Fitness Seller

Artikel over gewichtheffen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
Het Olympisch gewichtheffen bestaat uit twee onderdelen. Bij elk onderdeel heeft een atleet drie pogingen om een zo hoog mogelijk gewicht te verplaatsen. Atleten komen hierbij uit in verschillende gewichtsklassen:
Heren -56 -62 -69 -77 -85 -94 -105 +105 kg
Dames -48 -53 -58 -63 -69 -75 +75 kg

Snatch
Het eerste onderdeel is de Snatch, het trekken, hierbij moet de halter in één vloeiende beweging met gestrekte armen tot boven het hoofd gebracht worden. De Snatch start door de halterstang met beide handen in bovengreep vast te pakken. Tot onder de knieën wordt vooral gewerkt met een strekking van de romp en benen. Bij het optrekken wordt de halter daarna doorgetrokken tot het uiteinde van het borstbeen. De schouderbladen worden rugwaarts omhoog en naar elkaar toe getrokken. In combinatie met been- en heupstrekking worden de armen gebogen zodra de halterstang voorbij de heup getrokken wordt. Nu komt de moeilijkste fase voor de atleet: de halter wordt omgezet. Hierbij is de versnelling van de halter zo groot geworden dat de sporter de halter kan laten zweven om zichzelf onder de stang te brengen.

[Abeelding niet meer beschikbaar]


De opeenvolgende bewegingen bij het onderdeel Snatch.

Clean & Jerk

Bij het tweede onderdeel Clean & Jerk wordt het optrekken van de halter tot bij de navel doorgezet. Daarna is een belangrijke tussenfase toegestaan. De halter wordt vanuit het optrekken omgezet tot op de voorste schouderspieren. Deze beweging staat bekend onder de naam Clean (voorslaan).

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Het voorslaan is een opvangfase van de halter. De handen worden rond de stang gedraaid, de ellebogen komen naar voren. Gewichtheffers spreken ook wel over "jezelf onder de stang trekken en duwen". Vanuit de opvangfase komt de gewichtheffer terug in gestrekte stand. Nadat de halter is voorgeslagen en de sporter terug in de strekstand staat wordt de halter uitgestoten tot de armen gestrekt boven het lichaam zijn; de Jerk. Meestal wordt dit gedaan met een uitvalsprong. De sporter landt in de uitvalstand en vanuit deze basis worden de armen het laatste stuk gestrekt. Tot slot komt de atleet vanuit deze stand terug tot gestrekte stand met de voeten evenwijdig naast elkaar.


De opeenvolgende bewegingen bij het onderdeel Clean & Jerk.

Technische fouten...

Door de snelheid van het gewichtheffen is het moeilijk de fouten in de bewegingen te herkennen. De belangrijkste (sT)fouten, die men kan proberen te ontdekken bij de atleten, worden hieronder opgenoemd:
tot onder de knieën:

gebogen rug,
gebogen armen,
heupen te snel omhoog.
doortrekken tot voorbij de heupen:
in plaats van de schouderbladen in te trekken, wordt de buik naar voren geduwd,
de halter voor het lichaam brengen in plaats van bij het lichaam te houden,
het hoofd naar voren "kippen" als de halter opgetrokken wordt,
de schouders naar de oren trekken in plaats van de bovenarmen zijwaarts te heffen,
een te vroege arm- of teeninzet.
omzetten van de halter:
de stang met strakke polsen omzetten, de polsen worden wringend belast,
in diepe kniebuigzit een bolle rug maken,
(stoten) tijdens de beenstrekfase de bovenarmen naar beneden laten wijzen,
tijdens de beenstrekfase de hakken losbrengen (=balans op de tenen),
de voeten te smal of te wijd na de sprongfase neerzetten,
de knieën bij elkaar brengen tijdens het strekken.
bij het stoten:
verkeerde voetplaatsing,
onafgemaakte strekfase voor de sprong,
te vroege armstrekking,
te korte of te lange sprong.
Gewichtheffen is...
een Olympische tak van sport
techniek
snelheid
kracht
beheersing
behendigheid
explosief
spectaculair
grensverleggend
topsport
goed voor de conditie
en ook te doen bij fitness!
 
en toch vind ik dit toch een mooie sport hoor... vooral als je die zwaargewichten ff 300+ kg boven hun hoofd ziet stoten. prachtig!
 
Je ziet trouwens bij clean en jerk ook wel eens dat ze een aparte manier hebben om uit die lage stand te komen. Doen ze dan net als met snatch (benen breed, ipv 1 voor en 1 achter....). Best vaag...
 
Ik heb zelf wel interesse om dit goed onder die knie te krijgen bij welke sportschool zou ik dan terecht kunnen, ik woon zelf in tilburg!!!!!!! bvb dank
 
Originally posted by KaLe
en toch vind ik dit toch een mooie sport hoor... vooral als je die zwaargewichten ff 300+ kg boven hun hoofd ziet stoten. prachtig!

he, 300 khg is wel een beetje veel hoor.

het zwaarste gewicht dat men boven het hoofd heeft kunnen STOTEN is 262.5kg. en dat is al een heel lange tijd geleden.

gewichtehffen is indedraad een mooie sport maar je moet het kunnen volhouden.
in het begin gaat het goed vooruit een keer je het onder de knie hebt maar na een jaar begint het langzamer en langzamer te gaan en dan moet je volhouden.

er zijn natuurlijk niet veel mensen die 100% het talent hebben(ik ook niet).
men moet 1.) explosief zijn
2.) kracht hebben
3.) lenig zijn
4.) de techniek hebben

aan kracht, lenigheid en techniek kan gewerkt worden, maar aan explosieviteit niet veel.

