... paracetamol, ibuprofen, ascal zijn asperines.

Ik heb 2 weken geleden een virus op mijn hartzak (pericarditis) gekregen en krijg nu voorgeschreven ascal 3x 600mg per dag voor 2 weken. Dit omdat ik niet tegen ibuprofen kan. 75mg zet niet echt zoden aan de dijk denk ik.

Misschien wel in een kuur, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Een virus lijkt me toch wat anders als een hoge bloeddruk, dus in jouw geval zetten het geen zoden aan de dijk. Vertrouw eigenlijk wel op die studie, maar vergeet niet dat die dingen verslavend kunnen werken. Maarja daar weten jullie wel raad mee alles is verslavend wat hier gepost word :p
 
Na 2 weken werkt het iig nog niet verslavend. Ben blij als ik er vanaf ben!
 
Ik wil wel vermelden dat het langere tijd (dagelijks) gebruiken van Aspirine (en andere NSAID's) ernstige schade kan toebrengen aan het lichaam.

Asprine (acetylsalicylzuur)
Asprine zorgt ervoor dat er geen prostaglandines gevormd worden.
Prostaglandines maken de zenuw-uiteinden gevoeliger voor pijn.

Bijwerkingen NSAID & paracetamol
Prostaglandines zijn ook betrokken bij de opbouw van het maagslijmvlies. Doordat de vorming van prostaglandines geremd wordt is het maagslijmvlies erg dun en kan hierdoor makkelijk geïrriteerd worden door het maagzuur. NSAID's dienen daarom met enige voorzichtigheid te worden gehanteerd, met name bij mensen die makkelijk maagklachten krijgen en bij mensen die bij een maagbloeding hiervan ernstiger gevolgen dan normaal zouden kunnen oplopen.

Sommige NSAIDs hebben een bloedstollingstijdverlengende werking. Hierdoor bevordert het genezen van een eventuele aandoening aan de maag niet.


Wanneer mensen voor langere tijd (chronisch) NSAIDs gebruiken, wordt een maagbeschermer geadviseerd.
 
Je bent wel lekker bezig Loo :D
 
en je krijgt er ook nog eens een betere pomp van.. lekka :D
 
Nope... paracetamol, ibuprofen, ascal zijn asperines.

Ascal = carbasalaatcalcium
ASCAL

Ascal
De werkzame stof in Ascal is carbasalaatcalcium. Carbasalaatcalcium is sinds 1951 internationaal op de markt. Het is zonder recept verkrijgbaar onder de merknaam Ascal en als het merkloze Carbasalaatcalcium in poeders.



1. Wat doet dit middel en waarbij wordt het gebruikt?



Carbasalaatcalcium behoort tot de groep geneesmiddelen die ontstekingsremmende pijnstillers worden genoemd. Ook kom je ze tegen onder de naam NSAID's. Het werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend.

Carbasaatcalcium wordt ook gebruikt om samenklonteren van bloed te voorkomen. Hierbij wordt een veel kleinere hoeveelheid gebruikt dan bij pijnstilling, koortsverlaging en ontstekingsremming. Over deze toepassing leest u meer bij carbasalaatcalcium tegen trombose.

Carbasaaltcalcium als pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend middel is te gebruiken bij ontstekingen in en rond gewrichten, reumatoïde artritis, artrose, gewrichtspijn, griep, bijholteontsteking, neusverkoudheid, keelpijn, menstruatiepijn, hoofdpijn, migraine, koorts, pijn en spierpijn.

1. Paracetamol
Allereerst zijn er de eenvoudige pijnstillers op basis van paracetamol. Paracetamol is één van de meest courante
pijnstillende en koortswerende middelen. Paracetamol wordt verkocht in verschillende merknamen, waarvan de meest
bekende o.m. zijn: Dafalgan, Panadol, Efferalgan, Perdolan-Mono , enz... Deze producten verschillen enkel in naam,
prijs en verpakking en vorm (tabletten, bruistabletten, suppo's, zakjes, siroop,…).
Paracetamol wordt aanbevolen als de eerste stap bij verschillende soorten klachten zoals hoofdpijn, koorts, maar ook
bij lage rugpijn of artrose. Het wordt meestal zeer goed verdragen en heeft bij normale dosering bijna geen
ongewenste nevenwerkingen. Alhoewel voorzichtigheid aangeraden is gedurende de eerste drie maanden van de
zwangerschap, mag paracetamol gebruikt worden door zwangere vrouwen. Het is ook geschikt voor zuigelingen en
kinderen. Patiënten onder langdurige therapie van vb. anti-epileptici en rifampicine gebruiken dit liever niet. Bij
chronisch alcoholgebruik wordt aangeraden de normale dosis paracetamol met de helft te verminderen.
Hoeveel paracetamol mag je nemen?
- Volwassenen: Je mag tot maximum 3 gram paracetamol nemen per dag. Belangrijk is hierbij dat je steeds op
regelmatige tijdstippen de pijnstiller neemt (vb. 500 mg om de 4 uren) en niet wacht tot je teveel pijn hebt.
- Voor kinderen zijn specifieke vormen voorzien (suppo's, siroop,...). De dosis voor kinderen dient aangepast te
worden aan leeftijd en gewicht. Bespreek dit steeds met uw apotheker.
2. Acetylsalicylzuur
Een ander pijnstillend en koortswerend middel is acetylsalicylzuur, beter bekend onder de benaming 'aspirine'. Er
bestaan verschillende merknamen die acetylsalicylzuur of 'aspirine' bevatten. Dit zijn o.m. Aspirine, Aspro, Dispril,
Sedergine, Aspegic, enz. Ook deze verschillen onderling enkel wat betreft prijs, naam, verpakking en vorm. Je mag
tot 1 gram per keer innemen en dit maximum 3 keer per dag. Acetylsalicylzuur is minder veilig dan paracetamol. Het
kan het maagslijmvlies irriteren en maagpijn veroorzaken en het is tevens aangewezen acetylsalicylzuur niet te
gebruiken als je problemen hebt met maag of darmen. Bij kinderen onder de 12 jaar wordt het afgeraden. Het mag
niet worden toegediend tijdens de zwangerschap of bij borstvoeding. Het middel mag zonder medisch advies ook niet
worden gebruikt voor de behandeling van chronische pijn.
U kunt acetylsalicylzuur beter vermijden wanneer je een tand hebt laten trekken of bij pijn na een operatie of bij
pijnlijke maandstonden. Het heeft immers naast zijn pijnstillende werking ook een bloedverdunnende werking. Het is
dus mogelijk datje acetylsalicylzuur voorgeschreven krijgt in een lagere dosering als bloedverdunner voor
bescherming tegen hartinfarct. Dit gebeurt steeds onder dokterstoezicht.


