Fitness Seller

Artikel : Zeven koffie per dag vermindert kans op suikerziekte (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Soulreaver

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
3.884
Waardering
0
Zeven koffie per dag vermindert kans op suikerziekte

Uitgegeven: 8 november 2002 12:44

AMSTERDAM - Wie veel koffie drinkt, loopt minder kans suikerziekte te krijgen. Bij tenminste zeven koppen per dag is de kans op het ontwikkelen van diabetes de helft minder.

Dat blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit van Amsterdam. "Het is de eerste keer dat er een verband tussen koffiedrinken en diabetes wordt gevonden", stelt dr. R. van Dam van de faculteit biologie in een toelichting op de publicatie in het Britse medische tijdschrift The Lancet.

Van Dam ziet de resultaten van het onderzoek niet als een aanbeveling om ongelimiteerd koffie te drinken. "Er moet nog meer onderzoek worden verricht." De werkzame stof cafeïne zou de gevoeligheid van lichaamscellen voor insuline verminderen.

Ouderdomdsdiabetes, dat relatief vaak voorkomt, is een chronische ziekte, waarbij het lichaam onvoldoende insuline produceert.

Reacties op dit bericht? Mail de redactie.
Bezoek ook het nieuws katern: NU.nl/nieuws
NU.nl homepage
(c) ANP
 
Ik denk dat dit is uitgevoerd op mensen die (zoals de gemiddelde westerse mens) verder risicogedrag vertonen m.b.t. diabetes type II. Nl. veel suiker eten, veel tegelijk eten en niet verspreid over de dag, weinig sporten. De kans dat je diabetes type II oploopt met een bodybuilddieet en -training, is waarschijnlijk toch al miniem, dan zal de caffeïne in de achtergrond verdwijnen.
 
Maar het is volgens mij wel niet zo goed voor je hart.
Mijn hartslag gaat in ieder geval snel naar omhoog als
ik veel caffeïne binnenheb...
 
en je krijgt volgens mij als je veel koffie drinkt ook van die aanslag op je tanden net als met roken...
 
Back
Naar boven