ikzelf ben niet zo heel explosief maar heb wel de kracht en de techniek. ook de lenigheid blijft wat achter.

het voornaamste bij gewichtheffen is de techniek. veel mensen onderschatten dit en ze denken : ooo, het is maar een gewichtje omhoog duwen. inderdaad zo simpel is het, 1 beweging. maar waarom denk je dat er zo veel zijn die het MOETEN opgeven. en vergeet ook niet dat er regels zijn.

als je wat meer informatie wilt over gewichtheffen of atleten ga dan effe nnaar deze sites ze zijn echt de moeite waard.
http://users.pandora.be/olav.denul (mijn eigen site)
http://users.pandora.be/tom.goegebuer (mijn trainer zijn site)
http;//www.iwf.net (internetional weightlifting federation)

als er vragen zijn over gewichtheffen moet je het maar vragen.
 
daar ben ik de grootste tegenstander van, van het idee dat je aan explosiviteit niet kan werken.

dat kan je net WEL !!

dit is ook de hoeksteen van de training van Louie Simmons, Westside Barbell

Dit is gebaseerd op het feit dat je je percentage spiervezels kan beïnvloeden door je training. ik heb daar onlangs nog met 3xl over praten.

komt erop neer dat je manier van trainingen je spiervezelf type kan beïnvloeden (en wel erg significant op lange termijn) door middel van je training.

korte en explosieve bewegingen met voornamelijk lichte gewichten (bvb verschillende sets van 1-3 reps met 50%-60% van je 1RM) in combinatie met hele zware gewichten (90% van je 1RM), zal voornamelijk de FTX vezels werken en je spiervezel indeling zal dan veranderen in voordeel van meer FTX vezels. meer ftx vezels (die 10x sneller samentrekken dan st vezelfs en een hoge kracht kunnen uitoefenen), meer explosiviteit.
 
ik heb niet gezegt dat je er niet kan op trainen.
ik heb gezegt dat het moeilijk is en niet veel.

je bent dar met geboren of niet.
je kunt het wel verbeteren maar als het niet in je zit kan het toch niet
 
hoe verklaar je dan dat gewichtheffers over't algemeen meer dan 60% FT vezels hebben, en de doorsnee bodybuilder slechts 40%, en de marathon loper zelfs rond de 17% FT vezels heeft ?

tussen 17% en 60% is er een groot verschil.


Although research indicates that fiber distribution is strongly determined by genetic factors, it appears as if these differences may also be strongly influenced by the type, intensity and duration of training, as well as the pre-training status of the individual. This becomes particularly evident if the muscle fiber distribution is compared between weightlifters and bodybuilders. Weightlifters have a considerably higher proportion of FT fibers, a fact which cannot explain by the contention that specific genetic types excel at specific sports.

Bron : Mel C Siff - Supertraining
pg 57-60
 
een marathon loper gaat ook geen gewichtheffen doen en andersom
 
daarmee dat je alles moet lezen

"Weightlifters have a considerably higher proportion of FT fibers, a fact which cannot explain by the contention that specific genetic types excel at specific sports."

"Although research indicates that fiber distribution is strongly determined by genetic factors, it appears as if these differences may also be strongly influenced by the type, intensity and duration of training, as well as the pre-training status of the individual."

zeggen dat een marathonloper een marathonloper is omdat hij als een marathonloper is geboren is gewoonweg te simplistisch.
 
Interessant dat verschil in vezeltype, ik wist wel dat je type 1 of 2 kon stimuleren met training maar dat je ook explosiviteit specifiek kunt verbetern is wel heel positief! Ik ben in Januari aan gewichtheffen beginonnen als aanvulling op het bb/fitnessen, maar merkte al snel dat ik echt de snelheid van die jongens mis. Kracht an sich is wel ok. maar die snelheid is echt moeilijk. Maar nu heb ik weer motivatie om het met training te verbeteren. Olympisch gewichtheffen is stoer!! Bovendien zou iedere serieuze bodybuilder ook moeten trekken en stoten, volgens mij is dat een goede verzekering tegen allemaal spierdisbalansen zoals een zwalle "posterior chain" en zwakke externe rotatie kracht in de schouders.
 
idd :D

een van de bekendste "bodybuilders" -Joe Weider- WAS een gewichtheffer :D deed zijn deadlift setjes met 270 kg :D
 
Arnold Schwarzenegger deed ook gewichheffen/powerliften om zijn bodybuiding te verbeteren. hij is zelfs 2 maal kampioen van Duitsland geworden.
 
Originally posted by Spike
hoe verklaar je dan dat gewichtheffers over't algemeen meer dan 60% FT vezels hebben, en de doorsnee bodybuilder slechts 40%, en de marathon loper zelfs rond de 17% FT vezels heeft ?

tussen 17% en 60% is er een groot verschil.




Bron : Mel C Siff - Supertraining
pg 57-60

Hebben ze dit gemeten bij toppers of gewoon bij doorsnee gewichtheffers?
 
Je kunt van een sprinter nog wel een goede marathonloper maken , maar van een marathonloper geen goede sprinter.
 
als ze dat meten bij gewichheffers komen ze natuurlijk uit op 60%, want iemand die gewichtheffen serieus wil doen moet explosief zijn anders houd hij het niet lang vol. dus als ze dat alleen bij toppers of gewichtheffers die competitie doen hebben gedaan kom je zeker uit op 60%

en voor de andere sporten is het dan juist hetzelfde
 
Ben ik toch benieuwd wat mensen hier op het forum zoal snatchen en C&J-ken. Iemand?
 
ik ga daar volgend jaar waarschijnlijk eens mee beginnen :D
 
Back
Naar boven