3. Ibuprofen en natriumnaproxen
Naast paracetamol en acetylsalicylzuur zijn ook ibuprofen en natriumnaproxen als eenvoudige pijnstillers zonder
doktersvoorschrift te koop. Ibuprofen is verkrijgbaar onder verschillende merknamen (o.m. Nurofen, Advil, Junifen,
enz...). Natriumnaproxen wordt verkocht onder de merknaam Aleve. Deze beide geneesmiddelen behoren eigenlijk
tot de groep van ontstekingswerende geneesmiddelen. Ontstekingswerende geneesmiddelen worden ook NSAID's
genoemd (niet-steroïdale anti-inflammatoire geneesmiddelen). Hiertoe behoren o.m. diclofenac (bv. Voltaren).
Voor volwassenen werkt ibuprofen pijnstillend en koortswerend in een dosis van 200 tot 400 mg. En in deze dosis is
het ook zonder voorschrift verkrijgbaar. Dit geldt eveneens voor natriumnaproxen dat in een dosis van 220 mg
verkrijgbaar is zonder doktersvoorschrift.
Een voorzichtig gebruik van ibuprofen en natriumnaproxen wordt aangeraden, vooral vanwege de mogelijke
bijwerkingen op maag en darmen (vb. bloedingen),
Het gebruik van ibuprofen en natriumnaproxen is niet aangewezen bij zwangerschap of borstvoeding. Bij kinderen
onder de 12 jaar moetje de richtlijnen van arts of apotheker strikt opvolgen.
Aangezien er voor eenvoudige pijnstilling veiliger alternatieven bestaan zoals paracetamol, zijn ibuprofen en
naproxen niet geschikt om op eigen houtje te gebruiken. Over dit type geneesmiddelen volgt in de toekomst meer
informatie.
Deze drie bovengenoemde eenvoudige pijnstillers zijn alle verkrijgbaar zonder voorschrift. Er bestaan echter geen
pijnstillers die vrij zijn van ongewenste nevenwerkingen. Dat ze zonder voorschrift verkrijgbaar zijn, betekent dus
helemaal niet dat ze onschuldig zijn. In ieder geval dien je het gebruik zonder doktersvoorschrift steeds te beperken
tot maximum 1 week en de voorschriften in de bijsluiter op te volgen. Niettegenstaande ze niet op voorschrift zijn, is
het ook steeds aangewezen het gebruik ervan te melden aan ofte bespreken met uw huisarts en/of apotheker, vooral
wanneer je tegelijkertijd andere geneesmiddelen moet nemen.
Dit geldt in het bijzonder voor acetylsalicylzuur, ibuprofen en naproxen.
Naast bovengenoemde eenvoudige pijnstillers bestaan er ook nog de "gecombineerde" pijnstillers. Deze bevatten
verschillende actieve bestanddelen (vb. paracetamol in combinatie met codeïne en/of acetylsalicylzuur en/of
coffeïne).Over deze "gecombineerde" of "samengestelde" pijnstillers meer in een volgende editie. Als je beslist een
pijnstiller te nemen voor eenvoudige pijnstilling, begin je best met paracetamol.

Ik heb 2 weken geleden een virus op mijn hartzak (pericarditis) gekregen en krijg nu voorgeschreven ascal 3x 600mg per dag voor 2 weken. Dit omdat ik niet tegen ibuprofen kan. 75mg zet niet echt zoden aan de dijk denk ik.

een virus hebben is niet hetzelfde als een hoge bloeddruk hebben. 100 mg is een heel normale dosis voor het verlagen van je bloeddruk

Cardiovasculaire preventie: aspirine voor het slapengaan of bij het wakker worden? meet e-gezondheid.be (tijdstip van inname is dus zelfs belangrijk !)
 
Precies wat ik zeg dus :D alleen moet me wel helemaal citeren dan natuurlijk
 
Waarom werkt aspirine niet verslavend?

Jullie lijken hier alles over aspirine te weten, dus dacht ik dat ik hier goed zat met myn vraag:
Waarom werken pijnstillers als aspirine niet verslavend ?
Ik moet dit doen voor school, ik heb al het hele internet afgezocht, maar nog steeds niets gevonden ! Ik hoop dat jullie me zo snel mogelijk kunnen helpen...
Mvg
 
****! Een topic van 2,5 jaar oud bumpen. Dat is de laatste tijd wel heel vaak!
 
****! Een topic van 2,5 jaar oud bumpen. Dat is de laatste tijd wel heel vaak!

maar wel een zeer goed en informatief topic, hulde voor de topic-starter.
 
Back
Naar boven